LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CIB 'incasso' Rotterdam

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Roos84
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 11:13

CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Roos84 »

Sinds 9 september 2011 ben ik in conflict met het CIB 'incassobureau' in Rotterdam, betreffende een openstaande boete bij een Movie Max.
Het schijnt te gaan om een rekening van bijna 3 jaar geleden. Om welke movie max het gaat wil het CIB niet zeggen.
Ik ben inmiddels allang verhuisd (1,5 jaar) en heb mijn adres wijziging uiteraard bij de gemeente doorgegeven en een jaar lang de post via TNT door laten sturen en een automatische verhuisbericht laten sturen in reactie op alle binnenkomende post.
Ik heb op 13 sept een bezwaarbrief aangetekend verstuurd met daarin het verzoek binnen 2 weken mij de verstuurde bewijsstukken/aanmaningen toe te sturen met daarin mijn huidige woonadres. Met een cc naar het hoofdkantoor van movie max.
Van het hoofdkantoor heb ik keurig een reactie gehad met daarin dat ze deze gang van zaken zeer betreuren en er alles aan zullen doen om achter het filiaal te komen om deze zaak op een nette manier op te lossen, hier heb ik tot op heden ook geen reactie meer op gehad.
Het CIB heeft nu pas (2 maanden later!) gereageerd via de mail (!!) en dus niet middels een aangetekende brief. Ze mailen dat ik op 08-01-2011 in de movie max en toen mondeling op de hoogte ben gebracht van de achterstallige betaling en dat ik daar niet op in ben gegaan. Wat overigens onmogelijk is, want op die dag vierde mijn vriend zijn verjaardag. De mails staan overigens vol met typfouten.
Het CIB weigert middels een aangetekende brief te reageren en blijven mailen dat ik binnen 4 dagen 93 euro over moet maken. Ze gaan niet eens in op mijn bezwaarbrief!
Volgens mij heeft het CIB totaal geen rechten en kunnen ze alleen maar dreigen, ze beweren echter wel een zogenaamd justitieel incasso bureau te zijn.
Ze vallen je vervolgens maanden lang lastig en gaan net zo lang door tot je maar betaald. Ik denk dat veel mensen de dupe zijn van dit soort 'incassu-bureaus'.

Zijn er meer mensen met een soort gelijke ervaring met het CIB rotterdam?

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie nog tips hebben over hoe nu verder te handelen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even heel simpel gesteld - wie eist, bewijst.

Als het CIB (wat een bewust misleidende naam is, m.i.) geen onderbouwing kan/wil geven - kunt u als 'slachtoffer' alleen maar aannemen dat de vordering niet terecht is.

Er zijn meerdere topics over soortgelijke gevallen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &p=1304504
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &p=1244402
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &p=1242974
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 36&t=53151

Verschillende namen van videotheken, en verschillende buro`s - maar wel hetzelfde verhaal.

Wanneer was voor het laatst dat u iets gehuurd heeft bij uw filiaal waar u normaal komt? Als dat NA de datum die CIB aangeeft is - is al aantoonbaar dat e.e.a geen hout snijdt - daar men eerst een openstaand bedrag moet betalen alvorens weer nieuw te kunnen huren.

U heeft een bezwaarbrief gezonden - waarop CIB niet is ingegaan (via de mail is nogal idioot - kunt u die trouwens (geanonimiseerd!) hier plaatsen - wel handig voor andere slachtoffers).
De termijn die u stelt is (m.i.) alleszins redelijk om een en ander te onderbouwen of te verklaren - die heeft men laten varen.
Bewaar alles (print mails uit) en wacht een volgende bericht af.
Mail kunt u blokkeren eventueel - of als spam aanmelden (aanstootgevend bericht, bedreigend bericht, en geen eerdere klantrelatie met verzender) bij OPTA. (spamklacht.nl)

Roos84
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 11:13

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Roos84 »

Het probleem is dat ik niet weet om welk filiaal het gaat, wat ik wel weet is dat ik iig minimaal meer dan 2 jaar geen dvd's meer heb gehuurd bij de movie max. Het CIB wil deze informatie niet geven. "wij geven geen gegevens over onze opdracht gevers aan derden" was het antwoord. Naar mijn weten is een incassobureau altijd verplicht aan te tonen dat er sprake is van een overeenkomst tussen de opdrachtgever en de debiteur.
Ik weet ook zeker dat ik niet in een movie max ben geweest op de datum die zei aangeven, dit kan ik ook bewijzen. Het is dus gewoon pure bluf.
Het mail adres wat wordt gebruikt is: [email protected]

Het CIB heeft geen poot om op te staan, maar het kost wel veel energie en het is erg vervelend.

