LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Fenna2016
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2018 11:37

Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door Fenna2016 »

Beste,

In november hebben wij ons huis gekregen en in februari is mijn man werkloos geworden. In april een nieuwe baan gevonden en dus per 1 mei weer aan het werk.

Onze huur is 900 euro en hebben wij een achterstand opgelopen van 2 maanden. Nooit heb ik wat van mijn verhuurder gehoord. Geen brief of mail. Zodra ik wat zou horen, wist ik ook met wie ik contact moest opnemen om wat te regelen. Gezien wij hebben gehuurd via een tussenpersoon en de vastgoedeigenaar van deze woningen een belegger uit het buitenland is.

Nu kreeg ik deze week in 1 keer een mail. U heeft een achterstand van 2700 euro en wij gaan gelijk ontruiming vorderen. Ik heb vanalles geprobeerd, voorgesteld dubbele huur te betalen. Overal krijg ik niet akkoord op. Daarna gevraagd welk incassobureau het heen ging, daarmee contact opgenomen en die zeiden er is altijd wel wat te regelen. Dag later bel ik terug, opdrachtgever wilt met geen enkele regeling akkoord gaan.

Ik heb 1 keer 900 euro kunnen lenen en dit gelijk overgemaakt zodat naar mijn inziens de achterstand maar 1 maand zou zijn. Maar wat blijkt, dat er ook nog een waarborgsom voor deze woning open staat. Terwijl wij niet eens wisten dat die er was. Gelijk huur contract bekeken en er staat inderdaad een waarborgsom in ter hoogte van 1 maand huur. Letterlijk staat er dit.

10.6 Ter meerdere zekerheid voor al hetgeen ingevolge de onderhavige huurovereenkomst aan
verhuurder verschuldigd zal zijn, schadevergoedingen daardoor begrepen, is door de huurder
een waarborgsom afgegeven overeenkomstig een door verhuurder aangegeven model ter
grootte van € 900,00, zegge: NEGENHONDERD euro.

Nu beweerd de verhuurder zowel de deurwaarder dat ze alsnog ontuiming kunnen vorderen gezien de waarborgsom huur is. Maar er staat nergens in mijn contract dat het huur is.

Eind juni maak ik nog een keer 900 euro over zodat er helemaal geen officiele huurachterstand meer is. Maar mogen ze de waarborgsom als huur zien?

Ik heb gisteren een 14 dagen brief ontvangen en daar staat in 2700 euro ( terwijl ik de dag er voor al 900 heb overgemaakt en ze een betalingsbewijs heb gemailt ) En die brief is niet duidelijk. Er staat een achterstand in huurpenningen met een totaal van 2700 euro. Er had dan toch moeten staan huur maart en april a 1800 euro. En 1 maand waarborgsom?

Kunnen ze ontruiming vorderen voor 1 maand huur en 1 maand waarborgsom? Want de huur van april kan ik echt pas rond de 20e van juni overmaken.

Alvast bedankt.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door Lowieze »

Fenna2016 schreef:Beste,

In november hebben wij ons huis gekregen en in februari is mijn man werkloos geworden. In april een nieuwe baan gevonden en dus per 1 mei weer aan het werk.

Onze huur is 900 euro en hebben wij een achterstand opgelopen van 2 maanden. Nooit heb ik wat van mijn verhuurder gehoord. Geen brief of mail. Zodra ik wat zou horen, wist ik ook met wie ik contact moest opnemen om wat te regelen. Gezien wij hebben gehuurd via een tussenpersoon en de vastgoedeigenaar van deze woningen een belegger uit het buitenland is.

Nu kreeg ik deze week in 1 keer een mail. U heeft een achterstand van 2700 euro en wij gaan gelijk ontruiming vorderen. Ik heb vanalles geprobeerd, voorgesteld dubbele huur te betalen. Overal krijg ik niet akkoord op. Daarna gevraagd welk incassobureau het heen ging, daarmee contact opgenomen en die zeiden er is altijd wel wat te regelen. Dag later bel ik terug, opdrachtgever wilt met geen enkele regeling akkoord gaan.

Ik heb 1 keer 900 euro kunnen lenen en dit gelijk overgemaakt zodat naar mijn inziens de achterstand maar 1 maand zou zijn. Maar wat blijkt, dat er ook nog een waarborgsom voor deze woning open staat. Terwijl wij niet eens wisten dat die er was. Gelijk huur contract bekeken en er staat inderdaad een waarborgsom in ter hoogte van 1 maand huur. Letterlijk staat er dit.

