LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mindwarrior
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2016 09:28

Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door mindwarrior » 08 nov 2016 10:06

Ongeveer een half jaar geleden geparkeerd gestaan op straat in Breda, via Parkmobile. Aangemeld bij aankomst en afgemeld bij wegrijden. Bij het teruglopen naar de auto zag ik op mijn mobiel iets geks, namelijk dat ik ook geparkeerd stond in de parkeergarage vlakbij voor 0,26 EUR. Helaas ben ik destijds vergeten direct contact op te nemen met Parkmobile om aan te geven dat er iets vreemds aan de hand was.

Enfin, ik kreeg de rekening ergens in april en tot mijn stomme verbazing was er een bedrag afgeschreven van ruim 40 EUR, terwijl de parkeeractie niet groter kan zijn geweest dan 1,50 EUR bij benadering, want de auto heeft plusminus anderhalf uur op straat geparkeerd gestaan.

De rekening niet betaald en door de commotie had ik de parkeerbelasting ook niet afgedragen, wat ik overigens op een later tijdstip alsnog heb betaald voor ik de brief van het incassobureau ontving.

Natuurlijk heb ik gecorrespondeerd met Parkmobile, die alle verantwoordelijkheid bij mij, als klant neerlegde.

Wat ik ook tegen inbracht, IK was verantwoordelijk. Parkmobile beweerde dat zij enkel en alleen geld verzamelde voor zijn klanten en voor de rest niets voor mij kon betekenen. Ik verwachtte dan van Parkmobile dat hij zijn klant (Gemeende Breda) op de hoogte zou brengen van dit probleem, want als hij slechts geld incasseerde voor hun klant dan had ik niets meer te maken met Parkmobile in deze zaak, dacht ik.

Na een poos vernam ik niets meer. Daarna ontving ik de eerste incassobrief. Vooraf had ik de parkeerbelasting al afgedragen. Ruim boven het verschuldigde bedrag, namelijk 3,50 EUR. Ook had ik contact gezocht met een advocaat van Raetsluy Advocaten, te Breda, om nog meer gezeur voor te zijn. Ik noem de naam van het bedrijf, omdat dit bureau vaak mensen helpt, zonder eerst rekeningen te sturen en daarna.

De advocaat had mij gerustgesteld met de mededeling dat als ik aan de parkeerbelasting had voldaan, ik geen zorgen meer hoefde te maken. Het Hooggerechtshof had in een soortgelijke zaak geoordeeld dat signalen van apps kunnen worden verstoord door hoge gebouwen, etc. Zodoende kunnen tijden, bedragen, plaatsen afwijken. (In woorden van soortgelijke strekking)

Vervolgens ontving ik een brief met een bedrag dat verhoogd was met de incassokosten. Ook aan dit bureau situatie uitgelegd. Daarna heb ik de mensen van dit bureau niet meer te woord gestaan, want aan dovemansoren kun je niets uitleggen.

Ik ontving twee weken geleden een brief met de dreiging van juridische stappen die dit bureau ging nemen en vorige week nog een sms'je ontvangen met het bericht snel te betalen anders volgde er een juridisch gevecht.

Klaas Jan
Berichten: 1697
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 08 nov 2016 11:19

Medewerkers van de Gemeente Breda constateerden blijkbaar dat u niet betaald had voor parkeren. En daarvoor kreeg u een naheffing. Op zo'n naheffing staat wat je moet doen om bezwaar te maken. Hoe, waar, binnen welke termijn en er staat ongetwijfeld ook in of je de naheffing wel of niet dient te betalen zolang het bezwaar loopt. Als je die aanwijzingen volgt blijft je de incasso ellende bespaard.
Bij Parkmobile zie je ter plekke of een aan- of afmeldactie geslaagd is. Mocht er twijfel zijn dat is dat onder Parkeerhistorie in de app te controleren.
Ik ben geen jurist maar vraag me af hoe kansrijk een juridische procedure tegen Parkline is want het gaat om het functioneren van hún app.
En hoe steekhoudend het argument gevonden wordt dat er een mogelijke storing in een app door hoge gebouwen etc. geweest kan zijn. Elk gebruik van de app van Parkline zou dan immers altijd aangevochten kunnen worden want er zou altijd ergens storing kunnen zijn.

mindwarrior
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2016 09:28

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door mindwarrior » 08 nov 2016 11:37

Hoi Klaas Jan,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen naheffing gekregen van Gemeente Breda, want ik deed geen zaken met de gemeente.

