LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Astyv
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2018 18:59

Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door Astyv »

Goedemiddag dames/heren,

Ik zal even in het kort mijn situatie uitleggen. Ik heb een rekening van mijn school vergeten te betalen herhaaldelijk. Steeds de rekening op een stapel gegooid en vergeten inclusief die van het incassobureau. Ongelofelijk stom natuurlijk maar dat is dus mijn situatie.

Nu heb ik gisteren (woensdag 14 maart) een brief ontvangen dat ik binnen 5 dagen moest betalen of anders gedagvaardig werd. Nu is het probleem dit moest telefonische gebeuren. Aangezien ik mijn in de jongeren groep vond moest er eerst een google zoekopdracht op los gelaten om überhaupt the weten wat dit was.

Eenmaal uitgevonden wat het was het maar aangevraagd bij mijn bank. Alleen aangezien het al na openingsuren was en dus minimaal 2 dagen duurt voordat ze reageren is er dus een kans dat die code pas maandag aankomt. Oftewel na het verlopen van de deadline. Nu heb ik contact proberen op te nemen met het incassobureau of dit ook via internetbankieren te betalen was. Hier heb ik geen antwoord op gekregen.

Nu is zijn mijn vragen als volgt:

- is het normaal dat er slechts 1 manier van betalen is bij incassobureaus?
- Wat zijn mijn opties als ik dus niet optijd kan betalen?
- Wat zijn de gevolgen als je niet komt opdagen bij een dagvaarding?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met deze vragen.

Mvg,

Astyv

ps : ik weet niet of de naam van het incassobureau relevant is.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 mar 2018 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door yan »

- Nee het is niet normaal dat er maar 1 manier wordt toegestaan. Taak van het incassobureau is zorgen dat er betaald wordt, dan is het logisch als ze dit dus zo makkelijk mogelijk maken. Het lijkt erop alsof ze u opzetteling willen dagvaarden, ze weten namelijk zelf ook wel dat de betaling nooit binnen 5 dagen binnen kan zijn met dergelijk ongebruikelijke betaalmethode.

- Wat u zou kunnen doen is gewoon via internetbankieren betalen. Dit kan op rekening van het incassobureau OF op rekening van de school waar u eigenlijk aan had moeten betalen. Als dat gedaan is, heeft u aan uw betaalplicht voldaan en kan er dus niet meer gedagvaard worden.
(het incassobureau zal zeggen dat dit niet gaat, maar daar zal een eventuele rechter zich niets van aantrekken, die ziet namelijk dat er betaald is en dus er geen rede is tot dagvaarden)

- Die zijn er niet: het is gebruikelijk dat voor kleine incasso-zaken niemand komt opdagen. Afhankelijk van het door u aangeleverde bewijs (de rechtbank informeert u ruim vooraf hoe en wat uw verweer aan te leveren) zal u in het gelijk worden gesteld als er wél betaald is, of in het ongelijk als er niet betaald is.



p.s. gooi die naam maar hierop: dit soort louche bureautjes verzieken de markt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Astyv schreef:- Wat zijn mijn opties als ik dus niet optijd kan betalen?
Zo snel mogelijk de schuldeiser bellen en je situatie uitleggen. Als je een bankrekeningnummer hebt, dan overmaken zonder code. Als je een e-mail adres hebt, stuur er dan een e-mail achter aan met bewijs.
Astyv schreef:- Wat zijn de gevolgen als je niet komt opdagen bij een dagvaarding?
Dan wordt je bij verstek veroordeeld. De eerste keer zal je een schriftelijke reactie moeten insturen. Hiervoor kun je schriftelijk uitstel vragen en dan krijg je standaard vier weken extra de tijd. Ik verwacht dat je sowieso veroordeeld zal worden. Mijn advies is daarom bel zo snel mogelijk de schuldeiser. Ook als je dagvaarding al hebt ontvangen, want dan is er een kans dat verdere kosten voorkomen kunnen worden.

stofzuigertje

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Per telefoon betalen kan nooit verplicht worden.

Zelf heb ik dit gestopt omdat 1, de leesbaarheid op Laptop beter is dus minder kans op fouten.
2 het gaat binnenkort €0,50 per maand extra kosten bij mijn bank.

Ook de contactloze betalingen gestopt, naast contactloos zakkenrollen kans gaat dit ook €0,50 kosten dus gelijk uitgezet.

Je mag zelf weten of en welke diensten je gaat afnemen, en niet de incasso firma.
Ook zijn er nog digibeten die geen Internet bankieren hebben......

