Betalen voor niet geleverd product

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

Moet ik betalen voor een product dat PostNL aangeleverd zegt te hebben doch in werkelijkheid niet is afgegeven?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Beste antwoord
Gekozen door 150747

Re: Betalen voor niet geleverd product

door Ik_weet_niet_alles » 03 mei 2022 15:51

fonsflons schreef:
03 mei 2022 14:01
Ik_weet_niet_alles schreef:
03 mei 2022 13:44
De "deskundigen" gaven vooral het advies om de handtekening te verstrekken hetgeen TS niet wilde. TS had gelijk en de "deskundigen" ongelijk.
Zo te zien heb je het topic niet gelezen. Vanaf het begin was duidelijk dat TS dat niet wilde, en ik heb niemand daar tegen in zien gaan of proberen te overtuigen dit wel te doen. Het ging vooral om de voor en nadelen van het wel of niet geven van een handtekening. Dat er een paar mensen tussen kwamen om te proberen stemming te maken binnen het topic leidde gelukkig niet tot het ontsporen van het topic omdat daar niet op in gegaan werd.

HandigeHarrie schreef:
03 mei 2022 13:02
Nee hoor, Ts vulde eerst niks in en daarna het formulier, zonder handtekening. Toen is het direct afgehandeld.
:D In het geval dat er wel een handtekening gezet was had dit hele topic/probleem niet bestaan.
Als de handtekening niet belangrijk is waarom blijft u dan nog steeds hameren op het zetten van een handtekening?
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In beginsel niet, maar het ligt helemaal aan de situatie. Iets meer duidelijkheid kan helpen.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 09:33
In beginsel niet, maar het ligt helemaal aan de situatie. Iets meer duidelijkheid kan helpen.
Bestelling geplaatst bij Plein.nl en zou afgegeven worden door PostNL.
Track en Trace gevolgd die dag en zou geleverd worden tussen 9:00 uur en 12:30 uur.
Om 10:18 krijg ik de melding dat het pakket is bezorgd op het moment dat het busje bij ons voorbij reed.
Ik stond toevallig met de buren buiten te praten.
Gelijk contact opgenomen met de klantenservice van Plein.nl en deze gingen een onderzoek starten.
Daarna contact gehad met PostNL en deze gingen ook aan de slag.
Dit kon wel 28 dagen duren.
Daar ik altijd bestel met betalen achteraf ging dit via Afterpay welke rekening ik voor 25 april dien te betalen.
Contact opgenomen met Plein om de factuur "on hold" te plaatsen maar dat ging niet.
Kreeg de mededeling dat ik op tijd moest betalen om incasso te voorkomen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt bij plein.nl aangegeven niets te hebben ontvangen en dat wil zeggen dat u ook nog niets hoeft te betalen. Plein zal navraag doen bij PonstNL en die zal geen getekende ontvangstbevestiging hebben.
Plein.nl mag dreigen wat ze willen, maar dat zou voor mij reden genoeg zijn om het geld terug te vragen in plaats van de aankoop na te laten sturen.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door Xannemien »

Dit probleem heb ik ook ooit gehad. Mijn man is zelf de auto ingestapt en erachteraan gereden. De bestuurder aangesproken en we kregen ons pakketje mee. Heb je nu niets meer aan, maar misschien een tip voor de volgende keer.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

Xannemien schreef:
21 apr 2022 11:01
Dit probleem heb ik ook ooit gehad. Mijn man is zelf de auto ingestapt en erachteraan gereden. De bestuurder aangesproken en we kregen ons pakketje mee. Heb je nu niets meer aan, maar misschien een tip voor de volgende keer.
Het is bij ons al een hele tijd dezelfde bezorger en ik heb een deurbelcamera waar hij keurig op staat.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door alfatrion »

150747 schreef:
21 apr 2022 09:24
Moet ik betalen voor een product dat PostNL aangeleverd zegt te hebben doch in werkelijkheid niet is afgegeven?
Nee. De hoofdregel is dat er gelijk overgestoken moet worden: d.w.z. u moet betalen op het moment dat u het product in uw handen krijgt. Hiervan kan contractueel van worden afgeweken in de zin dat vooruitbetaald moet worden, maar in beginsel kan dat maar voor de helft. Een dergelijke afspraak bestaat tussen partijen kennelijk niet. Regelgeving art. 7:26 en 6:233 e.v. BW.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

De verkoper moet aantonen dat het product echt aan U is geleverd. Dat iemand anders het heeft aangepakt is geen bewijs van levering dus betalen lijkt me niet aan de orde zomaar omdat PostNL dat zegt.

De bezorgers gooien het vaak zo maar even naar binnen en vaak gaat dat goed maar strikt genomen moeten ze checken dat jij de ontvanger bent en eigenlijk je ervoor laten tekenen, anders staat de verkoper later eigenlijk met lege handen.

