LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Hallo medeforumlezers,

Ik heb onlangs een incasso gekregen van Intrum Justitia,
Het bedrag waar het om ging was rond de 26 euro.
Het totaalbedrag inclusief hun "services" (incassokosten)
kwam uit op 91,03
Weten jullie of dit niet buitensporig hoog is en tevens vraag ik me af wanneer er eens wat transparantie in die wereld komt want ze dreigen maar, wie geeft ze verdomme de bevoegdheid om te dreigen ??
Er zou een commissie moeten worden opgesteld die deze malafide praktijken aan de kaak zou moeten stellen.
Als ik als die reacties en vehalen lees van de mensen hier op dit forum, gaat je mag draaien joh.
Stelletje smerige galbakken.
Maar als iemand meer weet over de hoogte van incassokosten en misschien weet of je bezwaar kan aantekeken bij een onafhankelijke organisatie graag.
Bij de organisatie zelf hoeft van mij niet want dat haalt toch niets uit.

Groet.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door caruso »

Als je een incassoburo achter je aankrijgt heb je niet of niet op tijd betaald.
Op tijd betalen scheelt dus al een hoop.
Er zijn geen tarieven vastgesteld, als zij vinden dat je 90 euro moet betalen dan mag dat.
Bevoegdheid om te dreigen? Hebben ze niet nodig, ze vertellen je alleen heel duidelijk wat de consequenties van niet betalen zijn.
Malafide praktijken? Vind jij, mag ook maar het is een erkend buro, daar is niks malafide aan. Weet je eigenlijk de betekenis wel van dit woord?

Kortom, gewoon betalen en verder niet zeuren, eigen schuld, dikke bult!

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Ik kan op 1 punt met je eens zijn en dat is als je niet op tijd betaald zo'n bureau achter je aan krijgt.
Jij werkt toevallig niet voor zo'n bureau of niet ? :wink:
Krijg zo'n sterk voorgevoel.. ( nee natuurlijk niet ) :P

Even verder inhoudelijk,
Het feit al dat er geen "volgens jouw" ( wat ik niet geloof ) tarieven zijn vastgesteld zou op zich al schandalig zijn.
Gewoon lekker dreigen en zakken vullen.

Ze vertellen niet alleen wat de consequenties zijn, ze liegen heel vaak over dit, hetgeen ze met zaken dreigen die buiten hun bevoegheid vallen, afsluiten bijv.. (terwijl daar wettelijk geen grond voor is)

Ook zijn er nog ergere gevallen dan mijzelf, ik vind de kosten buitensporig hoog.

Ik weet heel goed wat malafide betekend en heb hierboven iets geschreven wat daar heel goed op lijkt vind je zelf niet ?

En ach ja de onderste lijn neem ik maar voor wat het is.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door caruso »

Je hoeft het niet eens te zijn, feit is dat er geen tarieven vastgesteld zijn! En ik werk inderdaad NIET voor dat buro.
Feit is ook dat Incassoburo's in stevige termen je proberen te overtuigen dat je moet betalen én wat de consequenties kunnen zijn. Afsluiten kan er daar één van zijn, echter uitsluitend via een deurwaarder.
Wil je daarop wachten?

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Ik zei toch al dat je niet voor DAT bureau werkte, maar wel voor
zo'n soort bureau :o
Die stevige termen zijn heel vaak onpasselijk omdat het vaak agressie, frustratie etc.. opwekt en niet bevoordelijk is voor goede overeenkomst van betaling, soms is een beetje pushen nodig, maar vaak en te vaak wordt er gedreigd en zijn er mensen de dupe van die buiten hun schuld in de problemen zijn geraakt.
Dreigen met afsluiten bijv terwijl daar wettelijk geen grond voor is, is dus verboden volgens de wet, wie zou jij liever achter je aan hebben ?
Vrouwe Justitia of Intrum Justitia ...
En ach nee joh, ik betaal gewoon braaf omdat ik weet dat ik zelf te laat was in dit geval met betalen.
Maar blijft staan dat ik de handelswijze oncorrect vind + de hoogte van de incassokosten buitensporig.
En die deurwaarder staat niet zo snel op je stoep, dat je weet je net zo goed als ik :wink:
Goede avond verder.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door caruso »

Ja jij ook en voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet werkzaam in de incassobranche.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Dankjewel, okee, mag ik je misschien vragen waarom je zo'n uitgesproken mening hebt betreffende betalen van rekeningen door incassobureaus ?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door caruso »

