Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
avante999
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 » 18 apr 2019 17:02

Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden van Nuon een eindjaarafrekening gehad, waaruit blijkt dat zij mijn gasverbruik in 2017 hebben geschat terwijl ik een slimme meter had. Omdat ik allerlei communicatie heb gehad waarin gesteld wordt dat deze meter wordt uitgelezen voor het opmaken van de afrekening ben ik hier in goed vertrouwen vanuit gegaan. Wat blijkt; ondanks dat hebben zij mijn gas verbruik 'geschat' (en ik een sterretje in die kolom over het hoofd gezien). Nu claimen zij dat ik van mijn totaal gas verbruik 1/5 in 2017 en 4/5 in 2018 tegen veel hogere tarieven heb verbruikt.

Via hun site heb ik meerdere malen een bericht verstuurd; steeds ontangstbevestigingen maar nooit echt een reactie. Ik heb daarna via een klachtenwebsite maar wat geplaatst, daarop uiteindelijk wel reactie maar niet resulterend in de door mij gevraagde herberekening op basis van daadwerkelijk uitgelezen gasmeterstanden. Ik heb aangegeven wel te willen betalen, maar simpelweg voor het verbruik zoals het was (slimme meter uitlezen) en tegen de dat jaar geldende tarieven (2018 bij Nuon gebleven; tarieven aanzienlijk hoger).

Okey zover de inleiding. Even resumerend: ik heb dus bezwaar gemaakt tegen de rekening, een uitgebreide toelichting gegeven waarom de rekening niet klopt, en aangegeven wel te willen betalen maar daarvoor wel graag een correcte rekening te ontvangen. Ik krijg dus geen reactie op mijn klacht hieromtrent via Nuon.nl. Nu zijn we weken verder vanwege het niet reageren vanuit Nuon zelf -zoals ze wel claimen te gaan doen- en starten ze een incassoprocedure :roll: (aanmaning is nu ook geweest, als ik niet voor 24-4 betaal gaat het naar de deurwaarder, ondanks dat ik 1 dag na eerste kennisgeving een bezwaar tegen de rekening heb ingedient)

Vraag 1: mag een bedrijf een bezwaar tegen een rekening / officiele klacht geheel negeren en gewoon een incassoprocedure starten?
Vraag 2: zou ik dan ook zometeen incassokosten + deurwaarderkosten moeten betalen, omdat zij geen herebereking maken; zijn zij niet wettelijk verplicht hier iets mee te doen?
Vraag 3: als een bedrijf een rekening opmaakt, welke niet conform hun eigen officiele berichtgeving/policy op de site is; dan is dit toch een gegronde reden van bezwaar tegen zo'n rekening?


Ik probeer ergens wat houvast te vinden...misschien wat advies wat hier nou mee te doen
Hopelijk kan iemand mij wat helpen! Groet, Robbert
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2019 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

berndv
Berichten: 6302
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Locatie: Het oosten(daar waar de wijzen vandaan kwamen)

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door berndv » 19 apr 2019 13:36

geschillencommissie?

Lady1234
Berichten: 7748
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 » 19 apr 2019 14:05

Als de rekening in 2017 geschat is, te laag ga ik van uit, is het ten eerste logisch dat dat nu met de afrekening in rekening gebracht wordt.

En wordt het verbruik in 2018 dan nu zoveel hoger gesteld dat dat onredelijk zou zijn? U hebt zelf blijkbaar ook de stand van 2017 niet.

snuffel1
Berichten: 3161
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door snuffel1 » 19 apr 2019 14:12

De meterstanden worden geschat als de meterstanden niet uitgelezen kunnen worden of als u de standen niet zelf heeft opgegeven. In sommige gevallen is het plaatsen van een digitale elektra meter wel mogelijk maar een digitale gasmeter geen optie omdat ze niet met elkaar kunnen communiceren. De elektra stand word wel uitgelezen maar de gas stand dient u zelf op te geven, doet u dat niet vindt er een schatting plaats en op basis daarvan wordt de jaarrekening gebaseerd die u verplicht bent te voldoen. Wat me wel bevreemd is dat u een hoger tarief dient te betalen want behalve de halfjarige gasprijs verhoging/daling ziet u dat op de afrekening niet terug.

