LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW en incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een BV kan wel verrekenen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vereniging ANWB heeft haar werkzaamheden gedelegeerd aan ANWB BV. Vandaar dat je een factuur van de BV (maar namens de vereniging) krijgt. Je kunt het heel simpel zien aan de eisende partij op de sommaties: is dat de BV of de vereniging? Ik neem aan de vereniging; en dan is er geen sprake van BTW-plichtigheid.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Moneyman schreef:
01 mei 2020 16:45
De vereniging ANWB heeft haar werkzaamheden gedelegeerd aan ANWB BV. Vandaar dat je een factuur van de BV (maar namens de vereniging) krijgt. Je kunt het heel simpel zien aan de eisende partij op de sommaties: is dat de BV of de vereniging? Ik neem aan de vereniging; en dan is er geen sprake van BTW-plichtigheid.


TKB benoemd in aanmaningen geen eisende partij maar noemt het "Relatie" De Relatie is ANWB. De vereniging heet echter geen ANWB maar: Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB volgens het handelsregister. Maar dit zijn waarschijnlijk de spijkers op laag water.

Als we dan toch aan het zoeken zijn naar de spijkers kunnen we ook wel een beetje verder zoeken....

Ik ben namelijk gaan zoeken bij rechtspraak en daar kom ik een paar uitspraken tegen over het ANWB lidmaatschap en daar is de eiseres altijd de ANWB BV.

bij deze zaak http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2020:3356 voor het lidmaatschap + pechhulp voor de fiets waren de buitengerechtelijke kosten wel € 40,-

en ook in deze zaak http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2020:2219 zijn de buitengerechtelijke kosten voor de incasso op € 40,- vast gesteld.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ja de BTW is wel verschuldigd indien het om incassokosten gaat. Die kosten zijn de kosten volgens de Wet Incassokosten en gemaximeerd tot bepaald bedrag. Daarin zit de BTW al opgenomen. Dat voor de diensten van de reguliere ANWB diensten geen BTW verschuldigd is is wat anders nu het om een invordering gaat en geen dienst is van de reguliere ANWB.

Echter is de procedure wel correct gevolgd? Heb je een herinnering gehad en is de 14 dagen termijn aangezegd waarna er kosten kunnen worden gerekend?

Indien je niet tijdig betaald aan de ANWB en daarmee in verzuim raakt en je aanmaning krijgt om binnen 14 dagen alsnog te betalen zonder kosten en dat niet doet is het een BTW plichtige activiteit, lijkt me.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
02 mei 2020 04:07
Ja de BTW is wel verschuldigd indien het om incassokosten gaat. Die kosten zijn de kosten volgens de Wet Incassokosten en gemaximeerd tot bepaald bedrag. Daarin zit de BTW al opgenomen.
Onjuist. In de maximumbedragen is de btw niet opgenomen.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

ElleFlowers schreef:
02 mei 2020 04:07
Ja de BTW is wel verschuldigd indien het om incassokosten gaat. Die kosten zijn de kosten volgens de Wet Incassokosten en gemaximeerd tot bepaald bedrag. Daarin zit de BTW al opgenomen. Dat voor de diensten van de reguliere ANWB diensten geen BTW verschuldigd is is wat anders nu het om een invordering gaat en geen dienst is van de reguliere ANWB.
TKB geeft alleen op de website, niet op haar nota aan dat de ANWB niet BTW plichtig is, daardoor wordt de BTW doorberekend aan de "relatie" want iemand die niet BTW plichtig is mag de BTW niet verrekenen. Wat ik volkomen begrijp, alleen de discussie gaat er over of de ANWB BTW plichtig is of niet. op de te incasseren factuur van de ANWB wordt tenslotte BTW benoemd. op de factuur staat anwb bv, en in het jaarverslag van de anwb draagt de anwb ettelijke miljoenen aan BTW af aan de staat.
Echter is de procedure wel correct gevolgd? Heb je een herinnering gehad en is de 14 dagen termijn aangezegd waarna er kosten kunnen worden gerekend?
Procedure is juist verlopen, enige opmerking die ik ook al heb aangegeven bij de ANWB is dat de mails (geen brieven alleen e-mails) een zeer hoog phishing gehalte hebben, dat is echter geen excuus om niet te betalen)
Indien je niet tijdig betaald aan de ANWB en daarmee in verzuim raakt en je aanmaning krijgt om binnen 14 dagen alsnog te betalen zonder kosten en dat niet doet is het een BTW plichtige activiteit, lijkt me.
Deze zin moet je nog eens lezen? Bedoel je de incassokosten? Helemaal mee eens dat hierover BTW berekend moet worden, alleen indien de eiseres BTW plichtig is kan het incassobureau de BTW met eiseres verrekenen en niet met de gedaagde.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

