LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door puma73 »

Verjaring op gerechtelijke uitspraak is 20 jaar. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van langere verjaringstermijnen.

En elk incassobureau of incassoadvocaat kan een verjaring stuiten, daar hebben de mensen jouw incassobureau niet voor nodig.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 feb 2015 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

Moraalridder
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:39

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Moraalridder »

Zeker bij incasso’s is een vonnis een bruikbaar middel om druk te zetten bij een schuldenaar. Je kunt er immers van alles mee, (executoriaal) beslag leggen etc.

Vele schuldeisers ‘halen’ geen vonnis, omdat een schuldenaar toch niets heeft (dat denkt men in ieder geval[1]).

Maar wat als de schuldenaar op een gegeven moment weer wat beter financieel bemiddeld is, wat dan?

Een vonnis is 20 jaar geldig, terwijl de meeste vorderingen al na 5 jaar verjaren. Heeft u deze verjaring(en) niet gestuit, dan heeft u (ook op dat latere moment dus) niets. Een vonnis kunt u echter gedurende 20 jaar ten uitvoer leggen.

Of zoals artikel 3:324 lid 1 BW luidt:

“De bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van een rechterlijke of arbitrale uitspraak verjaart door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die van de uitspraak, of, indien voor tenuitvoerlegging daarvan vereisten zijn gesteld waarvan de vervulling niet afhankelijk is van de wil van degene die de uitspraak heeft verkregen, na de aanvang van de dag, volgende op die waarop deze vereisten zijn vervuld.”

Let wel

Ingevolge lid 3 van voornoemd artikel geldt:

“De verjaringstermijn bedraagt vijf jaren voor wat betreft hetgeen ingevolge de uitspraak bij het jaar of kortere termijn moet worden betaald.”

Betaling van rente valt hier (in beginsel) ook onder, alhoewel het dus wel is opgenomen in het vonnis. Ten aanzien hiervan geldt dus wel dat je op tijd de verjaring moet stuiten. Het ging op dit punt mis in aangehechte uitspraak, goed om daar punctueel in te zijn dus.

Drempel

Belangrijke drempel voor de meesten is de kosten die moeten worden gemaakt om een vonnis te halen. Je kan daar natuurlijk ook een prijsafspraak over maken, zoals ook mijn kantoor vaak doet (blog).

Laat die schuldenaar niet te gemakkelijk gaan en laat de kosten (dus) niet per se een drempel zijn!
Laatst gewijzigd door Radar op 06 feb 2015 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Moraalridder schreef:Mensen moeten goed bedenken dat indien een vordering terecht is deze niet via een incasso bureau bij je terecht komt maar direct via een Gerechtsdeurwaarder.
Nogmaals - sinds wanneer?
Een correct traject is heel simpel:
Klant koopt iets, betaald niet.
Herinnering
Laatste herinnering en waarschuwing
Incassoburo stuurt aanmaning
Incassoburo stuurt laatste waarschuwing
Incassoburo gaat naar rechter, en indien gelijk
Deurwaarder komt zijn werk doen.

(Er zijn uitzonderingen - CJIB etc. maar voor een gewone consumentenkoop bij Wehkamp bijvoorbeeld zou bovenstaand het traject moeten zijn).

Direct bij niet betalen 'bam' deurwaarder doet geen enkel bedrijf. Hooguit dreigen hiermee...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Guardian72 schreef:Direct bij niet betalen 'bam' deurwaarder doet geen enkel bedrijf. Hooguit dreigen hiermee...
Maar wel sommige stichtingen, zoals bepaalde huisvesters. Dat is ook meer dan logisch.
Moraalridder schreef:Mensen moeten goed bedenken dat indien een vordering terecht is deze niet via een incasso bureau bij je terecht komt maar direct via een Gerechtsdeurwaarder.
Dit is gewoon onzin. Als je mensen advies wenst te geven, stel dan dat ze gewoon hun rekeningen op tijd betalen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Julie4444 schreef: Als je mensen advies wenst te geven, stel dan dat ze gewoon hun rekeningen op tijd betalen.
Dat is en blijft het beste advies!

