LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De belastingdeurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik ben blij dat ik af en toe ook goede berichten ontvang over de werkwijze van de belastingdienst.
Iemand die ik advies geef over schuldproblemen kreeg gisteren bezoek van de belastingdeurwaarder. Alhoewel dit niet mijn advies was, heeft ze de belastingdeurwaarder binnen gelaten en is in gesprek gegaan met hem.
Het resultaat, kwijtschelding van de totale schuld, een bedrag van 24.000 euro! :D :D

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:Ik ben blij dat ik af en toe ook goede berichten ontvang over de werkwijze van de belastingdienst.
Iemand die ik advies geef over schuldproblemen kreeg gisteren bezoek van de belastingdeurwaarder. Alhoewel dit niet mijn advies was, heeft ze de belastingdeurwaarder binnen gelaten en is in gesprek gegaan met hem.
Het resultaat, kwijtschelding van de totale schuld, een bedrag van 24.000 euro! :D :D

En dit moeten wij geloven. Dus even een gesprekje aan de huiskamertafel, en een mega groot bedrag aan belastingschuld wordt zomaar kwijtgescholden. Volgens mij bepaald de inspecteur van de belastingdienst dit, immers die legt ook de vordering op.
Ik ben maanden "lastig gevallen" door de belastingdienst omdat ik nog Euro 29,00 moest betalen.

Of bent u nu verkapte reclame voor uw hulpdienst aan het maken :D

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door sacredfour »

Brahms, nee ik ben niet bepaald een vriend van de belastingdienst! Niet alleen is haar dit bedrag kwijtgescholden, ook is het beslag op haar auto opgeheven.
En nee, ik zit hier geen verhaaltjes te vertellen, ik kon het zelf bijna ook niet geloven. Dit is zeker geen reclame voor mijn schuldhulp. Had ze mijn advies opgevolgd dat was dit zeker niet gebeurt!
Ik moet er wel bij vertellen dat er bij haar niks te halen viel.
Ze is wel zo verstandig geweest om van deze kwijtschelding een schriftelijke bevestiging te vragen aan de inspecteur.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:......Ze is wel zo verstandig geweest om van deze kwijtschelding een schriftelijke bevestiging te vragen aan de inspecteur........
En die hoopt ze dan te krijgen, hoop niet dat ze de belastingdeurwaarder wat verkeerd begrepen heeft, immers deze gaat niet over een belastingvordering, en kan dus ook niet kwijtschelden.

Anderzijds, wordt dit wel kwijtgescholden, geeft dat natuurlijk mogelijkheden voor vele met hele hoge belastingschulden en geen geld. Want rechtsongelijkheid mag een overheidsdienst natuurlijk niet toepassen...... Je kan moeilijk als belastingdiemst de ene tot op het bot kaaltrekken, de andere zomaar op een ochtend thuis aan de huiskamertafel zonder enige formaliteit alle schulden kwijtschelden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Brahms, nee ik ben niet bepaald een vriend van de belastingdienst! Niet alleen is haar dit bedrag kwijtgescholden, ook is het beslag op haar auto opgeheven.
En nee, ik zit hier geen verhaaltjes te vertellen, ik kon het zelf bijna ook niet geloven. Dit is zeker geen reclame voor mijn schuldhulp. Had ze mijn advies opgevolgd dat was dit zeker niet gebeurt!
Ik moet er wel bij vertellen dat er bij haar niks te halen viel.
Ze is wel zo verstandig geweest om van deze kwijtschelding een schriftelijke bevestiging te vragen aan de inspecteur.
Ook al is er niets te halen, dat is nog geen reden voor kwijtschelding. Grote korrel zout ook weer voor dit zoveelste succesverhaal.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door sacredfour »

Puma73, vooralle duidelijkheid, dit is niet mijn succesverhaal, maar van iemand die ik ken. Ook heb ik zelf geen bijdrage geleverd aan haar succes.

