LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CJIB & Flanderijn

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door batchie »

Hoi ik had een vraagje

in 2004 kreeg ik een boete voor het niet dragen van een autogordel, mijn vader heeft toen die vordering voor mij overgemaakt. Door een fout in de rekeningnummer is het bedrag gestorneerd.

Afgelopen november kreeg ik een deurwaarder aan de deur van Flanderijn & Eck. Ik heb ze toen opgebeld dat het al betaald was. Toen ik dus de afschriften ging opzoeken van mijn pa bleek dat het gestorneerd was. Ik heb toen een betreg afgesproken. van 35 euro per maand ik had nl net een kind gekregen en had geen baan meer. het bedrag was inmiddels van 45euro naar 225,84 gegaan!
Ik loste netjes af. Eind feb krege ik telefoon of ik wilde opbellen. Ik belde ze terug en ze vertelden me dat de betreg niet door kon gaan omdat de vordering verjaard. Ik moest toen voor 16 april alles betaald hebben. ik ging daarmee accoord wetende dat de kinderbijslag eind maart gestort zou worden en ik per 6maart weer een baan had waardoor ik alles in 1x kon aflossen.

Nu kreeg ik v orige week een brief dat ik voor 30maart moest betalen. Ik belde hun op voor informatie, ik kreeg toen een jongeman aan de telefoon die ontzettend onbeschoft was en zei dat als ik niet voor de 30ste betaal dat ik opgepakt word door de politie, ik zei dat ik op mn voicemail het bericht had dat ik vor de 16 april moest betalen. Die man zei toen kom maar langs en laat het horen want ik weet zeker dat u liegt. ik kon die dag niet langskomen ivm werk en toen heeft hij de verbinding verbroken.
Wat moet ik hier nu mee? :oops:
is het
1/ redelijk dat het bedrag 5x zo hoog word EN
mogen zij de termijn steeds veranderen als ik dingen op schrift heb?

Ik wil het wel betalen maar mijn salaris word de 30ste gestort en kinderbijslag de 2e.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Een vraagje, is er een uitspraak van de rechter geweest. Want het komt mij neer op pure intimidatie van een broekie die niet eens weet waar hij over praat. Verjaring na twee jaar kan er bij mij niet in, want zolang er wordt afbetaald is er geen sprake van verjaring. Dreigen met politie! die hebben wel wat beters te doen.

Ronald.

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door batchie »

nee er is geen uitspraak geweest.
Ik heb alleen een paar brieven gehad van CJIb die op het verkeerde adres waren gekomen, en de laatste cjib brief kwam precies binnen op het moment dat ik net 3 weken in het ziekenhuis lag ivm problemen in mijn zwangerschap en uiteindelijke bevalling.

Ik wil het dus wel betalen maar kan dat tussen 3 en 10 april.

lucrecia
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:42

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door lucrecia »

En heb je op die brieven gereageerd?? Het is ook zo dat het bedrag word gestorneerd omdat er geen zaaknummer op de acceptgiro staat of dat er verder geen toelichting erbij stond en ze dus niet weten waar het terecht moet, kan het dus niet bestemd worden voor de openstaande zaak, word het dan teruggestort.

Nou ik zou zeggen snel betalen want je staat in de opsporingsregister als het niet voor die datum betaald is, kan je zo opgepakt worden. Als het kan leen maar wat bij familie.

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door batchie »

Ja ik had toen ik dus eindelijk uit het ziekenhuis was gelijk naar het CJIB gebeld, die vertelde dat het dus al naar Flanderijn was.
Ik heb verder op alle communicatie met Flanderijn gereageerd maar zij veranderen dus steeds de data.

Maar mogen zij de hoofdsom 5x verhogen?

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door Flipipo »

Er is al regeling dat het niety 5x zo hoog kan en mag worden!!! is pure imitatie....zoek maar op google of zoiets hoe hoog het dan wel mag zijn ik dacht 15% van de openstaande bedrag! dus openstaande bedrag plus 15%.

