LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
LSamira
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2020 19:48

5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door LSamira »

Hallo allemaal,

Gister kreeg ik 5 facturen binnen van reizendeals. Reizendeals is een site waarbij je biedt voor reizen en ik had blijkbaar 5 reizen gewonnen ter waarde van +-3000€. Echter heb ik dit nooit zelf gedaan, maar is mijn naam, e-mailadres, geboortedatum en adres gebruikt. Ik heb het bedrijf gemaild en aangegeven dat het om fraude gaat. Ik zou nooit 5 reizen boeken, ik ben een student en kan me dit niet veroorloven. Ik moest van hun een identiteitsfraude formulier invullen en dat heb ik ook gedaan. Daarna kreeg ik een mailtje dat ze mijn reis niet wilden annuleren omdat ik hetzelfde ip-adres gebruikte als waarbij ik de reizen zogenaamd had geboekt. Wat kan ik nu doen? Ik heb deze reizen echt niet geboekt, maar het staat op mijn IP-adres. Als ik de vakanties niet binnen 5 dagen betaal komt het incasso bureau.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door mahadma »

Is er iemans die en aan uw pc kan zitten en uw gegevens heeft d n wel.kan hebben?.

Ridder777

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ga naar het JL.
Vraag wat de tijdstippen zijn wanneer die reis geboekt is.
Kijk dan wie er op dat tijdstip op jouw pc gezeten kan hebben.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deel je het IP adres?
Hoe maak je gebruik van internet?

Je verweer is dat je deze overeenkomsten niet hebt gesloten. Ik heb vooralsnog niets gelezen waaruit volgt dat jij deze rekening moet betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Had je al een account bij dit bedrijf voordat de fraude plaats vond? Of is dit helemaal uit de lucht komen vallen? En wat heb je doorgegeven over jezelf op het identiteitsfraudeformulier?
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 13 jul 2020 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door witte angora »

LSamira schreef:
12 jul 2020 19:54
naam,
e-mailadres,
geboortedatum
adres
hetzelfde ip-adres
Je noemt hier 5 identificatiekenmerken. De eerste vier maken kennelijk deel uit van het account waarmee geboden is. Wie heeft dit account aangemaakt? Als het iemand anders is, hoe kwam diegene aan jouw gegevens, met name je geboortedatum en mailadres?

Heb je je computer gedeeld met iemand anders, die, gebruik makend van jouw account, een paar keer geboden heeft en daarmee per ongeluk 5 bestellingen deed? Zo ja, waarom zou diegene dat doen?

Of... heb je zelf het account aangemaakt, heb je lukraak geboden zonder je te realiseren dat je er aan vast zat, en zit je nu met de gebakken peren? Een beroep op fraude zal dan niet helpen, integendeel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door moederslink »

LSamira schreef:
12 jul 2020 19:54
Gister kreeg ik 5 facturen binnen van reizendeals. Reizendeals is een site waarbij je biedt voor reizen en ik had blijkbaar 5 reizen gewonnen ter waarde van +-3000€.
Bij iets winnen zou ik in 1e instantie ook denken dat het niets kost.
Misschien heb jij dat ook gedacht en lukraak voor de lol wat biedingen gedaan ?
Of misschien zit je in een studentenhuis en hééft een medestudent een geintje uitgehaald?
Nou ja...geintje :x .
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2020 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het WAN / Extern IP adres is niet echt een betrouwbaar bewijs, zeker niet als je wifi key niet heel erg sterk is of je een WPS button hebt waar andere bij kunnen.
[*]Is dat ip nummer van je huisaansluiting of anders je telefoon?
Ik denk zelfs dat, als je ziggo hebt, het "hotspot ziggo punt" eenzelfde (extern WAN) ipnummer heeft. (niet 100% zeker)

[*]Dan, als je het zelf echt niet gedaan hebt, moet je alleen kijken wie al jouw gegevens van je wist en jou dit wilde aandoen, en wifi verbinding kon maken (of je telefoon heeft gebruikt)

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om een account aan te maken is er een verificatie van het mailadres nodig. Dat er nu ineens een factuur uit de lucht komt vallen is vreemd te noemen. Iemand kan dus niet voor u een account hebben aangemaakt. U zou dus al een account moeten hebben.

