LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutief bedrag betalingsregeling

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Peter Pegasus
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 13:18

Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door Peter Pegasus »

In de zomer van 2020 heb ik een betalingsregeling getroffen met DirectPay na een brief van WebCasso dat het dossier zou worden door gegeven aan de deurwaarder. De betalingsregeling van DP betrof het oude bedrag en niet het
€ 100,— hogere bedrag waarvan sprake was bij overhandiging aan de deurwaarder. Nadat ik het totale bedrag binnen de afgesproken termijn had voldaan. Kreeg ik ruim een maand later 4/12 ineens een exploit van ongeveer hetzelfde bedrag (ruim € 500). Direct contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen. Reacties op telefoontjes of mails komen niet of heel laat, helderheid helemaal niet. Nu na maanden laat WebCasso weten dat de betalingsregeling niet het gehele uitstaande bedrag dekte, vandaar het nieuwe dossier met alle extra kosten.
Ik heb het gevoel dat ik er bewust ben ingeluisd en dat er sprake is van kwade opzet. Maar hoe bewijs je dit?
Wat kan ik nu doen en heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het al bij de deurwaarder aangeleverd is, dan zitten daar hogere kosten aan. Dan is het wel van belang wanneer u de betalingsregeling getroffen hebt. Als dat voor het doorsturen is, dat is dat het bedrag. Als het na het doorzetten naar de deurwaarder is, of als u zich niet aan de betalingsregeling gehouden hebt, dan zijn er extra kosten aan verbonden.

Maar de problemen zijn al begonnen bij het niet betalen. Voordat het bij de deurwaarder komt zijn al de nodige pogingen gedaan om het geld te incasseren.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je kunt het oorspronkelijke factuur opvragen bij het incassobureau. Dat geeft vaak duidelijkheid.

https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssobureau/ staat informatie over onterechte incasso's. Maar meestal klopt het wel.

Naast de oorspronkelijke factuur komen extra kosten erbij door te laat betalen.

https://www.juridischloket.nl/schulden- ... gen%20hulp staat informatie over schuld hulpverlening. Gemeente is verplicht om hieraan mee te werken indien je eraan voldoe.

Ga in gesprek om een betaling regeling te treffen, anders gaan de kosten hoger worden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Ik zou als eerste stap, zorgen dat ik van de betalingsregeling alle bewijzen in een mapje heb.
- De data zijn van belang. Heb je tijdig een betalingsregeling gesloten?
- Wat geeft de eisende partij op als reden voor het inschakelen van een deurwaarder?
- Communiceer per e-mail of brief!
- Een standpunt zou kunnen zijn dat de extra kosten na een bepaalde datum voor hun rekening komen, omdat die daarna onnodig zijn gemaakt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

webcasso is een incassobureau en deze maken kosten, vordering was dus al doorgegeven aan incassobureau en deze wilde u ontlopen door maar snel een betalingsregeling te treffen met de originele schuldeiser,....

het is echter zo dat incassobureau al werkzaamheden heeft verricht en hiervoor moet u gewoon betalen, zij mogen trouwens 15% vragen over de schuld van dat moment zolang deze niet hoger is dan 2500 E....

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Foutief bedrag betalingsregeling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit verhaal is zo onduidelijk dat het nog niet mogelijk is gericht te adviseren. De crux zit 'm hierin:
Peter Pegasus schreef:
18 mar 2021 14:11
Nu na maanden laat WebCasso weten dat de betalingsregeling niet het gehele uitstaande bedrag dekte, vandaar het nieuwe dossier met alle extra kosten.
Hoezo, "dekte niet het hele bedrag"? Was er naast het deel waarvoor je al een regeling had getroffen nóg een openstaande vordering? Of was de vordering gesplitst (dat gebeurt om onder de grens te blijven waarbij een veel hoger griffierecht van toepassing wordt)? Of was er een fout gemaakt?

Gesloten