LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW en incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Moneyman schreef:
05 mei 2020 11:05

Je maakt nu "dé btw" gelijk aan "alle btw". Dat is echter niet juist. De verdeel- en toekenningsregels zijn complex (dat had je zelf vast ook al lang vastgesteld). Dat ANWB sómmige btw kan verrekenen, wil niet zeggen dat ze álle btw kan verrekenen.

Je verwijst steeds naar uitspraken waar een bedrag van 40 euro genoemd wordt. Je miskent daarbij dat dat normaal is - ook bij BTW-plichtige eisers. Zie bijvoorbeeld deze (totaal willekeurige) uitspraak in een Telfort-vordering.

Je wilt graag gelijk krijgen. Daarvoor is er uiteindelijk maar één manier: laat het erop aankomen en voer die rechtszaak.
Moneyman, ik waardeer je antwoorden en je inzet op dit forum. echt super. Ik mag dan wel een vrouw zijn en gelijk willen krijgen maar ik ken (soms) mijn plaats. :twisted: Om de toch al overbelaste rechtspraak in Nederland niet verder te belasten voor de luttele € 8,40 ga ik hiervoor niet naar de rechtbank.

Ik snap alleen je vergelijking met de Telfort zaak niet, Telfort is gewoon BTW plichtig het betreft geen stichting of vereniging. Dus dat daar de BTW niet bij de invorderingskosten is opgenomen lijkt mij 100% juist.

Ik heb ondertussen het incassobureau gewoon betaald. Voor wat het waard is heb ik de ANWB ook een berichtje gestuurd om de BTW beter te specificeren op haar facturen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

[=IlseJanssen post_id=2752953 time=1588679266 user_id=413280]Ik snap alleen je vergelijking met de Telfort zaak niet, Telfort is gewoon BTW plichtig het betreft geen stichting of vereniging. Dus dat daar de BTW niet bij de invorderingskosten is opgenomen lijkt mij 100% juist.
[/quote]
:oops: Dat snap ik, want ik maakte in de gauwigheid een denkfout precies de verkeerde kant op :lol:

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik zou het idd niet op een zaak laten aankomen. Wat ik niet netjes vind aan de aanmaning is dat als je niet zou betalen alle kosten voor jou rekening zouden komen. Het is nog altijd aan de rechter die dat bepaalt en dergelijke teksten zouden ze zich van moeten onthouden.

Heb je wel de aanmaning gekregen van 14 dagen? Incassokosten zijn niet zomaar verschuldigd?

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

ElleFlowers schreef:
05 mei 2020 15:29
Ik zou het idd niet op een zaak laten aankomen. Wat ik niet netjes vind aan de aanmaning is dat als je niet zou betalen alle kosten voor jou rekening zouden komen. Het is nog altijd aan de rechter die dat bepaalt en dergelijke teksten zouden ze zich van moeten onthouden.
Bij veel mensen maakt zo'n zin indruk en schieten volledig in de stuip en betalen direct de rekening.

Dat is het zelfde met namen van incassobureaus. (al ging ik bij TKB de afkorting voor Trust Krediet beheer ook de mist in, ik dacht in eerste instantie weer zo'n Somalische prins die zijn miljoenen met mij wil delen :D :D )

Heb je wel de aanmaning gekregen van 14 dagen? Incassokosten zijn niet zomaar verschuldigd?
Deze heb ik allemaal gekregen, dat is allemaal volgens de regeltjes gegaan, alleen zijn deze allemaal automatisch mijn spambox ingegaan omdat mijn mailprogramma de mails onterecht als phishing of spam heeft herkent. Omdat ik de anwb een AI heb geven heb ik hier verder ook geen aandacht aan besteed. Toch is er blijkbaar iets niet goed gegaan bij de bank.

Er is ook een brief verstuurd alleen tussen december en het begin van de Corona zat ik voor werk op het zuidelijk halfrond. Dat zijn echter geen excuses om niet te betalen. Daarom begon ik dit topic op 29 april ook met "ik ben een beetje dom geweest"

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

IlseJanssen schreef:
05 mei 2020 16:02
ElleFlowers schreef:
05 mei 2020 15:29
Ik zou het idd niet op een zaak laten aankomen. Wat ik niet netjes vind aan de aanmaning is dat als je niet zou betalen alle kosten voor jou rekening zouden komen. Het is nog altijd aan de rechter die dat bepaalt en dergelijke teksten zouden ze zich van moeten onthouden.
Bij veel mensen maakt zo'n zin indruk en schieten volledig in de stuip en betalen direct de rekening.
Ik vind de aanmaning netjes. Wat er staat is dat ze naar de rechter zullen gaan als je niet betaald (logisch) en dat ze de proceskosten dan ook van je zullen vorderen (ook logisch). Ik heb je ook voorgehouden dat je zomaar kan aankijken tegen een extra kostenpost van toch al snel 500 euro. Dat is relatief hoog, we hebben het hier over een geschil over 8,40.

Wist je dat advocaten zelfs verplicht zijn om te waarschuwen voordat ze naar de rechter gaan?

"De advocaat is gehouden, alvorens hij overgaat tot het nemen van rechtsmaatregelen en in het bijzonder tot het nemen van executiemaatregelen, zijn wederpartij of, zo deze wordt bijgestaan door een advocaat, die advocaat van zijn voornemen kennis te geven, tenzij in het uitzonderlijke geval dat een bijzonder belang van de cliënt zich daar kennelijk tegen verzet. In beginsel dient hij daarbij een redelijke tijd voor beraad te geven. Waar redelijkerwijs mogelijk voert hij overleg over het tijdstip van behandeling van een zaak." (artikel 6 lid 2 Gedragsregels advocatuur)

Het is gepast dat niet alleen gewezen wordt op dat welke acties er worden genomen, maar ook wat de impact van die acties (kunnen) zijn.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

In een ander forum las ik dat updates altijd worden gewaardeerd. Dus bij deze.

Na mijn laatste reactie aan TKB bleef het stil. Ik heb er verder geen aandacht meer aan gegeven en niet gereageerd. Tot ik net voor de kerst een mail kreeg dat het dossier wordt gesloten en ik geen incassokosten meer verschuldigd ben aan TKB (de factuur zonder incassokosten heb ik trouwens wel voldaan aan de ANWB) verder geen toelichting gewoon een automatisch mailtje.

Iedereen super bedankt voor het meedenken ook al waren we het niet altijd met elkaar eens.

Gesloten