Dispuut is ontstaan door een storing in de app, die Parkmobile niet wil toegeven.

k2p
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door k2p » 08 nov 2016 12:02

Snap niet goed wat je wilt. Je parkeert en bij aanmelden zie je blijkbaar over het hoofd dat je een verkeerde zone aangeeft. (Ik ga er vanuit dat de Parkmobile app je ook goed waarschuwt voor plaatsbepaling bij benadering en dat je dient te dubbelchecken.) Daarna krijg je een te hoge rekening, waarmee je naar een advocaat gaat... Wat is dan je punt? Wil je advocaat je niet verder helpen?

Stond je trouwens tegelijkertijd op 2 zones ingecheckt? Want zo doe je het klinken.

mindwarrior
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2016 09:28

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door mindwarrior » 08 nov 2016 13:57

Beste k2p, je zou mijn verhaal nog eens moeten lezen, want je snapt geen snars wat ik uitgelegd heb. Ik klink niet alsof ik op twee zones tegelijk ingecheckt was, dat klinkt in jouw hersenen. Hoe kan ik op twee zones tegelijkertijd aangemeld zijn als ik maar op een straat kan klikken op de app.

Sorry, ik ga hier verder niet op in. Als je het nog niet begrijpt, stel ik voor dat je nog eens naar school gaat en lessen neemt in BEGRIJPEND LEZEN. Succes

absent
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door absent » 08 nov 2016 14:08

mindwarrior schreef:Beste k2p, je zou mijn verhaal nog eens moeten lezen, want je snapt geen snars wat ik uitgelegd heb. Ik klink niet alsof ik op twee zones tegelijk ingecheckt was, dat klinkt in jouw hersenen. Hoe kan ik op twee zones tegelijkertijd aangemeld zijn als ik maar op een straat kan klikken op de app.

Sorry, ik ga hier verder niet op in. Als je het nog niet begrijpt, stel ik voor dat je nog eens naar school gaat en lessen neemt in BEGRIJPEND LEZEN. Succes
Dan euh... vertel het verhaal nog maar een keer. Ook ik meen te lezen dat je op twee plekken stond ingecheckt.
En dat is dus niet zo. Daarmee is gelijk duidelijk dat jezelf de plek niet goed hebt aangegeven in de app. Begrijpend lezen is dus ook voor jou een dingetje.

CB
Berichten: 2430
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door CB » 08 nov 2016 14:15

mindwarrior schreef:Bij het teruglopen naar de auto zag ik op mijn mobiel iets geks, namelijk dat ik ook geparkeerd stond in de parkeergarage vlakbij voor 0,26 EUR.
Met ook geef je inderdaad aan, dat je op meerdere plaatsen geparkeerd staat. Wellicht heb je zelf de lessen in begrijpend Nederlands lezen nodig.

sacredfour
Berichten: 1752
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door sacredfour » 08 nov 2016 15:06

In de alg. voorwaarden lezen we:
2.8 Gebruiker mag er pas van uit gaan dat een parkeeractie aan- of afgemeld is nadat een bevestiging hiervan is ontvangen.
En:
2.9 Wanneer er sprake is van storing in het parkeersysteem van Parkmobile of een netwerk van derden, dient Gebruiker het verschuldigde parkeertegoed op andere wijze te voldoen, bijvoorbeeld door een parkeerkaartje te kopen bij de betaalautomaat. Aanmelding is dan niet mogelijk. Voor afmelding in geval van storing kan men bellen met 0900-6665666 (€ 1,- pg) of zichzelf afmelden via http://www.mijnparkmobile.nl.

Als de aan- en afmelding correct is verlopen dan heb jij een punt. Is dit het geval?

olaf79
Berichten: 8275
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door olaf79 » 08 nov 2016 15:08

mindwarrior schreef:Beste k2p, je zou mijn verhaal nog eens moeten lezen, want je snapt geen snars wat ik uitgelegd heb. Ik klink niet alsof ik op twee zones tegelijk ingecheckt was, dat klinkt in jouw hersenen. Hoe kan ik op twee zones tegelijkertijd aangemeld zijn als ik maar op een straat kan klikken op de app.

