LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fontys illigaal bezig?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Beste mensen,

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk de situatie te schetsen. Mijn vriendin heeft vanaf 2008 op Fontys Lerarenopleiding Sittard een Bacheloropleiding Nederlands gevolgd. In juni 2012 heeft zij deze studie succesvol afgerond. Het schoolgeld hiervoor werd d.m.v. een automatische incasso afgeboekt van de rekening van haar ouders. Daarvoor moest mijn vriendin per studiejaar een formulier invullen met de betaalgegevens en ook moest de rekeninghouder ieder studiejaar een nieuwe machtiging geven voor het afschrijven van het schoolgeld.

So far so good.

Vanaf september 2012 volgt mijn vriendin op Fontys Lerarenopleiding Tilburg een Master Nederlands.
In september heeft ze, zoals gebruikelijk bij het begin van ieder studiejaar, een formulier in moeten vullen met de betaalgegevens en de machtiging. Hier heeft ze haar eigen rekeningnummer op ingevuld, omdat ze nu een baan heeft.

En dan gaat het fout. Fontys Tilburg boekt al vanaf het begin van het schooljaar het collegegeld af van de rekening van haar ouders, en dus niet van haar eigen rekening. Dit is ons eerlijk gezegd de eerste maanden niet opgevallen.

Begin dit jaar zijn we hier echter wel achter gekomen. De ouders van mijn vriendin hebben een brief geschreven naar Fontys met het verzoek om het rekeningnummer te wijzigen, omdat ze geld afschrijven van een rekening zonder dat ze daarvoor gemachtigd waren. Dit hielp niet, Fontys liet niets van zich horen en weer ging een maand en daarmee een incassotermijn voorbij.

Haar ouders waren het ondertussen zat dat een instantie onterecht geld afboekt - ook na actie van hun kant uit - en hebben bij hun bank het rekeningnummer laten blokkeren waarmee Fontys telkens het collegegeld bij hen afboekte.

Het schetste onze verbazing toen in mei toch weer het collegegeld bij de ouders van mijn vriendin werd afgeboekt, alleen nu via een ANDER rekeningnummer.

Mijn vriendin is daarop naar de servicebalie van haar opleiding gegaan om daar navraag te doen. De medewerkster kon niet veel voor mijn vriendin betekenen, omdat zij niet over het lesgeld gingen. Wel heeft de medewerkster in de computer gekeken naar welke gegevens bij hun bekend zijn en toen bleek het rekeningnummer van mijn vriendin gewoon in de administratie van Fontys te staan!

De baliemedewerkster van Fontys heeft mijn vriendin geattendeerd op een e-mailadres waar zij een bericht naar kon sturen ([email protected]). Dat heeft mijn vriendin gedaan en zij heeft met klem gevraagd om een inhoudelijke reactie binnen vijf werkdagen. Enige reactie blijft echter uit. De termijn verloopt morgen.

Kortom: Fontys maakt gebruik van een automatische incasso waarvoor geen machtiging is gegeven, hun rekeningnummer wordt vervolgens (wat ons betreft met goed recht) geblokkeerd en dan omzeilt Fontys deze blokkade door een ander rekeningnummer te gebruiken, waarvoor óók geen machtiging is gegeven. En dat terwijl het rekeningnummer van mijn vriendin (waarvoor overigens wél een machtiging is gegeven) gewoon bij hen bekend is.

Wij vragen ons dus af of Fontys strafbaar bezig is...

Ik hoor graag jullie kijk hierop.

Grtz Tim

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door nevermind »

Hoezo illegaal bezig?

Blijkbaar is er een administratieve fout en deze moet recht gezet worden.

Als eerste oplossing zou je toch gewoon het geld naar de ouders (schoon ouders) kunnen terugstorten, dan is tenminste het geld weer op de plaats waar het moet zijn.

Daarna gewoon een brief schrijven, niets mondelijks,telefonisch, want dan heb je niets in handen.

Ik denk dat dit dagelijkse kost is bij dit soort bedrijven.