Maar wie heeft toegang tot uw account? Als u zelf slordig bent omgegaan met inloggegevens is dat uw eigen verantwoordelijkheid. Zeggen dat u het niet bent geweest lijkt mij te gemakkelijk. Uit niets wijst dat het account niet door u gemaakt zou zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er kan ook nog onderzocht worden of hier sprake is van een kennelijke fout. Vijf reizen is wel erg veel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door hebra98 »

alfatrion schreef:
13 jul 2020 13:53
Er kan ook nog onderzocht worden of hier sprake is van een kennelijke fout. Vijf reizen is wel erg veel.
>>
Maar ook het bedrag, voor 5 reizen. Duurste die ik zo zie op de site staat op €383,-
Dan moet er continu op, in verhouding, hele dure reizen geboden zijn.
Wat waren de bedragen, per reis?
(oeps, zie net dat je biedt en meteen voor 2 personen moet afrekenen :shock: )

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door hebra98 »

Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
IP adressen jokken niet. En beweren dat je het zelf niet hebt gedaan. Verder staat het internet vol met "gratis" aanbiedingen en mensen die bij hoog en bij laag beweren nooit iets te hebben aangeklikt.
Je zal een heel duidelijk onderbouwd verhaal moeten leveren wil men dit aannemen.
Inloggegevens zijn van jezelf tenzij je er erg slordig mee omgaat.
>>
Als je in een studentenhuis woont met intern vele LAN (lokale) adressen, heb je met z'n alle nog steeds één en dezelfde WAN (naar buiten) adres.
Dus het bewijs is er dat het jouw internet verbinding zal / kan zijn geweest, maar niet dat JIJ het met jouw computer was.
Daar komt wel bij dat externe IP nummers niet altijd vast zijn. Bij een kabel verbinding is het mogelijk dat je ip nummer (Wan) niet vast is en verandert na het herstarten van je modem/router (Dynamic IP).
Maar, met WiFi...
Het kan zelfs iemand zijn geweest die buiten stond, voor je deur, en op jouw wifi verbindt.
Of iemand, waar je eerder leuk contact me had en dus jouw internet WiFi mocht gebruiken.

Maar deze bedenking is er ook.......,
je kunt nu niet terugkrabbelen omdat je dacht.. dat is goedkoop.. en niet zag dat je meteen voor 2 moest betalen.
Ik zag het ook pas na een reis te hebben geselecteerd. :shock:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door Brahms »

In deze situatie, na het stellen van een vraag, zou ik nooit zo lang wachten met reageren op vragen van de behulpzame medemens.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de kritische vragen wel eens teveel in de juiste richting wijzen. Dan zou ik ook niet meer reageren denk ik.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

hebra98 schreef:
13 jul 2020 13:32
Ik denk zelfs dat, als je ziggo hebt, het "hotspot ziggo punt" eenzelfde (extern WAN) ipnummer heeft. (niet 100% zeker)
Dit is niet het geval, het hotspot verkeer loopt via een los VLAN en het IP adres wat je krijgt wordt gekoppeld aan jouw sessie. Politie e.d. maken willen namelijk weten wie er bij het IP hoort.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Daar komt wel bij dat externe IP nummers niet altijd vast zijn. Bij een kabel verbinding is het mogelijk dat je ip nummer (Wan) niet vast is en verandert na het herstarten van je modem/router (Dynamic IP).
Dat klopt maar de kans dat een wild vreemde jouw IP adres heeft en jij dat IP adres enkele laten krijgt toegewezen is wel erg onwaarschijnlijk. De tijd dat je al bij het herstarten van je modem/router een nieuw IP adres krijgt is al jaren voorbij. Enkel bij een nieuwe router/modem krijg je deze nog, in alle andere gevallen moet je een x periode (minimaal 24 uur) niet verbonden zijn met het internet.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Maar, met WiFi...
Het kan zelfs iemand zijn geweest die buiten stond, voor je deur, en op jouw wifi verbindt.
Of iemand, waar je eerder leuk contact me had en dus jouw internet WiFi mocht gebruiken.
En die moet dan net als jouw adres gegevens en geboorte datum hebben, klinkt ook erg onwaarschijnlijk. Ik zou zeker juridische advies gaan inwinnen en de reizen alvast annuleren (kost je EUR 100,00 per reis volgens hun voorwaarden).

De kans echter dat iemand met jouw IP adres fraude heeft gepleegd schat ik erg klein in, dus de vraag is klopt het dat het vanaf jouw IP is gebeurd, hebben ze hier bewijs van gestuurd (of pas nadat jij een e-mail hebt gestuurd).