Sorry, ik ga hier verder niet op in. Als je het nog niet begrijpt, stel ik voor dat je nog eens naar school gaat en lessen neemt in BEGRIJPEND LEZEN. Succes
Doe even normaal man. Als je hier hulp wilt zul je je wat openen en vriendelijker moeten opstellen...zo maak je geen schijn van kans

taxikemperman
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door taxikemperman » 09 nov 2016 08:17

Zoals anderen ook al schreven: u schreef echt dat u ook in de parkeergarage aangemeld stond.
U geeft zelf ook al aan dat u geen alarm heeft geslagen op dat moment bij Parkmobile.
Parkmobile heeft aan de Gemeente netjes het parkeergeld betaald. (Voor u voorgeschoten)
De Gemeente staat hier dus totaal buiten, aangezien deze door Parkmobiel betaald is en kunt u dus geen bezwaar maken bij de Gemeente.
Vervolgens betaald u niet de totale rekening aan Parkmobile.
U bepaalt dat u van de € 40,00 maar € 3,50 hoeft te betalen. Parkmobile bestrijd dit en eist op dat moment terecht het verschil op.

Het enige wat u zou kunnen doen, is aantonen bij Parkmobile dat u ingelogd stond op twee locaties met hetzelfde kenteken op hetzelfde tijdstip aan de hand van u factuur of eventueel de factuur betwisten met een screenshot van uw telefoon waar de juiste parkeeractie op staat.
Als op de factuur maar één parkeerhandeling staat en op uw telefoon dezelfde parkeerhandeling (waarschijnlijk automatisch gestopt door overschrijding van de maximale tijd) dan kunt u beter gewoon de factuur met alle kosten betalen omdat u totaal geen bewijs heeft

kweenie
Berichten: 15392
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door kweenie » 09 nov 2016 08:41

Je wordt bij zulke apps uitentreuren gewaarschuwd dat je altijd moet controleren of je het juiste zonenummer hebt geselecteerd. Juist omdat je op veel plekken op een grensgebied zit van twee of meer zones of meerdere parkeerinstanties.

Als je dat niet hebt gedaan, dan kan het zijn dat je voor de zelfde gemeente parkeerbelasting hebt betaald voor een andere zone. Zoals je aangeeft kun je dan bezwaar maken, omdat je kunt aantonen dat je wel parkeerbelasting hebt betaald. Dat zul je dan wel op de juiste manier moeten doen. De gemeente zal dan mogelijk de boete wel intrekken, al zal dat niet van harte gaan.

Maar in dit geval heb je geen parkeerbelasting betaald, je hebt aan een parkeergarage betaald. Dat is een heel ander bedrijf. Dat is een heel andere situatie dan als je wel de juiste parkeerbelasting zou hebben betaald, maar alleen voor een onjuiste zone. Het is in dit geval dus wel terecht dat je een naheffing parkeerbelasting krijgt.

Maar ik neem aan dat je de volgende keer wel goed controleert of je het juiste zonenummer hebt geselecteerd?

Klaas Jan
Berichten: 1697
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 09 nov 2016 10:21

@kweenie, mindwarrior schrijft dat het geschil over op straat parkeren gaat. Daarnaast blijkbaar ook voor 0,26 euro in een parkeergarage zag hij tot zijn verbazing. Die 0,26 euro voert hij aan om duidelijk te maken dat er wat hem betreft een technisch mankement was in de parkeer app.

stofzuigertje

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 09 nov 2016 12:35

Dit is voor mij de reden waarom ik voortaan weer per bankpas betaal en nog liever gratis aan de rand parkeerde en de vouwfiets pak!

GJvdZ
Berichten: 7407
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door GJvdZ » 09 nov 2016 12:42

mindwarrior schreef:Beste k2p, je zou mijn verhaal nog eens moeten lezen, want je snapt geen snars wat ik uitgelegd heb. Ik klink niet alsof ik op twee zones tegelijk ingecheckt was, dat klinkt in jouw hersenen. Hoe kan ik op twee zones tegelijkertijd aangemeld zijn als ik maar op een straat kan klikken op de app.

Sorry, ik ga hier verder niet op in. Als je het nog niet begrijpt, stel ik voor dat je nog eens naar school gaat en lessen neemt in BEGRIJPEND LEZEN. Succes

"Dispuut is ontstaan door een storing in de app, die Parkmobile niet wil toegeven."