Theotrucker
Berichten: 2238
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Theotrucker » 19 apr 2019 14:14

Een klacht cq bezwaar heeft toch nooit een opschortende werking voor de rekening. Het hele verbruik gaat toch op jouw conto, ook al is er onenigheid over de verdeling per jaar. Je kunt naar de geschillencommissie, maar de rekening zal betaald moeten worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 6289
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 19 apr 2019 15:51

Topicstarter kan per direct een geschil aanspannen bij de Geschillencommissie en het betwiste bedrag daar in depot geven. Daarmee is de betalingsverplichting opgeschort.

Moneyman
Berichten: 12022
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 apr 2019 21:36

En inderdaad, een incassoprocedure kan en mag ook bij een betwiste vordering worden opgestart. Het is immers uiteindelijk de rechter die over de juistheid van de vordering beslist en bepaalt wie de kosten moet betalen.

Kees2850
Berichten: 411
Lid geworden op: 19 dec 2018 05:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Kees2850 » 20 apr 2019 07:18

@moneyman ook als de geschillencommissie een uitspraak doet? Kun je dan alsnog naar de rechter?

Moneyman
Berichten: 12022
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman » 20 apr 2019 09:17

Ik ken de reglementen niet, als het een bindende uitspraak is kan dat niet. Maar de zaak van TS ligt niet bij de commissie.

Kees2850
Berichten: 411
Lid geworden op: 19 dec 2018 05:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Kees2850 » 20 apr 2019 09:49

@moneyman ik vroeg me dat af omdat Bob de geschillencommissie aanraadt. Maar in deze situatie denk ik niet dat een geschillencommissie nog wat kan doen? Of denk jij van wel @Bob?

Lady1234
Berichten: 7748
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 » 20 apr 2019 10:18

Maar hoe je het wendt of keert het gas heeft de Ts verbruikt, dus dat moet betaald worden.

Schijnbaar denkt de Ts dat hij in 2017 (veel) meer verbruikt heeft dan in 2018 en vindt hij dat dat meer verbruik volledig tegen het tarief van 2017 afgerekend moet worden. Maar zo verschrikkelijk veel kan dat toch niet schelen.

Komkommertijd
Berichten: 998
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 20 apr 2019 10:20

De in 2017 verbruikte mag niet met het 2018 tarief verrekend worden.

Normaal is naast stroom ook gelijk de gasmeter digitaal gemaakt en gekoppeld.

is alleen Gas met * gedaan of beide?

avante999
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 » 20 apr 2019 11:13

Allereerst bedankt voor alle reacties, zeker degene die mijn verhaal gelezen hebben ;). Ik ga even nadenken over de geschillencommissie. Waar ik een beetje mee zit is: het gaat allemaal niet om zoveel geld en ik wil er daarom eigenlijk helemaal niet zo enorm veel moeite in steken / risico voor lopen...ik zou gewoon graag een correcte rekening krijgen en het juiste bedrag betalen...zonder alle romslomp en eventuele extra kosten.

Ik vind het nogal jammer dat Nuon zwart op wit zet: "U heeft voo gas nu een slimme energiemeter. Iedere twee maanden geeft deze meter uw meterstanden door. Dat is handig, u hoeft hier dus voortaan zelf niets meer voor te doen. En u ontvangt altijd een
nauwkeurige jaarafrekening, zonder geschatte meterstanden."

Dat altijd is hem niet geworden blijkt nou. Ik heb hen daarover aangeschereven, en dus gevraagd om een herberekening met uitgelezen standen, waarover op hun site staat: "Is het verschil groter? Vraag dan een aangepaste jaarafrekening aan. Deze ontvangt u binnen 2 weken." En ik heb nu 3x een berricht gestuurd, met elke keer oa specifiek die vraag -om herberekening-, waarop alleen het antwoorde krijg "binnen 5 werkdagen een reactie"...en dus nooit daadwerkelijk een reactie laat staan die herberekening!

Dat is toch kwalijk! Maar in de tussentijd (einde van 8 weken 'contact pogingen' ofzo nu) krijg je wel leuk een incasso aan je broek omdat je niet binnen 14 dagen betaald...Dat leek mij nogal apart en ik dacht mogelijk strijdig met bepaalde regels, maar dat is blijkbaar 'normaal' en geen factor hier. Als zij gewoon de herberekening doen en zich aan hun eigen termijnen houden had ik nu allang betaald overiges...