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Moraalridder schreef:Zeker bij incasso’s is een vonnis een bruikbaar middel om druk te zetten bij een schuldenaar.
Wat je noemt 'een bruikbaar middel'...
Het is gewoon de laatste stap in het gerechtelijk traject waarna de schuldeiser de deurwaarder de opdracht kan geven om samen met de politie je huis open te beuken en vervolgens helemaal leeg te slepen totaan finale kwijting van de schuld.
Het is dan wel een klein beetje lichtelijk een understatement om van 'een bruikbaar middel om druk te zetten' te spreken...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Guardian72 schreef:
Julie4444 schreef: Als je mensen advies wenst te geven, stel dan dat ze gewoon hun rekeningen op tijd betalen.
Dat is en blijft het beste advies!
En het voorkomt zoveel problemen! :mrgreen:
De Econometrist schreef:
Moraalridder schreef:Zeker bij incasso’s is een vonnis een bruikbaar middel om druk te zetten bij een schuldenaar.
Wat je noemt 'een bruikbaar middel'...
Het is gewoon de laatste stap in het gerechtelijk traject waarna de schuldeiser de deurwaarder de opdracht kan geven om samen met de politie je huis open te beuken en vervolgens helemaal leeg te slepen totaan finale kwijting van de schuld.
Het is dan wel een klein beetje lichtelijk een understatement om van 'een bruikbaar middel om druk te zetten' te spreken...
Dat is niet helemaal hoe het werkt...

Moraalridder
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:39

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Moraalridder »

Ik zou van de zelfbenoemde experts graag vernemen hoe een incasso bureau een dagvaarding kan doen laten uitgaan zonder deurwaarder, sinds wanneer heeft een incasso bureau dezelfde rechten als een deurwaarder. Jullie halen twee dingen door elkaar, vordering incasso bureau en vordering na uitspraak rechter. Noem mij eens een incasso bureau dat zelfstanding dagvaardingen kan doen uitgaan zonder tussenkomst van de deurwaarder, eentje maar. Een beetje bedrijf schakelt direct de deurwaarder in.

Elk incasso bureau dat een vordering denkt te hebben zal naar een deurwaarder moeten om een zaak voor de rechter te brengen en een beetje bedrijf zal ook direct de deurwaarder inschakelen om hun geld te krijgen. Vraag eens een advocaat of een incasso bureau iets kan vorderen na 10 jaar zoals gemeld hier op het forum, hij zal zich kapot lachen.

Trouwens je zou mijn buurman kunnen vragen hoor, die heeft een incasso bureau of elke willekeurige advocaat!

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Moraalridder schreef:Ik zou van de zelfbenoemde experts graag vernemen hoe een incasso bureau een dagvaarding kan doen laten uitgaan zonder deurwaarder
Lieve schat, als er een vonnis is dan is het incassobureau een al 6 haltes geleden gepasseerd station. Dan heeft de rechter al uitspraak gedaan na de dupliek van de schuldenaar na de repliek van de eiser na het antwoord van de schuldenaar op de dagvaarding van de deurwaarder na de inleiding van de zaak door het incassobureau. En dan hebben we het ook niet meer over een vordering, maar over een titel voor de deurwaarder om te pakken wat hij pakken kan na een weekeindje waterboarden van de schuldenaar (of is dat ook niet helemaal hoe de inning verloopt, julie?).

En ik kan het weten, want de broer van een buurman van een vriend van mij woont zelf tegenover de rijdende rechter...

blaauboer
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2009 13:37

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door blaauboer »

Lindorff heeft mijn in 2011 en 2012 lastiggevallen omtrent een incasso betreffende een product wat ik nooit heb ontvangen. Na diverse keren contact te hebben gehad zowel telefonisch als via de mail heb ik niets meer van dat bedrijf vernomen tot enkele weken geleden….ik was in de veronderstelling dat de zaak dus afgesloten was. Er blijkt echter een technische storing geweest te zijn waardoor mijn zaak niet naar voren gekomen is en niet verder in behandeling genomen is. Na een heel vervelend telefonisch contact wordt mij te kennen gegeven dat ik dus in gebreke ben gebleven en dat de incassoprocedure voort gezet gaat worden. Het oorspronkelijke bedrag was € 11.20 nu inmiddels € 74.43 dit speelde in 2011 en 2012!! Het is nu 2015!! In die tussen tijd niets meer van Lindorff vernomen. Ik weet niet wat voor administratie Lindorff er op nahoudt? Het is een schande voor de bracheorganisatie incassobureaus. Ik werk via mijn werk nauw samen met andere incassobureaus en daar hebben wij korte lijnen met elkaar en vaste termijnen wanneer de 1e herinnering, de 2e herinnering, de sommatiebrief en dergelijke de deur uit gaan. Hier zit een goede structuur in en wat Lindorff doet dat lijkt er niet op. Ik ben het niet eens met de gang van zaken van Lindorff en ik voel mij er zeer ongemakkelijk bij dat ik nu van die dreigbrieven ontvang. Ik ben van mening dat ik in mijn gelijk sta en in mijn recht maar daar denken ze bij Lindorff anders over. De benadering van Lindorff komt zeer agressief over, heel naar!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door puma73 »