Als je met Parkmobile net zo communiceert als hier kan dat dispuut nog heel lang duren....

stofzuigertje

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 09 nov 2016 12:44

Met lichte aanhanger op straat en auto in parkeergarage is 2x zelfde kenteken invoeren wel noodzakelijk!

Parkmobile
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:39

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door Parkmobile » 09 nov 2016 14:24

Beste heer/mevrouw,

Bedankt voor uw bericht.

Wij betreuren het te vernemen dat u de incassokosten als onterecht ervaart.

Wij hebben inmiddels de correspondentie opgezocht. Ondanks uw stelling dat u aan de parkeerbelasting zou hebben voldaan in een pre-incasso fase, heeft u nu een incasso brief ontvangen. Dit komt omdat u uw openstaande factuur slechts ten dele heeft voldaan. Zoals u zelf aangeeft heeft u een bedrag aan ons overgemaakt van 3,50 Euro, maar uw factuur bedroeg ruim 40 Euro. U bent het niet eens met de gefactureerde kosten en wij hebben u in meerdere e-mails en telefoongesprekken gepoogd uit te leggen waar deze op zijn gebaseerd.

Er is op 22 augustus nog telefonisch contact gezocht om te voorkomen dat uw kosten verder zouden oplopen, helaas konden wij u niet van het antwoord voorzien wat u van ons wenst.

Parkmobile int inderdaad de kosten namens derden, in dit geval de gemeente Breda. Wij kunnen en mogen derhalve geen wijziging aanbrengen in de door u aangemelde en afgemelde acties. U heeft gekozen het heft in eigen handen te nemen en slechts 3.50 Euro te betalen van de totale openstaande factuur. Wij hebben derhalve, na meerdere contacten, gekozen deze factuur aan een incassobureau uit handen te geven.

Hoewel wij het betreuren dat u ons deze kosten aanrekent kunnen wij de verantwoordelijkheid voor deze situatie niet van u overnemen en derhalve ook deze kosten niet voor u dragen.

Met vriendelijke groeten,

Petra Bolijn
Customer Support

Moneyman
Berichten: 16192
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door Moneyman » 09 nov 2016 15:52

Heldere reactie. Ik denk niet dat TS dit gaat winnen. Zeker niet gezien de manier waarop de strijd wordt gevoerd...

sjohie
Berichten: 9330
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door sjohie » 10 nov 2016 09:58

Ik zie dat er 1 garage is in Breda waar je naar binnen kan met de parkmobile app, en dat is de parkbee garage aan de Markendaalseweg (Breda centrum). De site van parkbee zegt dat je alleen toegang kan krijgen via de parkmobile app, die opent de slagboom. Als je daar niet hebt gestaan, zou je bij parkbee kunnen vragen om een uitdraai van het logboek van de slagboom rond de tijd dat je er stond. Daarin zal jouw parkmobile id dan dus niet voorkomen lijkt me?

breien
Berichten: 3613
Lid geworden op: 01 nov 2014 12:51

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door breien » 10 nov 2016 10:06

Dit lijkt mij een wijze les voor TS. Als TS ziet dat het fout gaat op de parkeer-app dan kan hij het best direct bij parkmobile aan de bel trekken. Maanden achteraf valt er blijkbaar niets meer na te gaan wat er fout is gegaan in de ogen van TS.. Het is aan TS om de fout te bewijzen.

William vd Broek
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2016 09:11

Re: Incassokosten op onterechte vordering parkeerkosten

Ongelezen bericht door William vd Broek » 20 nov 2016 11:21

Ik heb nooit problemen met parkmobile, en voor een parkeergarage heb ik een druppel van parkmobile
dus het parkeren op straat en in een parkeergarage is op deze manier mooi gescheiden.

Ik heb zelf 1 x een fout gemaakt met het aanmelden van onze tweede auto, namelijk 1 cijfer verkeerd ingevoerd van het kenteken.
Ik kreeg terecht een bekeuring van gemeente Oosterhout, dus we stonden aangemeld met een niet corresponderende kenteken nummer maar wel betaald via parkmobile.
na contact gehad te hebben met verkeershandhaving in Oosterhout mochten we bezwaar aantekenen met de bewijsstukken dat we hebben betaald maar dan onder een afwijkend kenteken nummer en die werd netjes geaccepteerd en binnen twee weken kregen we de betaalde gelden terug.

Gesloten