LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vrijwillegerswerk

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door sacredfour »

In hoeverre mag de kostenvergoeding voor vrijwilligerswerk meegerekend worden in de berekening van de beslagvrije voet?
het gaat hier om een bedrag van een paar tientjes per maand.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En op wat voor kosten heeft die vergoeding dan betrekking?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door witte angora »

sacredfour schreef:In hoeverre mag de kostenvergoeding voor vrijwilligerswerk meegerekend worden in de berekening van de beslagvrije voet?
het gaat hier om een bedrag van een paar tientjes per maand.
Leuke vraag. Moneyman weet waarschijnlijk het antwoord wel. Maar als ik schuldeiser zou zijn? Dan zou ik zoveel mogelijk van mijn vordering willen zien.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Moneyman »

[Off-topic bijdrage verwijderd door moderator]
sacredfour schreef:In hoeverre mag de kostenvergoeding voor vrijwilligerswerk meegerekend worden in de berekening van de beslagvrije voet?
het gaat hier om een bedrag van een paar tientjes per maand.
Niet, omdat het een kostenvergoeding (dus: geen loon) is.Daar is dus ook geen beslag op mogelijk. Op grond van art. 475d lid 6 Rv. wordt een beslagvrije voet verminderd met voor beslag vatbare inkomsten waarop geen beslag ligt. Omdat het hier gaat om “inkomsten” waaro pgeen beslag mogelijk is, hoef je ze ook niet in mindering te brengen op de beslagvrije voet van bijvoorbeeld een loon of uitkering.
[Off-topic bijdrage verwijderd door moderator]]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 feb 2018 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd door moderator

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stofzuigertje schreef:Bij contant uitgekeerde bedragen is het niet op je bank zichtbaar..

Ook op naam van iemand anders laten uitbetalen mag, en wat die met dat geld doet, dat is onderling.......
Ja zo ontduiken vele uitkeringstrekkers ook dit soort inkomsten.
Mag niet maar als je van mensen die al krap zitten en met vaak schulden ook dit nog afpakte is stoppen een alternatief en daar zit niemand op te wachten, er zijn al zo weinig goede vrijwilligers.
Goed advies, fraude adviseren.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door sacredfour »

Bedankt voor jullie antwoorden.
De deurwaarder beweert nu dat kindertoeslag ook meegenomen moet worden in de berekening van de beslagvrije voet.
M. A. W. dit is extra inkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is in elk geval geen vrijwilligersvergoeding :wink:

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sacredfour schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.
De deurwaarder beweert nu dat kindertoeslag ook meegenomen moet worden in de berekening van de beslagvrije voet.
M. A. W. dit is extra inkomen.
En over welke kindertoeslag hebt u het dan? De kinderbijslag of het kindgebonden budget?

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:Alle toeslagen die u van de overheid ontvangt zijn niet van invloed op uw inkomen want het zijn een tegemoetkoming in de kosten die u moet maken omdat uw inkomen niet toereikend is. Een deurwaarder mag op uw salaris beslag leggen tot aan aan uw vrij te laten bedrag die 75% van de bijstandsnorm bedraagt. Inkomsten uit vrijwilligerswerk en zo meer komen wel voor beslag in aanmerking want het is een aanvulling op uw inkomen.
Natuurlijk zijn de toeslagen wel van invloed op het inkomen. Bij de berekening van de beslagvrije voet wordt bijvoorbeeld de huur opgevoerd, min het standaardbedrag wat voor iemand situatie van toepassing is, min de huurtoeslag. Het eventuele restant wordt bijgeteld bij de beslagvrije voet. Hetzelfde is van toepassing voor de zorgpremie/zorgtoeslag.

Edit. Dat restant van huur en zorgpremie wordt natuurlijk bij de beslagvrije voet opgeteld.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 feb 2018 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sacredfour schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.
De deurwaarder beweert nu dat kindertoeslag ook meegenomen moet worden in de berekening van de beslagvrije voet.
M. A. W. dit is extra inkomen.

Lees eens hier.

http://www.schuldengids.nl/schulden/bes ... erbijslag/

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.
De deurwaarder beweert nu dat kindertoeslag ook meegenomen moet worden in de berekening van de beslagvrije voet.
M. A. W. dit is extra inkomen.
Het is onjuist. Kindertoeslag is niet voor beslag vatbaar en hoeft daarom op grond van hetzelfde artikel dat ik eerder al citeerde niet in mindering gebracht te worden op de beslagvrije voet.
snuffel1 schreef:Alle toeslagen die u van de overheid ontvangt zijn niet van invloed op uw inkomen want het zijn een tegemoetkoming in de kosten die u moet maken omdat uw inkomen niet toereikend is. Een deurwaarder mag op uw salaris beslag leggen tot aan aan uw vrij te laten bedrag die 75% van de bijstandsnorm bedraagt. Inkomsten uit vrijwilligerswerk en zo meer komen wel voor beslag in aanmerking want het is een aanvulling op uw inkomen.
Er klopt werkelijk geen hout van je verhaal. Toeslagen zijn wel degelijk voor beslag vatbaar. De beslagvrije voet is geen 75%. Inkomsten uit vrijwilligerswerk komen niet voor beslag in aanmerking. Waarom poneer je stellingen als je geen idee hebt waar je over praat?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Brainless »

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14
Hier staat duidelijk wat wel en niet berekend wordt (en hoe het berekend wordt).

