LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kamil
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2007 09:32

incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door kamil »

Het moment dat het in Nederland verplicht werd je te verzekeren voor de zorg, heb ik de betalingen niet meer gedaan. Na 6 maanden achterstand bij de Agris moest ik voor de rechter verschijnen. De rechter vond dat een ruime verdubbeling van de kosten terecht was. Mijn polis koste me toen nog 90 euro per maand en was daar volledig mee gedekt incl. aanvullende tandarts kosten.
Hoger beroep kon pas bij een bedrag van boven de 1800 euro.
Tegen de tijd, dat het opgelopen was tot 1800 euro hield de Agris er mee op en werd ik (stil zwijgend) overgedragen aan het zilveren kruis en daarmee werd de optie niet te betalen me onmogelijk gemaakt, doordat de schuldpremie werd automatisch ingehouden op mijn loon dat ik ontvang van het UWV.
Het eindbedrag verschuldigd aan de Agris was dus 1800 euro en deze schuld is overgedragen aan Incassade. Ik ben gaan checken waarom ik direct na de rechtszaak geen zorg toeslag meer ontving, door te bellen met de belastingdienst. Daar vertelde ze me dat deels gedurende twee jaar direct aan incassade was overgemaakt en deels via het CJIB naar Incassade was gegaan. Het bedrag dat via de zorgtoeslag is binnen gehaald ligt iets boven het bedrag dat ik verschuldigd was, namelijk ruim meer 1800 euro.
Incassade heet tegenwoordig dus Syncasso en Syncasso beweert dat het voor hun niet in te zien is of dat er geld op mijn naam is binnengekomen, omdat het bedrijf van naam is gewisseld. Beetje vreemd dat het telefoonnummer ongewijzigd bleef na de naamsverandering, maar de dossiers niet meer ingekeken kunnen worden?!

Dus Incassade heeft in 2012 twee jaar lang via de belastingdienst en via het CJIB het openstaande bedrag van totaal 1800 euro
(=syncasso) ontvangen, maar meld het niet terug aan verzekeraar.
Syncasso doet vervolgens beroep op het zelfde bedrag en weet via de belastingdienst beslag leggen op de zorgtoeslag. Enige verschil was dat ik van de belastingdienst nu wel officieel een melding kreeg. Gedurende twee jaar werd er beslag gelegd op mijn zorgtoeslag, waarna ik dan de schuld zou hebben afgerond en dus betaald zou moeten hebben.. Dat was niet zo en ben gaan bellen met het Zorginstituut (voorheen CVZ) . Daar konden ze me vertellen, dat ik schuldvrij zou zijn, maar pas afgemeld kon worden als ik het bedrag van 53 euro zou overmaken aan het zilveren kruis. Dus heb ik dat met tegenzin gedaan, maar dat heeft niet geholpen, want ik zit nog altijd in de wanbetalers regeling voor de zorg. Nu heb ik vandaag naar het CAK (voorheen het zorginstituut) gebeld en daar konden ze me niets vertellen waarom ik nog niet afgemeld was. Dat kon alleen de zorgverzekeraar doen.
Zilveren kruis zegt niet van syncasso een melding te hebben gehad dat de schuld zou zijn afbetaald. Wel kon de dame van cz zilveren kruis me vertellen ik in 2012 was aangemeld voor de wanbetalers regeling en zonder afmelding in 2018 wederom was aangemeld?!
Ik kon pas worden afgemeld als ik, dit maal een bedrag van 9,05 direct aan het zilveren kruis zou hebben overgemaakt. Om meer duidelijkheid te krijgen verwees ze me weer door naar syncasso. Ondertussen wordt er al een jaar lang 98 euro per maand ingehouden op mijn loon door het deurwaardersbedrijf Bosveld te Amersfoort in opdracht van Syncasso. Dit zou dan dus de derde keer zijn dat de oorspronkelijke schuld van 1800 euro aan de Agris uit 2012 bij mij verhaald wordt.
7 jaar later betaal ik nog steeds de schuldpremie en kan niet weg bij CZ Zilveren Kruis of van polis veranderen.
Gegijzeld noem ik het.
Hebben meer mensen dezelfde ervaring met Syncasso na het niet betalen van de zorgverzekering, direct na het wettelijk verplicht werd gesteld om als Nederlander zich/haar te verzekeren voor de zorg?
Volgens mij moet ik nu eerst alsnog een officiele brief sturen naar Syncasso, met de Klacht het geld wel degelijk zou zijn geïncasseerd. Indien dat niet juist zou zijn aldus volgens Syncasso, ik dan alsnog de verrekening ter inzage wens te ontvangen, waaruit zou blijken dat ik Syncasso nog iets verschuldigd zou zijn. Syncasso is niet aangesloten bij de Deurwaarders die wel zeggen correct te handelen.
Ik kreeg de tip om naar de Kamer van Deurwaarders te stappen. Daar las ik zo snel ik toch eerst de schriftelijke procedure te volgen en dus syncasso een brief moet sturen. Pas daarna kan er pas wat mee gedaan worden, meen ik.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom komt deze vraag mij zo bekend voor? In de zoekfunctie kan ik het niet vinden, maar deze vraag is al eerder gesteld.
Toen is er al uitgelegd dat het UWV geen loon uitbetaald, maar een uitkering. Ook is uw uitgelegd dat als u geen zorgverzekering betaald dit automatisch voor u gedaan wordt.

