LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedaagvaard heb advies nodig...

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Miss.Mary
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2011 19:41

Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Miss.Mary »

Beste mensen, hoop dat iemand mij kan helpen, ben nl. gedagvaard
(inacassobureau & gerechtsdeurwaarder), maar de bedragen in de dagvaarding kloppen niet.

Heb de zorgverzekeraar meerdere keren gebeld en om een uitgebreide specificatie gevraagd om te zien wat ik eigenlijk schuldig ben, die krijg
ik niet van hun heeft de medewerkster gezegd.

Heb mijn betaling geschiedenis bekijken en er is alleen een openstaand bedrag van € 121.50, verder heb ik geen herinneringen ontvangen.

Het totale bedrag van de vordering is € 365.03.

totaal te vorderen:

hoofdsom terzake premie basisverzekerin € 161.35 (dit is al betaald)
hoofdsom terzke premieaanvullende verzk. € 121.50
betaald voor het uit handen geven € 30.30 -
-------------
totaal uit handen gegeven hoofdsom € 252.85
buitengerechtelijke incassokosten incl.btw € 89.25
wettelijke rente tot 49-08-2011 € 1.47
wettelijke rente vanaf 19-08-2011 p.m.
-------------
subtotaal € 343.57
in mindering voldaan bij zorgverzk. € 106.35
na indiening
------------
resteert € 237.22 +p.m.

gemachtigde salaris € 30
dagvaardingkosten € 97.81
------------------
€ 365.03 +p.m.

Ben naar het juridisch loket gegaan en diegene aan de ballie zei dat ik
gewoon moet betalen, heeft amper de papieren bekijken.

Mijn vraag is,

als ik naar de zitting ga en de bedragen van de vordering niet kloppen wat zijn mijn kansen?

Hoe zit het met de salaris en buitengerechtelijkekosten, moet ik die twee bedragen ook gewoon betalen?

Kan iemand mij advieseren?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Miss.Mary schreef:Beste mensen, hoop dat iemand mij kan helpen, ben nl. gedagvaard
(inacassobureau & gerechtsdeurwaarder), maar de bedragen in de dagvaarding kloppen niet.

Heb de zorgverzekeraar meerdere keren gebeld en om een uitgebreide specificatie gevraagd om te zien wat ik eigenlijk schuldig ben, die krijg
ik niet van hun heeft de medewerkster gezegd.

Heb mijn betaling geschiedenis bekijken en er is alleen een openstaand bedrag van € 121.50, verder heb ik geen herinneringen ontvangen.

Het totale bedrag van de vordering is € 365.03.

totaal te vorderen:

hoofdsom terzake premie basisverzekerin € 161.35 (dit is al betaald)
hoofdsom terzke premieaanvullende verzk. € 121.50
betaald voor het uit handen geven € 30.30 -
-------------
totaal uit handen gegeven hoofdsom € 252.85
buitengerechtelijke incassokosten incl.btw € 89.25
wettelijke rente tot 49-08-2011 € 1.47
wettelijke rente vanaf 19-08-2011 p.m.
-------------
subtotaal € 343.57
in mindering voldaan bij zorgverzk. € 106.35
na indiening
------------
resteert € 237.22 +p.m.

gemachtigde salaris € 30
dagvaardingkosten € 97.81
------------------
€ 365.03 +p.m.

Ben naar het juridisch loket gegaan en diegene aan de ballie zei dat ik
gewoon moet betalen, heeft amper de papieren bekijken.

Mijn vraag is,

als ik naar de zitting ga en de bedragen van de vordering niet kloppen wat zijn mijn kansen?

Hoe zit het met de salaris en buitengerechtelijkekosten, moet ik die twee bedragen ook gewoon betalen?

Kan iemand mij advieseren?
Hoi Miss.Mary, als je naar de zitting gaat (of schriftelijk reageert, dat is misschien effectiever qua tijdsbesteding) zul je je stelling dat de bedragen niet kloppen in ieder geval met stukken moeten onderbouwen. Dus bijvoorbeeld een uitdraai uit internetbankieren maken waaruit blijkt dat er wel degelijk (iets) is betaald op een bepaald moment.

Voor wat betreft buitengerechtelijke incassokosten: als je die betwist, worden ze zelden toegewezen. Dus meld gewoon dat er sprake is geweest van één of enkele standaard incassobrieven, en dat geen buitengerechtelijke werkzaamheden zijn gemaakt die voor vergoeding in aanmerking kunnen komen.

Als de vordering wordt toegewezen, wordt de in het ongelijk gestelde partij normaal gesproken in de kosten veroordeeld, inclusief salaris gemachtigde. Ik zou in deze kwestie echter aanvoeren, dat omdat de vordering in werkelijkheid een stuk lager is dan dat 'ie volgens de deurwaarder is, de proceskosten gecompenseerd moeten worden (dat betekent dat ieder de eigen kosten draagt).

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kan iemand mij advieseren?
Ja. Als ik jou was zou ik de berichten over dagvaarding, incassokosten e.d. op dit forum goed doorlezen. Evt. gebruik maken van de uitgebreide zoekfunctie. Velen zijn je met soortgelijke vragen voorgegaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door sephora30 »

@Ad, waarom ga je het openingsbericht quoten :?: :?:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef:@Ad, waarom ga je het openingsbericht quoten :?: :?:
Wat denk je?
Hoeveel keer verdwijnt de openingspost of wordt "aangepast"?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ik zou je adviseren om nu alles te betalen.

In ieder geval erken je zelf dat geld schuldig bent, en gaat de discussie over de bijkomende kosten.

