LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding krediet

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
untitled
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020 09:42

Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door untitled »

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om een schuld af te betalen maar ben hier absoluut niet in thuis qua materie. In 1999 heb ik een flexibel krediet afgesloten bij de ABN a €10,000. Door stommiteiten heb ik mijzelf in de schulden gewerkt en ben ik in 2012 bij de Stadsbank terecht gekomen. De stadsbank geeft voorrang aan betalingen zoals huur, electra zorg etc en mijn consulente van toendertijd heeft aangegeven dat het krediet niet betaald wordt en deze meegenomen zal worden in de volledige schuldhulp bemiddeling. Het krediet werd dus niet meer betaald en uiteindelijk kreeg ik een brief van het GGN in 2012. Uiteindelijk begon mijn situatie zich te herstellen ( kreeg een baan met meer inkomen) waardoor ik de schuldhulpbemiddeling niet in ben gegaan, maar wel nu sinds 2013 150 euro per maand betaal aan GGN. Het bedrag wat ik nu inmiddels heb betaald is€7500,00, en de schuld die nog openstaat is €11,000,00. Dit is grotendeels allemaal rente.

Zou ik in aanmerking komen voor kwijtschelding als ik bijvoorbeeld aanbied om €2500,00 in 1 keer te betalen en hiermee de rente kwijtgescholden wordt? Wat is hierin jullie ervaring?

Bedankt voor jullie reacties alvast!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door untitled

Re: Kwijtschelding krediet

door Moneyman » 28 jan 2020 15:56

untitled schreef:
28 jan 2020 15:30
Bedankt wederom voor de reacties. Ik gok dat een MSNP traject een minnelijk traject is?
Klopt. WSNP = Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen, MSNP is dan ( je raadt het al) Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen.
untitled schreef:
28 jan 2020 15:30
Toendertijd is een minnelijk traject afgewezen omdat ik ook een schuld uit had staan bij het UWV. Tussen de aanvraag van het minnelijke traject en de WSNP zat al ruim 1,5 jaar ( zo uit mijn hoofd). In die tijd heb ik kunnen wisselen van baan met salarisverhoging, waardoor ik dacht het zelf wel op te kunnen lossen. Dat laatste is waar, aangezien de problematische schulden er niet meer zijn. Ik heb enkel nog dit dossier uitstaan.
Nobel streven. Reden te meer om de stappen die ik je eerder al aangaf, te volgen. Hopelijk bereik je er iets mee.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door berndv »

untitled schreef:
28 jan 2020 09:53
Zou ik in aanmerking komen voor kwijtschelding als ik bijvoorbeeld aanbied om €2500,00 in 1 keer te betalen en hiermee de rente kwijtgescholden wordt?
vragen staat vrij is mij altijd geleerd. Nee heb je, ja kun je krijgen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door riddert »

Om deze vraag te beantwoorden, zou je voor jezelf de vraag eens om moeten draaien. Zou je zelf met zo'n voorstel akkoord gaan?
Als de andere optie afbetalen van de schuld betekent helemaal niet denk ik.
Maar.... Vragen staat natuurlijk vrij.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door de auditu »

U bent op de goede weg met betalingen. Misschien het bedrag nog iets verhogen om er eerder vanaf te zijn?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door sjohie »

untitled schreef:
28 jan 2020 09:53
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om een schuld af te betalen maar ben hier absoluut niet in thuis qua materie. In 1999 heb ik een flexibel krediet afgesloten bij de ABN a €10,000. Door stommiteiten heb ik mijzelf in de schulden gewerkt en ben ik in 2012 bij de Stadsbank terecht gekomen. De stadsbank geeft voorrang aan betalingen zoals huur, electra zorg etc en mijn consulente van toendertijd heeft aangegeven dat het krediet niet betaald wordt en deze meegenomen zal worden in de volledige schuldhulp bemiddeling. Het krediet werd dus niet meer betaald en uiteindelijk kreeg ik een brief van het GGN in 2012. Uiteindelijk begon mijn situatie zich te herstellen ( kreeg een baan met meer inkomen) waardoor ik de schuldhulpbemiddeling niet in ben gegaan, maar wel nu sinds 2013 150 euro per maand betaal aan GGN. Het bedrag wat ik nu inmiddels heb betaald is€7500,00, en de schuld die nog openstaat is €11,000,00. Dit is grotendeels allemaal rente.

Zou ik in aanmerking komen voor kwijtschelding als ik bijvoorbeeld aanbied om €2500,00 in 1 keer te betalen en hiermee de rente kwijtgescholden wordt? Wat is hierin jullie ervaring?