Ik hoop dat iedereen in het vervolg die een incasso krijgt eerst goed natrekt om wat voor bureau het gaat en of het bedrag wel terecht is.

bedankt voor uw reactie!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Jolijn »

Roos84 schreef:Het probleem is dat ik niet weet om welk filiaal het gaat, wat ik wel weet is dat ik iig minimaal meer dan 2 jaar geen dvd's meer heb gehuurd bij de movie max. Het CIB wil deze informatie niet geven. "wij geven geen gegevens over onze opdracht gevers aan derden" was het antwoord. Naar mijn weten is een incassobureau altijd verplicht aan te tonen dat er sprake is van een overeenkomst tussen de opdrachtgever en de debiteur.
:o :lol:
Derden?! Als 't niet om te lachen was, was 't eigenlijk diep triest.

Goed gehandeld Roos. Gooi je brief een keer op de mail en dan niet meer energie aan verspillen.

musQ
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2011 17:33

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door musQ »

CIB bah bah wat K*T bedrijf zeg.

Zoals vele Incasso bureaus, het schijnt nogal een hype te zijn dat bedrijven in deze moeilijke tijden alles naar een incasso bureau toe te schuiven.

Ok eerlijk is eerlijk, ik ben geen wanbetaler maar door de economische crisis heb ik het niet altijd even breed. Vaak ontslagen geweest en dus weinig geld, maar de kosten lopen wel door.

Meestal hebben bedrijven wel begrip voor mijn situatie en kon ik dus een regeling met ze treffen. Maar het kwam ook wel eens voor dat ik te laat was en dat het dus doorgestuurd word. Nou heb ik helaas veel ervaring gehad met incasso bureaus en wat voor taal ze spreken is mij een raadsel maar dat ze bluffen en grote jongens taal uitkramen is wel duidelijk.

Er valt niets te regelen en hebben meestal geen begrip voor de situatie waar iemand zich in bevind. Ze blijven 9 van de 10 keer doorgaan met dreigen en gooien iedere keer 50 tot 100 euro erboven op.

Nou wil ik niet heel vervelend doen hoor, maar als je een rekening krijgt van 100 euro en je kan het even niet betalen dan komt de incasso met een rekening van 350 euro! Of je dat wel kan betalen??? :roll: Een hoop poeha en spierballentaal erbij. Het is niet dat wij burgers het niet WILLEN betalen maar wij KUNNEN het af en toe niet betalen.

Waarom?? Omdat alles duurder wordt wij moeten steeds meer betalen voor minder. En het zijn juist de incasso bureaus die mensen kapot maken.

Zelfs de Justitie en de Belastingdienst hebben meer begrip voor de mensen en valt vaak wat mee te regelen. Maar incasso bureaus, nee die mogen van mij verdwijnen want die maken de mensen kapot.


Laat je eigen niet bang maken door die sufk*tten hoor mensen! Laat ze maar lekker werken voor hun centen en blijf doordrammen dat je het niet kan betalen maar wel in termijnen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Guardian72 »

musQ schreef:Maar incasso bureaus, nee die mogen van mij verdwijnen want die maken de mensen kapot.
Nee, mensen laten zich, door onwetendheid, kapot maken.
Er zijn er dus hele volksstammen die van dreigementen, moeilijke taal en zo onder de indruk zijn.
Vandaar dat een forum als deze veel van de incassocowboys een doorn in het oog zijn. Mensen worden hier op hun rechten (en plichten!) gewezen - en het bluffen van de incassocowboys word doorgeprikt.

Ja, je moet betalen als je kosten maakt, maar zoals je al stelt - veel bedrijven hebben liever hun geld in 2/3 delen dan helemaal niet.


JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door JDII »

musQ schreef:Maar incasso bureaus, nee die mogen van mij verdwijnen want die maken de mensen kapot.
Iedereen heeft recht op betaling van zijn/haar rekeningen na levering. Zo niet is het zeer handig dat er incassobureaus zijn.

musQ schreef: en blijf doordrammen dat je het niet kan betalen maar wel in termijnen.
In dit geval is de incasso niet terecht. In ieder geval niet de extra kosten. Dus betaling in termijnen is niet aan de orde.

Roos84
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 11:13

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Roos84 »

Even voor de duidelijkheid, ik ben nog nooit eerder in aanraking gekomen met een incasso-bureau. Ik heb een goed inkomen en betaal altijd keurig mijn rekeningen. Het is niet zo dat ik het niet kan betalen, het gaat mij erom dat dit een volledig onterechte incasso is. Ik heb meerdere malen aangeboden de oorspronkelijke boete van een paar euro te willen betalen, maar zowel de moviemax als het incassobureau willen mij niet de juiste gegevens van het filiaal geven.

De manier waarop dit gaat is ook absoluut niet ok.
Wat ik niet fair vind is dat er inderdaad omslachtige taal wordt gebruikt om onwetende mensen te misleiden.
Daarnaast zijn de werknemers van het CIB in rotterdam uitermate onvriendelijk! Ik belde om uitleg te krijgen over het smsje wat ik had ontvangen en ondanks dat ik erg beleefd was, werd ik meteen al met je en jij aangesproken en op een 'hoe haal je het in je hoofd om ons te bellen' -toon.
Daarnaast krijg ik geen respons op mijn bezwaren en staan de mailtjes vol met spel en typefouten.

Het is zeker zo dat als je kosten maakt, je deze ook moet betalen, maar om op deze manier een bedrag van oorspronkelijk een paar euro in de tientallen en soms wel honderden euro's te laten lopen vind ik belachelijk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Heel simpel - als een vordering daadwerkelijk terecht is, zou een incassoburo geen problemen maken met het verstrekken van de ter zake relevante informatie.

Sterker nog - men zou direct een en ander moeten meesturen (kopie factuur, en/of kopie herinneringen) zodat dit soort problemen niet ontstaan - en men bewijst dat de vordering terecht is.
Op deze manier ondervang je gelijk deze hele discussie over het 'spookfacturen' gebeuren.

De manier van handelen van CIB doet vermoeden dat hier sprake is van een onterechte (dus, spook-) factuur - en door de bluffen proberen ze ten onrechte mensen te laten betalen. De juridische term voor deze manier van handelen is afpersing.

Als CIB de 'vordering' niet kan onderbouwen (niet willen is toegeven dat ze het niet kunnen) gewoon (schriftelijk) eisen dat ze het staken, en bevestigen binnen 5 werkdagen, anders volgt aangifte wegens bedreiging en afpersing. (Bluffen kunnen de consumenten net zo goed)

Daarnaast zou je ook 'per vergissing' een brief met kopie incassopoging aan het CJIB kunnen sturen, met vraag om uitleg. CIB maakt m.i. bewust gebruik van deze naam om mensen (alweer) te misleiden.

Frida.D
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2012 12:59

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Frida.D »

Ook ik heb helaas "contact"met CIB, centraal invorderingsbureau Rotterdam. Ik ben verhuisd van de ene host naar een volgende en heb een vinkje in de site van de oude host niet op stop gezet. Gevolg: facturen en aanmaningen sinds 2010 via de eigen webmail van de oude host. Die mails kwamen niet bij mij binnen, want ik had ook een ander privé-emailadres, het zakelijke mailadres is hetzelfde gebleven en dus bereikbaar. Per post of telefoon is geen actie ondernomen door de host (MortyDot) tot augustus jongstleden er een email bij mij kwam van CIB op mijn zakelijke emailadres. Of ik maar even nu wilde betalen. Verweer geschreven, want ik dacht, "ik heb er niets mee te maken" en ik kwam achter het niet aangevinkte stopknopje. De rekeningen zijn inmiddels betaald, maar CIB blijft me achtervolgen met mails met dezelfde rekeningen plus incassokosten en gaat me "in gebreke stellen"
Ik heb een formele brief geschreven, CIB belde terug. In dat gesprek heb ik gevraagd om gespecificeerde nota's. Die nota's zijn dezelfde als ik al betaald heb maar dan geplust met incassokosten, dus 10 euro domeinnaam met 75 euro incassokosten
Ik heb de host altijd op tijd betaald en ben geen wanbetaler, wat kan ik nu nog doen?

