LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jetje81
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2020 15:03

Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Jetje81 »

Het CAK registratie systeem is gecrasht! Ineens zijn ze álle gegevens kwijt van alle cliënten en hebben ze voor het gemak iedereen maar gemarkeerd als 'alleenstaand' Het is helaas ook niet meer mogelijk om alle bestaande gegevens terug te halen uit het oude systeem, want dat is allemaal weg. Foetsie! Zomaar verdwenen!

Gevolg is nu dat alle mensen die géén eigen bijdrage betaalden en ook niet hoeven betalen, nu wél in het systeem gemarkeerd staan om de eigen bijdrage te moeten betalen. Wil je dat niet? Dan moet je even bewijzen dmv huwelijkspapieren, koopakte woning etc. dat je toch ECHT niet alleenstaand bent en dus vrij gewaard word tot het betalen van een eigen bijdrage. Het is toch ongehoord! De voorgaande 1,5 jaar stond iedereen goed in het systeem, en ineens is dat helemaal verdwenen en moeten de chronisch zieken dit zelf allemaal oplossen. Geen enige hulp of ondersteuning vanuit de gemeenten, want zij willen hun handen totaal niet branden aan het CAK.

En o ja, het CAK heeft een kleine achterstand met de facturen. Over de achterliggende maanden van 2020 is nog niets gefactureerd want tja, ze liepen een beetje achter vanwege het nieuwe systeem. Jammer de bammer voor de cliënten, want die krijgen nu in oktober ALLE facturen over 2020 in 1x! Dus in 1 maand 7 á 8 facturen x € 19,00 euro per factuur. Alle betalende cliënten moeten dus even in 1 maand ca. € 160,00 euro ophoesten. Wil je dat niet? Dan kun je een betalingsregeling aanvragen via het bekende telefoonnummer op de factuur. Ben je van plan erheen te bellen? Trek er even 1,5 uur voor uit, want de wachttijd is onmenselijk!!! Ik heb 45 minuten in de wacht gestaan, en tijdens die 45 minuten werd ik aan alle kanten overgehaald om het gesprek af te breken en al mijn probleemvragen op te zoeken op de website van het CAK. Want daar staat ALLE informatie. Hoezo afwimpelen? Ik wil iemand spreken want ik heb echt een probleem! En die kan ik niet via de website oplossen. Ondertussen krijg je om de zoveel seconden te horen dat het CAK er ALLES aan doet om je zo snel mogelijk te woord te staan, maar de wachttijd is op dat moment maar liefst wel even 45 minuten.

En als dit nu het eerste incident is met deze organisatie, maar eerlijk waar, er is elk jaar wel weer iets! Wij chronisch zieken hebben hier helemaal geen energie voor. Nu ben ik nog mondig, maar hoe gaan de oudere mensen hier mee om, of de mensen die niet capabel zijn om deze zaken te ontdekken, in te zien en aan te pakken?

Na 45 minuten kon de dame van de helpdesk mij vertellen dat het verhaal nog erger word. Er is namelijk nog geen commissie ingesteld bij het CAK die ál deze bewijsstukken (wel of niet alleenstaand) moet gaan controleren. Dus voordat deze hele chaos opnieuw georganiseerd is en alle cliënten weer goed en volledig geregistreerd zijn in het nieuwe systeem, zijn we ben ik bang, misschien wel 1,5 jaar verder. Dus mensen die nog een automatische incasso hebben lopen bij het CAK ivm eerdere regelingen, zet die aub meteen stop, want vanaf eind oktober gaan ze al deze bijdragen innen. Daarnaast komen alle volgende facturen er meteen achteraan. En succes ermee.

Zijn er meer mensen in hetzelfde CAK schuitje?
Laatst gewijzigd door Radar op 02 okt 2020 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jetje81 schreef:
02 okt 2020 16:49
Het CAK registratie systeem is gecrasht! Ineens zijn ze álle gegevens kwijt van alle cliënten en hebben ze voor het gemak iedereen maar gemarkeerd als 'alleenstaand' (...)
Weet u dat zeker? Bij een dergelijke calamiteit zou het CAK toch wel iets melden op hun website? Ik kan er met Google verder ook niets over vinden.
Of is er "alleen maar" met uw gegevens iets mis gegaan. Dat zou overigens al erg genoeg zijn.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afgezien van dat kwijtraken moet Iedereen een eigen bijdrage betalen. Of men nu gehuwd is of alleenstaand.