blaauboer schreef:Lindorff heeft mijn in 2011 en 2012 lastiggevallen omtrent een incasso betreffende een product wat ik nooit heb ontvangen. Na diverse keren contact te hebben gehad zowel telefonisch als via de mail heb ik niets meer van dat bedrijf vernomen tot enkele weken geleden….ik was in de veronderstelling dat de zaak dus afgesloten was. Er blijkt echter een technische storing geweest te zijn waardoor mijn zaak niet naar voren gekomen is en niet verder in behandeling genomen is. Na een heel vervelend telefonisch contact wordt mij te kennen gegeven dat ik dus in gebreke ben gebleven en dat de incassoprocedure voort gezet gaat worden. Het oorspronkelijke bedrag was € 11.20 nu inmiddels € 74.43 dit speelde in 2011 en 2012!! Het is nu 2015!! In die tussen tijd niets meer van Lindorff vernomen. Ik weet niet wat voor administratie Lindorff er op nahoudt? Het is een schande voor de bracheorganisatie incassobureaus. Ik werk via mijn werk nauw samen met andere incassobureaus en daar hebben wij korte lijnen met elkaar en vaste termijnen wanneer de 1e herinnering, de 2e herinnering, de sommatiebrief en dergelijke de deur uit gaan. Hier zit een goede structuur in en wat Lindorff doet dat lijkt er niet op. Ik ben het niet eens met de gang van zaken van Lindorff en ik voel mij er zeer ongemakkelijk bij dat ik nu van die dreigbrieven ontvang. Ik ben van mening dat ik in mijn gelijk sta en in mijn recht maar daar denken ze bij Lindorff anders over. De benadering van Lindorff komt zeer agressief over, heel naar!
Lindorff is niks anders dan welk incassobureau. Elk incassobureau werkt volgens hetzelfde meestal intimiderende concept van dreigbrieven en dreigtelefoontjes.

Iemand die nauw samenwerkt met andere incassobureaus moet dit toch weten.

blaauboer
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2009 13:37

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door blaauboer »

Waar het mij omgaat is dat Lindorff op mijn bezwaar in 2012 totaal geen reactie geeft en dan in februari 2015 mij bestookt met dreigbrieven. De overbrugging van 3 jaar dat lijkt er niet op. Het intimiderende concept wat Lindorff hanteert dat herken ik niet in de werkwijze van de mij bekende incassobureaus.
Hier wordt volgens een vaste en duidelijke structuur gewerkt. Je wilt toch als opdrachtgever regelmatig op de hoogte gehouden worden over de stand van zaken en de vordering op een redelijke termijn ontvangen en niet pas na 3 jaar!

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door De Econometrist »

blaauboer schreef:op mijn bezwaar in 2012 totaal geen reactie geeft en dan in februari 2015 mij bestookt met dreigbrieven
En wat doe je zelf op je werk met zaken die al 3 jaar stil liggen?

Schrijf ze één hele korte beleefde brief; dat je hun brief in goede orde hebt onvangen, maar dat je gezien de verjaring helaas niets meer voor ze kunt betekenen. Hopende ze hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, teken je blablabla.

Dan kennen ze jouw insteek en beseffen voor de rechter kansloos te zijn. Verder laat je alles onbeantwoord, tenzij ze met bewijzen komen van berichtgevingen die ze je tussen 2012 en nu hebben gestuurd. Of dat ze op één of andere manier beweren dat het om een abonnement gaat, bijvoorbeeld dat geluksbode akkefietje uit 2009. Maar dan zou het wel om meer vorderingen gaan en een hoger bedrag dan 12 euro.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door puma73 »

blaauboer schreef:Het intimiderende concept wat Lindorff hanteert dat herken ik niet in de werkwijze van de mij bekende incassobureaus.
Nou ik ken heel wat incassobureaus en geen enkele uitgezonderd zijn intimiderend en soms zeer bedreigend met hun brieven. Dat is namelijk het enige middel wat tot hun beschikking staat.

