LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boetes Italië Incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mirjam.dollekamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2020 12:55

Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door mirjam.dollekamp »

Goedemiddag,

Mijn vriend heeft vorige week 2 boetes ontvangen.
Een parkeerboete en een boete verboden zone van vorig jaar Italië.

Het incassobureau geeft aan dat ze geen bewijzen hebben, dat we de boetes hebben ontvangen.
We willen de boetes gewoon betalen, maar het liefst de andere en overige kosten niet.

De boetes van het Incassobureau zijn als volgt opgebouwd:

Boete 1:

Overtreding: 69988 - 146,50
Behandelingskosten Incassobureau: 176,6
Internationale Incasso: 86,00

Boete 2:

Overtreding: 94654 - 226,50
Behandelingskosten Incassobureau: 176,6
Internationale Incasso: 86,00

Welke kosten moeten we nu wel of niet betalen als we de boete nooit eerder hebben ontvangen.

Ik heb het voorgelegd aan het Juridisch Loket, maar die kunnen hier niks mee. Alle informatie is welkom :)

Alvast bedankt!

Mvg,
Mirjam

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mirjam.dollekamp schreef:
30 jul 2020 13:12
Ik heb het voorgelegd aan het Juridisch Loket, maar die kunnen hier niks mee. Alle informatie is welkom :)
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... uit-italie

Simpel te vinden via www.google.com en dan zoeken op "verkeersboete italie"

Succes!

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
30 jul 2020 18:41
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... uit-italie

Simpel te vinden via www.google.com en dan zoeken op "verkeersboete italie"
Is dat te simpel? Daar lees ik niet welke posten wel , en welke niet terecht zijn.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je moet een keus maken. Je betaalt of je betaalt niet. Het is geen smorgasbord waar je uit kunt kiezen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is bij ontvangst bij U dit meer of minder dan 360 dagen oude boete?

Na 360 vervallen deze en hoe traag is onze post en hoe bewijs je dat?
Het 1 jaar later sturen en veel word geseponeerd.

En als ze geen aangetekende of met handtekening sturen is deze nog even laten liggen niet toegestaan maar hoe bewijs je dat?
Ik ben zelf traag en oude man, en doorsturen uit Nederland kan vele weken duren... ik ga nu ook vrijuit.

ANWB heeft staan hoe je in welk geval je niets hoefde te betalen... en het is in NL bezorgd en als Belg, jammer voor ze dan....
Ze scannen voor me en ooit komt het bij mijn binnen!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
30 jul 2020 19:54
sylvesterb schreef:
30 jul 2020 18:41
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... uit-italie

Simpel te vinden via www.google.com en dan zoeken op "verkeersboete italie"
Is dat te simpel? Daar lees ik niet welke posten wel , en welke niet terecht zijn.
Staat er gewoon vermeld, als je nog nooit de boete hebt ontvangen hoef je enkel de boete zelf te betalen en niet de incassokosten e.d.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
30 jul 2020 20:18
16again schreef:
30 jul 2020 19:54
Is dat te simpel? Daar lees ik niet welke posten wel , en welke niet terecht zijn.
Staat er gewoon vermeld, als je nog nooit de boete hebt ontvangen hoef je enkel de boete zelf te betalen en niet de incassokosten e.d.
Bedoel je dit?
Betaling
Op de bekeuring staan meestal verschillende bedragen genoemd. Als je binnen 5 dagen na ontvangst van de bekeuring betaalt, mag je het laagst genoemde bedrag betalen.
Het gaat hier niet om een bekeuring, maar incasso brief. En het laagst genoemde bedrag is 86,- euro.
De voorbeeldbrief is wel een aanrader. En gewoon in het Nederlands :D

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De overtreding zelf zal toch betaald moeten worden. Dat is meer dan die 86 Euro voor incasso.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

mirjam.dollekamp schreef:
30 jul 2020 13:12
Ik heb het voorgelegd aan het Juridisch Loket, maar die kunnen hier niks mee. Alle informatie is welkom :)
Ik zou bij europese instellingen informeren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
30 jul 2020 21:33
sylvesterb schreef:
30 jul 2020 20:18
16again schreef:
30 jul 2020 19:54
Is dat te simpel? Daar lees ik niet welke posten wel , en welke niet terecht zijn.
Staat er gewoon vermeld, als je nog nooit de boete hebt ontvangen hoef je enkel de boete zelf te betalen en niet de incassokosten e.d.
Bedoel je dit?
Betaling
Op de bekeuring staan meestal verschillende bedragen genoemd. Als je binnen 5 dagen na ontvangst van de bekeuring betaalt, mag je het laagst genoemde bedrag betalen.
Het gaat hier niet om een bekeuring, maar incasso brief. En het laagst genoemde bedrag is 86,- euro.
De voorbeeldbrief is wel een aanrader. En gewoon in het Nederlands :D
Nee ik bedoel:
Italiaanse autoriteiten kunnen er ook voor kiezen om een incassobureau in te schakelen om de openstaande boete te innen. Het incassobureau kan betaling van deze boete echter niet voor de rechter afdwingen. Dat kan alleen het CJIB.

