LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia wat een rampenplan.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door wiltin »

Hallo, Heb hier al regelmatig hoofdschuddend klachten gelezen over interum Justitia. Nooit gedacht hier zelf ook eens mee te maken te krijgen.

Door een stomme fout een termijn van onze energie leverancier over het hoofd gezien. Deze is uiteindelijk bij IJ terecht gekomen.
Direct contact met I.J opgenomen en een betaltingsregeling getroffen 3 termijnen van 60,00 euro. Keurig op tijd eerste betaling gedaan, krijg ik 2 weken later bericht dat ik me niet aan de afspraak gehouden zou hebben en dat het gehele bedrag direct opeisbaar was + een zooi dreigementen (deurwaarde etc bla bla bla)

Gecontroleerd of bedrag idd van bank is afgeschreven en naar het goede rek. nr. Interum gebeld. Nee wij hebben niets ontvangen. Al zoekende er achtergekomen dat i.p.v Incassonummer het referentienummer van de energie leverancier bij opmerkingen ingevuld. Oeps... Geen probleem denk ik moet makkelijk te herlijden zijn. Niet dus Intrerum zegt
: pech gehad had u het goede incassonummer maar in moeten vullen. Vraag wat doen jullie dan met het geld dat binnen komt en niet direct te herleiden is. Antwoord: Niets... Natuurlijk bezwaar gemaakt, afgesproken bewijs bankoverschrijving toe te mailen. Belooft is dat in afwachting van... De vordering (betalings regeling hersteld wordt) 2 weken later weer een brief van IJ weer aan de telefoon, onbeschofte medewerker deelt mede dat het onze fout is en dat we het geld gewoon kwijt zijn. Wederom een hoop heen en weer gepraat. Weer bank afschrift opgestuurd. Weer de belofte dat ze het zouden uitzoeken ( maar ze willen niets op schrift zetten) En ja hoor.. 2 weken later Betaling binnen 4 dagen anders afsluiting GAS en Licht. Overigens de 2e afgesproken termijn is inmiddels ook betaald zoals in eerste afspraak afgesproken. Weer aan de telefoon IJ ziet geen kans het betaalde eerste termijn bedrag op te sporen,( schijnt technisch niet mogelijk te zijn) Wederom het antwoord Pech gehad had u maar het juiste incassonummer moeten vermelden.

Mijn conclusie: Intrum heeft een nieuw verdienste potje aangeboord. Mensen die niet precies het juiste incasso nummer invullen zijn hun geld kwijt en hebben de kas van Intrum gespekt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zolang je maar niet met de fratsen van IJ meegaat....
Waarom is er overgedragen aan IJ? Je schrijft 'uiteindelijk'?
Hoeveel kosten heeft IJ berekend?
Bel niet met IJ, maar mail. Zet alsnog datgene wat voorgevallen is in de telefoongesprekken op papier, mail die toe, zowel aan IJ als aan je energieleverancier. Mail ook de betalingsbewijzen naar je energieleverancier.
Houd je bankrekening in de gaten of IJ de eerste termijn (toch) terug stort.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door ArneLH »

Er is sprake van een soort overeenkomst, namelijk de betalingsregeling: jij betaalt bedrag X, zij schelden (namens de client) enige aanspraak op het meerdere kwijt. Houd je je niet aan de overeenkomst dan is ontbinding door de andere partij wegens wanprestatie mogelijk/toegestaan, maar die wanprestatie moet wel iets voorstellen:
art. 6:265 lid 1 BW schreef:Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
Als het vermelden van een specifiek nummer bij de betaling al als onderdeel van de overeenkomst is aan te merken, is het nalaten daarvan mijns inziens van 'geringe betekenis'. Loop je dus schade door dit gedrag van IJ, dwz. je moet meer betalen, dan kun je naar mijn mening vergoeding van die schade vragen van IJ.
De beste strategie is gewoon de laatste 2x €60 betalen en ze zoeken het verder maar uit. Waarschijnlijk heb je teveel incassokosten betaald voor de hoeveelheid werk, maar ja. Als ze om genoemde reden van de betalingsregeling willen afzien en dat komt voor de rechter dan lacht de rechter ze, bij wijze van spreken, gewoon uit.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Helemaal eens met ArnetLH. Een kleine toevoeging.

