Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Nickert125
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:59

Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Nickert125 »

Hallo allemaal,

Mijn probleem is mogelijk wat gecompliceerd maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
In maart 2021 is mijn bankrekening bij Bunq op een of andere manier door criminelen misbruikt om fraudegeld wit te wassen (1600 euro). In mei 2021 kreeg ik een brief van de politie om als verdachte hiervoor verhoord te worden. Uiteindelijk in oktober 2021 kreeg ik een brief dat de zaak geseponeerd is omdat er vanzelfsprekend geen (voldoende) bewijs was dat ik mij aan fraude schuldig had gemaakt. De criminelen hebben zeer waarschijnlijk mijn paspoort dat ik in september 2020 kwijtgeraakt was gevonden en op die manier toegang tot mijn bankrekening gekregen. Met een door hun aangevraagde pinpas hebben criminelen destijds in Rotterdam bij verschillende automaten het geld van de rekening gehaald. Nu krijg ik 30 juli 2022, ruim een jaar later, een brief van incasso bureau Flanderijn dat ze namens de ABN AMRO 1600 euro willen en daarbij nog eens 290 euro aan incasso kosten. Via de mail heb ik 1 augustus laten weten het niet eens te zijn met dit incasso en verzocht om het incasso te annuleren daar ik dat geld niet heb en ook vrijgesproken ben van het plegen van fraude. Dat het slachtoffer geld terug wil snap ik. Dat ze bij mij komen omdat het naar mijn bankrekening ging snap ik ook echter ben ik dus onschuldig en heb dat geld niet dus wil ik ook niks betalen. In de mail naar Flanderijn heb ik als bijlage ook de brief van het seponeren van de zaak meegestuurd en gevraagd of ze binnen 7 dagen wouden reageren. Tot nu toe helaas geen reactie gehad.
Wat moet ik nu doen? Ik heb er geen behoefte aan dat ik zometeen ineens een dagvaarding krijg...
Hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden.

Alvast bedankt voor de bijdragen!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Denk dat je de reactie van Flanderijn moet afwachten, tot dan is er weinig te doen. De vraag is of de ABN AMRO ondanks de uitspraak van de politie via een civiele procedure het geld van jouw rekening wilt hebben.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door kuklos »

Nickert125 schreef:
07 aug 2022 17:41
Uiteindelijk in oktober 2021 kreeg ik een brief dat de zaak geseponeerd is omdat er vanzelfsprekend geen (voldoende) bewijs was dat ik mij aan fraude schuldig had gemaakt.
........................
...... en ook vrijgesproken ben van het plegen van fraude.
Dit zijn twee verschillende zaken. Vrijgesproken zou betekenen dat er een rechtszaak is geweest en je daarin bent vrijgesproken, terwijl seponeren betekent dat er geen bewijs gevonden is. Dat is iets anders dan vrij spreken.
Seponeren is in lekentaal: we kunnen niet bewijzen dat je schuldig bent. Terwijl vrijspreken in lekentaal betekent dat ze kunnen bewijzen dat je onschuldig bent.

Als de zaak geseponeerd is is begrijpelijk dat ABN Amro via de civiele weg probeert geld te krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat hebt u zelf ondernomen in deze? Is het u opgevallen dat er frauduleuze handelingen plaats hebben gevonden en hebt u zelf aan de bel getrokken? Heel sect gezien is er ten onrechte geld op uw rekening gestort wat terug moet.
Hebt u aangifte gedaan, of hebt u totaal geen actie zelf ondernomen?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
07 aug 2022 21:19

Als de zaak geseponeerd is is begrijpelijk dat ABN Amro via de civiele weg probeert geld te krijgen.
Ik vind dat minder begrijpelijk. TS hoeft niet te bewijzen dat hij onschuldig is, er moet bewezen worden dat hij schuldig is. OM kan dat niet bewijzen, hoezo abnamro wel?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
08 aug 2022 00:25
kuklos schreef:
07 aug 2022 21:19

