Achterhouden van gelden door Juristu

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
robertreyniers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2020 18:44

Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door robertreyniers »

Beste,

daar een klant weigerde te betalen ben ik vorig jaar 2019 in zee gegaan met het incassobureel "Juristu".
Na betaling voor hun diensten en betaling voor dagvaarding is de zaak uiteindelijk beslecht voor de rechtbank.
Op 12/02/2020 werd er vonnis gesproken in mijn voordeel.
Een gerechtsdeurwaarder zou de nodige stappen ondernemen om binnen de 14 dagen de gelden te innen of over te gaan tot beslag.

Via mail heb ik aan Juristu gevraagd welke gelden ik zou ontvangen. Ik heb toen een berekening gekregen die de volledige som betreft die werd toegekend door de rechtbank.

Via mail heb ik verschillende keren gevraagd hoever de zaak stond. Als ik al een reactie kreeg was het antwoord " wij zijn in afwachting van de deurwaarder"

Na het sturen van verschillende mails ben ik uiteindelijk op 06/04/2020 te weten gekomen dat er een bedrag van € 4648,48 werd geïnd door de deurwaarder.

Na lang aandringen en de feiten te melden aan klachten.nl heb ik nu 17/04/2020 een gedeelte ontvangen € 1500,00. Het resterende bedrag wordt zonder enige verdere uitleg door hun niet betaald.

Nu is mijn vraag:

Wat kan ik nog ondernemen om toch na 314 dagen (eerste contact met juristu) eindelijk mijn geld te ontvangen.
Wie heeft gelijksoortige zaken met juristu meegemaakt en wat werd ondernomen,
Wie heeft goede ervaring met personen die dit voor kunnen oplossen.

Alvast bedankt voor de informatie die ik hoop te ontvangen.

Robert

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou er een incasso bureau opzetten.

Het is niet toevallig zo dat u juristu nog moet betalen voor hun diensten?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Cro schreef:
18 apr 2020 00:02
Ik zou er een incasso bureau opzetten.

Het is niet toevallig zo dat u juristu nog moet betalen voor hun diensten?
Ik zou daar zelf naar toe gaan en eea in persoon proberen op te lossen.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zolang we maar één kant van dit verhaal horen en de procedure en afspraken niet kennen, is er geen zinnig woord over te zeggen.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Wat was de hoogte van de oorspronkelijke vordering, en hoeveel heeft het incassobureau gerekend (en de deurwaarder)?
Die werken namelijk ook niet gratis hoor.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
18 apr 2020 15:23
Op 12/02 is er een vonnis. Dat kan pas worden geëxecuteerd twee weken na betekening.
Maak van die “twee weken” maar “twee dagen” :wink:

Voor de rest volledig eens met je betoog.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door sylvesterb »

robertreyniers schreef:
17 apr 2020 19:15
Na lang aandringen en de feiten te melden aan klachten.nl heb ik nu 17/04/2020 een gedeelte ontvangen € 1500,00. Het resterende bedrag wordt zonder enige verdere uitleg door hun niet betaald.
Op klacht.nl reageert Juristu gewoon op uw vragen. U heeft conform wat ze daar schrijven een voorschot ontvangen omdat nog niet de gehele vordering is betaald.

Dit betekend dat Juristu nog de deurwaarder kosten en incassokosten achterhoudt om verder te gaan met de procedure. Mogelijk is het raadzaam dat u zich verdiept in de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan.

robertreyniers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2020 18:44

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door robertreyniers »

Ter verduidelijking:

Vonnis 12/02/2020 14 dagen om te betalen = 26/02/2020
Nu zijn we 18/04/2020.

Juristu heeft op 06/04/2020 volgende mail gestuurd na aandringen hoever de zaak stond:

"Beste Robert,

Hoofdsom 3836.11

Gereserveerde Rente tot 26-02-2020 208.69

Kosten ten laste debiteur 1047.60

Totaal 5092.40

Betaald bij client 4648.48

Restant schuld debiteur 443.92


Tot op heden staat er nog een bedrag ad. € 443,92 open.

