LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingsherinnering via sms

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Thijs2013
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2014 09:45

Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Thijs2013 »

Beste lezers,

Na 2 jaar lid te zijn geweest van Fit4Free Eindhoven wou ik mijn lidmaatschap opzeggen. Toen ik op google typte abonnement stopzetten fit4free kwam ik al verhalen tegen over slechte afhandeling hiervan.

Extra zorgvuldig alles ingevuld stopgezet, pasje gaan inleveren. Verder niks aan de hand. Maanden later krijg ik een rekening van het incassobureau van €60 waarvan €19 wanbetaling en de rest incassokosten.

Ze hebben nooit geprobeerd €19 euro af te schrijven van mijn rekening maar hebben schijnbaar wel 2 keer een betalingsherinnering gestuurd via SMS. En je raad het al dat nummer heb ik niet meer wegens diefstal.

Mijn vraag is mogen ze je enkel via sms herinneringen sturen en waarom hebben ze niet geprobeerd de €19 af te schrijven? Zij geven mij hier geen natuurlijk geen duidelijk antwoord op.

Word mij hier onrecht aangedaan?

Alvast bedankt!

Thijs

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Ze hoeven jou geen betalingsherinnering te sturen. Je bent een contract met ze aangegaan waar de btalingsafspraak in staat. Daar hoeven ze jou niet aan te herinneren. Het is jouw verantwoording op de afgesproken wijze te betalen.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Oepsie »

Een betalingsherinnering kan voor zover ik weet alleen via een brief of eventueel email. In de vorm van een SMS lijkt me het lastig als verzender om aan te tonen dat de schuldenaar deze heeft ontvangen, zeker als er geen sprake meer is van een lopend contract (daarna hoef je natuurlijk geen wijzigingen van adres/telefoonnummer etc door te geven). Daarnaast, als je aangifte hebt gedaan van de diefstal van de telefoon kun je met de opnamedatum van de aangifte aantonen dat het nummer niet meer 'van jou' was (de diefstaldatum is minder interessant, de opnamedatum van de aangifte kan makkelijk bewezen worden).

Wat betreft de in rekening gebrachte incassokosten (deze zijn te hoog, mag niet) en de niet ontvangen betalingsherinnering(en): kijk eens op
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -zijn.html
Daar staat uitgelegd hoe hoog incassokosten mogen zijn en, wat lager op de pagina, advies over hoe te handelen als je het niet eens bent met de rekening/incassokosten.

*edit: in reactie op harrie: Dat is onjuist. Niet betaald contributiegeld is gewoon een niet betaalde rekening, dat dit onderdeel van een contract is doet er niet toe. Voor bedrijven onderling werkt dit wel zo, consumenten hebben extra bescherming

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Oepsie schreef:Een betalingsherinnering kan voor zover ik weet alleen via een brief of eventueel email. In de vorm van een SMS lijkt me het lastig als verzender om aan te tonen dat de schuldenaar deze heeft ontvangen, zeker als er geen sprake meer is van een lopend contract (daarna hoef je natuurlijk geen wijzigingen van adres/telefoonnummer etc door te geven). Daarnaast, als je aangifte hebt gedaan van de diefstal van de telefoon kun je met de opnamedatum van de aangifte aantonen dat het nummer niet meer 'van jou' was (de diefstaldatum is minder interessant, de opnamedatum van de aangifte kan makkelijk bewezen worden).
Wat een onzinnige opmerking. Ze hoeven niet aan te tonen dat de schuldenaar iets heeft ontvangen en als je zoals jij beweert geen wijzigingen van adres/telefoonnummer etc hoeft door te geven waarom zou je dan aan moeten tonen dat je telefoon gestolen is? :roll:

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Oepsie »

