LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door alfatrion »

HR, 2016 schreef:In verstekzaken zal de schuldeiser voldoende concrete feiten en omstandigheden moeten stellen waaruit de rechter kan afleiden dat de veertiendagenbrief (uiterlijk) op de door de schuldeiser gestelde datum door de schuldenaar is ontvangen.

Verwijderd

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Verwijderd »

R. Proctor schreef:
alfatrion schreef:
YvonneOussoren schreef:Nee ik heb zowel van Voogd en Voogd als van DAS geen 14 dagen brief gehad. En normaal gesproken kijk ik elke maand of er zaken zijn die niet betaald zijn, ik heb deze gewoon gemist. goed dat kan natuurlijk gebeuren... maar ik vind het zo raar dat ik dan btw moet betalen.
Duidelijk, je hoeft de incassokosten niet te betalen.
Knap dat jij kan zien dat de verzekeraar zich niet aan de wet zou hebben gehouden TS vergeet ook te betalen dus zou me ook niet verbazen dat dit schrijven ook gemist is.
Jij geeft TS altijd gelijk terwijl je dat gewoonweg niet kan stellen want 99% word de helft van het verhaal maar verteld.
Ik ga ook altijd in op de informatie die TS verstrekt. Als TS informatie, al dan niet bewust, verzwijgt, heeft hij of zij alleen zichzelf ermee. Als TS zegt geen 14-dagen brief te hebben ontvangen, dan ga ik daarvan uit en daar baseer ik mijn reactie dan ook op.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
HR, 2016 schreef:In verstekzaken zal de schuldeiser voldoende concrete feiten en omstandigheden moeten stellen waaruit de rechter kan afleiden dat de veertiendagenbrief (uiterlijk) op de door de schuldeiser gestelde datum door de schuldenaar is ontvangen.
Uiteraard. Maar totdat de gedaagde de ontvangst betwist, gaat de rechter ervan uit dat een correcte 14-dagenbrief die niet retour is ontvangen, aangekomen zal zijn.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik spreek je niet tegen.

Ton Arnhem
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:30

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Ton Arnhem »

Ik reageer even op diverse dingen die hier geroepen worden:
-twee maanden moeten betalen, terwijl na 1 maand en 4 dagen is opgezegd: dat klopt. De minimale opzegtermijn, zie hierna) is 1 maand. Dus 1 maand en 4 dagen betekent twee maanden.
-al geruime tijd kunnen w.a.-verzekeringen opgezegd worden met een termijn gelijk aan de betalingstermijn. Dus: per maand betalen is per maand opzegbaar. De datum 1 januari is allang niet meer per definitie van toepassing.
-dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Laatst gewijzigd door Ton Arnhem op 01 mar 2018 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door alfatrion »

Neen, dat er per maand betaald moet worden betekend niet dat er ook per maand kan worden opgezegd. Of er per maand kan worden betaald hangt helemaal af van de voorwaarden.
Ton Arnhem schreef:-dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Zie artikel 2 lid 3
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031432/2012-07-01
Laatst gewijzigd door Radar op 28 feb 2018 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ton Arnhem schreef: -dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Evident onjuist. Gevaarlijk advies dus.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Nou ik heb net gesproken met DAS Incasso. Zij geven aan dat de incasso kosten en BTW kosten juist zijn. Ik heb dit betwist. Het is toch zo dat hun moeten kunnen bewijzen dat ik de 14 dagen brief heb gekregen? hun geven namelijk aan van niet, alleen dat deze verstuurd is. Zo komen ze er natuurlijk erg makkelijk van af!

Verder geven hun aan dat hun geen reden hebben gehoord om de incasso kosten te verminderen/kwijtschelden.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan geef je ze een lesje jurisprudentie door te verwijzen naar deze uitspraak van de Hoge Raad.

Op deze zeer goede website van landsadvocaat Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn wordt deze uitspraak nader geduid. Ik citeer en arceer het belangrijkste:
Veertiendagentermijn begint na ontvangst van de aanmaning (vraag a)
Onder verwijzing naar de ontvangsttheorie van art. 3:37 BW en het arrest Centavos/Nieuwenhuis (HR 14 juni 2013, ECLI:NL:HR:2013:BZ4104, NJ 2013/391, CB 2013-112) oordeelt de Hoge Raad dat de in art. 6:96 lid 6 BW bedoelde veertiendagentermijn (pas) aanvangt daags nadat de consument-schuldenaar de aanmaning heeft ontvangen (dus niet al na verzending, zoals wel was betoogd). Dit strookt met de bedoeling van de wetgever dat de schuldenaar de volle veertien dagen de gelegenheid heeft het verschuldigde bedrag te betalen zonder dat incassokosten verschuldigd worden, aldus de Hoge Raad (r.o. 3.4).