Als de zaak geseponeerd is is begrijpelijk dat ABN Amro via de civiele weg probeert geld te krijgen.
Ik vind dat minder begrijpelijk. TS hoeft niet te bewijzen dat hij onschuldig is, er moet bewezen worden dat hij schuldig is. OM kan dat niet bewijzen, hoezo abnamro wel?
In een civiele zaak ligt de bewijslast anders dan in een strafzaak. In een strafzaak ben je onschuldig tot het tegendeel is bewijzen en in een civiele zaak zul je moeten bewijzen dat je "onschuldig" bent. Heeft TS bijvoorbeeld aangifte gedaan van het verlies van zijn paspoort? Het geld is immers op zijn rekening bijgeschreven en TS heeft het over een vermoeden dat zijn paspoort is gebruikt.

Los daarvan betekend geseponeerd niet dat je onschuld is bewezen er is enkel niet voldoende bewijs om je te vervolgen, ook kan het zijn dat de prioriteit bij het OM op andere zaken ligt. Maar ik zou gewoon de reactie van het incassobureau afwachten. Er is nu weinig te zeggen over de zaak.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
08 aug 2022 00:25
kuklos schreef:
07 aug 2022 21:19

Als de zaak geseponeerd is is begrijpelijk dat ABN Amro via de civiele weg probeert geld te krijgen.
Ik vind dat minder begrijpelijk. TS hoeft niet te bewijzen dat hij onschuldig is, er moet bewezen worden dat hij schuldig is. OM kan dat niet bewijzen, hoezo abnamro wel?
ABN Amro wil geld hebben. Dus proberen ze het op deze manier. Daarom begrijp ik het heel goed. Of ik het goedkeur is een andere zaak.

Nickert125
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:59

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Nickert125 »

Bedankt voor de snelle reacties!
Destijds toen ik 31 mei of 1 juni 2021 voor verhoor bij de politie was heb ik direct daarna op hun advies bij de gemeente mijn paspoort alsnog als vermist opgegeven. Dit ging online en de mail die ik als bevestiging kreeg van de gemeente heb ik nu ruim een jaar later allang verwijderd. De reden dat ik niet eerder mijn paspoort als vermist heb opgegeven is dat ik nog een rijbewijs had om mij mee te identificeren en in de verwachting was dat het paspoort vanzelf wel weer boven water zou komen. (ik raak wel vaker tijdelijk wat kwijt). Op een gegeven moment had ik wel door dat er wat raars aan de hand was bij Bunq. Ik kreeg zonder dat ik daar zelf om gevraagd had 2 nieuwe pinpassen via de post. Ik kon toen niet inloggen op mijn account waarschijnlijk dus omdat de criminelen er toen al in zaten. Uiteindelijk via de klantenservice geprobeerd mijn wachtwoord te resetten maar toen was het al te laat. Fraude was al gepleegd en wegens veiligheidsoverwegingen blokkeerde Bunq mijn hele rekening/account nadat de criminaliteit al had plaatsgevonden. Ook van dit contact met de klantenservice heb ik ruim een jaar later geen mails meer...