Nog steeds klopt uw verhaal niet. In 2012 is er 2 jaar afgelost middels beslaglegging op toeslagen. Daarna zegt u dat er nogmaals 2 jaar lang beslag is gelegd. Over welke jaren gaat het dan? U noemt 1 jaartal en vergeet te melden hoeveel jaar u niet betaald heeft,
Maar goed, u hebt jarenlang geen zorgpremie betaald, dan kom je op de zwarte lijst. Schijnbaar stond u daar in 2018 nog steeds op. Dan is overstappen niet zo makkelijk.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kamil schreef:
15 jan 2019 14:37
Hebben meer mensen dezelfde ervaring met Syncasso na het niet betalen van de zorgverzekering, direct na het wettelijk verplicht werd gesteld om als Nederlander zich/haar te verzekeren voor de zorg?
Nee die ervaring heb ik niet, ik betaal gewoon netjes voor mijn zorgverzekering. Zowel voor het verplicht worden als daarna.

P.S. U weet dat in hogerberoep gaan kan tot een x aantal weken na de uitspraak. U kunt niet later alsnog in hoger beroep gaan als het bedrag de grens heeft behaald. Los dat u een hoger beroep ook had verloren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door Moneyman »

kamil schreef:
15 jan 2019 14:37
Het moment dat het in Nederland verplicht werd je te verzekeren voor de zorg, heb ik de betalingen niet meer gedaan. Na 6 maanden achterstand bij de Agris moest ik voor de rechter verschijnen. De rechter vond dat een ruime verdubbeling van de kosten terecht was. Mijn polis koste me toen nog 90 euro per maand en was daar volledig mee gedekt incl. aanvullende tandarts kosten.
Hoger beroep kon pas bij een bedrag van boven de 1800 euro.
Tegen de tijd, dat het opgelopen was tot 1800 euro hield de Agris er mee op en werd ik (stil zwijgend) overgedragen aan het zilveren kruis en daarmee werd de optie niet te betalen me onmogelijk gemaakt, doordat de schuldpremie werd automatisch ingehouden op mijn loon dat ik ontvang van het UWV.
Het is wel een vaag verhaal zo.

De bewaartermijn is nog niet verstreken en het dossier loopt nog, dus ondanks de overname moeten je betalingen gewoon inzichtelijk gemaakt worden. Ik ga er vanuit dat het hier om meerdere schulden gaat, bijvoorbeeld omdat tijdens of na de eerste rechtszaak de reguliere termijnen ook niet betaald zijn. Dat gaat heel vaak fout in de praktijk.

Maar goed, de beslaglegger moet je duidelijkheid geven. Dien een klacht in bij Syncasso waarin je om alle benodigde informatie (lees: ee specificatie waaruit blijkt welke maandtermijnen dit betreft, en hoe het verloop door de jaren heen geweest is. Dus: Hoofdsom, kosten, betalingen: alles verwerkt. Dreig met een klacht in te dienen als je niet binnen korte termijn antwoord krijgt.

En, als je zelf al het gevoel hebt tegen een muur te lopen, laat iemand anders die er verstand van heeft voor je bellen of schrijven.

Maar, last but not least: waarom stop je in vredesnaam te betalen juist op het moment dat het verplicht werd? Idiote logica :roll:

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door juliomariner »

NeoDutchio schreef:
15 jan 2019 14:59
Waarom komt deze vraag mij zo bekend voor? In de zoekfunctie kan ik het niet vinden, maar deze vraag is al eerder gesteld.
j
Lijkt precies het verhaal van die fantast met achtervolgingswaanzin uit Eindhoven die hier en bij Kassa een ban heeft gekregen

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juliomariner schreef:
15 jan 2019 19:26
NeoDutchio schreef:
15 jan 2019 14:59
Waarom komt deze vraag mij zo bekend voor? In de zoekfunctie kan ik het niet vinden, maar deze vraag is al eerder gesteld.
j
Lijkt precies het verhaal van die fantast met achtervolgingswaanzin uit Eindhoven die hier en bij Kassa een ban heeft gekregen
Nee, dat is hem niet. Eerder is er al bijna exact hetzelfde verhaal voorbij gekomen. Volgens mij was er toen een flinke discussie ontstaan over het feit dat TS zijn uitkering als een baan ziet en nergens tot verplicht wilde worden. En wij allemaal zouden moeten opdraaien voor al zijn toeslagen en uitkering.
Het bevreemde mij al dat TS in 2007 zich heeft aangemeld hier en dit zijn eerste vraag/reactie zou zijn. Volgens mij zijn zijn eerdere topics weggehaald.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door thecure »

kamil schreef:
15 jan 2019 14:37

7 jaar later betaal ik nog steeds de schuldpremie en kan niet weg bij CZ Zilveren Kruis of van polis veranderen.
Gegijzeld noem ik het.
Gegijzeld? Jij betaald willens en wetenschap je premie niet en je komt hier uithuilen dat je gegijzeld wordt?
Echt ongelooflijk zulke mensen .

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: incassade (=syncasso) meld ontvangen gelden niet terug aan verzekeraar

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

U kunt pas weg bij deze verzekeraar als alle schuld is voldaan. Deze regel is om te voorkomen dat iemand bij verschillende verzekeraars schulden gaan opbouwen en het probleem alleen maar groter wordt.
Maar wat veel erger is is dat u een topic opent over de gang van zaken bij Deurwaarders en Incassoburo's terwijl uzelf verzuimd heeft de verplichte premies te voldoen.

Gesloten