IlseJanssen schreef:
03 mei 2020 12:57
ElleFlowers schreef:
02 mei 2020 04:07
Ja de BTW is wel verschuldigd indien het om incassokosten gaat. Die kosten zijn de kosten volgens de Wet Incassokosten en gemaximeerd tot bepaald bedrag. Daarin zit de BTW al opgenomen. Dat voor de diensten van de reguliere ANWB diensten geen BTW verschuldigd is is wat anders nu het om een invordering gaat en geen dienst is van de reguliere ANWB.
TKB geeft alleen op de website, niet op haar nota aan dat de ANWB niet BTW plichtig is, daardoor wordt de BTW doorberekend aan de "relatie" want iemand die niet BTW plichtig is mag de BTW niet verrekenen. Wat ik volkomen begrijp, alleen de discussie gaat er over of de ANWB BTW plichtig is of niet. op de te incasseren factuur van de ANWB wordt tenslotte BTW benoemd. op de factuur staat anwb bv, en in het jaarverslag van de anwb draagt de anwb ettelijke miljoenen aan BTW af aan de staat.
Echter is de procedure wel correct gevolgd? Heb je een herinnering gehad en is de 14 dagen termijn aangezegd waarna er kosten kunnen worden gerekend?
Procedure is juist verlopen, enige opmerking die ik ook al heb aangegeven bij de ANWB is dat de mails (geen brieven alleen e-mails) een zeer hoog phishing gehalte hebben, dat is echter geen excuus om niet te betalen)
Indien je niet tijdig betaald aan de ANWB en daarmee in verzuim raakt en je aanmaning krijgt om binnen 14 dagen alsnog te betalen zonder kosten en dat niet doet is het een BTW plichtige activiteit, lijkt me.
Deze zin moet je nog eens lezen? Bedoel je de incassokosten? Helemaal mee eens dat hierover BTW berekend moet worden, alleen indien de eiseres BTW plichtig is kan het incassobureau de BTW met eiseres verrekenen en niet met de gedaagde.
even een verduidelijking naar Moneyman en deze post.

Of over de incassokosten ook nog BTW mag worden berekend, is afhankelijk van de vraag of de schuldeiser zelf BTW-plichtig is. Als dat zo is (en de schuldeiser dus zelf BTW kan terugvragen aan de fiscus) dan mag een incassobureau geen BTW over de incassokosten berekenen. Is de schuldeiser niet BTW-plichtig, dan is het bedrag aan BTW voor hem een 'schadepost' omdat dit bedrag niet kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. Op dat moment zal een incassobureau ook BTW over de incassokosten berekenen.

Verder denk ik dat de ANWB deels activiteiten verricht die niet BTW plichtig zijn en deels activiteiten die wel BTW plichtig zijn. Indien de vordering lidmaatschapsgeld of bijv assurantie is is het niet BTW plichtig. Maar indien het andere diensten zijn kan het wel BTW plichig zijn, sommige kosten van de wegenwacht service zijn niet verzekerd bijvoorbeeld onderdelen aan je auto moet je wel betalen, bijvoorbeeld de accu.

De eiseres is de ANWB en niet het incassobureau lijkt me. Indien de vordering is verkocht kan het anders zijn. Indien je niet betaald gaat de ANWB naar rechter en niet incassobureau als eiser.

Ik moet zeggen dat ik dit een ingewikkeld verhaal vind en indien iemand hier iets meer over kan zeggen, welkom!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Even een verduidelijking naar Moneyman”.? Grappig.

De kwestie is al een paar keer duidelijk genoeg uitgelegd. De Ts wil er niet aan.

Prima, betaal niet, komen er nog meer kosten bij.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
04 mei 2020 21:57
“Even een verduidelijking naar Moneyman”.? Grappig.

De kwestie is al een paar keer duidelijk genoeg uitgelegd. De Ts wil er niet aan.

Prima, betaal niet, komen er nog meer kosten bij.
Wat bedoel je nou? Betaal niet? Dan gaat de TS toch het schip in? Moneyman had wel een punt, waar hij niet onjuist was dus ik dacht ik licht me nader toe.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Lady1234 schreef:
04 mei 2020 21:57
“Even een verduidelijking naar Moneyman”.? Grappig.

De kwestie is al een paar keer duidelijk genoeg uitgelegd. De Ts wil er niet aan.

Prima, betaal niet, komen er nog meer kosten bij.
leg uit waar wil ik niet aan?

Ik heb in het begin aangegeven dom te zijn geweest, om niet te betalen. de ANWB heeft ondertussen haar centen netjes gekregen. Alleen TKB weiger ik op dit moment nog te betalen omdat TKB weigert duidelijkheid te verschaffen over het BTW bedrag wat zij op mij willen verhalen. Nogmaals het is mij echt niet om de 8,50 euro te doen, het is mij wel om het principe te doen. Ik werd een beetje uitgelachen toen ik het eerder aanhaalde.