10.6 Ter meerdere zekerheid voor al hetgeen ingevolge de onderhavige huurovereenkomst aan
verhuurder verschuldigd zal zijn, schadevergoedingen daardoor begrepen, is door de huurder
een waarborgsom afgegeven overeenkomstig een door verhuurder aangegeven model ter
grootte van € 900,00, zegge: NEGENHONDERD euro.

Nu beweerd de verhuurder zowel de deurwaarder dat ze alsnog ontuiming kunnen vorderen gezien de waarborgsom huur is. Maar er staat nergens in mijn contract dat het huur is.

Eind juni maak ik nog een keer 900 euro over zodat er helemaal geen officiele huurachterstand meer is. Maar mogen ze de waarborgsom als huur zien?

Ik heb gisteren een 14 dagen brief ontvangen en daar staat in 2700 euro ( terwijl ik de dag er voor al 900 heb overgemaakt en ze een betalingsbewijs heb gemailt ) En die brief is niet duidelijk. Er staat een achterstand in huurpenningen met een totaal van 2700 euro. Er had dan toch moeten staan huur maart en april a 1800 euro. En 1 maand waarborgsom?

Kunnen ze ontruiming vorderen voor 1 maand huur en 1 maand waarborgsom? Want de huur van april kan ik echt pas rond de 20e van juni overmaken.

Alvast bedankt.
Wat is hier aan de hand? Precies hetzelfde verhaal op een ander forum gelezen, daar had u 4 maanden huurachterstand. 5 pagina's met advies gekregen en het dan toch hier proberen?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het over een incassobureau, maar ook over een deurwaarder. Wat is het nu? En waarom hebt u dan die waarborgsom niet betaald bij het aangaan van die huur?

Lees ook hier.

https://www.sociaalverhaal.com/3-maande ... hterstand/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door tttlocke »

Fenna2016 schreef:Beste,

... Nooit heb ik wat van mijn verhuurder gehoord. Geen brief of mail. ...
Heeft de verhuurder wel iets van u gehoord zodra het u duidelijk was dat u in bepaalde maanden niet aan uw betalingsverplichting zou kunnen voldoen?

stofzuigertje

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je tijdelijk werkloos bent moet je zelf contact opnemen als je een betaalprobleem hebt en niet rustig afwachten.

Verder beetje dom want of je dit nieuwe werk houd is nog niet bekend.
Ze mogen wanbetalers eruit zetten, want je tekende ook voor de voorwaarden van op tijd betalen.
Ze zijn verhuurders , geen bank voor ongevraagde leningen!

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door 16again »

Je dient eerst een 14 dagen brief te krijgen, dan kun je zonder extra kosten alsnog de huur betalen. (elders lenen??)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door kokka »

Volgens mij mag ontruiming alleen met toestemming van de rechter, de verhouding met je verhuurder is in elk geval verziekt.
overigens zou ik ook niet graag mensen in mijn huis hebben die bij de eerste de beste tegenslag meteen de huur niet meer betalen

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door witte angora »

Fenna2016 schreef: Ik heb gisteren een 14 dagen brief ontvangen en daar staat in 2700 euro ( terwijl ik de dag er voor al 900 heb overgemaakt en ze een betalingsbewijs heb gemailt ) En die brief is niet duidelijk. Er staat een achterstand in huurpenningen met een totaal van 2700 euro. Er had dan toch moeten staan huur maart en april a 1800 euro. En 1 maand waarborgsom?

Kunnen ze ontruiming vorderen voor 1 maand huur en 1 maand waarborgsom? Want de huur van april kan ik echt pas rond de 20e van juni overmaken.
Eerlijk gezegd denk ik dat je een paar dingen niet helemaal begrijpt.

Die waarborgsom is iets waar je voor getekend hebt. Maar kennelijk niet hebt betaald. Nu is het nog altijd zo dat als je gaat betalen, dat het oudste bedrag als eerste wordt afgeschreven. Dat is dus die waarborgsom. En dan blijven er 3 maanden huurachterstand over, en niet 2 maanden + waarborgsom.

Dat je een 14-dagen brief krijgt voor 2700 euro terwijl je de dag ervoor 900 euro hebt overgemaakt - wat denk je zelf? Dat heeft elkaar gekruist. Zo moeilijk is dat toch niet?