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:@ Moneyman, Ik heb zelf een schuldsaneringstraject doorlopen en weet daardoor heel goed wat wel of niet tot inkomen gerekend wordt, maar tezijde. Wat de beslag vrije voet betreft zat ik fout want die is 90% van de bijstandsnorm. Toeslagen zijn geen inkomsten en mogen niet meegenomen worden in de berekening van het vrij te laten bedrag want zonder die toeslagen zou het inkomen onder die 90% bijstandsnorm duiken toch. Stel het basis inkomen is op bijstandsniveau en daarnaast ontvangt de persoon in kwestie nog toeslagen van de overheid dan zijn die toeslagen een tegemoetkoming om de kosten voor bijvoorbeeld kinderopvang, huur en zorgtoeslag te kunnen betalen. Het zou van de gekke zijn dat een deurwaarder die toeslagen als inkomen mee rekent want dan houdt Ts na aftrek van de toeslagen geen kwartje meer over. Voor de berekening van de beslag vrije voet zijn alle inkomsten en toeslagen wel een dingetje want anders kan een deurwaarder de beslag vrije voet niet bepalen.

Vul dan maar eens een overzicht in ter berekening van de beslagvrije voet. Dan zult u zien dat de toeslagen wel degelijk meegeteld worden, en juist ten gunste van de schuldenaar.

En wat is het vrij te laten bedrag anders dan de beslagvrije voet? Behalve dat de belastingdienst slechts 80 % invordert van het bedrag dat overblijft na de berekening van de beslagvrije voet?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:@ Moneyman, Ik heb zelf een schuldsaneringstraject doorlopen en weet daardoor heel goed wat wel of niet tot inkomen gerekend wordt, maar tezijde. Wat de beslag vrije voet betreft zat ik fout want die is 90% van de bijstandsnorm. Toeslagen zijn geen inkomsten en mogen niet meegenomen worden in de berekening van het vrij te laten bedrag want zonder die toeslagen zou het inkomen onder die 90% bijstandsnorm duiken toch. Stel het basis inkomen is op bijstandsniveau en daarnaast ontvangt de persoon in kwestie nog toeslagen van de overheid dan zijn die toeslagen een tegemoetkoming om de kosten voor bijvoorbeeld kinderopvang, huur en zorgtoeslag te kunnen betalen. Het zou van de gekke zijn dat een deurwaarder die toeslagen als inkomen mee rekent want dan houdt Ts na aftrek van de toeslagen geen kwartje meer over. Voor de berekening van de beslag vrije voet zijn alle inkomsten en toeslagen wel een dingetje want anders kan een deurwaarder de beslag vrije voet niet bepalen.
Blijkbaar weet je het tochniet zo goed, want je hebt gewoon ongelijk. Toeslagen kunnen gewoon beslagen worden. Ik doe dat iedere maand weer. Enige voorwaarde is dat het beslag betrekking heeft op een schuld van een schuldeiser waar de toeslag voor bedoeld was. Dus huurtoeslag voor de verhuurder,zorgtoeslag voor de zorgverzekeraar, enz. Je eerder genoemde 75% moet inderdaad 90% zijn. En je stelling over inkomen over vrijwilligerswerk was ook onjuist.

Hoezo, “ik weet heel goed wat er wel en niet tot inkomen gerekend wordt”? Niet dus.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door sacredfour »

Duidelijk!

De deurwaarder waarmee ik te maken had, probeert met valse informatie de beslagvrije voet omlaag te krijgen.
Slechte zaak!
Niet bepaald bevorderlijk voor het imago van de deurwaarder.
Je ziet dat niet alle deurwaarders zo eerlijk zijn als Moneyman :D

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door witte angora »

sacredfour schreef:Duidelijk!

De deurwaarder waarmee ik te maken had, probeert met valse informatie de beslagvrije voet omlaag te krijgen.
Slechte zaak!
Niet bepaald bevorderlijk voor het imago van de deurwaarder.
Je ziet dat niet alle deurwaarders zo eerlijk zijn als Moneyman :D
Nou.... Je moet wel weer vechten voor je recht, of niet dan, sacredfour? :roll:

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:Duidelijk!

De deurwaarder waarmee ik te maken had, probeert met valse informatie de beslagvrije voet omlaag te krijgen.
Slechte zaak!
Niet bepaald bevorderlijk voor het imago van de deurwaarder.
Je ziet dat niet alle deurwaarders zo eerlijk zijn als Moneyman :D
De tuchtrechter maakt hier korte metten mee.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door sacredfour »

Witte angora,
Ik vecht dagelijks voor het recht, maar niet voor die van mij. Ik heb ondertussen weer een hoop ervaring opgedaan, vooral in de rechtbank. Ik moet eerlijk toegeven, het valt niet mee!

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sacredfour schreef:Witte angora,
Ik vecht dagelijks voor het recht, maar niet voor die van mij. Ik heb ondertussen weer een hoop ervaring opgedaan, vooral in de rechtbank. Ik moet eerlijk toegeven, het valt niet mee!
Over wat er wel en niet tot de beslagvrije voet gerekend wordt, had u toch zeker simpel op internet kunnen opzoeken?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vrijwillegerswerk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
sacredfour schreef:Witte angora,
Ik vecht dagelijks voor het recht, maar niet voor die van mij. Ik heb ondertussen weer een hoop ervaring opgedaan, vooral in de rechtbank. Ik moet eerlijk toegeven, het valt niet mee!
Over wat er wel en niet tot de beslagvrije voet gerekend wordt, had u toch zeker simpel op internet kunnen opzoeken?
Ik lan je één ding zeggen: de BVV-discussie is een hoop, maar zéker niet simpel.

Gesloten