Kort op wat vragen ingaand: Nee, ik heb de stand zelf niet opgeschreven; zoals gezegd geloofde ik bovenstaande uitspraken van Nuon over het uitlezen (ging wel/ook goed met de electra btw). Ja 1/5 in 2017 en 4/5 2018 gasverbruik is in mijn optiek een groot verschil. En de tarieven voor gas staan op de rekening (dus paar honderd kuub x ongeveer 10-15% hogere prijs).


Wat nu te doen? ik heb nu dus een rekening van 1100,- +160,- incasso kosten. Ik vind die laatste 100% onredelijk; zij reageren zelf niet (ik bedoel stel ze maken een rekening van 10K op, wat ze weigeren te corrigeren, moet ik dat dan ook maar 'gewoon' betalen?). Ik verwacht dat de gas-rekening zo'n 100,- minder zou zijn. Ben aan het overwegen in ieder geval een redelijk deel van die rekening te betalen om in ieder geval aan te tonen dat het niet is dat ik weiger te betalen.

Maar wat gebeurt er nu als zij deurwaarder inschakelen en ik niet betaal; dan komt het voor de rechter toch (geen enkele ervaring mee) wat zegt jullie gevoel dat de uitspraak hierover zou zijn? *weinig zin mischien wel 500 ofzo voor allerlei kosten te verliezen over een rekening van misschien 100,- teveel...

wilhelmima1
Berichten: 681
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door wilhelmima1 » 20 apr 2019 11:19

Er is energie afgenomen dus links om of rechtsom dat zal betaald moeten worden. Het simpele feit dat u gestorneerd heeft=hakken in het zand, zorgt ervoor dat de leverancier u niet al te snel zal verder helpen. En een deurwaarders procedure. Succes. Zou het zelf niet doen. Maar de rekening gewoon betalen en ze daarna op alle fronten (laten)aanpakken. Want een goede rekening moeten ze verleggen. Bedenk wel dat men daar voor gestudeerd moet hebben tegenwoordig. :x
Laatst gewijzigd door wilhelmima1 op 20 apr 2019 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

snuffel1
Berichten: 3161
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door snuffel1 » 20 apr 2019 11:19

Naar mijn idee speelt dit al wat langer want het betreft de twaalf maanden over de periode mei 2017/2018. Nuon heeft toen om en nabij de zes weken de tijd gehad om de jaarrekening op te maken en medio juni/juli 2018 aan de klant bekend te maken. Een geschatte meterstand wordt toegepast als de meterstanden niet bekend zijn en na het opmaken van de jaarrekening onherroepelijk geworden zijn. Bezwaar maken heeft eigenlijk geen enkele zin omdat zowel Nuon als de klant in kwestie niet weten wat de meterstand op bij het opmaken van de jaarrekening was. Een deel van het gasgebruik zal onder het tarief van 2017 vallen en een deel onder het tarief van 2018 maar dan wel aan de hand van het geschatte gasverbruik. Het is nu bijna mei 2019 en de jaarrekening voor Ts is aanstaande als nu de meterstanden wel door gegeven worden zal blijken dat er over mei 2018/2019 veel minder gas is verbruikt en volgt een teruggave van de betaalde voorschotten.

avante999
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 » 20 apr 2019 11:40

Probleem is: ze hebben de eindstand voor februari 2017 geschat (dat is mij niet opgevallen; de slimme meter werkte gewoon maar is niet gebruikt) en nu in 2019 ben ik overgegaan, waarvoor ik een eindafrekening 2018 kreeg weer die 'geschatte' beginstand uit 2017 dus. Ja als je dan 700 kub het ene jaar heb en 2400 kub het jaar daarop begrijp je meteen dat er iets niet goed is gegaan. Is dit dan inderdaad onherroepelijk geworden??

Het leek mij in NL misschien mogelijk dat zo'n partij als Nuon dan -als idd zij en ik allebei de stand niet weten, hoewel ik sterk twijfel of zij het idd niet weten- niet gewoon kunnen middelen en die schatting 2017 omhoog bijstellen. Van dit alles neem ik in ieder geval mee dat ik nooit dit soort problemen met foute rekeningen had toen ik nog elk jaar switchte, blijf je een keer vaste klant krijg je dit. Echt bizar.