P.S. Als jouw e-mail adres is gebruikt wie heeft dan op de bevestigingspink gedrukt welke ze sturen naar jouw e-mail adres?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door hebra98 »

sylvesterb schreef:
13 jul 2020 15:04
hebra98 schreef:
13 jul 2020 13:32
Ik denk zelfs dat, als je ziggo hebt, het "hotspot ziggo punt" eenzelfde (extern WAN) ipnummer heeft. (niet 100% zeker)
Dit is niet het geval, het hotspot verkeer loopt via een los VLAN en het IP adres wat je krijgt wordt gekoppeld aan jouw sessie. Politie e.d. maken willen namelijk weten wie er bij het IP hoort.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Daar komt wel bij dat externe IP nummers niet altijd vast zijn. Bij een kabel verbinding is het mogelijk dat je ip nummer (Wan) niet vast is en verandert na het herstarten van je modem/router (Dynamic IP).
Dat klopt maar de kans dat een wild vreemde jouw IP adres heeft en jij dat IP adres enkele laten krijgt toegewezen is wel erg onwaarschijnlijk. De tijd dat je al bij het herstarten van je modem/router een nieuw IP adres krijgt is al jaren voorbij. Enkel bij een nieuwe router/modem krijg je deze nog, in alle andere gevallen moet je een x periode (minimaal 24 uur) niet verbonden zijn met het internet.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Maar, met WiFi...
Het kan zelfs iemand zijn geweest die buiten stond, voor je deur, en op jouw wifi verbindt.
Of iemand, waar je eerder leuk contact me had en dus jouw internet WiFi mocht gebruiken.
En die moet dan net als jouw adres gegevens en geboorte datum hebben, klinkt ook erg onwaarschijnlijk. Ik zou zeker juridische advies gaan inwinnen en de reizen alvast annuleren (kost je EUR 100,00 per reis volgens hun voorwaarden).

De kans echter dat iemand met jouw IP adres fraude heeft gepleegd schat ik erg klein in, dus de vraag is klopt het dat het vanaf jouw IP is gebeurd, hebben ze hier bewijs van gestuurd (of pas nadat jij een e-mail hebt gestuurd).

P.S. Als jouw e-mail adres is gebruikt wie heeft dan op de bevestigingspink gedrukt welke ze sturen naar jouw e-mail adres?
>>
Ik had het alleen even over IP nummers, de rest, zoals je aangeeft, is moeilijk te geloven dat iemand zoveel weet en je dit wil aandoen. :twisted:
en Syl, wie is Morganlefay ?? :mrgreen:

En, blijft staan dat iedereen op jouw wifi hetzelfde externe IP heeft. Binnen en buiten.
En TS, hebben ze van reizendeals jouw ip gevraagd, of konden ze jou deze vertellen?
Hoe heeft TS dit bij zichzelf gecontroleerd?
Heeft TS niet van elk gewonnen reis een mail ontvangen?

En nu stop ik even, want wellicht krijgen we geen reactie meer.
Ik hou het op "ojee, ik moet betalen voor twee" :wink:

LSamira
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2020 19:48

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door LSamira »

.
Laatst gewijzigd door LSamira op 13 jul 2020 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

LSamira
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2020 19:48

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door LSamira »

sylvesterb schreef:
13 jul 2020 15:04
hebra98 schreef:
13 jul 2020 13:32
Ik denk zelfs dat, als je ziggo hebt, het "hotspot ziggo punt" eenzelfde (extern WAN) ipnummer heeft. (niet 100% zeker)
Dit is niet het geval, het hotspot verkeer loopt via een los VLAN en het IP adres wat je krijgt wordt gekoppeld aan jouw sessie. Politie e.d. maken willen namelijk weten wie er bij het IP hoort.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Daar komt wel bij dat externe IP nummers niet altijd vast zijn. Bij een kabel verbinding is het mogelijk dat je ip nummer (Wan) niet vast is en verandert na het herstarten van je modem/router (Dynamic IP).
Dat klopt maar de kans dat een wild vreemde jouw IP adres heeft en jij dat IP adres enkele laten krijgt toegewezen is wel erg onwaarschijnlijk. De tijd dat je al bij het herstarten van je modem/router een nieuw IP adres krijgt is al jaren voorbij. Enkel bij een nieuwe router/modem krijg je deze nog, in alle andere gevallen moet je een x periode (minimaal 24 uur) niet verbonden zijn met het internet.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Maar, met WiFi...
Het kan zelfs iemand zijn geweest die buiten stond, voor je deur, en op jouw wifi verbindt.
Of iemand, waar je eerder leuk contact me had en dus jouw internet WiFi mocht gebruiken.
En die moet dan net als jouw adres gegevens en geboorte datum hebben, klinkt ook erg onwaarschijnlijk. Ik zou zeker juridische advies gaan inwinnen en de reizen alvast annuleren (kost je EUR 100,00 per reis volgens hun voorwaarden).

De kans echter dat iemand met jouw IP adres fraude heeft gepleegd schat ik erg klein in, dus de vraag is klopt het dat het vanaf jouw IP is gebeurd, hebben ze hier bewijs van gestuurd (of pas nadat jij een e-mail hebt gestuurd).

P.S. Als jouw e-mail adres is gebruikt wie heeft dan op de bevestigingspink gedrukt welke ze sturen naar jouw e-mail adres?