Gewoon normaal betalen en dit verzoek negeren wegens ongeoorloofde verplichtingen en bij aanvraag Telefoon bankieren kan door ING problemen van afgelopen week en vele nieuwe klanten bij mijn bank wel eens enkele weken duren wegens plotselinge drukte van de ING weglopers!

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wat is het probleem ??????? Betaal kontant aan de school ,daar kom je toch elke dag.

stofzuigertje

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens diefstal risico en geen interesse om het regelmatig bij de bank te storten gaan diverse scholen en gemeentes op uitsluitend online betalen over!
Vaak ontbreekt ook het wisselgeld...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door gosewijn »

stofzuigertje schreef:Wegens diefstal risico en geen interesse om het regelmatig bij de bank te storten gaan diverse scholen en gemeentes op uitsluitend online betalen over!



Vaak ontbreekt ook het wisselgeld...
Betaal je gepast. Simpel.


En mensen moeten is niet zo angstig doen van ,ik kan wel eens overvallen worden. :wink:

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:- Wat u zou kunnen doen is gewoon via internetbankieren betalen. Dit kan op rekening van het incassobureau OF op rekening van de school waar u eigenlijk aan had moeten betalen. Als dat gedaan is, heeft u aan uw betaalplicht voldaan en kan er dus niet meer gedagvaard worden.
(het incassobureau zal zeggen dat dit niet gaat, maar daar zal een eventuele rechter zich niets van aantrekken, die ziet namelijk dat er betaald is en dus er geen rede is tot dagvaarden)
Alleen je eerste zin is juist: je kunt inderdaad gewoon met internetbankieren betalen. Mail dan ook even je betaalbewijs voor de zekerheid.

Maar... doe dat ALLEEN aan het incassobureau, en niet aan de school. Je creëert dan extra schakels, en dat kost tijd (die je blijkbaar niet hebt). Als de zitting doorgaat als gevolg van jouw betaling aan de school, in plaats van aan het incassobureau, komt dat voor jouw rekening en risico. Betaal niet alleen de hoofdsom, maar ook de incassokosten, anders wordt je alsnog gedagvaard (en de rechter wijst dat ook gewoon toe). Ik ga er vanuit dat de brief van het incassobureau die je eerder al genegeerd had, de vereiste 14-dagen brief was.

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door A. Smit »

Meteen via internetbankieren aan de school betalen en nooit meer facturen op de stapel gooien, stuur betaalbewijs (schermafdruk) naar incassoboer per email.
Ik ben wel heel benieuwd welke incassoboer dit is. Erg vreemd dat je alleen telefonisch zou kunnen betalen. Weet je wel zeker dat dit een echt incassobureau is?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door grun »

A. Smit schreef:Meteen via internetbankieren aan de school betalen
Nee, niet naar de school maar naar het incassobureau. Tijd is erg belangrijk hier om een rechtszaak te voorkomen, dan wil je de kortste route en geen omleiding want dat duurt langer. Hebt u het vorige bericht niet gelezen van moneyman? Die is deurwaarder van beroep, ik schat zijn advies hoger in dan dat van u.

Jfelst
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:25

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door Jfelst »

Telefonisch betalen is een oude term binnen het betalingsverkeer. Tegenwoordig heet dit spoedbetaling en kan gewoon via internetbankieren gedaan worden. Bij beiden wordt de begunstigde op de hoogte gebracht van de bijschrijving op de rekening. Daar wordt ook extra voor betaald. De begunstigde wordt telefonisch (in het verleden) of per e-mail (tegenwoordig) verwittigd dat het bedrag van opdrachtgever onherroepelijk op de rekening is bijgeschreven. De daadwerkelijke bijschrijving gaat net zo snel als met internetbankieren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Incassobureau accepteert alleen telefonische betaling

Ongelezen bericht door grun »

Jfelst schreef:De daadwerkelijke bijschrijving gaat net zo snel als met internetbankieren.
Nee, juist sneller, daarom heet het ook spoedbetaling. Als ik een spoedoverboeking bij mijn bank plaats dan is het geld binnen 1-2 uur overgeschreven, ook als het naar een andere bank moet. Daarvoor moet de opdracht wel voor een bepaalde tijd aangemeld worden (check dat bij uw bank). Het verschil is dus niet alleen dat zowel de opdrachtgever als ontvanger geinformeerd worden, maar vooral dat de transactie daadwerkelijk sneller uitgevoerd wordt dan een normale overboeking. En daar betaal je dan ook voor.

Gesloten