Harrie Kierie schreef:Wat een onzinnige opmerking. Ze hoeven niet aan te tonen dat de schuldenaar iets heeft ontvangen en als je zoals jij beweert geen wijzigingen van adres/telefoonnummer etc hoeft door te geven waarom zou je dan aan moeten tonen dat je telefoon gestolen is? :roll:
De schuldenaar moet eerst een schriftelijke betalingsherinnering krijgen. Als de schuldenaar betwist dat hij deze gekregen heeft, zal de schuldeiser moeten aantonen dat dit wel zo is. Want, zonder dat de schuldenaar deze betalingsherinnering heeft gekregen starten de 14 dagen die de schuldenaar dan nog heeft om te betalen niet. Na die 14 dagen krijg je pas te maken met incassokosten. Het woordje "gekregen" is cruciaal. De 14 dagen beginnen namelijk ook pas nadat de schuldenaar de betalingsherinnering heeft gekregen. Dat de 14 dagen termijn is begonnen moet worden aangetoond en dat is het pakkie-an van de schuldeiser. Anders is de schuldenaar nog niet in gebreke gesteld. Dan is er (nog) geen sprake van wanbetaling maar alleen van een openstaande rekening.

In het specifieke geval van de topic starter is de gestolen telefoon relevant, en daar was dat ook op gericht. Fit4Free stelt (volgens TS) dat er twee herinneringen via SMS verstuurt zijn. TS stelt dat zijn telefoon daarvoor al gestolen is, en dat hij een nieuw nummer heeft. Aangezien TS zich op het moment van de diefstal van geen kwaad bewust was (het lidmaatschap was tot zover hij wist gestopt en er was hem op dat moment niks bekend over openstaande bedragen) was er geen reden om een gewijzigd telefoonnummer door te geven aan Fit4Free.
Om de TS er met Fit4Free uit te laten komen helpt het als je kan laten zien dat je de betalingsherinneringen nooit hebt ontvangen (en dat moet dus wel voordat er incassokosten mogen worden berekend). Rustig in discussie gaan over dit soort problemen met een bedrijf wil soms helpen, gewoon maar betalen terwijl je (misschien) een poot uitgedraaid wordt stopt dit soort incassopraktijken niet.

*edit: woordje verzuim door wanbetaling vervangen, verzuim heeft wettelijk een andere betekenis dan ik bedoelde

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door eleven »

Extra zorgvuldig alles ingevuld stopgezet, pasje gaan inleveren
Toen je het pasje hebt ingeleverd, is er dan niet gekeken, of je alles betaald hebt en of je geen restschuld meer hebt?

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Oepsie schreef: De schuldenaar moet eerst een schriftelijke betalingsherinnering krijgen. Als de schuldenaar betwist dat hij deze gekregen heeft, zal de schuldeiser moeten aantonen dat dit wel zo is. Want, zonder dat de schuldenaar deze betalingsherinnering heeft gekregen starten de 14 dagen die de schuldenaar dan nog heeft om te betalen niet. Na die 14 dagen krijg je pas te maken met incassokosten. Het woordje "gekregen" is cruciaal. De 14 dagen beginnen namelijk ook pas nadat de schuldenaar de betalingsherinnering heeft gekregen. Dat de 14 dagen termijn is begonnen moet worden aangetoond en dat is het pakkie-an van de schuldeiser. Anders is de schuldenaar nog niet in gebreke gesteld. Dan is er (nog) geen sprake van wanbetaling maar alleen van een openstaande rekening.
Niet dus

Artikel 83

Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:

a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Jolijn »

Thijs2013 schreef:
Ze hebben nooit geprobeerd €19 euro af te schrijven van mijn rekening maar hebben schijnbaar wel 2 keer een betalingsherinnering gestuurd via SMS. En je raad het al dat nummer heb ik niet meer wegens diefstal.

Mijn vraag is mogen ze je enkel via sms herinneringen sturen en waarom hebben ze niet geprobeerd de €19 af te schrijven? Zij geven mij hier geen natuurlijk geen duidelijk antwoord op.