Keti55
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2013 23:04

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Keti55 »

Hallo, ik heb vandaag ook een brief/aanmaning ontvangen van CIB. In deze brief geven zij aan dat ze in opdracht van Videocine noord in Haarlem mij meerdere keren hebben benaderd om het verschuldigde bedrag te betalen, maar dat ik dit tot op heden niet heb gedaan. Het gaat om een bedrag van 118,66 moet betalen.

Ik heb nog nooit eerder een brief van CIB of Videocine ontvangen. Het bedrag van 118,66 wordt verder niet onderbouwt. Ik heb dus geen idee waar het precies om gaat. Ben ik te laat geweest met het inleveren van een film? Of heb ik een film wellicht niet ingeleverd?

Ook is het inmiddels 7 a 8 jaar geleden dat ik voor het laatst bij videocine een film heb gehuurd. Ik heb 7 jaar terug verhuisd. Ik kan mij wel herinneren dat ik af en toe laat was met het inleveren van een film, maar altijd de bijbehorende boete betaald. Betreffende filiaal van videocine bestaat ook niet meer.

Wat kan ik nu het beste doen? Ze dreigen met deurwaarde, het beslag nemen op roerende en onroerende zKen en mijn rekeningen. Ook dreigen ze met een BKR registratie. Kunnen ze dit echt doen? Kunnen ze beslag leggen op mijn rekeningen?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Keti55 schreef:Ook dreigen ze met een BKR registratie. Kunnen ze dit echt doen?
Het betreft geen krediet of andere vorm van lening: nee dus.
Keti55 schreef:Ze dreigen met deurwaarde, het beslag nemen op roerende en onroerende zKen en mijn rekeningen. Kunnen ze dit echt doen? Kunnen ze beslag leggen op mijn rekeningen?
Met een verlof voor het leggen van conservatoir beslag kan er inderdaad beslag worden gelegd voordat een gewone procedure is begonnen. Niemand gaat echter conservatoir beslagleggen voor een dergelijk bedrag, dus al men iets wil doen zal toch eerst dagvaarding etc. voor een executoriale titel nodig zijn. En aangezien het blijkbaar gaat om een contractuele verbintenis kun je je beroepen op de verjaringstermijn van 5 jaar, zodat de kans op enig succes bij de rechter voor hen minimaal (lees: microscopisch) zal zijn. En dat is nog afgezien van het feit dat men zal moeten stellen en bewijzen dat er op enig moment een video is geleend.

Keti55
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2013 23:04

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Keti55 »

Nou ik heb net met CIB gebeld en zij geven aan dat het om een boete gaat van december 2006! Ook geven zij aan dat ze al eerder brieven hebben verstuurd,maar dan naar mijn oude adres in Haarlem. Deze kregen ze retour en daarom geven zij in de aanmaning aan dat ze mij eerder ook hebben benaderd.

Ook heb ik gevraagd of zij mij een specificatie kunnen toe sturen van de boete met de exacte huur datum enz. Ze geven aan dat ze dit zullen opvragen bij de Videocine en naar mij toe sturen.