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

No offence, maar heb je het verhaal wel gelezen?

Het is dus normaal dat elk bedrijf zomaar geld kan afschrijven van jouw rekening zonder dat jij daar zeggenschap over hebt?

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ja, helaas kan dat. Ik maak regelmatig mee dat bedrijven andere rekeningnummers gebruiken bij een incassoblokkade, in de hoop dat het je ontgaat of dat je wat langer je rekening niet controleerd (vakantie).
Heb al tientallen malen dat aangegeven bij banken, die doen daar helemaal niets mee.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

nevermind schreef:Hoezo illegaal bezig?
Het schetste onze verbazing toen in mei toch weer het collegegeld bij de ouders van mijn vriendin werd afgeboekt, alleen nu via een ANDER rekeningnummer.
Men heeft in het nieuwe jaar geen machtiging - en gaat desondanks door met incasseren. Lijkt me op zijn minst onzorgvuldig handelen.
nevermind schreef:Blijkbaar is er een administratieve fout en deze moet recht gezet worden.
De ouders van mijn vriendin hebben een brief geschreven naar Fontys met het verzoek om het rekeningnummer te wijzigen, omdat ze geld afschrijven van een rekening zonder dat ze daarvoor gemachtigd waren. Dit hielp niet, Fontys liet niets van zich horen en weer ging een maand en daarmee een incassotermijn voorbij.
Kennelijk wil Fontys niet iets oplossen - men negeert de brief.
En, omdat het aan hen is medegedeeld, gaat men dus ook bewust door met de (nu helemaal) onrechtmatige incasso.
nevermind schreef:Als eerste oplossing zou je toch gewoon het geld naar de ouders (schoon ouders) kunnen terugstorten, dan is tenminste het geld weer op de plaats waar het moet zijn.
Staat nergens dat (vriendin van) TS dit niet doet - maar is natuurlijk belachelijk dat het zo moet.
nevermind schreef:Daarna gewoon een brief schrijven, niets mondelijks,telefonisch, want dan heb je niets in handen.
De ouders van mijn vriendin hebben een brief geschreven naar Fontys met het verzoek om het rekeningnummer te wijzigen, omdat ze geld afschrijven van een rekening zonder dat ze daarvoor gemachtigd waren. Dit hielp niet, Fontys liet niets van zich horen en weer ging een maand en daarmee een incassotermijn voorbij.
Dit hebben ze al geprobeerd - en dat word genegeerd.
en ook:
De baliemedewerkster van Fontys heeft mijn vriendin geattendeerd op een e-mailadres waar zij een bericht naar kon sturen ([email protected]). Dat heeft mijn vriendin gedaan en zij heeft met klem gevraagd om een inhoudelijke reactie binnen vijf werkdagen. Enige reactie blijft echter uit. De termijn verloopt morgen
Email is ook schriftelijk,...
nevermind schreef:Ik denk dat dit dagelijkse kost is bij dit soort bedrijven.
Dat zou dan mooi (piep) zijn als dit soort bedrijven verschillende administraties er op na houden, en hun eigen regels (ieder jaar opnieuw machtiging) negeert wanneer het hen uitkomt.

Op zijn minst zijn excuses op zijn plaats aan de mensen van wie ze formeel gezien stelen - geen machtiging en toch incasseren - en daarnaast zouden ze als de gesmeerde bliksem hun eigen administratie(s) op orde moeten brengen...
Al was het maar om aangifte en meldingen onrechtmatige incasso bij de bank te voorkomen.

mpr1980
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jul 2010 11:34

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door mpr1980 »

Slordig van de Fontys. Ze hebben inderdaad geen machtiging en hebben het rekeningnummer niet gewijzigd n.a.v. het nieuwe machtigingsformulier voor dit collegejaar.

