LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jan Hand

Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Jan Hand »

Hallo,

Ik wilde eens weten hoe het nu zat met een incasso-vordering van een Deurwaarderskantoor.
Ik had ooit ergens een schuld waaraan ik herinnerd werd door een incassobrief van een Gerechterlijk Deurwaarderskantoor en die ik verder onmogelijk kan betalen en dus aangemeld bij schuldhulpverlening in Amsterdam.
Ik heb ze tevens een mail gestuurd dat ik zulks heb gedaan en aan de hand daarvan de zaak aan te houden omdat naar ik meen je het recht hebt op een fatsoenslijke rechtsgang.
Nu wilde ik weten wat te doen als zij gewoon verder de procedure ingang zetten en niks van mijn aanmelding aantrekken.
-Moet ik nog naar aan sociale Raadsman om het juridisch verder met hun uit te vechten
-Kan ik hun voorzetting bij een eventuele zitting ongeldig laten verklaren vanwege,onrechtmatige rechtsgang omdat zij mijn inspanning inzake de aanmelding bij schuldhulp verlening niet hebben afgewacht(of zoiets)
-Wat zijn mijn verdere opties opdat zij niet hun "push" tot een vonnis kunnen doorzetten ( en dus waarschijnlijk beslagleggingof niet? en zo nee,wanneer wel?) en mijn eigen acties de kwestie zo goed als kwaad mogelijk te schikken.

Kortom: Wat zijn mijn opties?

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door berendjan »

Wanneer je, als prive persoon, zo diep in de schulden zit dat je er op een normale manier niet meer uit kunt komen zijn er in principe 2 mogelijkheden. De eerste is de schuldhulpverlening waarbij je het beste een beroep kunt doen op een gemeentelijke kredietbank. Als die jou als klant aannemen doen zij naar de schuldeisers een voorstel hoe jij je schuld wilt aflossen. Het is dan aan de schuldeisers of zij het voorstel aannemen of niet. Nemen zij het voorstel aan dan loopt de rente over de restschuld gewoon door. Wanneer je zo diep in de schulden zit dat schuldsanering geen optie is kan de volgende stap een WSNP aanvraag bij de kantonrechter zijn. Deze bekijkt of je voor een WSNP regeling in aanmerking komt. Is de uitslag voor jou positief dan krijg je een bewindvoerder toegewezen die al jou post ontvangt, doorleest en vervolgens doorstuurt naar jou, maar ook al je inkomsten. Daaruit krijg je maandelijks een zogenaamd leefgeld uitgekeerd dat net genoeg is om van te leven maar je totaal geen ruimte voor leuke dingen biedt. Kom je in de WSNP terecht mag je ook geen nieuwe schulden meer maken maar mogen er ook geen oude schulden meer opduiken die je voor de rechter verzwegen hebt. Gebeurt dat toch dan vlieg je met een rotvaart uit de WSNP regeling en dan is de enige optie nog een persoonlijk faillisement waar je pas uit komt zodra al je schulden, inclusief rente en kosten betaald zijn. Nu even terug naar het meest positieve, de WSNP regeling. Al jouw inkomsten minus het leefgeld belanden op een rekening die, meestal, na 3 jaar wordt afgesloten. Op basis van het saldo van die rekening krijgen de bekende schuldeisers een betalingsvoorstel waarvoor geldt slikken of stikken. Het saldo van die rekening wordt uitbetaald aan de schuldeisers en daarmee zijn de oude schulden definitief afgelost en begin je met een schone lei. Vervuil je die overigens weer door opnieuw schulden op te bouwen krijg je geen tweede kans meer door opnieuw een WSNP regeling aan te vragen. Zolang je echter in de schuldsanering zit zullen schuldeisers je in je nek blijven zitten omdat in een WSNP regeling minder geld komt dan wanneer ze proberen in een schuldsanering geld te incasseren. daar kunnen ze in principe alles proberen te incasseren. Overigens is, met uitzondering van oa gemeentelijke belastingen, gewone belastingen en IB vorderingen incasso pas mogelijk na vonnis van de kantonrechter.

Gast

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Gast »

Of je gaat een paar jaar relaxed leven.
Bij vrienden/familie of klust wat bij.