Bedankt voor jullie reacties alvast!
Je zal allicht sterker staan als je dit samen met het GGN bij de ABN op tafel brengt, dan dat je zelfstandig even belt met de ABN met dit voorstel, dus dat zou ik sowieso proberen. Verder is het erg verschillend volgens mij, maar nee heb je, en ja kan je krijgen natuurlijk. :D

Maar goed, je kan die 2500 euro die je zo te lezen hebt, ook altijd nog inzetten binnen de huidige regeling als eenmalige extra aflossing als ze nee zeggen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

Is GGN een deurwaarderskantoor? We hebben hier een deurwaarder op het forum, Moneyman. Hoewel hij je casus uiteraard niet kent, kan hij mogelijk wel een inschatting maken wat haalbaar is en wat niet.

Overigens, als ik het goed begrijp, is 7.500 afgelost, samen met die 2.500 is dat de hoofdsom van 10.000 euro. Dan staat er dus in feite een nota open van 8.500 aan rente. Ik weet niet of ze daarmee akkoord gaan, aan de andere kant, als je in de schuldhulpverlening had gezeten, hadden ze waarschijnlijk veel minder als die 10.000 gehad.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar is sinds 2013 uw situatie niet nog meer verbeterd zodat u meer dan € 150 per maand kan missen?

Bubblicious
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2020 08:35

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Bubblicious »

Even serieus......
‘maar wel nu sinds 2013 150 euro per maand betaal aan GGN. Het bedrag wat ik nu inmiddels heb betaald is€7500,00, en de schuld die nog openstaat is €11,000,00. Dit is grotendeels allemaal rente.’
Dit betekent dus dat je 7 jaar 150€ pm betaald, je beginbedrag was 10.000€ en nu staat er na betaling van 7.500€ nog steeds een bedrag van 11.000€ open?
Maar dit is toch niet normaal.... Hoe moet je als schuldenaar nou ooit uit je schuld komen? Als je als schuldenaar je betaling nakomt dan moet het toch ergens stoppen met de rente?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vergeet dat het krediet van 1999 was en er pas sinds 2013 maandelijks slechts € 150 wordt betaald. De schuld zal door de rentebijschrijvingen in die jaren tot 2013 al aanzienlijk hoger geworden zijn dan € 10.000.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bubblicious schreef:
28 jan 2020 11:52
Als je als schuldenaar je betaling nakomt dan moet het toch ergens stoppen met de rente?
De bank moet ook geld verdienen aan de lening en dat gaat doormiddel van rente. Snap je verbazing niet helemaal.

@TS Kwijtschelding is een gunst die een partij je kan doen. Belangrijk is dat je in 1 keer de betaling kan doen als je maximaal EUR 2500 kan missen zou ik beginnen met een bedrag van EUR 1500 bijvoorbeeld. Niet geschoten is altijd mis... Vertel ze niet dat je nu een goede baan hebt, maar leg uit dat je moeilijk die betalingen kan volhouden en je nu schoonschip wilt maken. Als je verteld dat je de betalingen kan missen is er voor hun geen noodzaak om coulant te zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

Bubblicious schreef:
28 jan 2020 11:52
Maar dit is toch niet normaal.... Hoe moet je als schuldenaar nou ooit uit je schuld komen? Als je als schuldenaar je betaling nakomt dan moet het toch ergens stoppen met de rente?
Het probleem is de zeer hoge rente op dit soort kredieten. Dat kan makkelijk zo'n 12-14% zijn, ondanks dat je op spaargeld al heel lang niks meer krijgt.


Voorbeeldje:
150 Per maand is 1800 per jaar.

11.000 tegen 10% is 1100 per jaar.

Per saldo wordt er 700 per jaar afgelost. En dat nog 11.000 euro lang.

Dan zou ik die 2.500 sowieso af gaan lossen, dat scheelt behoorlijk wat rente per jaar, waardoor de aflossing een stuk sneller gaat. En misschien heeft TS nog wel wat meer in de oude sok.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€10.000,- in 1999?
Was dat geen f10.000,- ?

Verder moet iemand alle info van deze 21 jaren hebben voor een beetje redelijk antwoord.
Ik denk dat alle info via Pb naar Moneyman beter is dan hier open en bloot te gaan plaatsen.

Hij weet of en welke kansen je nog hebt.
Eventueel schuld hulp verlening over 3 jaren?

untitled
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020 09:42

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door untitled »

Wow, bedankt voor jullie reacties!

