LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra sommatiekosten na verstrijken betalingstermijn

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Extra sommatiekosten na verstrijken betalingstermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:De Ts schreef in zijn OT :l “vandaag zag ik enz.” Dus ik ging er van uit dat hij vandaag die mail gekregen had. Pas later schreeft hij dat die mail van de 18e was
Een termijn van een paar uur is uiteraard ook onredelijk kort.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Extra sommatiekosten na verstrijken betalingstermijn

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:....
De Ts schreef in zijn OT :l “vandaag zag ik enz.” Dus ik ging er van uit dat hij vandaag die mail gekregen had. Pas later schreeft hij dat die mail van de 18e was
Ja, ik dacht al dat u daarvan uit ging ;)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Extra sommatiekosten na verstrijken betalingstermijn

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Alfa, je hebt gelezen dat de TS zichzelf al die moeite bespaard heeft door gewoon netjes te betalen?
Ja, bedoel je dat je bewust onjuiste informatie geeft zodat mensen maar snel gaan betalen?
Nee, natuurlijk niet. Echter lijk jij bepaalde zaken anders te interpreteren dan ik.
Dat kan en mag, maar dat betekent niet dat het advies dat ik geef ineens slecht zou zijn. Kijk maar eens hoeveel mensen exact hetzelfde hebben geadviseerd.

En verder: de TS heeft het al opgelost door dit advies te volgen, nietwaar?

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Extra sommatiekosten na verstrijken betalingstermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Nee, natuurlijk niet. Echter lijk jij bepaalde zaken anders te interpreteren dan ik. Dat kan en mag, maar dat betekent niet dat het advies dat ik geef ineens slecht zou zijn.
Jouw advies is slecht, omdat jij de wet niet toepast en de uitspraak van de Hoge Raad naast je neer legt. 1) De Hoge Raad is er duidelijk over art. 6:96 lid 6 jo 3:37 lid 3 BW brengt met zich mee dat de termijn van veertien dagen start de dag nadat de aanmaning is ontvangen. Dus niet vanaf de dagtekening, niet vanaf het moment van verzenden en ook niet vanaf de dag van ontvangst. 2) De Hoge Raad is er eveneens duidelijk over dat er geen incassokosten zijn verschuldigd als er geen correcte aanmaning is ontvangen.
K.Eggink schreef:
Beste Kevin,
Met deze mail brengen we je op de hoogte dat de eerste betaaltermijn van 8 juli 2018 inmiddels is verstreken.
Volgens onze gegevens hebben wij helaas nog geen betaling van je ontvangen. Het kan zijn dat de factuur aan je aandacht is ontsnapt, daarom verlengen wij de betaaltermijn eenmalig. Je kunt de betaling voldoen tot 18 Juli 2018.
Houd er rekening mee dat na het verstrijken van deze nieuwe betaaltermijn, wij deze factuur zullen verhogen met €7.50 aan sommatiekosten.
De Hoge Raad vind dat in dit soort situaties de kosten van €7.50 onverschuldigd zijn. Het verschil tussen 8 juli en 18 juli is geen 16 dagen. Op basis daarvan is de conclusie deze kosten onverschuldigd zijn. De mail is binnen gekomen op 18 juli en het verschil daarmee is geen 15 dagen.
Julie4444 schreef:Kijk maar eens hoeveel mensen exact hetzelfde hebben geadviseerd.
Kijk eens naar hoeveel mensen in de middeleeuwen vonden dat de aarde plat was.
Julie4444 schreef:En verder: de TS heeft het al opgelost door dit advies te volgen, nietwaar?
Is dit een poging om niet kritisch te hoeven kijken naar de eigen juridische standpunten?

Gesloten