LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
13 mar 2019 10:28
nuteloos? hangt er van af. Er is natuurlijk een verschil tussen contact voor een op zich terechte vordering, en zoals dit lijkt (blijkt) te zijn iemand die echt te goeder trouw is en gewoon onterecht wordt lastig gevallen (om het maar heel netjes te benoemen) over iets waar part noch deel aan is.
Ja, dat verschil is duidelijk. Maar ik noemde het advies nutteloos, omdat het om de gegeven redenen niets oplost. Je komt niet van die onterechte vordering af door een beroep op de AVG te doen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 mar 2019 07:20
Zelfs als er sprake is van agressieve handelspraktijken, wat in de praktijk bij de uitvoering van incassoopdrachten vrijwel nooit wordt aangenomen, dan nog is en blijft de grondslag er. De gegeven opdracht alleen al brengt een administratieverplichting van 7 jaar met zich mee.
Ik had daar vroeger casus van. De energieleverancier verzuimde zes maanden lang om de jaarafrekening op te maken. De consument staakte op een gegeven moment de betalingen. Uit berekening bleek namelijk dat de consument een aanzienlijk bedrag zou terug krijgen, zijn voorschot was ongeveer twee keer zo hoog als zijn verbruik. De energieleverancier gaf een incasso opdracht. De consument gaf richting het incassobureau aan hoe de vork in de steel zat en zij staakte de aanmaningen, zoals het hoort. In deze casus was het onredelijk om ongewenst te blijven aanmanen.

Stel, mijn energieleverancier, aan wie ik mijn rekeningen altijd op tijd betaal, besluit om een incassobureau in te schakelen, omdat zij per abuis een betaling niet hebben verwerkt. Het verstrekken van mijn persoonsgegevens door de energieleverancier aan het incassobureau is een verwerking en een waarvoor geen rechtsgrond bestaat. Het incassobureau verwerkt mijn persoonsgegevens, omdat ze dat nodig heeft om de overeenkomst uit voeren, maar die grondslag vervalt op het moment dat vast komt te staan dat de opdracht onrechtmatig is gegeven. Dat het incassobureau een andere rechtspersoon is, maakt niet dat de energieleverancier mijn persoonsgegeven had mogen verstrekken aan het incassobureau of dat het vergeetrecht opeens niet meer zou gelden.

En waarom kan die administratieverplichting niet worden uitgevoerd als mijn persoonsgegevens daarin worden geanonimiseerd?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door criticus2 »

Moneyman schreef:
13 mar 2019 10:43
criticus2 schreef:
13 mar 2019 10:28
nuteloos? hangt er van af. Er is natuurlijk een verschil tussen contact voor een op zich terechte vordering, en zoals dit lijkt (blijkt) te zijn iemand die echt te goeder trouw is en gewoon onterecht wordt lastig gevallen (om het maar heel netjes te benoemen) over iets waar part noch deel aan is.
Ja, dat verschil is duidelijk. Maar ik noemde het advies nutteloos, omdat het om de gegeven redenen niets oplost. Je komt niet van die onterechte vordering af door een beroep op de AVG te doen.
dat klopt op zich. Het is echter in een dossier wanneer het hoger op zou moeten gaan wellicht wel een extra stok. (ook onder het motto: niet geschoten is altijd mis).

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
13 mar 2019 11:03
En waarom kan die administratieverplichting niet worden uitgevoerd als mijn persoonsgegevens daarin worden geanonimiseerd?
Omdat juist die persoonsgegevens de essentialia zijn om aan de kwaliteitsnormen te voldoen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
13 mar 2019 10:43
criticus2 schreef:
13 mar 2019 10:28
nuteloos? hangt er van af. Er is natuurlijk een verschil tussen contact voor een op zich terechte vordering, en zoals dit lijkt (blijkt) te zijn iemand die echt te goeder trouw is en gewoon onterecht wordt lastig gevallen (om het maar heel netjes te benoemen) over iets waar part noch deel aan is.
Ja, dat verschil is duidelijk. Maar ik noemde het advies nutteloos, omdat het om de gegeven redenen niets oplost. Je komt niet van die onterechte vordering af door een beroep op de AVG te doen.
Dat klopt. Maar persoonlijk vind ik wel dat dit een juiste manier is om de incassocowboys op de vingers te tikken. Ze doen naar mijn mening onvoldoende hun werk. Ze hebben niet de juiste gegevens en persoon. Als deurwaarder zou je zon fout zelf ook niet kunnen accepteren. Zelf zou jij ook eerst zeker zijn van je zaak voordat je actie onderneemt. Het is toch niet aan ts om zijn onschuld aan te tonen. Maar nou juist de incassobureau die zijn facturen moet aantonen zodat ts dat zelf kan controleren. Ik zou ook niks laten zien. Dan hebben ze nou juist mijn gegevens en kunnen ze die zelf aanpassen zodat hun niet fout zitten maar de opdrachtgever. Zo komt er nooit controle over de incassobureaus. Dit is mijn mening. Niet dat het zo is. Als er maar genoeg aangiftes komen tegen dezelfde bureau dan komt er van eigens een onderzoek van de politie e.d..

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap je punt, en ga er een heel eind in mee. Maar san nog heb je niets aan de AVG. Dan kan je beter klagen bij de ACM, om maar eens iets te noemen: dat zet veel meer zoden aan de dijk.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Even off Topic.
Al ik even snel tel 24 regels tekst herhalen worden door moneyman met 4 regels tekst beantwoord
Waarom doen zoveel mensen dat ?

On Topic.
Inderdaad ben ik het wel met moneyman eens, nooit op reageren.
Als er dan als iets te vorderen zou zijn, dan dienen ze dat via de normaal gangbare wettelijk wegen te doen.
Overigens 1000 spam berichten per week, heeft uw provider geen spamfilter ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Incassobureau valt me lastig om vordering uit 2011 op andermans naam

Ongelezen bericht door Theotrucker »

MM is vrijwel altijd erg beknopt zonder ergens omheen te draaien. De kortste directe weg zonder onduidelijke omwegen. Ik vind het persoonlijk erg prettig.

Gesloten