Als zij niet duidelijk zijn, moet jij dat wel zijn. Als jij zeker weet dat er altijd voldoende geld op je rekening staat hadden ze dat kunnen incasseren.
Als FfF van mening is dat de automatische incasso niet meer geldig was - abbo is afgelopen - maar er is toch nog een bedrag verschuldigd (?) , kan dat ook op een andere manier dan sms. Tenzij je duidelijk hebt vermeld dat je wilt ( en zij daarmee akkoord zijn gegaan) dat alle correspondentie via sms verloopt.
Als het bedrag van €19 terecht is, maak dat dan over.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door Oepsie »

Harrie Kierie schreef: Niet dus

Artikel 83

Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:

a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.
Dit is hier niet van toepassing. Sinds wanneer wordt er een fatale termijn in een lidmaatschapsovereenkomst afgesproken?

Wel van toepassing:

Artikel 82 lid 1:
Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.


Edit: na even googlen de voorwaarden van fit4free ingezien. Er wordt geen fatale termijn genoemd. De rest van dat stukje voorwaarden is maar deels rechtsgeldig, de genoemde incassokosten die zij zeggen in rekening te brengen zijn hoger dan wettelijk toegestaan.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door ArneLH »

Oepsie schreef:Dit is hier niet van toepassing. Sinds wanneer wordt er een fatale termijn in een lidmaatschapsovereenkomst afgesproken?
(...)
Edit: na even googlen de voorwaarden van fit4free ingezien. Er wordt geen fatale termijn genoemd. De rest van dat stukje voorwaarden is maar deels rechtsgeldig, de genoemde incassokosten die zij zeggen in rekening te brengen zijn hoger dan wettelijk toegestaan.
Dan heb jij kennelijk andere algemene voorwaarden ingezien dan ik, want dit kan toch niet duidelijker:
c. Alle bedragen zijn bij vooruitbetaling verschuldigd en opeisbaar en dienen te geschieden via
automatische incasso. Betaling via automatische incasso per maand is mogelijk tegen betaling van
een toeslag.
Anyway, is de maand aangevangen maar heb je nog niet voor die maand betaald, dan ben je in verzuim ex art. 6:83 BW. Om incassokosten in rekening te mogen brengen dient dan een '14-dagenaanmaning' te volgen met een betalingstermijn van 14 dagen (ingaand de dag na aanmaning = ontvangst, dus niet dagtekening oid), het bedrag aan incassokosten dat daarna maximaal in rekening kan worden gebracht en een waarschuwing omtrent de verdere gevolgen van niet-betaling. Die aanmaning dient schriftelijk te geschieden, waarbij schriftelijk tegenwoordig betekent 'met schrifttekens' (zie bijvoorbeeld Kamerstukken I, 2003/04, 28 483, nr. C, p. 1), of dit per e-mail, post, deurwaardersexploot, facebookbericht of sms is maakt m.i. niet uit.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door sacredfour »

Bij het invullen van je aanmeldingsformulier heb je waarschijnlijk aangegeven dat je communicatie per sms kan ontvangen. Je kan je wel beroepen op art 3:37 BW de verzender van het sms bericht dient aan te tonen dat het bericht de ontvanger ook daadwerkelijk heeft bereikt. Ook zal de schuldeiser moeten bewijzen dat hij voldoende moeite heeft genomen om je op de hoogte te stellen van het nog openstaande bedrag. De meeste schuldeisers zullen dan ook wijselijk de 14 dagen brief per post versturen. Laat het incassobureau weten dat je alsnog bereid bent de 19 euro te betalen zonder kosten.
Laatst gewijzigd door sacredfour op 26 mar 2014 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

FitForFree Webcare
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2014 12:50

Re: Betalingsherinnering via sms

Ongelezen bericht door FitForFree Webcare »

Beste Thijs, wij vinden de situatie (net als jij) heel vervelend en willen dit graag voor je uitzoeken. Stuur even een mailtje naar [email protected] met je contactgegevens. Vermeld hierbij ook de naam van het forum + je gebruikersnaam op het forum. Groetjes, Marielle

Gesloten