Stel dat zij mij nou een brief sturen met daarin een huur datum in 2006, is dat voldoende bewijs? Want ik kan mij het echt niet meer herinneren. Staan zij sterk? Zou ik toch nog een bezwaar indienen? Deze kan ook via hun website.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Keti55 schreef:Nou ik heb net met CIB gebeld en zij geven aan dat het om een boete gaat van december 2006! Ook geven zij aan dat ze al eerder brieven hebben verstuurd,maar dan naar mijn oude adres in Haarlem. Deze kregen ze retour en daarom geven zij in de aanmaning aan dat ze mij eerder ook hebben benaderd.
Alle contractuele verbintenissen verjaring in principe na 5 jaar, dat geldt ook voor bedongen boetes zoals hier (art. 3:301 lid 1 BW). De lopende verjaringstermijn kan wel gestuit worden door erkenning van de schuld of een aanmaning en begint dan weer van voren af aan. Voordat een aanmaning effect heeft is echter verzending niet voldoen, maar moet de verklaring de schuldenaar ook bereiken of tenminste binnen diens bereik worden gebracht (art. 3:37 lid 3 BW, de 'ontvangsttheorie'). Doctrine leert dat de situatie waarin een persoonlijke bode vergeet de brief intern af te geven binnen de risicosfeer van de geadresseerde ligt, maar dat is hier niet het geval. Naar vaste rechtspraak wordt aangenomen dat de bewijslast voor tijdige aanbieding aan de geadresseerde geheel bij de verzender ligt (oa. HR 4 juni 2004, LJN AO5122), terwijl het retourkomen van de aanmaning juist impliceert dat ze niet juist zijn aangeboden en de verjaring dus niet hebben gestuit.
Keti55 schreef:Stel dat zij mij nou een brief sturen met daarin een huur datum in 2006, is dat voldoende bewijs?
Bewijs van wat? Ik kan toch ook een willekeurige datum in een brief noemen, dat bewijst toch niet dat er ooit een overeenkomst is geweest?

Keti55
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2013 23:04

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Keti55 »

Even een update: heb videocine gebeld en aangegeven dat ik bereid ben om het oorspronkelijke boete bedrag te betalen maar geen 119 voor een dvd. Ze hebben overlegd, ook gebeld met CIB en het is nu afgehandeld. Ik ontvang binnenkort van videocine een nota van 32 euro en zal verder niks meer ontvangen van CIB. Mevrouw van videocine gaf aan dat de incasso is stopgezet. Ook gaf ze aan dat ze niet mee eens is met de dreig taal van CIB en dat ze bij videocine nooit over zouden gaan tot het dagvaarden van mensen.

Ik ben wel tevreden. Natuurlijk had ik vol kunnen houden dat de opgelegde boete verjaard is. Het is immers opgelegd in 2004 kreeg ik van videocine te horen en ik heb nooit een brief/herinnering van ze ontvangen. Echter had ik absoluut geen zin om nog meer energie hier in te stoppen. Ik betaal 32 euro aan videocine en is het daarmee afgehandeld.

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik heb er veel aan gehad.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Keti55 schreef:Heel erg bedankt voor jullie tips, ik heb er veel aan gehad.
Het hele bedrag was als afkomstig uit contractuele verbintenissen verjaard...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ArneLH schreef:
Keti55 schreef:Heel erg bedankt voor jullie tips, ik heb er veel aan gehad.
Het hele bedrag was als afkomstig uit contractuele verbintenissen verjaard...
Maar, het siert wel dat ze het bedrag wil betalen.

Wel even kritische vraag - heeft men aangetoond waar, en wat je gehuurd zou hebben?

marietje28
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2015 10:27

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door marietje28 »

ik heb ook een rekening bij cib openstaan
alleen ik krijg allemaal brieven van hun met allemaal andere dossiernummers en de bedragen zijn allemaal ongelijk maar het gaat wel allemaal over het zelfde ik weet nu alleen niet of ik het nog moet gaan betalen ik durf het eigelijk niet meer te betalen straks zijn het oplichters

wie heeft dat probleem ook

mvg

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: CIB 'incasso' Rotterdam

Ongelezen bericht door Guardian72 »

marietje28 schreef:ik heb ook een rekening bij cib openstaan
alleen ik krijg allemaal brieven van hun met allemaal andere dossiernummers en de bedragen zijn allemaal ongelijk maar het gaat wel allemaal over het zelfde ik weet nu alleen niet of ik het nog moet gaan betalen ik durf het eigelijk niet meer te betalen straks zijn het oplichters

wie heeft dat probleem ook

mvg
Neem alle brieven mee - en zoek contact met het Juridisch loket.
Als je een achterstand hebt - zou het dossiernummer gelijk moeten blijven.
Bij een betalingsregeling zou het zomaar kunnen dat bedragen wijzigen ( je lost af, en er komt misschien rente bij) - maar het feit van verschillende nummers klinkt verdacht.

Betaal vooralsnog niets - tenzij je zelf weet van iets dat het klopt.
Jij staat in je recht om eerst meer informatie aan te vragen - met (een kopie van) onderliggende stukken (factuur / afleverbevestiging etc.).

Bij twijffel - vraag advies bij het juridisch loket!

Gesloten