De deurwaarder zal ter zake het nodige verrichten."


Wanneer Juristu op 06/04/2020 € 4648,48 heeft ontvangen en de kosten voor deurwaarder en hun werk werden reeds vergoed mag ik toch verwachten dat er geen € 1500 wordt betaald maar het bedrag van € 4648,48.

Het resterende bedrag zou ik later ontvangen, hetgeen logisch is.

Maar € 3148,48 achterhouden zonder opgave van reden???


Robert

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wij kunnen hier geen zinnig antwoord op geven. Wij kennen immers jouw contractsafspraken niet. Jij gaat er zo te zien vanuit dat jij die 3836 euro zult krijgen. Maar worden daar geen afwikkelkosten oid op ingehouden?

Edit: ik zie het al, ze houden ook nog 10% van jouw vordering in. Jij zult uiteindelijk dus sowieso maar zo’n 3500 euro hoofdsom ontvangen. Daarvan heb je al 1500 euro binnen, 500 euro moet nog betaald worden. Per saldo is er nu dus zo’n 1500 euro niet aan jou betaald. Dat is niet heel gek, in het licht wat PietertjeTwee er al over schreef.

robertreyniers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2020 18:44

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door robertreyniers »

Alle kosten zijn betaald en volgens Juristu hebben we recht op het volledige bedrag.

Bericht 19/02/2020
Geachte heer, mevrouw,

In opgemelde zaak heeft de kantonrechter de vordering toegewezen conform onderstaande opgave. Bijgaand doen wij een kopie van het vonnis toekomen.

19.01106 Reynier & De Strycker BVBA
Hoofdsom € 3.836,11
Rente tot heden € 199,65
Proceskosten € 830,50
Nasalaris € 120,00
____________
Subtotaal € 4.986,26
Waarop in mindering is voldaan € 0,00
____________
Totaal verschuldigd € 4.986,26
===========

Wij zullen ter zake het nodige verrichten.

Mijn reactie:

Bedankt voor uw bericht,

als ik uw uitleg goed begrijp dient Tetrix € 4986,26 aan onze firma te betalen?

Volgens het vonnis dient hij dit te betalen binnen de 14 dagen.

Wordt dit geld rechtstreeks op onze rekening gestort of gaat dit via jullie rekening en storten jullie dit dan door naar ons?

Antwoord:

Geachte heer,

Dit heeft u correct begrepen, betrokkene is veroordeeld voor het bedrag ad € 4.986,26.
De deurwaarder betekend het vonnis en binnen 14 dagen dienen deze gelden te worden voldaan. De vordering wordt aan de deurwaarder voldaan.
Indien de gelden niet worden voldaan gaat de deurwaarder over tot beslag leggen.

reactie:

Bedankt,

wordt dit geld op onze rekening gestort?

Antwoord:

Geachte heer,

Indien de vordering is geïncasseerd en de deurwaarder alle gelden heeft ontvangen storten wij de gelden op uw rekening.


Ik denk dat het toch duidelijk is dat het volledige bedrag op onze rekening dient gestort te worden en niet een klein gedeelte.

Het totale ontvangen bedrag staat ook niet meer op de derde rekening van de deurwaarder maar is in heet bezit van Juristu.


Ik herhaal nogmaals mijn vraag is er iemand die dit heeft meegemaakt en welke stappen heeft hij ondernomen.

Ik weet ondertussen ook al dat Juristu geen lid is van NVI anders had ik daar raad kunnen vragen.


Robert

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit die mailwisseling blijkt niet dat jij je volledige hoofdsom betaald zult krijgen.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door sylvesterb »

robertreyniers schreef:
18 apr 2020 18:55
Alle kosten zijn betaald en volgens Juristu hebben we recht op het volledige bedrag.
Volgens Juristu op klacht.nl is niet het volledige bedrag betaald, ze hebben het hier over het uitvoeren van het vonnis en de persoon is veroordeeld voor de gehele hoofdsom.

