LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging loon

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Red_Rose_
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 19:46

beslaglegging loon

Ongelezen bericht door Red_Rose_ »

ik heb een vraagje, ik kreeg een brief van de deurwaarder dat er 1/3 beslag gelegt werd op mijn loon, vond dit nie leuk natuurlijk maarja wat wil ik anders, maar nu werd er vorige maand 251 euro ingehouden, terwijk ik netto +- 500 verdien, dit is dus de helft, en krijg net loonstrook van nieuwe maand binnen en had daarbij overuren bijzitten, en krijg ik 296 euro en de deurwaarder 376 euro, is dit wel gerecht?

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: beslaglegging loon

Ongelezen bericht door Guusje »

beste Red Rose
voor beslaglegging op periodieke betalingen zijn verschillende normen van toepassing. per situatie is dat verschillend.
er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het totaalinkomen (evt bij meerdere inkomstenbronnen) van beide partners.
om meer en gericht antwoord te kunnen geven zou ik graag het volgende van je willen weten: (bedragen hoef je niet te noemen)
ben je gehuwd cq samenwonend (al dan niet geregistreerd) zo ja, heeft je partner ook inkomsten
ben je ongehuwd met of zonder kinderen
heb je een of meer inkomstenbronnen
ben je [jonger dan 21] of [65 en ouder]
woon je zelfstandig
verblijf je in een instelling

Guusje

Red_Rose_
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 19:46

Re: beslaglegging loon

Ongelezen bericht door Red_Rose_ »

ik woon samen, maar dit is bij de deurwaarder niet bekent

Red_Rose_
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 19:46

Re: beslaglegging loon

Ongelezen bericht door Red_Rose_ »

oke sorry nogmaals Guusje,

ik ben 30 jaar, mijn partner heeft inkomen, ben ongehuwd en heb 2 kinds, van mijn kant heb ik 1 inkomen (alimentatie niet meegerekend)

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: beslaglegging loon

Ongelezen bericht door Guusje »

beste Red Rose,
op de alimentatie mag geen beslag worden gelegd, maar deze telt wel mee voor de bepaling van het totale gezinsinkomen, alsmede bij de persoonlijke inkomsten.
voor jullie geldt een gezamenlijke bvv van € 1087,62. Daar mag het totaal aan inkomsten dus niet onder komen.
per persoon geldt een minumum bvv van € 543,81. echter als het inkomen van de ene partner lager is dan moet de bvv van de andere partner evenredig verhoogd worden zodat het samen weer op € 1087,62 uitkomt.
bij de berekening per persoon wordt dus naar de persoonlijke totaal inkomsten gekeken.
als ze jou lager hebben ingeschaald kan dat komen doordat zij de bvv hebben verlaagd met de alimentatie. maar dat mag alleen als de alimentatie wordt betaald ten behoeve van jouw kinderen, is het voor de kinderen van je partner dan komt de alimentatie technisch gesproken niet aan jou toe.
voor ongehuwd met partner en gehuwd met partner is voor de bvv bepaling geen onderscheid.

Guusje

Gesloten