Wat ik wel bijzonder vind is dat je bij civiel recht dan dus WEL schuldig bent tenzij je zelf bewijst van niet? Dacht altijd dat je in Nederland onschuldig was tot bewezen werd dat je wel schuldig bent?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U maakt het niet makkelijk voor uzelf. 7 maanden lang doet u geen aangifte van vermissing van het paspoort, u hebt geen aangifte gedaan dan de frauduleuze handelingen, u hebt geen bewijzen meer van wat er strafrechtelijk besproken is en u denkt wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Oftewel, van uw kant hebt u veel te weinig ondernomen. Dan is het ook niet zo gek dat de ABN bij u gaat aankloppen. Bewijzen dat u er niets mee te maken heeft kunt u niet.
Met enkel een paspoort een pinpas aanvragen lijkt mij sterk. Als u 2 nieuwe pinpassen ontvangen hebt, hoe komen de criminelen hier dan aan? Het kan best zijn dat door uw laakbare gedrag wel degelijk verantwoordelijk gesteld kan worden.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Op een gegeven moment had ik wel door dat er wat raars aan de hand was bij Bunq....."
Controleert U dan niet regelmatig of alle bij en afschrijvingen wel kloppen????
Dit lijkt mij juist het voordeel van een internet bankieren dat dit op ieder moment kan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nickert125 schreef:
08 aug 2022 05:48
Bedankt voor de snelle reacties!
Destijds toen ik 31 mei of 1 juni 2021 voor verhoor bij de politie was heb ik direct daarna op hun advies bij de gemeente mijn paspoort alsnog als vermist opgegeven. Dit ging online en de mail die ik als bevestiging kreeg van de gemeente heb ik nu ruim een jaar later allang verwijderd. De reden dat ik niet eerder mijn paspoort als vermist heb opgegeven is dat ik nog een rijbewijs had om mij mee te identificeren en in de verwachting was dat het paspoort vanzelf wel weer boven water zou komen. (ik raak wel vaker tijdelijk wat kwijt). Op een gegeven moment had ik wel door dat er wat raars aan de hand was bij Bunq. Ik kreeg zonder dat ik daar zelf om gevraagd had 2 nieuwe pinpassen via de post. Ik kon toen niet inloggen op mijn account waarschijnlijk dus omdat de criminelen er toen al in zaten. Uiteindelijk via de klantenservice geprobeerd mijn wachtwoord te resetten maar toen was het al te laat. Fraude was al gepleegd en wegens veiligheidsoverwegingen blokkeerde Bunq mijn hele rekening/account nadat de criminaliteit al had plaatsgevonden. Ook van dit contact met de klantenservice heb ik ruim een jaar later geen mails meer...

Wat ik wel bijzonder vind is dat je bij civiel recht dan dus WEL schuldig bent tenzij je zelf bewijst van niet? Dacht altijd dat je in Nederland onschuldig was tot bewezen werd dat je wel schuldig bent?
Je verward aansprakelijk met schuldig. Als de ABN AMRO dit voor de rechter brengt zal jij moeten bewijzen dat er sprake was van identiteitsfraude, hiervan heb je schijnbaar geen aangifte gedaan. Ik durf je niet te zeggen hoe dit gaat aflopen, maar wacht de vervolg actie af van het incassobureau, als ze echt gaan procederen dan kun je altijd nog bewijzen verzamelen.

Nickert125
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:59

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Nickert125 »

NeoDutchio,

Van het strafrecht heb ik wel nog de fysieke brieven dat ik opgeroepen ben voor verhoor en dat de zaak geseponeerd is. Mocht het nodig zijn zou ik ook via een advocaat uiteindelijk nog het PV van mijn verhoor kunnen opvragen. In dat verhoor zijn mij ook foto's getoond van de mensen die bij de pinautomaten het geld eraf gehaald hebben met de vraag of ik hun ken. Deze mensen ken ik uiteraard niet en zolang er geen verband is tussen mij en het slachtoffer en tussen mij en de mensen die het geld eraf gehaald hebben lijkt het mij toch dat dat bewijs is dat ik er niks mee te maken heb? Van de communicatie destijds met Bunq heb ik de mails inderdaad niet meer. Die heb ik begin dit jaar verwijderd omdat ik nooit wat van de ABN AMRO gehoord had, de strafzaak geseponeerd was en ik er dus vanuit ging dat de zaak was afgehandeld. Om uw vraag te beantwoorden denk ik, ik weet dat niet zeker want kon dat dus niet in mijn Bunq account nakijken omdat die gesloten werd, dat de criminelen het postadres van mijn adres naar dat van hun veranderd hebben om op die manier aan een pinpas te komen.