Ik heb geen uitgesproken mening, je weet toch dat, als je niet betaald, je een incassoburo op je dak krijgt? En daar horen extra kosten bij die je ook moet betalen. Simpel!
Hier laat ik het verder bij, rest lijkt me helder.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Zo simpel vind ik het niet aangezien er veel mensen daar
wel moeite mee hebben (inclusief mijzelf) en dat voel ik , maar dat is mijn mening en gevoel.
Maar de rest is wel helder en begrijp ik ook wel.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Toch nog even inhaken op het laatste.
Ik vind wel dat je een uitgesproken mening hebt, en simpel is het niet.
Ik vind je mening weinig gemotiveerd en kort door de bocht.
Je geeft alleen aan betalen etc.. maar gaat niet op de andere aspecten.
Maar wel uitgesproken zeggen betalen.
Hier wil ik het verder wel bij laten.
De rest lijkt me duidelijk.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Hoogte Incassokosten,

Voor buitengerechtelijke kosten heeft de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak een staffel ontwikkeld en volgens deze staffel mag voor vorderingen t/m € 250,-- slechts € 37.00 aan buitengerechtelijke kosten (inclusief de administratiekosten) in rekening worden gebracht

Nadat ik dit gelezen heb, is het bedrag wat mij berekend is dus veelste hoog.

http://www.rijnstad.nl/schulden/kosten/ ... tml#HOOGTE

Ik heb het bedrag al betaald, en ga het niet terug vorderen, daar kopen ze maar lekker een broodje gezond voor of zo.

Maar mensen let dus op.

SasSasSas
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2008 00:50

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door SasSasSas »

De mensen hierboven hebben er blijkbaar geen verstand van. Er is wel degelijk een hoogte vastgesteld voor incassobedragen in een minnelijke fase. Dit is 15% over het openstaande bedrag + 19% BTW over de incassokosten. Verder is er nog wettelijke vertragingsrente, maar dit is erg laag. Deze rente is ieder jaar hoger, zou je even moeten opzoeken wat het nu is, volgens mij iets van 9% op jaarbasis en de teller gaat lopen zodra de betalingstermijn verstreken is. Mocht de zaak uiteindelijk toch voor de rechter komen, KAN het zijn dat de rechter hogere incassokosten toewijst omdat hij dit redelijk acht; een rechter handelt altijd redelijkerwijs.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Bedankt voor de informatie !

Vond het al schandalig hoog voor de eerste keer dat ik
een incasso kreeg van dit bedrag.

Het bedrag was rond de 26 euro en na incassokosten 91,03 euro.
Nou ben ik met mezelf in dubio of ik wel of niet er iets van ga maken,

Kost weer zoveel energie dat gesteggel en zei kunnen lekker met hun team achterover leunen en raakt het ze niet als ze die euro's terug moeten storten, maar moreel gezien vind ik het niet kunnen.

Weet jij toevallig ook iets over de termijn die ze mogen stellen ?
Ik moest binnen 5 dagen betalen.

Ook had ik aangegeven dat ik het bedrag wilde betalen en had afgesproken met een medewerker van hun dat ik dit deze maand de 12e mocht betalen.

Later kwamen ze daar weer op terug, met een dreigbrief dat ze een deurwaarder gingen inschakelen.

Maak je een afspraak, geef je aan dat je wilt betalen, gebeurt het volgende : ten eerste komen ze de afspraak niet na en ten tweede is het bedrag veelste hoog.

SasSasSas
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2008 00:50

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door SasSasSas »

In principe zijn 5 dagen een heel redelijk termijn. Maar het is ook gebruikelijk om niet binnen 5 dagen te gaan procederen, ze zeggen van alles, maar over het algemeen duurt het een aantal maanden en een aantal dreigbrieven alvorens ze overgaan tot procederen. Dit doen ze (meerdere brieven schrijven), omdat ze willen dat de rechter vindt dat ze u voldoende kansen gegeven hebben om te betalen. Bij 1 enkel briefje zou de rechter kunnen zeggen dat ze helemaal geen incassokosten krijgen, maar daarintegen kan het ook zijn dat de rechter zou zeggen dat 15% over zo'n lage hoofdsom te laag is om uberhaubt de kosten van het incassobureau te dekken. Ik weet niet om wat voor'n vordering het gaat, maar over het algemeen, als je de wettelijke incassokosten + BTW + vertragingsrente betaald (bij voorkeur zo snel mogelijk), is er niets aan de hand. Laat ze maar dreigen daarna, ik denk niet dat de opdrachtgever daarna nog zal procederen, hij loopt immers het risico te verliezen en daarmee hoge proces- en advocaatkosten voor eigen rekening te moeten nemen. P.s. Afspraken kan je het beste altijd schriftelijk laten vastleggen, dan heb je bewijzen.

