LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso Bos

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Incasso Bos

Ongelezen bericht door wolferl »

Ik heb verleden week maandag een rekening betaald van mij telefoonabonnement. Ik was wat laat daarmee, maar dat is geen uitzondering. Mijn provider heeft daar nooit problemen van gemaakt.

Enfin, afgelopen maandag betaald, geld was binnen bij de provider. Maar zaterdag kreeg ik toch een incasso brief van BOS Incasso binnen, dat was die dag daarvoor verstuurd.

Ik probeer mijn provider te bereiken, maar die willen niets kwijt hierover.
Dan maar BOS proberen. En meld dat het abonnementsgeld maandag al binnen was bij de provider.
BOS had daar geen boodschap aan, er moest nog 40 euro betaald worden (originele rekening was 34 euro).

Ik ben echt boos, in principe is alles betaald. Maar BOS eist nog even bijna 120% van het bedrag.

Wat kan ik het beste doen nu?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door 16again »

Door te laat te betalen roep je dit over jezelf af.
Heb je wel eerst aanmaning ontvangen zoals beschreven op:
https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Jolijn »

Op het moment dat jij kunt zien dat het bij jou afgeschreven is, staat het nog niet bij de ander (zichtbaar) op de rekening.
Maar goed, heb je een herinnering en in gebrekestelling gehad? Google even ( hier op het forum staan ook zat topics daarover en bij het kopje 'consumentenhulp' staat misschien ook 1 en ander) op incassokosten, wanneer die berekend mogen worden enzo.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Hoe vaak en regelmatig en waarom, bent u te laat met betalen, misschien dat de provider daar nu een eind aan wil maken, en € 6,= boete valt nog mee, het zal de rente zijn die telkens missen, door u nabetaling. :wink:

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door dhc »

F.van Holten schreef:Hoe vaak en regelmatig en waarom, bent u te laat met betalen, misschien dat de provider daar nu een eind aan wil maken, en € 6,= boete valt nog mee, het zal de rente zijn die telkens missen, door u nabetaling. :wink:
Even opnieuw het openingsbericht lezen en een telraam pakken....

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Misschien hier eens kijken?
http://www.juridischloket.nl/consument- ... ssokosten/

Incassokosten moeten altijd betaald worden mits de vordering terecht is (dat is hij want u was te laat) en u een herinnering/ingebrekestelling heeft gehad.

wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door wolferl »

Ik heb nogmaals provider gebeld, mijn abonnementskosten zijn binnen en er is niets aan de hand volgens hen. Op mijn persoonlijke overzicht op hun website is het ook gewoon goedgekeurd en betaald.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

wolferl schreef:Ik heb nogmaals provider gebeld, mijn abonnementskosten zijn binnen en er is niets aan de hand volgens hen. Op mijn persoonlijke overzicht op hun website is het ook gewoon goedgekeurd en betaald.
De incassokosten dienen ook aan het incassobureau betaald te worden, niet aan de provider.

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

Op het moment dat jij die brief kreeg was de vordering al overgedragen aan het incassobureau. Heel vervelend maar je was gewoon te laat. Je zult dus moeten betalen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de verschuldigdheid van incassokosten is tegenwoordig heel wat meer nodig dan "de vordering overgedragen hebben".

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:Voor de verschuldigdheid van incassokosten is tegenwoordig heel wat meer nodig dan "de vordering overgedragen hebben".
Ooh? Leg eens uit. :)

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hoeft alleen maar terug te lezen in dit topic ;)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

In dit topic staat niets m.b.t. een nieuwe regel. Ik weet hoe het werkt, maar als TS van te voren door de provider met aanmaningen/ingebrekestelling/herinneringen gewaarschuwd was kun je alleen maar concluderen dat het wel betaald moet worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door puma73 »

wolferl schreef:Ik heb verleden week maandag een rekening betaald van mij telefoonabonnement. Ik was wat laat daarmee, maar dat is geen uitzondering. Mijn provider heeft daar nooit problemen van gemaakt.

Enfin, afgelopen maandag betaald, geld was binnen bij de provider. Maar zaterdag kreeg ik toch een incasso brief van BOS Incasso binnen, dat was die dag daarvoor verstuurd.

Ik probeer mijn provider te bereiken, maar die willen niets kwijt hierover.
Dan maar BOS proberen. En meld dat het abonnementsgeld maandag al binnen was bij de provider.
BOS had daar geen boodschap aan, er moest nog 40 euro betaald worden (originele rekening was 34 euro).