Dus geen handtekening met check van je ID is het lastig verhaal om later voor de verkoper te bewijzen dat jij het hebt ontvangen. Het is het risico van de verkoper omdat hij de wijze van levering bepaalt en dus kiest voor een methode die PostNL zo hanteert, zal wel goedkoper zijn.

Ja dreigen met incasso en bang maken zullen ze doen, maar het klopt hier lijkt me niet echt. Je hebt niets getekend en dat kan niet worden aangetoond op correcte wijze.

De kern hierin is dat je goed moet reageren en niet ff moet bellen. Laat je niet kisten!

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De verkoper is verantwoordelijk voor de levering. Dat de verkoper een externe bedrijf in handen neemt is zijn risico.
Dat de verkoper bezuinigd om de pakketjes niet aangetekend te bezorgen is zijn risico.

Stuur een mail naar de verkoper, dan heb je in ieder geval bewijs dat je contact hebt opgenomen. Mocht jij moeten betalen, neem contact op met thuiswinkel (www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/)

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor persoonlijke hulp of advies.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

En de volgende reactie is binnen.
Of ik een voorbeeld van mijn handtekening wil opsturen.
Dacht het niet.
Laat hun maar eens zien of dit mijn handtekening is op het bezorgformulier.
Zal moeilijk gaan dat aftekenen wanneer hij met 30 kmh voorbij rijdt.
Eenvoudig om mijn handtekening over te zetten op de papieren van hun.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

fonsflons schreef:
29 apr 2022 16:57
Nu denk je iets teveel in complotten. Dit is standaard handeling (althans zo bij mij bekend met zendingen naar buitenland) om bewijs te hebben dat handtekening klant niet gelijk is aan de krabbel van de bezorger. Ook om te voorkomen dat iedereen zomaar roept: nooit ontvangen. Als je dat gewoon even doet is de zaak afgedaan en valt het kwartje jouw kant op. Doe je het niet sta je nog steeds in je recht echter wordt het er eentje van de lange adem. In de track&tracé kun je zien wat de huidige handtekening is van de 'bezorging'

Om te bewijzen dat het jouw handtekening niet is vragen ze simpelweg om de echte ter vergelijk. Postnl is echt niet bezig om voor een paar euro iemand aan het werk te zetten die achteraf op het formulier te vervalsen.
Dat is jouw visie.
Mijn eerste mededeling aan Plein was dat de chauffeur voorbij reed en ik de melding kreeg dat er was bezorgd.
Dat is geen complotdenken maar van mij geen handtekening.
Tevens wordt gevraagd of ik de handtekening herken op de afleverlijst, welke ik niet heb ontvangen.
Geen vergelijk mogelijk want de handtekening zal echt niet van mij zijn.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

fonsflons schreef:
29 apr 2022 17:07

Het is bij PostNL natuurlijk bekend dat er veelvuldig krabbels door bezorgers gezet worden ipv de echte handtekening van de klant. Je wilt niet weten hoe vaak ik dat meemaak per maand. Dat formuliertje voor de klant (ontvangersverklaring) heb ik daarna ook veelvuldig mogen opsturen en zonder uitzondering zijn al die zendingen aan mij als verzender vergoed omdat het bewijs van niet leveren daarmee rond was.
Kan goed zijn maar neemt nog steeds niet weg dat ik NIET kan tekenen wanneer de chauffeur niet stopt.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

Nou Fonsflons, deze discussie stopt ier.
Wie eist, bewijst.
Ik Kan niet getekend hebben daar de chauffeur voorbij reed terwijl ik buiten met de buren stond te praten.
Lees eerst het begin van het verhaal eens door.
Ik behoef geen gelijk maar ook geen onzinopmerkingen alsof je al jaren pakketten hebt verstuurd met eventuele gevolgen.
Daar schiet ik niks mee op.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

fonsflons schreef:
29 apr 2022 17:32
Ik vind het prima. Ik wens je oprecht succes met de afhandeling.
Komt helemaal goed.
Ik heb de Wet mee en moet niet tot betaling overgaan is mij geadviseerd.
Het was alleen een update van hoe men werkt.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

fonsflons schreef:
29 apr 2022 17:07
Ik verzend heeeeeel veel pakketten per jaar dus weet wel beetje waar ik over praat. Die handtekening is voor de verzender en postnl gewoon te zien. De complottheorie is niet dat jij je pakketje niet ontvangen hebt (dat gebeurt namelijk veelvuldig), de complettheorie is dat men jou er achteraf in wilt luizen door handtekeningen aan te gaan passen. Dat is echt een hersenspinsel.