Nickert125
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:59

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Nickert125 »

peter17111962,

Nee, op Bunq keek ik niet iedere dag. Mijn normale dagelijkse geldzaken doe ik bij de Rabobank. Bunq had ik aangemaakt omdat ik daarmee creditcard betalingen kon verrichten als ik eens iets uit bijvoorbeeld de USA nodig had. Voor de rest gebruikte ik die rekening niet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nickert125 schreef:
08 aug 2022 08:38
In dat verhoor zijn mij ook foto's getoond van de mensen die bij de pinautomaten het geld eraf gehaald hebben met de vraag of ik hun ken. Deze mensen ken ik uiteraard niet en zolang er geen verband is tussen mij en het slachtoffer en tussen mij en de mensen die het geld eraf gehaald hebben lijkt het mij toch dat dat bewijs is dat ik er niks mee te maken heb?
Iedereen zal zeggen dat ze die fraudeurs niet kennen. Zowel de mensen die ter goede trouw zijn, als ook diegene die in het complot zitten. Hiermee zeg ik niet dat u er wel iets mee te maken hebt, maar in alle gevallen zal betrokkenheid ontkend worden.
Nickert125 schreef:
08 aug 2022 08:38
Om uw vraag te beantwoorden denk ik, ik weet dat niet zeker want kon dat dus niet in mijn Bunq account nakijken omdat die gesloten werd, dat de criminelen het postadres van mijn adres naar dat van hun veranderd hebben om op die manier aan een pinpas te komen.
Als het adres aangepast is, hoe komt u dan aan 2 nieuwe pinpassen?

Even advocaat van de duivel spelen. U hebt extra passen aangevraagd welke tegen een betaling uitgeleend zijn aan fraudeurs. Aangezien u geen aangiftes gedaan hebt (van 2 zaken) maakt het u daarmee verdacht. ABN is het daarmee eens en wil nu via deze procedure het geld weghalen daar waar het naar toe gestort is.
Dit even als voorbeeld wat er gebeurd had kunnen zijn. Nogmaals, als voorbeeld. Voordat ik de stempel krijg dat ik u beschuldig. U hebt nu alle schijn tegen.
Wellicht helpt juridische bijstand die het verweer tegen het incassobureau kan gaan doen. Het verhaal is niet zo klip en klaar als u nu denkt. U weet dat u onschuldig bent, maar daar is geen hard bewijs van. En zo lang dat bewijs er niet is zal ABN en de benadeelde blijven proberen het geld terug te halen daar waar het naar toe is overgemaakt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nickert125 schreef:
08 aug 2022 08:53
peter17111962,

Nee, op Bunq keek ik niet iedere dag. Mijn normale dagelijkse geldzaken doe ik bij de Rabobank. Bunq had ik aangemaakt omdat ik daarmee creditcard betalingen kon verrichten als ik eens iets uit bijvoorbeeld de USA nodig had. Voor de rest gebruikte ik die rekening niet.
Hoe lang had u deze Bunq rekening totdat er fraude mee gepleegd werd?

Nickert125
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:59

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Nickert125 »

Deze rekening heb ik 21 mei 2020 geopend. Tenminste dat is de datum van de eerste transactie van mijn Rabobank rekening naar de rekening bij Bunq.