Aangezien ik nog niet helemaal weet hoe ik iemand zijn opmerking kan quoten...schrijf ik het even uit.

Het krediet is sinds 1999 tot aan 2012 altijd netjes betaald, lees maandelijkse aflossing. Toen ik bij de Stadsbank kwam heeft de stadsbank aangegeven dat dit meegenomen zal worden in de schuldhulpbemiddeling en heeft die maandelijkse betaling stopgezet. Saldo op moment stond rond de 9000 in de min. Van daaruit kwam de brief van de GGN ( inderdaad een deurwaarderskantoor) en hiermee heb ik toen de betalingsregeling getroffen om 150 euro per maand af te lossen. Ook deze afspraak ben ik netjes elke maand nagekomen tot op de dag van vandaag. Omdat de rente zo hoog is loop ik maar weinig in en is het bedrag alleen maar hoger geworden.

Mijn partner zou mij hierin willen helpen aangezien we op de langere termijn ook willen gaan samenwonen.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is :)

untitled
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020 09:42

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door untitled »

@komkommertijd, het was idd al wel in de euro tijd, 2000 hooguiit het jaar 2001 geweest

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De euro is op 1 januari 2002 in Nederland ingevoerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door berndv »

Bubblicious schreef:
28 jan 2020 11:52
Hoe moet je als schuldenaar nou ooit uit je schuld komen? Als je als schuldenaar je betaling nakomt dan moet het toch ergens stoppen met de rente?
Waarom? Als ik maar lang genoeg in de supermarkt kom, moet de winkelier mij uiteindelijk de boodschappen maar gratis meegeven? Rente is het tarief dat je betaalt voor het gebruik van het product "krediet". En uw stelling is dus, als je maar lang genoeg gebruik maakt van het product, moet het product maar gratis worden, anders blijf je maar betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Zeker met schulden van deze hoogte en looptijd heeft het zin een aanbod tegen finale kwijting te doen. Uw aanbod is een redelijk startpunt...mogelijk doen ze een tegenbod of vragen ze eerst actuele inkomensgegevens op om te kijken of dit in verhouding staat. Hier kan (!!) Ook uit naar voren komen dat ze uw verzoek afwijzen en een nog hogere maandelijkse aflossing voorstellen als ze denken dat u dat kunt missen.

Gewoon proberen dus!
Alternatief: vraag ze het rente tarief aan te passen danwel een rente stop toe te passen. Het blijven gunsten...maar die bedrijven willen hun oude kredieten vaak ook uit de boeken dus again...gewoon proberen!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
28 jan 2020 13:53
Ik begrijp uit je verhaal dat je maar 1 schuldeiser had en dat is / was de Stadsbank. Met GGN is toen een middelingstraject gestart. Maar zo'n schuld middelingstraject heeft toch een maximale duur? En normaal gesproken moet je na die periode schuldenvrij zijn. Hoe kan het dan dat je 20 jaar aan het afbetalen bent?
Dat zou zo zijn als er sprake was van WSNP. Maar in deze casus is het blijkbaar nooit verder gekomen dan MSNP. Niet zo gek, want er is geen noodzaak om te saneren. TS kan immers gewoon betalen.
witte angora schreef:
28 jan 2020 11:44
We hebben hier een deurwaarder op het forum, Moneyman. Hoewel hij je casus uiteraard niet kent, kan hij mogelijk wel een inschatting maken wat haalbaar is en wat niet.
Als er feitelijk alleen nog maar sprake is van openstaande rente, is de kans dat een schuldeiser akkoord gaat heel wat groter dan wanneer dat niet het geval is. Zorg wel dat het aanbod tegen finale kwijting goed onderbouwd is. Je moet de schuldeiser als het ware overtuigen dat hij beter af is met € 2.500,00 ineens dan met de maandelijkse € 150,00. Als de schuldeiser niet akkoord gaat met je bod, kan je proberen uit te vogelen me welk bedrag ze wél akkoord kunnen gaan. Lukt dat ook niet, vraag dan een rentestop aan. Dan weet je in ieder geval zeker dat iedere euro ook echt aflossing is.

Nog twee dingen:
- als je afspraken maakt, laat ze dan schriftelijk bevestigen;
- houdt altijd in gedachten dat wat je vraagt een gunst is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
28 jan 2020 14:57
Maar ook bij MSPN is toch een tijdsduur aan gekoppeld?
Ja, maar geen kwijtschelding.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat MSNP-traject loopt natuurlijk ook geen 20 jaar. Dat heeft ooit gelopen en is al lang afgerond.

Gesloten