Stel dat van de bijna 5 miljoen leden ieder jaar een 0,5% terecht komt bij de incasso club, en men drukt er bij iedere incasso onterecht bij iedereen 8,50 extra bij. Dan scharel je redelijk simpel met het versturen van één enkele incassobrief meer dan 200.000 euro extra bij elkaar. Dat lijkt misschien peanuts maar ik vind het een heleboel geld wat verdomd snel wordt verdiend. Daarbij verwacht ik eerlijk gezegd dat het niet bij 0,5% wanbetalers blijft. Dat moeten er wel meer zijn.

Samenvattend ben/zijn ik/we nu tot de conclusie gekomen dat:
- een vereniging of stichting niet BTW plichtig hoeft te zijn
- de facturatie plaats vindt vanuit ANWB B.V. Een BTW plichtig rechtspersoon
- op de factuur van ANWB B.V. een component BTW is vermeld
- de ANWB B.V volgens het jaarverslag BTW afdraagt
- bij vorderingen welke bij de rechter terechtkomen wordt de BTW niet berekend

Ik heb om het nog even de verduidelijken de factuur van de ANWB B.V. als bijlage bijgesloten en de incasso-mail van TKB. (even op klikken om de gehele factuur/mail te zien.)
anwb.jpg
(47.25 KiB) 1419 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
tkb.jpg
(46.8 KiB) 1419 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat dit vereniging gerelateerd is een de 8,40 dus verschuldigd is.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

alfatrion schreef:
05 mei 2020 08:51
Ik denk dat dit vereniging gerelateerd is een de 8,40 dus verschuldigd is.
Ik wil dat graag zeker weten ,zie ook de uitspraak van twee weken geleden die ik hieronder heb bijgesloten.
rechtspraak.jpg
(85.94 KiB) 1395 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moest € 139,50 betalen voor een verzekering. Verzekeringen zijn niet btw plichtig. Daarom moet u btw betalen.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Lady1234 schreef:
05 mei 2020 09:09
U moest € 139,50 betalen voor een verzekering. Verzekeringen zijn niet btw plichtig. Daarom moet u btw betalen.
Scherp, deze had ik ook al gezien. Daarboven staat ook een deel van 18,04 op de factuur waar wel BTW over is betaald. (deeltje 9% en een deeltje 21%) Dat staat niet in verhouding tot de BTW die TKB zou moeten krijgen alleen is de BTW dus wel verrekenbaar voor de ANWB BV.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

IlseJanssen schreef:
05 mei 2020 09:00
Ik wil dat graag zeker weten ,zie ook de uitspraak van twee weken geleden die ik hieronder heb bijgesloten.
Je loopt het risico zo 500 euro proceskosten te moeten betalen. Deze uitspraak zegt niets.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

alfatrion schreef:
05 mei 2020 10:34
IlseJanssen schreef:
05 mei 2020 09:00
Ik wil dat graag zeker weten ,zie ook de uitspraak van twee weken geleden die ik hieronder heb bijgesloten.
Je loopt het risico zo 500 euro proceskosten te moeten betalen. Deze uitspraak zegt niets.
Ik heb er nog een kleine tien uitspraken gevonden van gelijke strekking. Maar maak je geen zorgen. ik laat het echt niet zover komen. Zocht alleen een antwoord op een vraag en dat lijkt in deze case best lastig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

IlseJanssen schreef:
05 mei 2020 09:17
Lady1234 schreef:
05 mei 2020 09:09
U moest € 139,50 betalen voor een verzekering. Verzekeringen zijn niet btw plichtig. Daarom moet u btw betalen.
Scherp, deze had ik ook al gezien. Daarboven staat ook een deel van 18,04 op de factuur waar wel BTW over is betaald. (deeltje 9% en een deeltje 21%) Dat staat niet in verhouding tot de BTW die TKB zou moeten krijgen alleen is de BTW dus wel verrekenbaar voor de ANWB BV.
Je maakt nu "dé btw" gelijk aan "alle btw". Dat is echter niet juist. De verdeel- en toekenningsregels zijn complex (dat had je zelf vast ook al lang vastgesteld). Dat ANWB sómmige btw kan verrekenen, wil niet zeggen dat ze álle btw kan verrekenen.

Je verwijst steeds naar uitspraken waar een bedrag van 40 euro genoemd wordt. Je miskent daarbij dat dat normaal is - ook bij BTW-plichtige eisers. Zie bijvoorbeeld deze (totaal willekeurige) uitspraak in een Telfort-vordering.

Je wilt graag gelijk krijgen. Daarvoor is er uiteindelijk maar één manier: laat het erop aankomen en voer die rechtszaak.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er staan verschillende posten op die rekening, btw plichtig en niet-btw plichtig.

Wegens het niet tijdig betalen van die nota komen er incassokosten bij en omdat een deel van die nota betrekking heeft op activiteiten waarvoor de ANWB niet-btw plichtig is, komt er btw bij de incassokosten.

Zou de nota gesplitst zijn, had u twee keer incassokosten moeten betalen, waarvan de één verhoogd met btw.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat laatste mag alleen niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat mag wél als de aard van de gefactureerde zaken totaal anders is. Of daarvan in deze zaak sprake is, weet ik niet.

Gesloten