Hou je bankrekening in de gaten. Mocht het bedrag wel teruggestort worden door IJ, maak het dan direct weer over (nu met het juiste nummer)

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door wiltin »

Even o p de eerste reactie. De incasso overdracht van energieleverancier naar IJ is terrecht dat was ons eigen schuld.

Inmiddels heeft mijn echtgenote het gehele bedrag betaald. De laatst binnengekomen brief was een brief met het briefhoofd van de energie levarancier met de mededeling dat bij niet betalen binne 4 dagen afgesloten zou worden. Echter de brief is verstuurd door IJ. Vandaag weer brief van IJ hierin is het vermiste 1e termijn wel verwerkt.
Navraag leert dat IJ deze brief nooit verstuurt heeft zeggen zij???. Frapant is dat als beide brieven worden vergeleken, (deze zijn overgens aangemaakt op dezelfde datum alleen op de brief nmet de kop van energie leverancier is de datum dmv een stempel veranderd) het blijkt dat het vermiste termijn welke in laatste brief gevonden blijkt te zijn ad 60,00 en hierin ook is verwerkt. Goed kijkend op de brief waarin met afsluiting wordt gedreigt blijkt dat die 60 euro er opeens weer als invordering opstaan maar nu niet als betaalde termijn maar als extra incassokosten..

Goed onze fout is hersteld en we hebben aan onze verplichtingen voldaan.
Nu wordt het tijd om IJ aan te pakken dit wordt een principe kwestie.

Allereerst gaat er een aangetekende vordering uit om IJ te bewegen de onterecht in rekening gebrachte kosten terug te vorderen. Tevens eis ik een duidelijk overzicht van de gemaakte kosten. Reageren ze daar binnen 2 weken niet op zal ik dit geval aan de geschillencommisie voorleggen.. eerst maar eens afwachten hoe dit gaat lopen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door ArneLH »

wiltin schreef:Allereerst gaat er een aangetekende vordering uit om IJ te bewegen de onterecht in rekening gebrachte kosten terug te vorderen. Tevens eis ik een duidelijk overzicht van de gemaakte kosten.
Niet aangetekend aanschrijven, dit is naar mijn mening geldverspilling.
wiltin schreef:Reageren ze daar binnen 2 weken niet op zal ik dit geval aan de geschillencommisie voorleggen.. eerst maar eens afwachten hoe dit gaat lopen.
De geschillencommissie van de NVI is onzin, je moet voor een klacht €25 betalen en krijgt dat klachtgeld nooit terug.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Jolijn »

@wiltin, heb je nu toch €60 teveel betaald?

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door wiltin »

Jolijn idd het komt er op neer dat er plm 60 euro teveel is betaald.

Hoofdsom 97,61
rente 0,69
Incassokosten: 37,00
Registratiekosten 25,00

Totaal 160,30 dit alles met dd 28-03
Afspraak gemaakt voor 3 termijnen van 59,52.
Direct eerste termijn voldaan en 2 weken later bevestiging afspraak ontvangen waarin eerste termijn al in is verwerkt: Vordering nog 119 euro 2 termijnen nog te gaan.
23-04 brief ontvangen: niet aan afspraken gehouden vordering nu 178 euro ??

opeens zijn ze het eerste betaalde termijn kwijt en begint de ellende zoals hiervoor omschreven. vordering is opeens ook nog met 18,00 verhoogt.