U zegt dat er geen hard bewijs is dat ik onschuldig ben, behalve dat sepot van het strafrecht klopt dat ook. Maar wat u zegt over hoe de bank redeneert is ook gebaseerd op aannames die hun niet kunnen bewijzen. Het is dus eigenlijk het woord van de bank tegen mijn woord. Dan lijkt mij dat daar toch geen veroordeling tot het betalen van het geld uit kan komen?
Laatst gewijzigd door Nickert125 op 08 aug 2022 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nickert125 schreef:
08 aug 2022 05:48
Wat ik wel bijzonder vind is dat je bij civiel recht dan dus WEL schuldig bent tenzij je zelf bewijst van niet? Dacht altijd dat je in Nederland onschuldig was tot bewezen werd dat je wel schuldig bent?
In het strafrecht is inderdaad de onschuldpresume van toepassing. In het civielrecht echter niet: daar draagt iedere partij de bewijslast voor zijn eigen stellingen. Heel kort door de bocht: de bank zegt "Met Nickert's rekening is dit en dit gedaan en 1600 euro opgenomen". Dat moet de bank aantonen, en dat kunnen ze ook aan de hand van hun administratie. Jij zegt dan "ja, maar fraude". Dat moet jij dan bewijzen. En de rechter gaat vervolgens de bewijsposities wegen. Hoe dat afloopt is lastig te voorspellen, omdat er zaken in jouw voordeel pleiten, maar ook in je nadeel. Dat je wat laks geweest bent (ook al is dat verklaarbaar) helpt niet.
Nickert125 schreef:
07 aug 2022 17:41
Wat moet ik nu doen? Ik heb er geen behoefte aan dat ik zometeen ineens een dagvaarding krijg...
Dat is wel de voor de hand liggende volgende stap, tenzij de bank nu denkt "laat maar zitten". En dat denken ze niet zo vaak. Zorg dat je juridisch geadviseerd wordt (Juridisch loket, rechtsbijstandverzekering, advocaat). Denk niet dat je dit zelf wel even oplost bij de rechter, want daarvoor weet je duidelijk te weinig van het recht af.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het gaat om de wetgeving rondom banken, dan helpt dit artikel je op weg. Juridische vertegenwoordiging lijkt mij ook raadzaam.
https://www.iusmentis.com/zakendoen/epa ... -betaling/

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"mijn paspoort dat ik in september 2020 kwijtgeraakt was gevonden en op die manier toegang tot mijn bankrekening gekregen."
Hier begrijp ik iets niet. Ik zelf doe niet aan internep bankieren maar hoe kan een crimineel of iemand die een (kopie van?) een
paspoort in handen krijgt nou precies weten bij welke bank de echte eigenaar van dat paspoort zijn bankzaken doet???

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incasso 'begunstigde van fraudegeld'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

peter17111962 schreef:
08 aug 2022 11:12
"mijn paspoort dat ik in september 2020 kwijtgeraakt was gevonden en op die manier toegang tot mijn bankrekening gekregen."
Hier begrijp ik iets niet. Ik zelf doe niet aan internep bankieren maar hoe kan een crimineel of iemand die een (kopie van?) een
paspoort in handen krijgt nou precies weten bij welke bank de echte eigenaar van dat paspoort zijn bankzaken doet???
Het topic roept mij ondertussen meer vragen op. Met alleen een paspoort kan je niets, hooguit wat gokken. Een creditcard heeft Bunq niet, wel een prepaidcard (voor zover ik kan vinden). Een rekening kost geld. Om 1 kaart te kunnen gebruiken kost €2,99 per maand. En dan moet je eerst geld gaan storten voordat je kan betalen. Voordelen heb je nauwelijks, je hebt niet dezelfde rechten en zekerheden dan bij een echte creditcard. Zodra je meer kaarten gaat aanvragen kost dit €9,99 per pas en je maandbedrag gaat omhoog. Als er meerdere passen zijn aangevraagd had er geld op de rekening moeten staan en had TS moeten merken dat er behoorlijke kosten bij kwamen.
Ik heb een Visakaart via de ANWB. De helft goedkoper als wat ik hier zie bij Bunq en je hebt wel alle verzekeringen die Bunq niet bied. Ook hoef ik geen 2% kosten te betalen bij vreemde valuta. Waarom zou je dan elke maand geld weggooien voor die momenten dat je iets in Amerika gaat bestellen?

Plaats reactie