Agines71
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2015 23:56

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Agines71 »

Ik weet dat dit een onderwerp is uit 2013 maar wil graag melden dat het bedrijf Lindorff nog steeds mensen lastig valt met vorderingen welke totaal niet aan de orde zijn. In mijn geval zou er een rekening bij de KPN openstaan. Bij KPN staat er niks open. Sterker nog..het telefoonabbonement is al lang afgesloten. Het is goed te weten dat wanneer je op Google gaat zoeken dit forum nog steeds bovenkomt. Lindorff gebruikt een call center nr. 088 nr en dat vind ik al belachelijk. Ze denken dat ze door veel te bellen en een autoritaire houding aan te nemen geld kunnen aftroggelen. Ik neem het gesprek met die mensen a la minuut over zodat ze niet kunnen zeggen wat ze moeten zeggen. Ik vraag naar de naam wat het al persoonlijk maakt en meld vervolgens dat ik de informatie doorspeel naar de politie (waar ze ook bekend staan en ik melding heb gemaakt) en mijn advocaat klaarstaat. Vervolgens bedank ik ze voor het gesprek en hang ik op zonder de gelegenheid te geven te reageren. Wellicht een tip voor mensen die nog steeds lastig gevallen worden. Het zijn gewoon call center medewerkers die je niks kunnen maken en werken voor een bedrijf dat eens flink aangepakt moet worden. Wat een gemene praktijken zijn dat. Dat dat mag vind ik onaanvaardbaar. En hun reacties....pfff tss losers die denken dat lindorff nog naam kan maken...hopelijk bij justitie ja!!

anijholt
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2017 15:33

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door anijholt »

Misschien een dood topic, maar ga het toch proberen..

Op 11 januari 2017 heb ik een brief van Lindorff gekregen, met de melding dat er nog een vordering bij hun open stond van 2011.

Dit ging over een openstaande schuld bij Van Dijk, van €16,-
Deze schuld is in augustus 2011 bij Van Dijk afbetaald.
Is ook bij Lindorff bekend, omdat ik de betaling via de pagina van Lindorff terug kan zien.

Toch krijg ik bijna 6 jaar later een brief, Ondertussen is de vordering opgelopen naar €74,91. Dit zijn €62,- incasso kosten en €12,91 rente.

Gebeld naar Lindorff en gevraagd waarom ze niet eerder iets gestuurd hebben. De medewerker vertelde mij dat er eerder al brieven zijn gestuurd en dat er ook in 2011 al telefonisch contact is geweest.
Brieven waren blijkbaar naar een oud adres gestuurd.
Raar dat het dan nu opeens wel op het juiste adres aankomt.

Op 18-1 en 24-1 heb ik, op aanraden van ConsuWijzer, mails gestuurd naar Lindorff, met daar in mijn bezwaar en de vraag voor de brieven die in het verleden zijn gestuurd.
Tot op heden nog geen reactie.

Nogmaals telefonisch contact opgenomen op 2-2. Een medewerkster kon mij vertellen dat ze het bezwaar in behandeling hebben genomen, maar dat ze ondertussen al 4 mails hebben ontvangen en iedere keer als er een nieuwe mail binnenkomt, start de procedure weer opnieuw.
Beetje raar, ik heb zelf namelijk maar 2 mails gestuurd.
Toen ik vroeg wanneer ik bericht zou krijgen verzekerde de medewerkster mij dat ik maandag (6-2) of dinsdag (7-2) erna iets te horen kreeg,
Dit is ondertussen al 2 weken geleden,maar nog steeds niks gehoord van Lindorff.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door sacredfour »

Geen energie meer in steken.

1martin1!
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2017 13:53

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door 1martin1! »

ik had volgens lindorff een vordering open staan in 2013 . had ik een brief over gehad . van af die tijd geen berichten of telefoons gehad . toen 2015 niewe brief en telefoon u hebt een vordering open staan van 2013 . nu 1 april 2017 ben ik op niew gebeld door lindorff voor deze vordering . kan ik / moet ik hun seriuus nemen . heb copieen gemaakt van alle betalingen , en naar hun opgestuurd . maar die zijn niet meer te vinden . wat moet ik hier mee doen .ik heb betaald . maar ze willen volgens de kosten die hun maken het op mij vehaalen

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dubieuze praktijken Lindorff / Eenvoudigbetalen.nl

Ongelezen bericht door Julie4444 »

1martin1! schreef:ik had volgens lindorff een vordering open staan in 2013 . had ik een brief over gehad . van af die tijd geen berichten of telefoons gehad . toen 2015 niewe brief en telefoon u hebt een vordering open staan van 2013 . nu 1 april 2017 ben ik op niew gebeld door lindorff voor deze vordering . kan ik / moet ik hun seriuus nemen . heb copieen gemaakt van alle betalingen , en naar hun opgestuurd . maar die zijn niet meer te vinden . wat moet ik hier mee doen .ik heb betaald . maar ze willen volgens de kosten die hun maken het op mij vehaalen
Als je betaald hebt en dit kan aantonen hen duidelijk maken dat dit het geval is en dat je een rechtzaak met vertrouwen tegemoed ziet.

Gesloten