Geschillencommisie vraagt inmiddels 50,00 inschrijfgeld!!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Jammer dat je je hebt laten verleiden tot het betalen van €25 registratiekosten + €60 teveel omdat er een klein foutje in de overschrijving is gemaakt + ook nog eens €18 om onduidelijke redenen.
Nu maar afwachten of IJ ooit die €60 terug stort.
Jammer, was niet nodig geweest.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door ArneLH »

Maar je hebt dus 4x €59,52 betaald ipv 3x? Ik zou een eenvoudig mailtje sturen dat je €59,52 'onverschuldigd' hebt betaald per [datum van de laatste overboeking] en dat dat bedrag binnen 5 dagen teruggestort dient te worden op rekening X tnv. Y enz. Vasthouden aan die brief waarin men spreekt over €119. Betalen ze niet binnen 5 dagen -> incassobureau.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door ArneLH »

Beetje jammer dat er nu geen reactie meer komt.

Bijltje666
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2012 16:39

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Bijltje666 »

Volgens mij is het kwijtraken van een betaling bij Intrum helemaal geen issue voor jou.
Het feit dat je betaald hebt op hun juiste rekening is voldoende. Je kunt in ieder administratiesysteem op rekeningnummer, datum, bedrag en weet ik veel wat zoeken. Je hebt een uniek rekeningnummer, met dat gegeven kunnen ze alles terugvinden.
Je hoeft je nergens druk om te maken als je de hele som (inclusief onterechte registratie/ overige kosten) hebt voldaan volgens de regeling.
Voor IJ is het alleen makkelijk om een incassonummer op een betaling te hebben, het is niet verplicht (hooguit een richtlijn)
Ik zou alle brieven en dergelijke die je ontvangt, inscannen en mailen. Voeg je er een kort tekstje bij: regeling afgehandeld, dossier kan gesloten worden en alle gevolgschade door niet juist handelen van IJ zul je verhalen op IJ. Stug volhouden.
Je moet je energieleverancier ook op de hoogte houden van de situatie (per mail) dat geeft in een mogelijk later stadium aan dat je ten alle tijde van goede wil bent geweest.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Bijltje666 schreef: Voeg je er een kort tekstje bij: regeling afgehandeld, dossier kan gesloten worden en alle gevolgschade door niet juist handelen van IJ zul je verhalen op IJ. Stug volhouden.
Voor TS is het goed afgehandeld als hij het teveel betaalde terug krijgt toch?

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door wiltin »

Zo er is het een en ander gebeurt afgelopen week. In eerste plaats nagegaan of alles bij energieleverancier goed zit. Dit was idd het geval energieleverancier heeft me gevraagt heb op de hoogte te houden van mijn verdere contact met I.J rond het teveel betaalde geld. Ook zij benaderden I.J. om Te vragen hoe het een en ander zit.

Vandaag telefoontje van energieleverancier met de mededeling dat zij mij het teveel betaalde bedrag zouden terug betalen incl. opslag en incassokosten. En dit verder zelf met IJ zouden afhandelen. Op mijn vraag op het waarom van deze beslissing kreeg ik als antwoord dat zij al zoveel klachten rond de incasso procedure door IJ hebben gehad. Dat voor hen de maat vol was.

Pfffff gelukiig alles tot een goed einde.

John F.
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2012 08:12

Re: Intrum Justitia wat een rampenplan.

Ongelezen bericht door John F. »

Intrum Justitia. Herhaaldelijk en volledig ten onrechte, ontvangen wij incasso-sommatìeberichten met een foutieve tenaamstelling aan ons adres.
Eerst hebben wij dit soort post als verkeerd geadresseerd retour afzender gestuurd.
Echter wordt de retour afzender gezonden post volkomen genegeerd en blijven herhaaldelijk de duidelijk zeer onrechtmatige incasso-berichten aan ons adres te worden gestuurd.
Wij worden hierdoor geconfronteerd met ernstige dreigementen aan ons adres, zoals gerechtelijke vervolging, inbeslagname, enzovoort, enzovoort..
Dit is een onrechtmatig, gerechtelijk onacceptabel handelen, een directe vorm van intimidatie, geestelijke mishandeling en afpersing. Bovendien is dit een vorm van valsheid in geschrifte.
Een gerenommeerd respectabel bedrijf of instelling zal zich inzetten om zeer zorgvuldig te handelen. In deze herhaaldelijke voorkomende gevallen is daar duidelijk geen sprake van.

Gesloten