Brahms, ik geloof ook niet in ongelijkheid. Maar de belastingdienst zal wel hebben moeten constateren dat hier echts niets te halen viel, ook in de toekomst niet. Ook de belastingdienst dient rekening te houden met het beslagvrije inkomen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Puma73, vooralle duidelijkheid, dit is niet mijn succesverhaal, maar van iemand die ik ken. Ook heb ik zelf geen bijdrage geleverd aan haar succes.

Brahms, ik geloof ook niet in ongelijkheid. Maar de belastingdienst zal wel hebben moeten constateren dat hier echts niets te halen viel, ook in de toekomst niet. Ook de belastingdienst dient rekening te houden met het beslagvrije inkomen.
Die belastingschuld van 24.000 euro komt niet uit de lucht vallen. Lijkt mij terecht een stukje rechtsongelijkheid

Al eens eerder hier gezegd, als je de billen brandt met schulden, mogen de blaren echt wel uitgezeten worden. De belastingdienst is geen filantropische instelling.

Schulden kosten de maatschappij elk jaar heel veel geld dat de mensen mogen ophoesten voor diegene die schulden maakt en ze vervolgens niet meer kan betalen.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beetje kort door de bocht, de reacties hier. Ik kom het in m'n werk regelmatig tegen dat de fiscus schulden kwijt scheldt, en dat gaat inderdaad soms om tienduizenden euro's. De redenen zijn heel divers, maar hebben zelden puur met onverhaalbaarheid te maken. Meestal spelen dan zaken als goede trouw, overmacht en dergelijke mee. En vergeet niet dat veel fiscale schulden zijn gebaseerd op schattingen of ambtshalve aanslagen, waarbij nieuwe informatie kan leiden tot matigen of volledig vervallen van de schuld.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door sacredfour »

Moneyman schreef:
gebaseerd op schattingen of ambtshalve aanslagen
Dit was hier ook het geval.
Alhoewel er bezwaar was gemaakt tegen deze aanslag, was het bezwaar afgewezen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:En vergeet niet dat veel fiscale schulden zijn gebaseerd op schattingen of ambtshalve aanslagen, waarbij nieuwe informatie kan leiden tot matigen of volledig vervallen van de schuld.
Dan is er dus geen sprake van belastingschuld, maar van een verkeerd inzicht of rekenfouten.
Dan is er dus ook geen kwijtschelding, maar een herberekening met nieuwe uitkomst. Dat is iets heel anders dan TS in eerste instantie aangeeft.

Verder vraag ik mij af waarom TS een topic over zoiets "bij een kennis" waarbij hij geen belang heeft, alhier opstart.

Het is natuurlijk bijzonder vreemd te moeten constateren dat de ene Nederlander met een echte belastingschuld alles tot de laatste euro mag betalen en er ongeveer aan onderdoor gaat, de andere aan de keukentafel gematst wordt voor een bedragje van 24.000,00 euro.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:Moneyman schreef:
gebaseerd op schattingen of ambtshalve aanslagen
Dit was hier ook het geval......
We zijn eruit ! Er was dus geen belastingschuld, slechts een onterechte vordering !

Topic kan dicht :oops:

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, de vordering is niet "onterecht". De vordering bestaat en is juridisch afdwingbaar (executeerbaar). Alleen kan (dat hoeft dus niet) er later een reden zijn om de vordering te matigen of kwijt te schelden. Dat is dus evident iets anders dan een onterechte/ niet bestaande vordering.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door ruitenheer »

De belastingdeurwaarder is niet bevoegd om kwijtschelding te verlenen, de inspecteur ook niet. Waarschijnlijk heeft de deurwaarder gewezen op de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen, maar dat moet die persoon dan nog wel zelf doen.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is onjuist. In bepaalde fases van het invorderingstraject bestaat die bevoegdheid wel degelijk.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door tijger1 »

"Had zij mijn advies opgevolgd, dan was dit zeker niet gebeurd".

Ik hoop dan ook dat iedereen dit ter harte neemt. :-)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: De belastingdeurwaarder

Ongelezen bericht door sacredfour »

tijger1
Niet gelijk hebben is onderdeel van een leerproces.

Gesloten