BTW mijn voorschot is altijd te laag geweest omdat Nuon de gasmeter gewoon niet uitlas, mijn nieuwe leverancier geeft echter steeds de stand door; overduidelijk werkt de meter gewoon goed, en lijkt het mij ook dat de data gewoon 'ergens' beschikbaar moet zijn.

Ik heb ook overwogen om gewoon te betalen, maar als ik zie dat het nu al onmogelijk is een correctie te krijge -conform hun policy- dan lijkt het me zeeer onwaarschijnlijk dat ik ooit mijn geld terug krijg als ik het daarna netjes vraag. Snuffel BTW hoe fijn zou het zijn, als er iig enige vorm van communicatie werd gedaan over 'wel/niet mogelijk, hoe kunnen we het oplossen'.

Ze treden gewoon niet in communicatie, terwijl ik vanaf dag 1 aangeef wel te willen betalen -gewoon een correctie vraag- maar in plaatst daarvan starten ze 'gewoon' een incassoprocedure. Voor mij is dit echt de wereld op ze kop, maar ik merk dat de tendens is dat het vrij normal gedrag is en dat er niemand is dit het vreemd vind dat Nuon zich niet aan de eigen policy en reply termijnen houdt.

avante999
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 » 20 apr 2019 11:46

@ willemina trouwens, wat je dus zegt: als je een probleem heb met een rekening, gaan ze je niet helpen. Hahaha nouja ik begrijp dat men natuurlijk het liefst allemaal teveel betalende klanten heeft ;) Ik vraag me gewoon af in hoeverre ik 'recht heb op' een gecorrigeerde rekening in deze, en bijv. of er niet gewoon een wettelijke verplichting is dat zij de slimme meter data gebruiken in plaatst van schatten.

Lady1234
Berichten: 7748
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 » 20 apr 2019 11:48

U hebt het sterretje niet gezien, maar vond u zelf 700 kuub gas in een jaar niet heel weinig?

Zeker hoort Nuon te reageren, dus ongepast en infatsoenlijk dat ze dat niet doen.

Als ik u was zou ik per ongaande betalen en een klacht indienen bij de geschillencommissie met de cijfers van 2016, 2017 en 2018, en met een verwijzing naar uw gevoerde correspondentie.

avante999
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 » 20 apr 2019 12:00

Maakt het voor zo'n klacht nog uit of ik wel niet betaal; stel ik krijg gelijk, is de kans dan wel 100% dat ik daadwerkelijk mijn geld terug krijg? De ironie wilt dat juist doordat zij niet reageren ik ook zoiets had van 'dan ik ook niet' jammer genoeg kan ik de tijd die ik erin heb gestoken niet bij hun declareren. En nee vond het niet per se heel weinig, verbruik niet zoveel, heb nu ook alles weer naar beneden gedraait zodat de kosten weer wat lager worden.

Kees2850
Berichten: 411
Lid geworden op: 19 dec 2018 05:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Kees2850 » 20 apr 2019 12:01

@avante999 vorig jaar had ik met waterleidingbedrijf een meningsverschil over het waterverbruik. Er was geen opnamestand bij verhuizing doorgegeven. Niet aan mij niet aan leverancier en niet aan verhuurder. De woning heeft 1,5 jaar leeggestaan voor ik er in kwam. Ze hebben mij pas nadat ik er 2, 5 jaar woonde een beginstand doorgegeven op basis van gemiddeld verbruik bleek later. Zij hadden eerder gezegd dat het de eindstand was van de vorige bewoner. Maar daarover hebben ze gelogen. Ik heb altijd mijn voorschotbedrag betaald. Het ging uiteindelijk om een bedrag van € 37,-- extra. Ik heb de geschillencommissie ingeschakeld. Maar was bij de zitting in het buitenland. Twee mensen van het waterbedrijf waren wel aanwezig en zij werden in het gelijk gesteld. Daarmee heb ik het vertrouwen in de geschillencommissie verloren want ook juridisch loket had mij gezegd dat ik gelijk had.
Je kunt je dus afvragen of naar de geschillencommissie zin heeft. En of al die negatieve energie het waard is. Jij kunt denk ik niet bewijzen hoeveel er in 2017 is verbruikt en hoeveel in 2018. En dat zullen ze wel vragen. Het is natuurlijk wel hufterig gedrag van Nuon

Plaats reactie