LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Ramon85
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:09

Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Ramon85 »

Hallo mensen,

Mijn kentekenplaten zijn gestolen.
Maar voordat ik er achter kwam en aangifte heb gedaan was er mee getankt (zonder te betalen).
Volgens de incasso/deurwaarders sta ik niet in mijn recht en dien ik de boete te betalen.

Ik ben zelf n aar de tankstation gegaan om de videobeelden te bekijken.
Daarop is een andere persoon te zien met mijn kentekenplaat op zijn auto.
Heeft iemand hier ervaring mee of enige tips voor mij wat ik hiermee zou kunnen doen.

Alvast bedankt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als daar dan ook een ander merk/type auto te zien is hebt u helemaal niets te vrezen lijkt me.
Daarmee moet u de deurwaarder toch kunnen overtuigen.
Succes.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Aangifte gedaan, vervangend kenteken en platen aangevraagd? Rechtsbijstandverzekering aanwezig?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door scontra »

Ander persoon is één, maar dat kan een (goede) bekende van u geweest zijn !
Maar er zal waarschijnlijk ook een andere merk, type en bouwjaar auto op de beelden te zien zijn.
En daar zult u mee aan de slag moeten, al moet de pomphouder daar wel in meegaan, want voor hem heeft dat geen enkel voordeel omdat hij in dat geval (waarschijnlijk) naar zijn geld kan fluiten.
Schakel in ieder geval uw rechtsbijstand in !!!
Kijk ook wat de politie, met behulp van de beschikbare beelden, voor u kan betekenen.
Kan de politie niets, dan zal het incassobureau met het sluitende bewijs moeten komen, alleen een kenteken is in dit geval denkelijk niet voldoende.
Als laatste zal de weg naar de rechtbank tot de mogelijkheden horen.

:idea: Laat uw nieuwe platen diefstal bestendig door uw garage monteren !!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

U heeft aangifte gedaan van diefstal van de platen. Niet de datum van aangifte maar de pleegdatum uit de aangifte is daarbij van belang. Zij moeten aantonen dat u het was, en kunnen dat moeilijk/niet obv die aangifte. Als ze mij (!!) zouden dagvaarden zou ik de uitspraak met vertrouwen tegemoet zien... Maar dat is mijn beleving dus wellicht misplaatst.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Geeft de deurwaarder ook een onderbouwing? Volgens mij heeft de derde een onrechtmatige daad gepleegd jegens het tankstation en jouw kenteken gestolen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
21 aug 2019 00:34
Geeft de deurwaarder ook een onderbouwing?
Ik denk dat TS voornamelijk contact gehad heeft met de incassotak van het deurwaarder/incasso bedrijf.
En dat dit incassobedrijf vooral probeert TS te overbluffen, en geen poot heeft om op te staan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
21 aug 2019 08:08
alfatrion schreef:
21 aug 2019 00:34
Geeft de deurwaarder ook een onderbouwing?
Ik denk dat TS voornamelijk contact gehad heeft met de incassotak van het deurwaarder/incasso bedrijf.
En dat dit incassobedrijf vooral probeert TS te overbluffen, en geen poot heeft om op te staan.
geen idee of dit zou kunnen. Een gerechtsdeurwaarder kan gegevens opvragen uit het kentekenregister van de RDW. Ik vraag mij af of de gerechtsdeurwaarder deze gegevens mag delen met de incassotak.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door 16again »

Daar heb je zeker een punt.
Maar als TS middels aangifte aantoont dat zijn kentekenplaten gestolen zijn, en deurwaarder/incassoburo blijft hem lastig vallen, dan lijkt me dat een spelletje blufpoker, dat ik normaal aan incassoburo toedicht.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?

Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan. Hij verteld alleen dat hij niet de bestuurder was... een beetje dief steelt natuurlijk platen van een gelijke auto. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn kentekenplaten, er bestaan anti diefstal schroeven,

Hij zal ook aangifte moeten doen wegens oplichting en ws is het het beste om zijn verlies te nemen en alsnog die benzine te betalen.

Zuur natuurlijk, maar dat hij niet de bestuurder was bewijst niks!