Ik ben echt boos, in principe is alles betaald. Maar BOS eist nog even bijna 120% van het bedrag.

Wat kan ik het beste doen nu?
In het vervolg je rekening op tijd betalen i.p.v. te laat. Ik denk dat je provider het beu was de betalingen altijd te laat te ontvangen en daarom het te incasseren abonnementsgeld heeft overgedragen aan een incassobureau.

Als jouw baas je salaris te laat uitbetaald is de wereld ook te klein.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:In dit topic staat niets m.b.t. een nieuwe regel. Ik weet hoe het werkt, maar als TS van te voren door de provider met aanmaningen/ingebrekestelling/herinneringen gewaarschuwd was kun je alleen maar concluderen dat het wel betaald moet worden.
ik zeg ook niets over een nieuwe regel ;) Ik reageerde op de stelling "dat de kosten betaald moeten worden want de vordering is overgedragen". Dat is, zoals ik al zei, niet juist: de 14-dagen-aanmaning moet óók verzonden zijn, en die termijn moet vervolgens óók verstreken zijn, en pas dan ben je incassokosten verschuldigd. Of die stappen gezet zijn, is niet uit het topic op te maken, en dus is de stelling waar ik op reageerde te kort door de bocht.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nou ja, ik denk dat we wel kunnen aannemen dat dat gebeurd is aangezien TS zelf aangaf vaak te laat te betalen, en naar mijn ervaring zien wanbetalers doorgaans "te laat" als zijnde na de datum op de aanmaning.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha ja, die kans is best groot. Maar ik heb in de vele jaren dat ik in het incassowereldje rondloop wel geleerd om niet vanuit aannames juridisch advies te geven.

Kelly_Recht
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2015 16:20

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Kelly_Recht »

Geachte heer/mevrouw wolferl,

Valt de dagtekening van de incasso op de datum dat u betaald heb of erna? Daarnaast zoals al eerder wordt vermeld moet er eerst een aanmaning worden gestuurd, meerdere keren. U moet 2 keer in de mogelijkheid worden gesteld om het bedrag te voldoen. Ik raad u als volgt aan:

- Stel een aangetekende brief op naar het incassobureau
- Zet daar duidelijk in dat u de rekening heb betaald (als dit voor de dagtekening is van de brief van het incassobureau dan zet u erin dat deze voor deze datum al betaald was dus dat de incasso niet van toepassing is).
- Laat daarna weten dat het incassobureau u een aanmaning behoort te sturen voordat zij kosten gaan rekenen. En dat u deze aanmaning niet heb mogen ontvangen.
- Geef daarna aan dat de kwestie hiermee is afgedaan en dat u een bevestiging wenst binnen 14 dagen.

Mocht u nog vragen hebben of hulp bij het schrijven van een brief dan help ik u uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

Kelly

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Kelly_Recht schreef:- Laat daarna weten dat het incassobureau u een aanmaning behoort te sturen voordat zij kosten gaan rekenen. En dat u deze aanmaning niet heb mogen ontvangen.
Onzin. De aanmaning dient van degene te komen die het incassobureau inschakelt.

TS gaf aan te laat te zijn en nadat het incassobureau ingeschakeld was pas te hebben betaald. TS moet de incassokosten dus gewoon betalen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incasso Bos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kelly_Recht schreef:Valt de dagtekening van de incasso op de datum dat u betaald heb of erna? Daarnaast zoals al eerder wordt vermeld moet er eerst een aanmaning worden gestuurd, meerdere keren. U moet 2 keer in de mogelijkheid worden gesteld om het bedrag te voldoen.
Je beschikt over verouderde informatie. Tegenwoordig geldt dat er een enkele aanmaning moet worden ontvangen door de consument-schuldenaar die beantwoord aan de eisen zoals gesteld in art. 6:96 BW.
Julie4444 schreef:De aanmaning dient van degene te komen die het incassobureau inschakelt.
Het maakt niet uit wie de aanmaning heeft verstuurd, als deze maar is aangekomen en voldoet aan de wettelijke eisen.
Julie4444 schreef:TS gaf aan te laat te zijn en nadat het incassobureau ingeschakeld was pas te hebben betaald. TS moet de incassokosten dus gewoon betalen.
Met te laat bedoelt TS m.i. dat hij de rekening uiterlijk op een bepaalde datum moet hebben betaald. Daarna moet er nog een kosteloze veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.

Gesloten