Maar wat heeft u afgesproken met Juristu over de betaling aan hun? Ik neem aan dat ze niet gratis werken?

Het bedrag wat u verwacht bevat de kosten voor de rechtszaak (procedure) uiteraard gaat u deze niet ontvangen, die worden betaald aan de rechtbank (en zijn voorgeschoten door Juristu).

En de hoofdsom bevat veelal ook de incassokosten, die kunnen voor u zijn maar veelal is dat de vergoeding voor het incassobureau voor hun werkzaamheden.

Volgens mij weet u niet hoe een incasso proces verloopt en een juridische procedure. Dan heeft u nog geluk dat u heeft gewonnen en dat de veroordeelde betaald. Normaal gesproken zijn dat soort kosten namelijk voor u als er geen betaling volgt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
18 apr 2020 18:59
Uit die mailwisseling blijkt niet dat jij je volledige hoofdsom betaald zult krijgen.
Inderdaad. Al lijkt het er wel op dat Juristu ook wat moeite heeft klip en klare antwoorden te geven.

robertreyniers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2020 18:44

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door robertreyniers »

Bij contacteren van Juristu heb ik ongeveer € 907 betaald voor het incasseren van de gelden die ik te goed van de klant. Daar deze weigerde werd er een gerechtelijke procedure opgestart. Hiervoor heb ik aan Juristu de vorderingskosten evenals de deurwaarders kosten betaald.
De klant werd veroordeeld tot betalen van gerechtskosten (deurwaarder, etc...).

Ik heb dus recht op het geld maar daar Juristu weigert wil klacht neerleggen maar weet niet hoe ik dit dien te doen en wie me daar bij kan helpen.
Ik wens ook te voorkomen dat Juristu zulke praktijken blijft voortzetten.

Robert

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door sylvesterb »

robertreyniers schreef:
18 apr 2020 20:00
Ik wens ook te voorkomen dat Juristu zulke praktijken blijft voortzetten.
Eindelijk geef je wat meer duidelijkheid, maar als niet de gehele vordering betaald is zullen de deurwaarder kosten nog verder oplopen, daarom heb je ook enkel een voorschot ontvangen.

Tot op heden zie ik nergens "praktijken" die niet mogen. Denk dat je gewoon geduld moet hebben tot de hele vordering is voldaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door tttlocke »

Verwacht u niet dat 10% van de hoofdsom zal worden ingehouden, als te betalen vergoeding aan Juristu?

Of de handelwijze van Juristu juist is, dient vastgesteld te worden aan de hand van de afspraken die u met Juristu gemaakt heeft.
Die kent u alleen.

Nog niet de gehele vordering is voldaan.
Ik lees in de Algemene Voorwaarden onder andere 'Nadat de volledige vordering is geincasseerd ontvangt de opdrachtgever een afrekening'. Over voorschotten aan u te betalen zolang nog niet het gehele bedrag geïncasseerd is, staat er niets.
Wat mij doet denken dat u op basis van die voorwaarden, ook voorlopig nog helemaal niets had kunnen krijgen.

Maar misschien heeft u andere afspraken gemaakt.
Dat Juristu onjuist handelt is echter nog niet gebleken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt dus ook nog dikke voorschotten betaald...? Als ik je één tip mag geven: ga de volgende keer gewoon direct naar een gerechtsdeurwaarder. Scheelt je een hoop geld.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bericht gemeld wegens reclame voor eigen toko.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door Moneyman »

AliterMelius schreef:
11 jul 2020 11:54
Neemt u contact op met Aliter Melius
:lol: :lol: Dit is wel de slechtste reclame die je voor je eigen toko kunt maken :lol: :lol:

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Achterhouden van gelden door Juristu

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waar ken ik ze van... waren ze niet ook betrokken bij de mac? Ik zeg: neem contact op met iemand anders.

Plaats reactie