Verder is het een heel apart verhaal. Het CAK zal beslist een back up hebben van de gegevens

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met flinke koppen in de krant en in het nieuws.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat inderdaad een beetje vreemd allemaal. In april kreeg ik een nota, toen een lange tijd niks, daarna kreeg ik een brief dat er in 2020 nog niks is gefactureerd omdatdat niet kon (terwijl ik dus al een nota heb gehad en betaald), en ondertussen heb ik nog steeds geen factuur gezien.

Ach, nog twee jaartje zo doorgaan en het is allemaal verjaard. Denk ik. Overigens hoef je april en mei of zo niet te betalen vanwege Corona, de meesten hebben toen niet de hulp/zorg/begeleiding/whatever gehad die ze hadden moeten krijgen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door D34M0N »

Chaos bij het CAK? Welke chaos? Het kostte dit jaar gewoon wat meer tijd dan gebruikelijk om de administratie rond te krijgen. En dat is niet zozeer de schuld van het CAK, maar van de regering, die het nodig vindt om iedere paar jaar die regelingen overhoop te gooien.

Daarnaast had het CAK eind vorig jaar al laten weten dat de facturatie dit jaar anders zou lopen dan voorgaande jaren, namelijk een factuur per maand in plaats van per 4 weken, waarbij het bedrag op iedere factuur ietsje verhoogd is om dit te compenseren. Ook had het CAK eerder dit jaar al aangegeven dat er vertraging was met de facturatie. Oftewel iedereen met een WMO indicatie had gewoon kunnen weten dat de facturen enige vertraging hadden, maar dat ze wel zouden komen. Dat sommige mensen niet slim genoeg zijn om iedere maand €19 opzij te zetten is niet de schuld van het CAK.

Hier komt nog bij dat het CAK zo vriendelijk was om 2 maanden niet te facturen, vanwege de corona crisis.

Kortom: naar mijn idee rekende TS zich gewoon rijk toen er geen facturen kwamen en is die nu gewoon boos omdat die alsnog moet betalen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door D34M0N »

witte angora schreef:
02 okt 2020 22:39
Het gaat inderdaad een beetje vreemd allemaal. In april kreeg ik een nota, toen een lange tijd niks, daarna kreeg ik een brief dat er in 2020 nog niks is gefactureerd omdatdat niet kon (terwijl ik dus al een nota heb gehad en betaald), en ondertussen heb ik nog steeds geen factuur gezien.
Weet je zeker dat die nota in april niet over de laatste periode van 2019 was?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee. De begeleiding is pas in maart of zo gestart.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mijn moeder heeft al 3x een brief gehad waarin netjes staat en wordt verzocht om 19 euro per maand opzij te leggen. Zodra de factuur dan komt weet je waar je aan toe bent. In die brief stond ook dat april en mei gratis zijn voor iedereen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door tttlocke »

Die 'systeemcrash' heeft het landelijke nieuws zo te zien nog steeds niet gehaald.
Jetje81 schreef:
02 okt 2020 16:49
Jammer de bammer voor de cliënten, want die krijgen nu in oktober ALLE facturen over 2020 in 1x! Dus in 1 maand 7 á 8 facturen x € 19,00 euro per factuur. Alle betalende cliënten moeten dus even in 1 maand ca. € 160,00 euro ophoesten.
Klinkt eerlijk gezegd als een meevaller.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Lowieze »