Wel een vraag. Waarom hebben haar ouders de incasso's geblokkeerd en niet gewoon gevraagd aan je vriendin om (tot het aangepast was) het geld over te maken aan haar ouders en op die manier betalen? Nu is het rekeningnummer geblokkeerd, wordt er geen collegegeld betaald en kan je vriendin serieuze problemen met haar studie krijgen hierdoor. Immers, er is niet betaald. Dat de oorspronkelijke fout bij Fontys ligt lijkt duidelijk (al kennen we niet alle details), maar als ze moeilijk gaan doen omdat er niet betaald is, gaat het je héél veel moeite kosten om deze problemen op te lossen.

In plaats van de problemen rondom het bankrekeningnummer en de incasso's op te lossen, hebben haar ouders nu meer problemen gecreëerd. Ook niet wenselijk lijkt mij (tenzij ze natuurlijk geen contact meer met haar ouders heeft)...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ mpr,

Het lijkt me dat Fontys gewoon zaken op orde moet stellen.
Zeker als er al een brief is gestuurd, en een mail - hoeveel meer moet TS doen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is gewoon diefstal. Hiervan kunnen u en uw ouders dus aangifte doen. Ik verwacht dat de politie hier alleen werk van maakt als meer gedupeerde zich melden.

Het is tevens een onrechtmatige daad. Daardoor kunnen uw ouders direct de wettelijke rente en incassokosten rekenen. De rente is 3% op jaar basis en de incassokosten is 15% over de eerste vijfduizend euro.

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Ten eerste willen wij iedereen bedanken voor de reacties!

Wij betalen het geld aan de ouders van mijn vriendin netjes terug. Wat dat betreft geen man overboord. Het is alleen zo'n gedoe allemaal, want er gaat onnodig veel tijd en energie zitten hierin, zowel voor ons als voor haar ouders. Fouten maken kan altijd, ook bij bedrijven, maar als je via verschillende kanalen bericht krijgt dat er iets niet klopt, dan doe je daar toch iets aan? Het wekt irritatie op dat Fontys geen enkele actie lijkt te ondernemen om het probleem op te lossen, zeker aangezien wij het gevoel hebben dat wij er wél alles aan hebben gedaan.

Welk advies hebben jullie voor ons? Wat kunnen we nu het beste doen? Is aangifte doen verstandig?

Daarnaast hebben we nog een andere vraag. Mijn vriendin krijgt geen studiefinanciering meer en dus zou ze haar studiekosten kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting. Wij vragen ons af of dit hele verhaal gevolgen daarvoor kan hebben, aangezien wij nu op onze rekening geen fysiek bewijs ervan hebben dat we studiegeld betalen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

MetallicatTim schreef:Ten eerste willen wij iedereen bedanken voor de reacties!

Wij betalen het geld aan de ouders van mijn vriendin netjes terug. Wat dat betreft geen man overboord. Het is alleen zo'n gedoe allemaal, want er gaat onnodig veel tijd en energie zitten hierin, zowel voor ons als voor haar ouders. Fouten maken kan altijd, ook bij bedrijven, maar als je via verschillende kanalen bericht krijgt dat er iets niet klopt, dan doe je daar toch iets aan? Het wekt irritatie op dat Fontys geen enkele actie lijkt te ondernemen om het probleem op te lossen, zeker aangezien wij het gevoel hebben dat wij er wél alles aan hebben gedaan.

Welk advies hebben jullie voor ons? Wat kunnen we nu het beste doen? Is aangifte doen verstandig?

Daarnaast hebben we nog een andere vraag. Mijn vriendin krijgt geen studiefinanciering meer en dus zou ze haar studiekosten kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting. Wij vragen ons af of dit hele verhaal gevolgen daarvoor kan hebben, aangezien wij nu op onze rekening geen fysiek bewijs ervan hebben dat we studiegeld betalen.

Ik zou - zie advies AlfaTrion - op grond van hun weigering het te herstellen, in elk geval de rente en incassokosten aan hen in rekening brengen.
Geef in de eis rustig aan dat zij op (datum) een brief hebben ontvangen, en op (datum) een email - waarop niet gereageerd is. Zij hebben dus voldoende tijd gehad om een en ander te herstellen, maar hebben dit niet gedaan. En ik neem aan dat de juiste gegevens op tijd binnen waren, en die stonden zelfs in het systeem - dus onwil en/of onkunde bij Fontys zou ik zeggen.