Want na een paar jaar worden de schulden afgeboekt omdat zolang het dossier open blijft de opdrachtgever de rekening blijft krijgen.

(ibg, gemeentebelastingen enzo die blijven wel open (omdat de rekening uiteindelijk door de burger betaalt wordt))

Je kunt van een bijstandsuitkering leven of je zorgt dat je een relaxed baantje vind rond het minimumloon. Dan mogen ze maximaal 10 % in beslag nemen de rest is bij wet verboden omdat het bestaansgeld is. :-)

Gast

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Gast »

PS:

dus als je X aantal schuldeisers hebt die via de rechter je loon in beslag nemen, en het is een loon rond het minimum (in dit geval uitstekend) dan moeten ze die 10 % met elkaar gaan verdelen. Vechten ze het uit om die paar euro's per maand te incasseren en uiteindelijk valt het "eurootje" en bedenken ze dat ze 20x meer kosten maken om het te incasseren dan het bedrag zelf :)

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door berendjan »

Met uitzondering van de fiscus, de gemeentelijke belastingen en studiefinanciering kan een schuldeiser pas tot incasso overgaan zodra er een vonnis van de rechtbank is. Dan kan bijvoorbeeld ook loonbeslag gelegd worden. Maar kunnen ook roerende en onroerende goederen in beslag genomen en openbaar verkocht worden. Loonbeslag kan gelegd worden tot er een wettelijk vastgelegd minimumbedrag overblijft. Bij iemand die in loondienst werkt kan hoger loonbeslag gelegd worden dan bij iemand die van een uitkering moet leven. Aan een vonnis van de rechter zit geen maximale incassotermijn verbonden. Dat vonnis kan ten allen tijde geexecuteerd worden. Over het openstaande saldo wordt wettelijke rente berekend. Een paar jaartjes in de luwte gaan wonen helpt niet, je schulden worden alleen maar groter door de bijkomende rente. Zodra je weer inkomen krijgt of bijvoorbeeld een erfenis of andere extra inkomsten kun je daar dag met het handje tegen zeggen zolang je schuldeisers hun schulden die door de rechter zijn toegewezen nog niet ontvangen hebben. Als je de raadgevingen van sommigen op deze topic zou opvolgen, kom je nooit meer van je schulden af. Ook niet via WSNP. Want als de rechter vaststelt dat je er alles aan gedaan hebt om je schulden niet te hoeven aflossen kom je voor WSNP niet in aanmerking. Een persoonlijk faillisement kan iemand zijn hele leven achtervolgen.

m.korput

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door m.korput »

Ik heb ook een rekening gehad van intrum justitia in opdracht van inkclub.nl

Wegens omstandigheden ben ik te laart met betalen.

De rekening ziet er als volgt uit:
hoofdsom E 33,68
rente E 0,33
incassokosten E 34,00
registratiekosten E 25,00
-----------------------------------------
E 93,01

Ik vind het een asociale hoge rekening mogen zij dit in rekening brengen en zo ja staat dit in een wet?
Wie kan mij dit vertellen?
En wie kan mij het adres of internetadres geven (op de site staan alleen maar automatisch sites die automatisch standaard mails terug sturen)
van inkclub.nl

in afwachting op jullie spoedige persoonlijke email

Jan Hand

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Jan Hand »

@berendjan:

En als ik maar 1 grote schuldeiser heb wiens vordering +/- € 20.000 is en ik het wel terug wi betalen maar gewoon vanwege mijn bijstands-niveau niet aan toekom?
Bedoel heeft het incasso-bureau dan nog steeds alle touwtjes in handen ondanks mijn pogingen e.e.a te 'vertragen' door middel van een Schuldsanering(duurt ook weken en moeten zij die inspanningen afwachten?) of anders een sociaal raadsman om e.e.a aan te vragen danwel in het gareel te krijgen alvorens er een vonnis komt?
En geldt dat hezelfde voor WSNP(als blijkt dat bij de beoordeling van schuldsanering zij mij niet kunnen helpen,dan moet ik eenWNSP indienen? en waar en hoe?)Ik begrijp wel dat dat incasso-bureau zit te springen om een vonnis wat dan hebben ze vrij spel tot inboedel beslaglegging/verkoop etc.Maar wat te doen om dat allemaal te vermijden?