Beste morganlefay,

Ze hebben mij geen bewijs gestuurd dat het mijn ip adres is geweest en ik heb ook geen bevestigingsmail gekregen. Het kan zo zijn geweest dat het account eerst was gekoppeld met een andere mail en na de bevestigingsmail veranderd is naar mijn mail. Ik ben zelf een student ik woon in een studentenhuis en zou echt geen 5 vakanties boeken in 1 jaar. Ze willen mijn vakanties annuleren voor 100 euro per reis. Hoe kan ik bewijzen dat ik het echt niet was?

LSamira
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2020 19:48

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door LSamira »

hebra98 schreef:
13 jul 2020 15:20
sylvesterb schreef:
13 jul 2020 15:04
hebra98 schreef:
13 jul 2020 13:32
Ik denk zelfs dat, als je ziggo hebt, het "hotspot ziggo punt" eenzelfde (extern WAN) ipnummer heeft. (niet 100% zeker)
Dit is niet het geval, het hotspot verkeer loopt via een los VLAN en het IP adres wat je krijgt wordt gekoppeld aan jouw sessie. Politie e.d. maken willen namelijk weten wie er bij het IP hoort.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Daar komt wel bij dat externe IP nummers niet altijd vast zijn. Bij een kabel verbinding is het mogelijk dat je ip nummer (Wan) niet vast is en verandert na het herstarten van je modem/router (Dynamic IP).
Dat klopt maar de kans dat een wild vreemde jouw IP adres heeft en jij dat IP adres enkele laten krijgt toegewezen is wel erg onwaarschijnlijk. De tijd dat je al bij het herstarten van je modem/router een nieuw IP adres krijgt is al jaren voorbij. Enkel bij een nieuwe router/modem krijg je deze nog, in alle andere gevallen moet je een x periode (minimaal 24 uur) niet verbonden zijn met het internet.
Morganlefay schreef:
13 jul 2020 14:19
Maar, met WiFi...
Het kan zelfs iemand zijn geweest die buiten stond, voor je deur, en op jouw wifi verbindt.
Of iemand, waar je eerder leuk contact me had en dus jouw internet WiFi mocht gebruiken.
En die moet dan net als jouw adres gegevens en geboorte datum hebben, klinkt ook erg onwaarschijnlijk. Ik zou zeker juridische advies gaan inwinnen en de reizen alvast annuleren (kost je EUR 100,00 per reis volgens hun voorwaarden).

De kans echter dat iemand met jouw IP adres fraude heeft gepleegd schat ik erg klein in, dus de vraag is klopt het dat het vanaf jouw IP is gebeurd, hebben ze hier bewijs van gestuurd (of pas nadat jij een e-mail hebt gestuurd).

P.S. Als jouw e-mail adres is gebruikt wie heeft dan op de bevestigingspink gedrukt welke ze sturen naar jouw e-mail adres?
>>
Ik had het alleen even over IP nummers, de rest, zoals je aangeeft, is moeilijk te geloven dat iemand zoveel weet en je dit wil aandoen. :twisted:
en Syl, wie is Morganlefay ?? :mrgreen:

En, blijft staan dat iedereen op jouw wifi hetzelfde externe IP heeft. Binnen en buiten.
En TS, hebben ze van reizendeals jouw ip gevraagd, of konden ze jou deze vertellen?
Hoe heeft TS dit bij zichzelf gecontroleerd?
Heeft TS niet van elk gewonnen reis een mail ontvangen?

En nu stop ik even, want wellicht krijgen we geen reactie meer.
Ik hou het op "ojee, ik moet betalen voor twee" :wink:
Sorry voor de late reactie ik was erg druk. Ik heb met juridisch loket gebeld en hun adviseren mij om aangifte te doen wegens identiteitsfraude. Ze hebben niet mijn ip gevraagd maar ze zeiden dat ik mn reizen niet kon annuleren omdat ik hetzelfde ip adres gebruik met mailen als ik heb gebruikt bij de boekingen

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: 5 reizen geboekt op mijn naam! HELP!

Ongelezen bericht door hebra98 »

Even wat vragen..
Kunt u iets meer informatie geven over uw woon / leef omgeving?
Woont u alleen of met meerdere / vele?
Is alles gedaan op hetzelfde toestel, of mailt u met de telefoon en surft met computer/ipad?
Kunt u iemand bedenken die al uw gegevens heeft en dit kan hebben gedaan?
Heeft u email bevestigingen ontvangen van deze "boekingen"?
Zo ja, waar zijn deze nu?
Want alleen de tegenpartij heeft, volgens hun informatie, uw ip op beide gezien.
Ik neem aan dat uw Ip ook is (mee) verzonden in de bevestiging.

Gesloten