LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

hallo iedereen onlangs had ik een aanmelding bij een school gedaan voor mijn opleiding via het internet. Een 1 jarig opleiding die 1000 euro zou moeten kosten dus ik heb aangemeld via internet mijn gegevens ingevuld dus ze vroegen van mij mijn adres, telefoonnummer en naam voor de rest heb ik geen informatie gegeven. Dus daarna heb ik een tijdje gewacht maar ben ik van mijn gedachte veranderd en ben niet naar school gegaan. Dus nu bijna een jaar later krijg ik een brief van de incasso dat ik de schoolgeld moet betalen maar ik hield mijn mails niet in de gaten dus nu zag ik dat er een bevestiging was van mijn inschrijving. Ze hebben ook volgens mij naar mijn oude adres al die brieven gestuurd dus ik heb niks gehoord van school en ik dacht dat de bevestiging per post zou komen daarom dacht ik van ik heb geen antwoord gegeven gaat niet door. Ik heb helemaal niks schriftelijks gestuurd of gegeven geen ibn nummer of iets dergelijks wie kan mij helpen!!

stofzuigertje

Re: incasso

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk hebben ze ook jou IP nummer en geen afbericht geven en niet jou mails lezen is erg dom voor iemand die een computer cursus wilde....
Het mag dus want je kon toch vooraf zien wat het ging kosten.
Als dit niet zo was had je tijdig afbericht moeten geven.

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: incasso

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Je hebt je via het internet aangemeld voor deze opleiding en bent dus feitelijk een overeenkomst met die (onderwijs)instelling aangegaan. Het feit dat je zelf je e-mail niet regelmatig controleerd en de bevestiging niet hebt gezien, komt ook voor je eigen rekening. Ook het feit dat eventuele brieven naar je oude adres zijn verzonden, kan de (onderwijs)instelling niet worden tegengeworpen, aangezien dat het adres was welke jij aan ze hebt doorgegeven en je blijkbaar ook geen adreswijziging hebt verstuurd. Zij kunnen ook geen adrescheck bij de gemeente uitvoeren. Het feit dat je de opleiding niet hebt gevolgd, lijkt ook geen argument te zijn om niet te hoeven betalen, maar...

... wellicht had de (onderwijs)instelling kunnen en moeten opmerken dat je de opleiding helemaal niet gevolgd hebt. Dat je bijvoorbeeld helemaal geen opdrachten hebt ingeleverd. In dat geval zou je wellicht kunnen proberen het te gooien op enige tekortkoming van de zijde van de (onderwijs)instelling, maar ook dat ontslaat je zelf natuurlijk niet (geheel) van je eigen verplichtingen en het feit dat je zelf de zaak beter had moeten controleren. Ik vrees dat je in elk geval een (aanzienlijk) deel van de kosten zult moeten betalen. Wellicht is het handig om te kijken of er nog onderhandelingsruimte is.

peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

Maar dus iedereen ken dus eigenlijk die mij naam en adres weet mij op een school inschrijven en een valse mail maken want ik heb niks getekend of schriftelijk getekend of iets dergelijks. Dus wat ik denk als iemand mijn adres weet kan iedereen zomaar een mail maken en op mijn naam ergens inschrijven er is niks schriftelijks gebeurd daar wil ik op wijzen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: incasso

Ongelezen bericht door crazyme »

Een overeenkomst hoeft niet altijd schriftelijk tot stand te komen. Zo zijn mondelinge afspraken ook bindend !

peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

maar als ik een bewijs vraag want voor een school heb je toch wel een schriftelijke bewijs nodig en een email adres die niet op mijn naam is kan dat ook een bewijs zijn?

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: incasso

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Zij zullen moeten bewijzen dat ze met jou zaken hebben gedaan. Eventueel kunnen ze via de provider informatie omtrent het IP-adres opvragen. Je zou het er dus op kunnen gokken door stellig te ontkennen dat je een overeenkomst met ze bent aangegaan, maar ja... dat is liegen en niet in overeenstemming met de waarheid! Maar uiteraard kunnen wij je daar niet van weerhouden, maar of dit kans van slagen heeft, blijft de vraag.

peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

Oke en als ik het toch moet betalen heb ik dan kans dat ik per maand betaald want ze willen het bedrag in 1 keer gestort hebben?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: incasso