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door berendjan »

Een aanvraag om in aanmerking te komen voor een WSNP regeling moet worden ingediend bij de rechtbank waaronder jouw woonplaats valt. Je kunt die aanvraag zelf indienen maar het is beter dat te laten doen door bijvoorbeeld de gemeentelijke kredietbank of via een rechtswinkel. Je schrijft dat jouw schuld ca. 20 mille is aan een schuldeiser. Dat is een behoorlijk bedrag en wat zowel de schuldsanering als de rechtbank zal interesseren is hoe die schuld in die hoogte is ontstaan en wat je hebt gedaan om die schuld te voorkomen of in ieder geval op te lossen. Heb je overleg gevoerd met de schuldeiser om te komen tot een ook voor hem acceptabele afbetalingsregeling? Bij zowel schuldsanering als WSNP moet er natuurlijk wel uitzicht zijn op een goede afloop. Zowel bij schuldsanering als bij WSNP staat voorop dat je niet een tijdlang er maar op los geleefd hebt zonder je zorgen te maken over de schulden die ontstaan en het aflossen ervan. Noch schuldsanering, noch WSNP zijn bedoeld om jou te verlossen van problemen die je door eigen toedoen bewust in het verleden hebt gecreeërd. Het beste advies dat ik jou kan geven is om eens te gaan praten met de gemeentelijke kredietbank of een rechtswinkel en daar jouw kaarten open en bloot en volledig op tafel te leggen. Die kunnen jou het beste antwoord geven op jouw vragen.

Gast

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Gast »

Barend knap van je dit verhaal, nog 1 vraagje ? Heb je zelf iets gemaakt van je leven ????

Denk het niet !! Wie ben jij om mensen de les te leren die je zelf niet kunt toepassen in je leven.

Mo en Momo.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door berendjan »

Waar lees jij dat ik mensen de les lees? Ik geef slechts goedbedoeld advies. Niet zoals anderen doen in de zin van vertragen, je een tijdje in de luwte houden in de hoop dat het dan vanzelf voorbijgaat. In mijn werk maak ik het met grote regelmaat mee dat de schulden die mensen, bewust of onbewust, gemaakt hebben alleen maar groter worden doordat ze op een gegeven moment stil in een hoekje blijven zitten in de hoop dat schuldeiser, incassobureau en deurwaarder op een gegeven moment aan hun deur voorbijgaan. Dat doen ze niet, hooguit gaan ze de weg naar de rechtbank met als gevolg dat de schulden, zorgen en ellende alleen maar groter en onoplosbaarder worden. In mijn werk steek ik vaak genoeg de goedbedoelde helpende hand uit om te proberen met een schuldenaar tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen. Als die hand niet wordt aangenomen of erin gebeten wordt, dan wordt de rechtbank ingeschakeld met alle gevolgen van dien. Gast, heb jij je zaakjes in orde of rollen jij en je mogelijke familie door jouw instelling van de ene in de andere trammelant?

Gast

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Gast »

Het was bij ons vroeger een duiventil en ik werd verkeerd begrepen door mijn vriend en toen volgde er een lange story..................

Gast

Re: Incasso vordering volgens bepaalde wegen?

Ongelezen bericht door Gast »

""Of je gaat een paar jaar relaxed leven.
Bij vrienden/familie of klust wat bij.

Want na een paar jaar worden de schulden afgeboekt omdat zolang het dossier open blijft de opdrachtgever de rekening blijft krijgen.

(ibg, gemeentebelastingen enzo die blijven wel open (omdat de rekening uiteindelijk door de burger betaalt wordt))

Je kunt van een bijstandsuitkering leven of je zorgt dat je een relaxed baantje vind rond het minimumloon. Dan mogen ze maximaal 10 % in beslag nemen de rest is bij wet verboden omdat het bestaansgeld is. """


Hier moet ik toch eens op reageren. Wat ben jij voor een raar figuur? Laat anderen maar lekker betalen, ik kom er wel ZONDER mijn schulden af te lossen?

Op de eerste plaats gaat het echt niet zo gemakkelijk als jij denkt.

Op de tweede plaats: ik zou er niet trots op zijn om op die manier van mijn schulden af te komen.

Gesloten