Als de zaak werkelijk voorkomt komen hier nog veel meer kosten bij, en het lijkt me zinloos die te laten ontstaan.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

snepke schreef:
sephora30 schreef:@Ad, waarom ga je het openingsbericht quoten :?: :?:
Wat denk je?
Hoeveel keer verdwijnt de openingspost of wordt "aangepast"?
U leest mijn gedachten... :)

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door snepke »

Ad Verkaad schreef: U leest mijn gedachten... :)
Nou nee,gedachten lezen kan ik niet.
Maar het gebeurt heel veel(verwijderen openingspost).

Als TS een antwoord krijgt,dat niet bevalt,wordt het bericht verwijderd of in hun voordeel aangepast.

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Aunibel »

Leo The Emperor schreef:ik zou je adviseren om nu alles te betalen.
Leo, 99% van de tijd zijn je adviezen duidelijk en helder en kan ik mij daarin vinden. Dit vindt ik echter een dom advies. Straks betaald TS teveel en kan zij maanden weer achter haar geld aan zitten.

Zoals boven vermeld zou ik schriftelijk mijn verweer opstellen indienen te samen met alle bankafschriften. Overigens heeft u een dagvaarding ontvangen, hierin hoort een duidelijke specificatie te staan. U kunt hierom ook verzoeken in uw verweerschrift.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Aunibel schreef:
Leo The Emperor schreef:ik zou je adviseren om nu alles te betalen.
Leo, 99% van de tijd zijn je adviezen duidelijk en helder en kan ik mij daarin vinden. Dit vindt ik echter een dom advies. Straks betaald TS teveel en kan zij maanden weer achter haar geld aan zitten.

Zoals boven vermeld zou ik schriftelijk mijn verweer opstellen indienen te samen met alle bankafschriften. Overigens heeft u een dagvaarding ontvangen, hierin hoort een duidelijke specificatie te staan. U kunt hierom ook verzoeken in uw verweerschrift.
Dank je wel voor het compliment.

Mijn gedachte is echter de volgende. Er is reeds een dagvaarding uitgeschreven dus TS heeft in principe nog maar 2 mogelijkheden.

1. Vordering bestrijden ( Met name bijkomende kosten)
2. Minnelijke oplossing vinden en nu betalen voordat de zaak echt voorkomt

Als optie 1 wordt gekozen kan het inderdaad zijn dat een aantal buiten gerechtelijke incassokosten niet worden toegewezen, maar in de plaats daarvan komen de kosten van de rechtszaak zelf. Deze kosten schat ik maar even in op 600-900 euro, in ieder geval ruim meer dan de totale vordering. TS wordt sowieso veroordeeld omdat een gedeelte van de vordering al erkend is, en krijgt dus naar verwachting deze 600-900 euro toebedeeld.

(Ik kan me nog wel (optie 3) voorstellen dat TS alleen de door hem/haar erkende vordering betaald, plus datgene aan kosten wat redelijk is, en vervolgens het erop aan laat komen.Dit is echter wel een risicovolle strategie, zeker omdat het dan niet betaalde gedeelte van de vordering maar gering is, en er een riscio bestaat om toch nog te verliezen)

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Ten tijde van het uitbrengen van de dagvaarding stond er dus een schuld open? Dan is er voor wat dat betreft terecht gedagvaard. Wat ik zou doen is;
de terechte hoofdsom, kosten dagvaarding, salaris gemachtigde betalen. En indien er buitengerechtelijke kosten zijn gemaakt door de deurwaarder ook deze.
En direct een betaalbewijs van het overige langsbrengen/opsturen.

Dit alles voor de zitting want anders krijg je nog het griffierecht om je oren, en dat is tegenwoordig ook niet gering.

lawlaw
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2011 10:57

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door lawlaw »

Op de zitting je betaalbewijzen laten zien. Of kopieen opsturen naar Rechtbank met verhaaltje erbij. Officieel conclusie van antwoord maken. Staan mooie modellen op internet.
Het niet bestreden gedeelte betalen. Geeft de Rechter je gelijk dan betaal je geen salaris gemachtigde en dagvaarding. Bij geen gelijk moet je ook het griffierecht betalen maar dat valt onder de 500 euro nog wel mee.
Ik kan ook voor je optreden.

Groet Rene

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door ronald g »

in mindering voldaan bij zorgverzk. € 106.35
na indiening
------------
resteert € 237.22 +p.m.
Hier zal de fout wel zitten i.p.v. 161 euro 35 is er 106 euro 35 in mindering gebracht. Als de zaak ter zitting komt maakt de deurwaarder binnen een minuut korte metten met dit foutje, hij/zij stelt de hoofdsom gewoon bij. De kantonrechter zal de nieuwe vordering die openstaat toewijzen en oordelen tot het betalen van het geëiste en de kosten van de zitting. In dit geval is voor zitting de schuld voldoen het beste als dat gezien de plaatsingsdatum nog een optie is.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Gedaagvaard heb advies nodig...

Ongelezen bericht door sacredfour »

@ miss Mary
Heb de zorgverzekeraar meerdere keren gebeld en om een uitgebreide specificatie gevraagd om te zien wat ik eigenlijk schuldig ben, die krijg ik niet van hun heeft de medewerkster gezegd
.

Het is altijd verstandig om een vordering van een zorgverzekering schriftelijk te betwisten.
Niet bellen dus!
Vraag niet voor een afschrift maar zeg dat je hier nooit een rekening voor hebt ontvangen.
Hun moeten dan weer met bewijzen komen dat er een vordering is. Het is duidelijk een tekortschieting van hun kant als ze dit niet duidelijk gemaakt hebben, m.a.w niet hebben gereageerd op jouw correspondentie.
Je kan uitstel vragen van 4 weken voor de behandeling van jouw zaak. Dit geeft misschien nog de mogelijkheid om er nog eens goed na te kijken.

Gesloten