Ongelezen bericht door puma73 »

peter12345 schreef:hallo iedereen onlangs had ik een aanmelding bij een school gedaan voor mijn opleiding via het internet. Een 1 jarig opleiding die 1000 euro zou moeten kosten dus ik heb aangemeld via internet mijn gegevens ingevuld dus ze vroegen van mij mijn adres, telefoonnummer en naam voor de rest heb ik geen informatie gegeven. Dus daarna heb ik een tijdje gewacht maar ben ik van mijn gedachte veranderd en ben niet naar school gegaan. Dus nu bijna een jaar later krijg ik een brief van de incasso dat ik de schoolgeld moet betalen maar ik hield mijn mails niet in de gaten dus nu zag ik dat er een bevestiging was van mijn inschrijving. Ze hebben ook volgens mij naar mijn oude adres al die brieven gestuurd dus ik heb niks gehoord van school en ik dacht dat de bevestiging per post zou komen daarom dacht ik van ik heb geen antwoord gegeven gaat niet door. Ik heb helemaal niks schriftelijks gestuurd of gegeven geen ibn nummer of iets dergelijks wie kan mij helpen!!
Ik denk dat je wel een vakje hebt aangevinkt voor het akkoord verklaren met de algemene voorwaarden.

Je moet je wel realiseren dat je niet zommar ergens kunt aanmelden en als je geen zin meer hebt niks van je laten horen. dat kost geld in het echte leven

peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

Oke iedereen ik heb wel een fout gemaakt maar ik ga er wel van uit dat een overeenkomst niet alleen met een mail en een adres en telefoonnummer kan ze hebben toch wel iets nodig om echt te laten zien dat ik het ben bijv een elektronisch handtekening of een bsn nummer ?

stofzuigertje

Re: incasso

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik jou gegevens zou hebben is fraude mogelijk....
Naam, Adres, Mail adres en zo maar dan zie je toch een vreemde Email....

En bij aanmelden is meestal gelijk het IP adres genoteerd van jou Internetprovider en als ik zou frauderen komen ze toch bij mijn uit.
Een IP adres is het nummer van jou Internet verbinding, vergelijkbaar met een telefoon nummer en dat is het bewijs wie deze aanvraag heeft gedaan.

Dus zo is het toch redelijk geregeld....?

peter12345
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:07

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter12345 »

Maar ik heb thuis geen internet dus dat maakt niet uit altijd bij de internet cafe?
Wat ik wil zeggen wat is de bewijs dat ik heb ingeschreven een mail met alleen maar een adres en naam is dat genoeg volgens de wetten?

pollie66
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 mei 2011 19:02

Re: incasso

Ongelezen bericht door pollie66 »

Zij zullen moeten bewijzen dat ze met jou zaken hebben gedaan. Eventueel kunnen ze via de provider informatie omtrent het IP-adres opvragen
En bij aanmelden is meestal gelijk het IP adres genoteerd van jou Internetprovider en als ik zou frauderen komen ze toch bij mijn uit.
Een IP adres is het nummer van jou Internet verbinding, vergelijkbaar met een telefoon nummer en dat is het bewijs wie deze aanvraag heeft gedaan.
wat een b*llshit zeg, daar klopt helemaal niets van.
een ip adres wordt niet zomaar effe gegeven door een provider hoor.

neemt natuurlijk niet weg dat TS wel ongelooflijk dom bezig is geweest.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: incasso

Ongelezen bericht door Guardian72 »

stofzuigertje schreef:Een IP adres is het nummer van jou Internet verbinding, vergelijkbaar met een telefoon nummer en dat is het bewijs wie deze aanvraag heeft gedaan.
Sorry - maar een IP adres alleen is totaal geen bewijs van wat dan ook.
Een IP adres kan namenlijk relatief eenvoudig (als je weet wat je moet doen dan) gespoofed worden (oftwel vervalst).

Het is hooguit ondersteunend bewijs, maar als men alleen een IP adres heeft, is dat op zichzelf nooit sluitend bewijs.

Daarnaast, sommige mensen hebben een niet beveiligd draadloos modem/router - als je dan met je smartphone of laptop die verbinding 'leent' heb je het IP adres van de eigenaar van de verbinding.. (Even los van het feit dat je wireless niet beveiligen 'een beetje dom' is)

Gesloten