De Nationale Ombudsman krijgt al jaren veel klachten over het CAK.
Ik lees dat zij dit jaar bezig zijn met verbetermaatregelen. Er is een grootschalig verandertraject gestart, waarbij de dienstverlening aan de burger leidend is (!). Het CAK is nu intensief bezig om daartoe de interne processen te verbeteren. Via de reorganisatie wordt de organisatiestructuur van het CAK gewijzigd. Ook wordt een cultuuromslag beoogd, waarbij meer vanuit de bedoeling van de wet gewerkt gaat worden.
Dit verandertraject gaat meerdere jaren duren.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef:
03 okt 2020 00:35
Die 'systeemcrash' heeft het landelijke nieuws zo te zien nog steeds niet gehaald.
Jetje81 schreef:
02 okt 2020 16:49
Jammer de bammer voor de cliënten, want die krijgen nu in oktober ALLE facturen over 2020 in 1x! Dus in 1 maand 7 á 8 facturen x € 19,00 euro per factuur. Alle betalende cliënten moeten dus even in 1 maand ca. € 160,00 euro ophoesten.
Klinkt eerlijk gezegd als een meevaller.
Mijn zus zit met hetzelfde probleem, haar eigen bijdrage wordt deels gedekt door haar zorgverzekering maar zonder factuur kun je dit niet terug vragen. Wel is het verbazend dat de oorzaak van het niet facturen niet bekend is, lijkt me nou echt iets wat de Radar redactie eens moet gaan checken. Als gegevens verlies (ik hoorde van mijn zus dat Corona de oorzaak was) dan is dit natuurlijk wel nieuwswaardig. Helaas heeft TS nergens hiervan enig bewijs overlegd en volgens mij haalt het CAK dergelijke gegevens vanuit andere databases.

Theresa
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2020 18:52

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Theresa »

Ik heb er ook mee te maken.Evenals zoon . Mij vertelden ze niets van crash , maar van een nieuw systeem . Ik kreeg een brief dat er wat veranderd was in mijn situatie en dat ze gegevens van WMO hadden moeten opvragen . Er was niets veranderd , maar ze zijn idd alle gegevens kwijt . Dus ceash en leugen aan de telefoon . Moest betalingsregeling treffen . Heel vervelend omdat we beiden in de bijstand zitten . Hij vanwege autisme en ik chron. ziek .

jayydayy
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2020 11:53

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door jayydayy »

Ik woon ook met mijn partner op een de zelfde adres. in 2019 kregen we het CAK besluit dat we als gezin geen eigenbijdrage hoefden te betalen. Ook wij zijn ineens in 2020 gekenmerkt als alleenstaande en moeten ieder 19 euro per maand gaan betalen , met terugwerkende kracht.
Nu willen CAK het bewijs dat wij partners zijn. ze gaan vanuit de gegevens van het burgerlijke stand en daar staan we niet als getrouwd ingeschreven en we staan niet als geregistreerd partnerschap, Dus moet ik het maar anders aan tonen, Dat wij 10 jaar wonen op een adres is niet voldoende bewijs voor CAK. en de eisen die zij stellen om te kunnen aantonen gaat wel heel erg ver. zoals aanleveren van bewijs van gezamenlijke bankrekeningen ( wat wij niet hebben), bewijs van dat wij gezamenlijk de belastingaangifte doen. Waar haal je dat vandaan??? moet ik mijn gehele belastingaangifte gaan opsturen? dit gaat wel heel erg ver! Ze schenden hiermee alle privacy wetten.
CAK moet zijn eigen administratie zelf op orde krijgen en niet de Cliënten lastig vallen.
Laatst gewijzigd door jayydayy op 25 nov 2020 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
03 okt 2020 11:17
Wel is het verbazend dat de oorzaak van het niet facturen niet bekend is, lijkt me nou echt iets wat de Radar redactie eens moet gaan checken.
De oorzaak is gewoon bekend (technische problemen als gevolg van een nieuw systeem) en door het CAK in een heel duidelijke brief aan alle betrokken meegedeeld. Ik heb inmiddels alle facturen over 2020 ook gewoon binnen, die worden de komende maanden stukje bij beetje door het CAK geïncasseerd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Chaos bij het CAK: klantgegevens kwijt en nu problemen met innen van de eigen bijdragen over 2020

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft helemaal niets met privacy van doen.

U wilt als gezin/partners aangemerkt worden, zodat u niets hoeft te betalen. Dan zult u die situatie toch moeten aantonen.

Gesloten