Is het contract echt ontbonden, of wordt er alleen maar mee gedreigd dat het ontbonden gaat worden als je niet op tijd betaalt? Dat maakt nogal een verschil.

Overigens begrijp ik iets niet. In de tijd dat je man zonder werk zat zal hij toch wel een WW-uitkering hebben gehad? Ik kan me niet indenken dat jullie al die tijd zonder inkomen hebben gezeten.

Wat ik ook niet begrijp is waarom je geen contact hebt opgenomen met de tussenpersoon toen het niet lukte om te betalen. Je kan wel denken: 'ik wacht wel tot ik iets hoor', maar dan ben je dus wel wat laat. De tussenpersoon kan je precies vertellen bij wie je moet zijn voor de betaling. En anders kun je nog even bij de oude betalingen kijken. Daar staat ook een 'begunstigde' vermeldt. Als je niet kunt betalen, ben jij degene met een probleem, en dan ben jij degene die in actie moet komen om het probleem op te lossen. Los daarvan had je dus die waarborgsom al in november moeten betalen, je maakt mij niet wijs dat je dat niet wist of dat je het 'vergeten' was. In feite heb je vanaf november, dus vanaf het begin, een maand achter gelopen met betalen. Voor mij zou dat ook voldoende reden zijn om ontruiming te vorderen.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door taxikemperman »

De eerste maand “huur” die u betaald hebt, is door hun weggeboekt als waarborg.
U liep dus continu een maand achter.
Nu zijn de twee maanden die u toegeeft achter te lopen erbij geteld en loopt u dus 3 maanden achter
Mogelijk dat als u nu ineens het complete bedrag op tafel legt samen met een zak excuses en uw verklaring dat u niet wist dat de eerste maand was ongenomen als borg, dat de verhuurder heel misschien alsnog verder met u wilt gaan

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja mensen betalen niet en weten dan opeens niet meer dat dat moest. Maar als ze nog geld krijgen, dan weten ze dat heel goed.
Iedereen leert al op de basisschool dat als je je schulden niet betaald je in de problemen komt. Natuurlijk kan het altijd een keer gebeuren dat het niet lukt, maar u dient dan zelf actie te ondernemen. Helaas is het nu te laat en is de verhuurder u zat. De procedure om u eruit te zetten is waarschijnlijk al gestart. U blijft overigens gewoon gehouden de 3 maanden achterstand te betalen.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef: De procedure om u eruit te zetten is waarschijnlijk al gestart.
Geloof je die bluf? (Eer)Gisteren is de 14-dagen brief ontvangen.....

TS heeft dus alle gelegenheid om zonder bijkomende kosten, achterstand in te lopen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
olaf79 schreef: De procedure om u eruit te zetten is waarschijnlijk al gestart.
Geloof je die bluf? (Eer)Gisteren is de 14-dagen brief ontvangen.....

TS heeft dus alle gelegenheid om zonder bijkomende kosten, achterstand in te lopen.
Het is goed dat de huurder even flink bang wordt gemaakt. Misschien gaat hij dan eindelijk actie ondernemen en de achterstand betalen.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Het is goed dat de huurder even flink bang wordt gemaakt.
Maar is dat aan jou, of aan de verhuurder ?
In mijn beleving dienen antwoorden/adviezen hier de werkelijke rechten/plichten van TS duidelijk te maken.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
olaf79 schreef:Het is goed dat de huurder even flink bang wordt gemaakt.
Maar is dat aan jou, of aan de verhuurder ?
In mijn beleving dienen antwoorden/adviezen hier de werkelijke rechten/plichten van TS duidelijk te maken.
Niet alleen dat, het zou zomaar kunnen dat het menens is, en dat de vordering tot ontruiming daadwerkelijk wordt opgestart, en nog wordt toegewezen ook omdat TS al een half jaar lang een maand achter loopt met betalen.

We kunnen mensen hier wel proberen enigszins gerust te stellen met dergelijke berichten, maar als dat onterecht is, wat dan?

Het enige juiste advies is: vandaag nog betalen, en met die brief naar het Juridisch Loket om te overleggen wat wijsheid is. En wijsheid zou wel eens kunnen zijn: zo gauw mogelijk een andere woning zoeken. Maar dat is slechts mijn gedachte, ik heb geen inzage in het dossier, behalve wat er in de OP staat. En daar staan ook al nogal wat aannames in.