Heb je een aanmaning ontvangen van een incassobureau, dan kun je gebruik maken van onze Modelbrief bezwaar tegen aanmaning incassobureau.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er op mijn Ex adres een brief kwam... die 346 dagen na overtreding gestuurd is....
En de 360 dagen regel...

Kijken en lezen kan via halogeen lampje door envelop heen!
Ik weet nu pas de inhoud en die na 355 retour afzender sturen als verhuist, adres onbekend heb ik een 360+ garantie voor gratis fouten maken!

Als ze meer dan half jaar wachten is de kans op tijd rekken zoals zij ook doen erg groot.
Ik heb ook recht op die boete maar moeten zie wel juiste huidige adres opvragen!

Dat zij slechts 14 dagen voor laatste vervaldag sturen naar foute oude adres......

Vaak tussen de 300 en 360 dagen ontvangen de meeste deze post.
De ANWB gaf keurig die 360 dagen grens aan en niet hun verstuur maar mijn ontvangst, die niet bewijsbaar is word dan aangehouden!


In het land van maffia is dit een nationale sport en ik doe graag 1 jaar later daar aan mee!
Ik weet nu ook waarom ze zoveel werk hebben en zo weinig binnen kregen.. en Mark Rutte heeft gelijk,
laat ze eerst maar eens tijdig binnen halen waar ze recht op hebben en niets verspillen van EU gelden!

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Hier staan wat tips (schijnt vaker voor te komen).

https://www.maxmeldpunt.nl/recht/moet-i ... d-betalen/

De meeste landen hebben inmiddels een deal met de Nederlandse overheid en dan kom je er net als met een Nederlandse boete niet meer onderuit. Italië is anders en ik zou (als je er vaker heen wilt) de juiste stappen doorlopen doe je dat niet dan kun je t.z.t. een probleem krijgen. Enkel de boete betalen en verder niets doen is helaas geen optie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er is niet binnen 360 dagen een aangetekende op mijn huidige al 4 maanden wonende adres gekomen....

Dan vervalt deze gewoon.
Een NL incasso werkte voor hun maar weet niets van deze regels....
Binnen 360 dagen oorspronkelijke betalen en niets meer...

Zij moeten aantonen dat er binnen 360 dagen op mijn adres iets bezorgd is en aangekomen!
De kopers zullen elke aangetekend stuk weigeren en retour gaan.

Max heeft wel vele punten maar ANWB ook al genoemd en die heeft iets meer info.
Het lijkt erop dat ze bewust traag handelen en via deze incasso tot 10x meer hopen te vangen van toeristen.
Vele worden bang maar nu krijgen ze juist €0,00 van mijn en 14 dagen tijdrekken, ben ik goed in!
Maandag 3 Augustus is het 360 dagen dus Dinsdag zijn ze te laat!

mirjam.dollekamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2020 12:55

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door mirjam.dollekamp »

Bedankt voor de reacties.

De parkeerboete was bekend, alleen door de administratiekosten (autoverhuur) die van de creditcard waren afgegaan dacht mijn vriend dat de boete was betaald. Niet handig om vanuit te gaan, maar deze boete was niet onbekend, oorspronkelijk maar liefst 30 euro ;)

De andere boete van de verboden zone is helaas onterecht. We waren bestemmingsverkeer en onderweg naar onze B&B. Hier heb ik ook bewijzen van, in bezwaar gaan is alleen lastig en geen reactie gehad op mijn verzoek voor de B&B. Incassobureau heeft ook een link gedeeld, waaruit blijkt dat deze boete nooit is ontvangen.

Incassobureau heeft nu aangegeven dat we alleen de originele boetes hoeven te betalen met verhoging. Daarmee is het nu opgelost en zijn we in ieder geval een stuk minder ver (500 euro) van huis.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boetes Italië Incassobureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

1 jaar wachten bij een plaatselijk gehuurde auto?

Ik dacht dat dit veel sneller en zonder extra kosten kan.

De B&B is bewijs sturen voldoende....
Of moesten zij jou kenteken aanmelden als bestemming verkeer?

Blij met eigen auto en geen extra kosten en gezeur van verhuurder....

Gesloten