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door batchie »

ja dat dacht ik ook maar die man zegt bij een deurwaarder ligt dat dus anders,,

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi geen uitspraak dan ook geen deurwaarder. Flanderijn is twee in een en maakt daar misbruik van. De incasso afdeling van Flanderijn (dat ik nog een hoofdletter gebruik weet ik ook niet) kan u enkel maar pushen met die intimidatie`s. Gewoon zo snel als mogelijk betalen dan moet de kous af zijn. Ze hebben samen met intrum justitia ook nog een programma op tv gehad, meen bij sbs6 was ook niet grappig.

Succes Ronald.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door Cesar »

Iets in dit hele verhaal klopt niet.
Verkeersboetes vallen zover mij bekend onder dezelfde noemer als belastingschuld en kunnen derhalve zonder tussenkomst van de rechter worden geind.
Wat onduidelijk is dat is het feit dat een deurwaarder zich hier mee bemoeit.
Nergens voor nodig. De Belastingdienst roept wel andere hulp in.
Ik zou maar nergens wakker van liggen en in eerste instantie duidelijk vertellen dat Pa de boete had betaald doch door een procedurefout dit niet op de juiste manier werd verwerkt. Gewoon de boete betalen en verder is de kous af.
Er is geen enkele rechter die de eisen inwilgt van dit soort incassoburo's.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Fout parkeren is een belasting. verkeers boetes zoals deze vallen onder de wet Mulder. En komen bij het CJIB.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door Cesar »

Ronald,
Als je daar dan leest dat het CJIB de rechter inschakelt om bijv. iemand te gijzelen of het voertuig of rijbewijs af te nemen dan mag duidelijk blijken dat het niets te maken heeft met die borrelverkoper van Florijn.

Inneming van het rijbewijs
Wanneer de boete en de verhogingen ondanks de aanmaningen niet (volledig) zijn betaald en verhaal niet (volledig) heeft kunnen plaatsvinden, dan kan het CJIB namens de officier van justitie het rijbewijs innemen voor een periode van maximaal vier weken. Gedurende deze periode mag door de betrokkene geen motorvoertuig worden bestuurd van de categorie of categorieën waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Zie onderstaande tekst;
De inneming van het rijbewijs heft de betalingsverplichting niet op. De toepassing van het dwangmiddel kan worden voorkomen dan wel opgeheven door het verschuldigde bedrag volledig te voldoen.

Buitengebruikstelling voertuig
Zijn de boete en de verhogingen ondanks de aanmaningen niet (volledig) betaald, dan kan het CJIB namens de officier van justitie het voertuig buiten gebruik stellen voor een periode van maximaal vier weken. Het voertuig kan in bepaalde gevallen uiteindelijk zelfs worden verkocht of vernietigd. Dit kan worden voorkomen door het volledig verschuldigde bedrag, inclusief verhogingen en de kosten van buitengebruikstelling, te voldoen.
Hoe de betaling kan worden voldaan staat beschreven in een brief die u ontvangt of wordt bekend gemaakt op het moment dat het voertuig buiten gebruik wordt gesteld.

Gijzeling
Wanneer ondanks de aanmaningen niet (volledig) is betaald, kan de officier van justitie de kantonrechter vragen hem te machtigen de betrokkene voor ten hoogste een week te gijzelen. Bij toewijzing van de vordering betekent dit dat de betrokkene wordt ingesloten.
Gijzeling is een dwangmiddel en geen vervanging van de boete. Die moet inclusief de verhogingen dus nog steeds worden betaald. De gijzeling kan worden voorkomen dan wel opgeheven door volledige betaling van de boete en de verhogingen.

Aldus het CJIB

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

@ Cesar. Google eens op de wet mulder. Daar komen alle verkeers boetes in voor. Er wordt een normale invorderings procedure doorlopen met incasso en na een rechtzaak deurwaarders. Als dat niets oplevert komen er andere zaken. Het betreft hier een kleine overtreding en geen verkeers misdrijf. Beter lezen en jaag vraagsteller geen angst aan.

Ronald.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Heel toevallig heb ik ook het gehele traject gehad als was dit vanuit een principekwestie (een bekeuring als chauffeur op een niet APK-gekeurd busje---- een busje overigens die nooit van mij is geweest maar van die kleine taxi-ondernemer die vanuit zijn bedrijfsbeleid achteraf gebleken 4 busjes zeer bewust niet op tijd had laten keuren)

Dit betekende, telkens acceptgiro's en op brieven mijnerzijds gericht aan de desbetreffende officier van justitie ennaar dat CJIB werdt nooit gereageerd.