Stelplicht en bewijslast rusten op de schuldeiser (vragen b en e)
Conform de hoofdregel van art. 150 Rv dient de schuldeiser die aanspraak maakt op forfaitaire incassokosten te stellen en zo nodig te bewijzen dat aan de eisen van art. 6:96 lid 6 BW is voldaan, dus (gelet op het antwoord op vraag a) dat en op welke dag de consument-schuldenaar de veertiendagenbrief heeft ontvangen (r.o. 3.5.1).

Als de consument-schuldenaar (het moment van) de ontvangst van de veertiendagenbrief betwist, kan de schuldeiser aan zijn stelplicht en bewijslast voldoen door te stellen en zo nodig bewijzen dat de brief is verzonden naar (en tijdig ontvangen op) een adres waarvan de schuldeiser redelijkerwijs mocht aannemen dat de schuldenaar daar kon worden bereikt, zo overweegt de Hoge Raad onder verwijzing naar Centavos/Nieuwenhuis (r.o. 3.5.2).

Ton Arnhem
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:30

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Ton Arnhem »

Moneyman schreef:
Ton Arnhem schreef: -dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Evident onjuist. Gevaarlijk advies dus.
Hoezo evident onjuist? Waar staat dan dat het minimum van 40,- met btw mag worden verhoogd? Jij zegt evident onjuist. Goed. Graag een linkje.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Student90 »

Ton Arnhem schreef:
Moneyman schreef:
Ton Arnhem schreef: -dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Evident onjuist. Gevaarlijk advies dus.
Hoezo evident onjuist? Waar staat dan dat het minimum van 40,- met btw mag worden verhoogd? Jij zegt evident onjuist. Goed. Graag een linkje.

Alfatrion heeft de link al geplaatst.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ton Arnhem schreef:
Moneyman schreef:
Ton Arnhem schreef: -dan de BTW vraag. Tot 2500 euro bedragen de incassokosten max 15 %, met een minimum van 40 euro. De wet praat niet over btw bovenop het minimum bedrag. Dus: btw hoeft niet betaald te worden.
Evident onjuist. Gevaarlijk advies dus.
Hoezo evident onjuist? Waar staat dan dat het minimum van 40,- met btw mag worden verhoogd? Jij zegt evident onjuist. Goed. Graag een linkje.
Uiteraard gewoon in het betreffende Besluit. Of twee seconden Googelen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ton Arnhem schreef:Hoezo evident onjuist? Waar staat dan dat het minimum van 40,- met btw mag worden verhoogd? Jij zegt evident onjuist. Goed. Graag een linkje.
Als je in de wet had gelezen waar de 40 euro stond, dan had je het pal daaronder kunnen lezen. En inderdaad met even googlen had je daar ook achter kunnen komen.

Ton Arnhem
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:30

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Ton Arnhem »

alfatrion schreef:
Ton Arnhem schreef:Hoezo evident onjuist? Waar staat dan dat het minimum van 40,- met btw mag worden verhoogd? Jij zegt evident onjuist. Goed. Graag een linkje.
Als je in de wet had gelezen waar de 40 euro stond, dan had je het pal daaronder kunnen lezen. En inderdaad met even googlen had je daar ook achter kunnen komen.
Volgens mij heb ik al gemeld dat ik mijn keutel wat dat betreft intrek. Niet doorgaan dus.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ton Arnhem schreef:Volgens mij heb ik al gemeld dat ik mijn keutel wat dat betreft intrek. Niet doorgaan dus.
Waar dan?

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

hallo allemaal

We zijn nu een maand verder en ik kan jullie vertellen dat ik de zaak gewonnen heb. Ik hoef de incasso kosten en BTW niet te betalen!

groetjes

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door Meint »

Verfrissend, een TS die even laat weten wat de uitkomst is!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door alfatrion »

YvonneOussoren schreef:We zijn nu een maand verder en ik kan jullie vertellen dat ik de zaak gewonnen heb. Ik hoef de incasso kosten en BTW niet te betalen!
Fijn om te horen. Ik ben heel benieuwd naar het vonnis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door tttlocke »

YvonneOussoren schreef: Nou dan behoor ik in dit geval bij de 1%
En ik had het schrijven niet gemist...en ja ik had deze vergeten te betalen, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik schrijven mis, proctor! Ik kan ook een fout maken, en als ik dit wel had gekregen dan had ik dat gewoon vermeld!!
U kunt alleen maar zeker weten dat u het niet gemist heeft, als u het ontvangen heeft.
Denk daar maar eens over na. :)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DAS incasso wil incassokosten verhogen met BTW

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
YvonneOussoren schreef:We zijn nu een maand verder en ik kan jullie vertellen dat ik de zaak gewonnen heb. Ik hoef de incasso kosten en BTW niet te betalen!
Fijn om te horen. Ik ben heel benieuwd naar het vonnis.
TS proficiat. De aanhouder wint.

Een vonnis? Hoe dat zo?
De wereld bestaat uit meer dan alleen juridische concepten en wetsartikelen. Voor de meesten althans.

Gesloten