Aangifte doen is relatief zwaar, ik zou afwachten of er nog een reactie binnen redelijke termijn komt, en of men de rente vergoed (aan je ouders). (dit kan je ook rustig in de brief melden - men incasseert zonder machtiging herhaaldelijk van de verkeerde rekening - en blijft dit ook doen na melding - dan is het diefstal, simpel zat).

Qua belasting - je zou aan je ouders om afschriften kunnen vragen van de incasso`s die daar gedaan zijn - maar je kan ook Fontys vragen om facturen te sturen.
Mogelijk doen ze moeilijk - verwijs ze dan naar hun onrechtmatig handelen ...

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Dat is een goede tip om de facturen bij Fontys op te vragen! We willen niet straks in de problemen komen met de IB aangifte en daardoor ook nog aftrekposten mislopen door onkunde van Fontys.
Het is natuurlijk afwachten of ze deze facturen verstrekken, maar zoals je al zegt, zij zijn fout bezig en mogen dus moeite doen om dit op te lossen.

We gaan deze week eens een goede brief opstellen, krijgen we hier binnen afzienbare tijd geen reactie op ( zoals een eerdere brief en mail ), ben ik toch geneigd om aangifte te doen ( tenminste, mijn schoonouders zullen dit dan doen ) in de hoop dat dit ze wakker schud.

Bedankt voor de reacties :)

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Laat je nog even weten hoe Fontys reageert?
(Als ze reageren dan?)

Voor een "Hogeschool" zijn ze in elk geval qua administratie niet slim bezig.

Trouwens - eventueel als alternatief - zie eens of je met de directeur kan praten - vragen of dit 'criminele gedrag' in opdracht van hem word gedaan.
Soms, als je een bobo aanspreekt - realiseren ze zich ineens dat het een PR nachtmerrie kan worden als ze niets doen - en zullen ze direct zaken rechttrekken en mogelijk zelfs excuses aanbieden... ;)

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Ik zal uiteraard laten weten hoe het afloopt!

Het bestuur aanspreken is ook een goeie! Al zie je die zelden tot nooit natuurlijk, maar een email met een kopie van de brief kan misschien ook al genoeg zijn!
http://fontys.nl/Over-Fontys/Wie-wij-zi ... estuur.htm

Miranda Smits
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2013 14:54

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Miranda Smits »

Dag Tim,

Vervelende situatie. Wij gaan e.e.a. voor je uitzoeken en zullen zsm. met je in contact treden. M. Smits namens Dienst Financiën Fontys.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Hmm.. damage control stap 1 :)

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

We zijn gebeld door iemand van Fontys en ons is verzekerd dat het geregeld is nu! De gegevens van de schoonouders zijn verwijderd en het juiste rekeningnummer is ingevoerd.
Ook hebben we ondertussen een verklaring gekregen i.v.m. de belastingaangifte volgend jaar.

Eerstvolgende betaling zal pas augustus zijn, dus het is nu afwachten of het daadwerkelijk goed gaat :)

Iedereen bedankt voor de reacties!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fontys illigaal bezig?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

MetallicatTim schreef:We zijn gebeld door iemand van Fontys en ons is verzekerd dat het geregeld is nu! De gegevens van de schoonouders zijn verwijderd en het juiste rekeningnummer is ingevoerd.
Ook hebben we ondertussen een verklaring gekregen i.v.m. de belastingaangifte volgend jaar.

Eerstvolgende betaling zal pas augustus zijn, dus het is nu afwachten of het daadwerkelijk goed gaat :)

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik zou vragen om alle toezegging schriftelijk - maar de verklaring an sich is al een goede stap.
Lijkt erop dat men zich toch realiseerde dat zij fout zaten - en het uiteindelijk maar hersteld hebben.
Jammer alleen dat het niet gelijk goed ging ..

Gesloten