Speedy123
Berichten: 1155
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Verhuurder dreigt met ontruiming na betalingsachterstand

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Fenna2016 schreef:Beste,

In november hebben wij ons huis gekregen en in februari is mijn man werkloos geworden. In april een nieuwe baan gevonden en dus per 1 mei weer aan het werk.

Onze huur is 900 euro en hebben wij een achterstand opgelopen van 2 maanden. Nooit heb ik wat van mijn verhuurder gehoord. Geen brief of mail. Zodra ik wat zou horen, wist ik ook met wie ik contact moest opnemen om wat te regelen. Gezien wij hebben gehuurd via een tussenpersoon en de vastgoedeigenaar van deze woningen een belegger uit het buitenland is.

Nu kreeg ik deze week in 1 keer een mail. U heeft een achterstand van 2700 euro en wij gaan gelijk ontruiming vorderen. Ik heb vanalles geprobeerd, voorgesteld dubbele huur te betalen. Overal krijg ik niet akkoord op. Daarna gevraagd welk incassobureau het heen ging, daarmee contact opgenomen en die zeiden er is altijd wel wat te regelen. Dag later bel ik terug, opdrachtgever wilt met geen enkele regeling akkoord gaan.

Ik heb 1 keer 900 euro kunnen lenen en dit gelijk overgemaakt zodat naar mijn inziens de achterstand maar 1 maand zou zijn. Maar wat blijkt, dat er ook nog een waarborgsom voor deze woning open staat. Terwijl wij niet eens wisten dat die er was. Gelijk huur contract bekeken en er staat inderdaad een waarborgsom in ter hoogte van 1 maand huur. Letterlijk staat er dit.

10.6 Ter meerdere zekerheid voor al hetgeen ingevolge de onderhavige huurovereenkomst aan
verhuurder verschuldigd zal zijn, schadevergoedingen daardoor begrepen, is door de huurder
een waarborgsom afgegeven overeenkomstig een door verhuurder aangegeven model ter
grootte van € 900,00, zegge: NEGENHONDERD euro.

Nu beweerd de verhuurder zowel de deurwaarder dat ze alsnog ontuiming kunnen vorderen gezien de waarborgsom huur is. Maar er staat nergens in mijn contract dat het huur is.

Eind juni maak ik nog een keer 900 euro over zodat er helemaal geen officiele huurachterstand meer is. Maar mogen ze de waarborgsom als huur zien?

Ik heb gisteren een 14 dagen brief ontvangen en daar staat in 2700 euro ( terwijl ik de dag er voor al 900 heb overgemaakt en ze een betalingsbewijs heb gemailt ) En die brief is niet duidelijk. Er staat een achterstand in huurpenningen met een totaal van 2700 euro. Er had dan toch moeten staan huur maart en april a 1800 euro. En 1 maand waarborgsom?

Kunnen ze ontruiming vorderen voor 1 maand huur en 1 maand waarborgsom? Want de huur van april kan ik echt pas rond de 20e van juni overmaken.

Alvast bedankt.
Ik kan u aanraden om zo snel mogelijk de achterstallig huur te voldoen. U kunt niet uit uw huis gezet worden zonder tussenkomst van de rechter. Mochten ze dat toch proberen, dan kunt u gewoon 112 bellen en aangifte doen voor huisvrede breuk indien ze zonder toestemming binnengekomen zijn. Echter als u nog achterstallig huur verschuldigd bent en ze stappen naar de rechter, dan komen er nog allerlei kosten bij. Heeft u uw achterstand ingelost voordat ze naar de rechter stappen, dan heeft u een redelijke kans dat hun procedure negatief voor hen zal uitvallen en uw contract niet ontbonden wordt. Echter besef wel, u bent in gebreke gebleven en dat kan reden zijn voor ontbinding van het huurcontract.

Dus echt, loop de achterstand zo snel mogelijk in. Rechters kijken voornamelijk naar de huurovereenkomst en of u voldaan heeft aan de verplichting maandelijks de huur te betalen. De omstandigheden worden niet of nauwelijks meegewogen bij een vordering tot ontbinding van een huurcontract tenzij het echt zwaarwegende omstadigheden zijn zoals thuis wonende kinderen, oudere leeftijd of ziekte.

Gesloten