Dit betekende dat ik het verhaal, met ook inmiddels de verklaring van de minister dat was vastgesteld dat het busje nooit mijn eigendom is geweest, naar de rechtbank van Leeuwarden stuurde omdat daar in eerste instantie zo'n zaak naar toe gaat.

Daarna toch een veroordeling maar reeds aangegeven dat ik bij een negatief oordeel zowieso in hoger beroep wilde gaan.

Daarna weer de bekende acceptgiro's met telkens een verhoging.

Ook in dat hoger beroep op een smerige manier op het verkeerde been gezet en veel te snel afgehamerd. (recht lijkt niet meer het juiste woord te zijn; juridische haarkloverijen omschrijft dit beter).

De zaak speelde inmiddels vanaf 2002 en de oorspronkelijke boete van € 85,- bleek opgelopen te zijn tot € 163,- toen de politie om rond elf uur 's avonds ,notabene op kerstnacht, buitensporig aanbelde en mij feitelijk bedreigde met auto in beslagnemen of andere goederen zoals deze PC of gijzeling.

Welnu, dan zouden ze aan mij toch een harde dobber hebben gehad al begreep ik wel dat ik een afspraak moest maken om d a t bedrag wel te betalen.

Nooit een deurwaarder gezien!!!

Wel regelmatig die verhogingen en tenslotte die politie-overval.

Zo is die wet Mulder!

Wat die deurwaarder daar tussen zit is mij een raadsel.

Het beste is om snel een aangetekende brief met bericht te sturen naar dat CJIB waarin u uw situatie schetst zoals u dit aan ons schreef.
Dat u ook nimmer dagvaardingen hebt gezien om voor een rechter te verschijnen en dat u inmiddels het verschuldigde bedrag ( = alleen de boete!!!) naar het CJIB hebt overgeschreven en verder dat u uw bevreemding over die deurwaarder aan de Nationale Ombudsman zal doorspelen.
En doe dit dan ook!!

Grootvader

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door Cesar »

Kijk, Ronald, wat hierboven staat is geen bangmakerij maar de realiteit.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik moet mijn antwoorden toch enigzins bijstellen maar volgens deze link wordt de soep niet zo heet gegeten als zij opgediend wordt.
http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... temid=31#4
Als vraagsteller gewoon haar verplichting voldoet gaat er niets gebeuren.

Ronald[/url]

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door Cesar »

Dat was ook mijn visie.
Wanneer ze gewoon haar boete betaalt is ze overal van af en moet ze maar gewoon op een andere borrel overstappen.

We komen samen een héél eind.
groetjes
Cesar

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Of tomaten soep, maar zonder dollen het is niet iets wat je zomaar even oplost met al die dreigementen van die incasso boeren. Je kan er goed ziek van worden. De Chineese muur is soms nog makkelijker om door te komen.
We horen de uitkomst wel hoop ik.

Ronald.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door wiltin »

Het CJIB draagt wel vaker vorderingen over aan een deurwaarde..

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door batchie »

Ik lees op de politieinfo site die jullie gepost hadden dat ze dan je rijbewijs kunnen invorderen en/of je auto. Maar het probleem is dus dat ik geen rijbewijs of auto heb. (Die boete is op een irritante manier uitgeschreven, volgens die agent moet iedereen in ed auto de gordel al om hebben als de motor is gestart.. Ook al rijd je nog niet. :evil:

Ik moet dus de boete aan het CJIB betalen? En hoe zit het dan met de deurwaarderskosten + kosten voor optekenen van die deurwaarders brief?

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: CJIB & Flanderijn

Ongelezen bericht door rweelden22 »

als jij bewijsen heb dat het betaald is maar door een fout in het systeem van onze justitie dan kan je het nog hoog op spelen
en dit voor leggen aan de omburtsman dan kan ik je zeggen dat de zaak word afgedaan en dat vlandrijn moet je met een korel nemen
maar ik kan je wel zeggen dat ze wel je auto en je rijbewijs kunnen in nemen en gijseling doet men pas in het laaste geval maar ik zal we even bellen naar het cjib en niet naar die boeren in rotterdam

Gesloten