Zijn er niet speciale regels voor tankstations waarbij niet afgerekend wordt? Er staat mij iets van bij dat ze direct via deurwaarders mogen incasseren... MM?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Frantic2 schreef:
21 aug 2019 09:09
Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?
Nee, maar het is de pomphouder die bewijzen moet leveren. TS heeft in ieder geval gemotiveerd aangegeven a) dat hij een overeenkomst heeft, b) dat hij het is geweest en c) zijn kenteken is gestolen. De cruciale vraag is of dit op kenteken mag incasseert mag worden. Ik vermoed van niet, maar kan er daarmee ook naast zitten.
Frantic2 schreef:
21 aug 2019 09:09
Zijn er niet speciale regels voor tankstations waarbij niet afgerekend wordt? Er staat mij iets van bij dat ze direct via deurwaarders mogen incasseren... MM?
Ik geloof inderdaad dat dit mag en op voorhand zie ik ook niet dat gegevens doorgegeven zijn. Het zal hier waarschijnlijk gaan om een deurwaarder die optreed als incassobureau.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is er een speciale regeling.

http://www.hofmanincasso.nl/documenten/ ... -niet-meer!

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is inderdaad jaren geleden een speciale regeling voor in het leven geroepen. Specifiek voor doorrijders hebben gerechtsdeurwaarders een aparte raadplegingsbevoegdheid op de RDW-database. De kentekens mogen gecheckt worden en de NAW-gegevens van de kentekenhouder mogen gebruikt worden voor de incassoprocedure.

Een beetje analoog aan sommige strafrechtelijke overtredingen: de kentekenhouder wordt verantwoordelijk gehouden, tenzij hij kan aantonen dat hij dat niet is. Omgekeerde bewijslast, dus.

En daar zit 'm de crux: een enkele aangifte bewijst niets. Hoe er in individuele gevallen geoordeeld zal worden, hangt vooral af van het totale feitencomplex en de bewijsmiddelen waar de pomphouder al dan niet over beschikt.

In deze casus verwacht ik voor de TS geen problemen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door jonis »

Frantic2 schreef:
21 aug 2019 09:09
Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?

Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan. Hij verteld alleen dat hij niet de bestuurder was... een beetje dief steelt natuurlijk platen van een gelijke auto. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn kentekenplaten, er bestaan anti diefstal schroeven,

Hij zal ook aangifte moeten doen wegens oplichting en ws is het het beste om zijn verlies te nemen en alsnog die benzine te betalen.

Zuur natuurlijk, maar dat hij niet de bestuurder was bewijst niks!
Als de aangifte geen bewijs is, de beelden geen bewijs zijn, er een gelijke auto is (jouwe aanname), je gewoon weet dat je zelf niet de dader bent;
Hoe vaak was jij van plan dan je verlies te nemen? De tank zal zo wel weer leeg zijn.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door 16again »

Frantic2 schreef:
21 aug 2019 09:09
Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?
Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan.
Logisch dat je pas aangifte kan doen NADAT je platen gestolen zijn. Met die aangifte maak je aannemelijk dat je zelf niet betrokken bent bij diefstal van de brandstof.

En het is niet aannemelijk dat TS diefstal zelf in scene gezet heeft. Vervanging van kentekenplaten zal stuk duurder zijn dan de prijs van een volle benzine tank

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is wel meer dan die platen. Je moet een vervangend kenteken aanvragen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-gestolen
Zoals ik dat lees, behoudt je het oude kenteken, met daarin toegevoegd nieuwe duplicaatcode.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vraag mij af wat de camerabeelden zeggen over merk en type auto. TS kan waarschijnlijk met getuigen aantonen waar hij op dat moment was. Wat dat betreft is het dan klaar.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij zal moeten aantonen dat zijn auto elders was.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Getankt zonder te betalen met mijn gestolen kentekenplaat

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
21 aug 2019 10:29
Frantic2 schreef:
21 aug 2019 09:09
Maar een aangifte is toch nog geen bewijs?
Hij heeft pas na het delict aangifte gedaan.
Logisch dat je pas aangifte kan doen NADAT je platen gestolen zijn. Met die aangifte maak je aannemelijk dat je zelf niet betrokken bent bij diefstal van de brandstof.

En het is niet aannemelijk dat TS diefstal zelf in scene gezet heeft. Vervanging van kentekenplaten zal stuk duurder zijn dan de prijs van een volle benzine tank
Volgens mij bedoeld Frantic2 dat er aangifte is gedaan nadat er benzine is gestolen.
(en een kentekenplaat kost ca. 12,50 per stuk, en je hebt er 2 nodig).

Gesloten