Het is bij PostNL natuurlijk bekend dat er veelvuldig krabbels door bezorgers gezet worden ipv de echte handtekening van de klant. Je wilt niet weten hoe vaak ik dat meemaak per maand. Dat formuliertje voor de klant (ontvangersverklaring) heb ik daarna ook veelvuldig mogen opsturen en zonder uitzondering zijn al die zendingen aan mij als verzender vergoed omdat het bewijs van niet leveren daarmee rond was.
De handtekening die is in te zien door de verzender en postnl zou ook zichtbaar moeten zijn voor de ontvanger; je schreef eerder "In de track&tracé kun je zien wat de huidige handtekening is van de 'bezorging'" . Ts kan aangeven dat-ie dat bekeken heeft en dat het niet zijn handtekening is.
Wel vreemd dat tijdens het voorbij rijden de "bezorging" digitaal werd gemeld; heeft deze bezorger dat geautomatiseerd? Of is er een bijrijder die dat invoert terwijl de chauffeur voorbij rijdt?

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

HandigeHarrie schreef:
29 apr 2022 17:45
fonsflons schreef:
29 apr 2022 17:07

Het is bij PostNL natuurlijk bekend dat er veelvuldig krabbels door bezorgers gezet worden ipv de echte handtekening van de klant. Je wilt niet weten hoe vaak ik dat meemaak per maand. Dat formuliertje voor de klant (ontvangersverklaring) heb ik daarna ook veelvuldig mogen opsturen en zonder uitzondering zijn al die zendingen aan mij als verzender vergoed omdat het bewijs van niet leveren daarmee rond was.
De handtekening die is in te zien door de verzender en postnl zou ook zichtbaar moeten zijn voor de ontvanger; je schreef eerder "In de track&tracé kun je zien wat de huidige handtekening is van de 'bezorging'" . Ts kan aangeven dat-ie dat bekeken heeft en dat het niet zijn handtekening is.
Wel vreemd dat tijdens het voorbij rijden de "bezorging" digitaal werd gemeld; heeft deze bezorger dat geautomatiseerd? Of is er een bijrijder die dat invoert terwijl de chauffeur voorbij rijdt?
Ik kan bij Track en Trace geen handtekening zien.
Ik kan dan ook niet aangeven dat het mijn handtekening niet is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Naar vaste rechtspraak heeft het postzending de geadresseerde bereikt, indien (i) de afzender de postzending heeft verzonden naar een adres waarvan hij mocht aannemen dat de geadresseerde daar kon worden bereikt; en (ii) dat de postzending op dat adres is aangekomen. TS kan zijn handtekening wel afgeven, maar daarmee kan hij niet bewijzen dat de postzending hem niet heeft bereikt. Die handtekening kan wel misbruikt worden om bewijs te fabriceren dat de postzending op het adres is aangekomen. Ik zou zelf mijn handtekening ook niet geven.

2. Als TS geen ondertekening ziet in T&T dan heeft PostNL geen ondertekening verwerkt bij deze zending.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie geen twee oplossingsmogelijkheden. Jij stelt voor dat TS zijn handtekening verstrekt, in de hoop dat de ander het er dan bij laat, maar daarmee wordt het wel heel eenvoudig om fraude te plegen. Dit zijn van die acties waar de overheid spotjes voor maakt: hang op, klik weg, geef je handtekening niet. Met het invullen van een verklaring is weinig mis, ik raad alleen met klem af om een handtekening te zetten.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door 150747 »

alfatrion schreef:
29 apr 2022 23:36
Ik zie geen twee oplossingsmogelijkheden. Jij stelt voor dat TS zijn handtekening verstrekt, in de hoop dat de ander het er dan bij laat, maar daarmee wordt het wel heel eenvoudig om fraude te plegen. Dit zijn van die acties waar de overheid spotjes voor maakt: hang op, klik weg, geef je handtekening niet. Met het invullen van een verklaring is weinig mis, ik raad alleen met klem af om een handtekening te zetten.
Mijn visie.
Er is geen handtekening te vergelijken want er is niet getekend.
Ik sta samen met de buren op de stoep te kletsen terwijl de bezorger voorbij rijdt.
Op dat moment krijg ik de melding dat er is bezorgd.
Hoe wil je dan kunnen tekenen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Betalen voor niet geleverd product

Ongelezen bericht door Lowieze »

150747 schreef:
29 apr 2022 18:14


Ik kan bij Track en Trace geen handtekening zien.
Ik kan dan ook niet aangeven dat het mijn handtekening niet is.
Dat kan inderdaad kloppen dat je bij Track en Trace geen handtekening ziet.
Afgelopen week werd er door PostNL een pakketje bezorgd waarvoor mijn handtekening vereist was. De bezorger zette zelf zijn handtekening of een code op de scanner, dat was voldoende.
Ik kon daar later niets van terug vinden in de app.

Plaats reactie