Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat mensen in gebreke blijven met betalen, dat zouden ze moeten verbieden.

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Daar heeft u gelijk in echter betaling eisen van een verjaarde niet gestuite factuur klopt ook van geen kanten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

barrymossel schreef:
30 mar 2023 14:47
Dat opkopen van vorderingen zouden ze moeten verbieden trouwens. Bah.
Welnee. In het opkopen op zichzelf zit het probleem niet. Opkopen van vorderingen is voor veel kleine zelfstandigen juist een zegen.
juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:03
Daar heeft u gelijk in echter betaling eisen van een verjaarde niet gestuite factuur klopt ook van geen kanten.
Dat een vordering verjaard is betekent niet dat die vordering er niet meer is. Die is er wel degelijk (er kan bijvoorbeeld gewoon mee verrekend worden). Het betalen van een verjaarde vordering is dus ook géén onverschuldigde betaling. Een schuldeiser mag dus ook gewoon betaling vragen, maar kan het alleen niet meer afdwingen.

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat je als schuldeiser een vordering laat verjaren geeft toch wel aan dat je er eigenlijk niet zo'n interesse in hebt anders had deze de vordering wel gestuit. Om dan zo'n oude vordering te verkopen vind ik dan ook niet netjes. Zeker als het hele dossier niet wordt meegeleverd aan de koper. Hoe moet de debiteur dan controleren of de vordering wel klopt?
Eigenlijk is het raar dat IK een wanbetaler verdedig want ik heb een enorme hekel aan wanbetalers die (bewust) een factuur niet betalen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:26
Dat je als schuldeiser een vordering laat verjaren geeft toch wel aan dat je er eigenlijk niet zo'n interesse in hebt anders had deze de vordering wel gestuit.
Ik snap dat je dat denkt, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder. Vorderingen blijven ook vaak liggen omdat er geen verhaal is, omdat betrokkene spoorloos is, omdat een incassopartner zijn werk niet goed doet, noem maar op.
juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:26
Om dan zo'n oude vordering te verkopen vind ik dan ook niet netjes. Zeker als het hele dossier niet wordt meegeleverd aan de koper. Hoe moet de debiteur dan controleren of de vordering wel klopt?
Geen probleem, want die debiteur komt daarmee alleen maar sterker te staan. Als de schuldeiser zijn vordering immers niet (meer) kan onderbouwen, is juist de schuldenaar degene die het laatst lacht.
juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:26
Eigenlijk is het raar dat IK een wanbetaler verdedig want ik heb een enorme hekel aan wanbetalers die (bewust) een factuur niet betalen.
Haha dat laat mooi zien dat er altijd twee kanten aan één verhaal zijn :wink:

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 15:33
juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:26
Om dan zo'n oude vordering te verkopen vind ik dan ook niet netjes. Zeker als het hele dossier niet wordt meegeleverd aan de koper. Hoe moet de debiteur dan controleren of de vordering wel klopt?
Geen probleem, want die debiteur komt daarmee alleen maar sterker te staan. Als de schuldeiser zijn vordering immers niet (meer) kan onderbouwen, is juist de schuldenaar degene die het laatst lacht.
Niet altijd want de schuldenaar laat zich vaak omdat hij de regeltjes niet precies kent (doordat hij dus niet op het Radar forum komt) overdonderen en betaald dan alsnog de vordering " om er maar af te zijn" terwijl de vordering misschien helemaal niet klopt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Intrum incassorekening van 1000 euro van bijna 10 jaar oud: verdacht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 15:50
Niet altijd want de schuldenaar laat zich vaak omdat hij de regeltjes niet precies kent (doordat hij dus niet op het Radar forum komt) overdonderen en betaald dan alsnog de vordering " om er maar af te zijn" terwijl de vordering misschien helemaal niet klopt.
Dat probleem geldt voor iedere vordering en is niet erger door opgekochte of verjaarde vorderingen.

Los daarvan geloof ik wel in eigen verantwoordelijkheid, ongeacht of het nou gaat om het betalen van een vordering of om het kopen bij een dropshipper ofzo.

Plaats reactie