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Ja idd, schriftelijk had inderdaad beter geweest.
Alleen de hoogte van die kosten, voor een exact bedrag van 28,87 / 90,96 durven vragen.
Ik had ook een aantal andere reacties gelezen, ik vind het goed dat je je kennis op deze manier gebruikt !
Nog bedankt voor de informatie over de termijn.
Ik ben er wel uit, ga er geen energie meer in stoppen, lees al die verhalen over intrum justitia en andere incasso bureaus en hun praktijken, verdomme zeg, wordt alleen maar kwaad.
En vraag me dan af of er daadwerkenlijk iets zou veranderen aan de mentaliteit ?? ik denk het niet, maar schandalig is het wel.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Jonjo »

De moraal van dit verhaal? Zorg dat je de rekening op tijd betaald. Heb je ook geen problemen.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door caruso »

Er is wel degelijk een hoogte vastgesteld voor incassobedragen
Bron?
Je kletst uit je nek!
Als jij mij kunt aantonen dat er ergens richtlijnen, wetten zijn opgesteld die uitgaan van een maximaal tarief, krijg je van mij gelijk. Maar ik weet bijna zeker dat dit een op niets gebaseerd "adviesje is....
Maar je mag altijd proberen mij te overtuigen....

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Caruso ik heb ook wat research gedaan, misschien dat dit je overtuigd :

Daarin wordt duidelijk aangegeven : in eerste aanleg met en maximum van 15 % van de hoofdsom.

De staffel geeft tevens een indicatie van de hoogte van incassokosten,
http://www.rijnstad.nl/schulden/kosten/ ... tml#HOOGTE

Maar het feit dat er zo weinig informatie over is, kan je toch concluderen dat mijn punt : dat de incasso-wereld weinig transparant is, gewoon is zoals het is ?

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... +II.htm#18

Daarom stelt de werkgroep voor in geval van bedongen buitengerechtelijke kosten deze als regel – zonodig met toepassing van artikel 57ab Rv - forfaitair te matigen tot twee punten van het toepasselijke liquidatietarief in eerste aanleg met een maximum van 15% van de hoofdsom, te vermeerderen met de tot aan de dagvaarding vervallen rente voor zover deze in een bedrag is uitgedrukt, met dien verstande dat voor de kantonprocedures het tarief geldt als hierna in de bijlage is opgenomen. De in de bijlage opgenomen staffel voor kantonprocedures is door het LOCK ontwikkeld op verzoek van de werkgroep

Moraal van het verhaal is jonjo, dat incassokosten die in mijn geval berekend zijn te hoog zijn, ik vind dat de werkwijze onpasselijk.
Kernwoorden : Weinig respect, niet inhoudelijk ingaan op verstuurde informatie, ofwel laks daar mee omgaan, een te hoog bedrag berekenen in mijn geval, en het niet nakomen van een mondelinge afspraak door de telefoon.
Dat is het moraal.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Caruso reageert in principe alleen maar ongefundeerd en zwart-wit !
Blijkbaar de manier van denken :roll:

Wat betreft die staffel... Dat is een richtlijn en die is gewoon hier te vinden:

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm

Het is een richtlijn waaraan in principe iedere rechter zich zal houden..
Aanbevolen is dus om gewoon deze kosten over te maken alszijnde rechtmatige incassokosten ( en natuurlijk ook de hoofdsom betalen ) en het daarbij te laten...

Als het incassobureau dan alsnog de overige kosten zouden willen vorderen, dan zullen ze naar de rechter moeten met alle kosten van dien. Dat zullen ze niet doen aangezien ze ook weten dat de rechter het betaalde tarief genoeg zal vinden en dus de eis zal afwijzen en de kosten voor de rechtzaak door het incassobureau zal laten betalen...

Dat houdt natuurlijk niet in dat een incassobureau niet ( edit ) mag eisen wat ze willen.. Dat mogen ze vanzelfsprekend wel... !

Ken_W
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2008 20:22

Re: Hoogte Incassokosten / Intrum Justitia.

Ongelezen bericht door Ken_W »

Het is een richtlijn waaraan in principe iedere rechter zich zal houden..
Aanbevolen is dus om gewoon deze kosten over te maken alszijnde rechtmatige incassokosten ( en natuurlijk ook de hoofdsom betalen ) en het daarbij te laten...
Dit was ik al van plan omdat ik niet betwist in mijn geval dat er betaald moet worden.

Doormiddel van de staffel die je gegeven hebt blijkt dus dat ze niet zomaar iets mogen eisen, qua hoogte van het bedrag, daar zijn dus
duidelijk richtlijnen voor opgesteld.
Als het incassobureau dan alsnog de overige kosten zouden willen vorderen, dan zullen ze naar de rechter moeten met alle kosten van dien. Dat zullen ze niet doen aangezien ze ook weten dat de rechter het betaalde tarief genoeg zal vinden en dus de eis zal afwijzen en de kosten voor de rechtzaak door het incassobureau zal laten betalen.
Als ze niet te veel afwijken van de staffel zal ik dit bedrag gewoon betalen.
Maar ik kom persoonlijk tot de conclusie dat ze zich hier niet aan houden in mijn geval.

Nog bedankt voor de staffel, dat is in ieder geval duidelijk , ik heb er iets aan, ik hoop ook anderen.

Gesloten