LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LBIO conflict

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Ik heb een meniningsverschil met het LBIO over een vermeende kinderalimentatie achterstand, omdat ik telaat was met de indexering aan te passen vindt het LBIO dat ik een maand achterloop met betalen. Ik kan de oorspronkelijke betalingen van het begin niet meer opvragen bij de bank daar dit 13 jaar geleden (er worden maar 7 jaar gegevens bewaard) is maar ik heb nooit ook maar 1 betaling gemist en volgens het LBIO ben ik te laat begonnen met betalen.
Nu heb ik een advokaat in de arm genomen en die geeft me op alle fronten gelijk, helaas het LBIO niet en ze willen de redenering van de advokaat niet accepteren. Het LBIO heeft de incasso overgedragen naar de afdeling die dit behandelt, ze hebben dit ondertussen al 3 keer gedaan maar kunnen geen loonbeslag leggen omdat mijn loon uit het buitenland komt.
Het lijkt erop dat het LBIO weet dat ze verkeert zijn maar dit niet willen toegeven, hoe kan ik dit beeindigen want het begint toch wel een drama te worden. Het oorspronkelijke bedrag van 800 euro is ondertussen opgelopen tot 2000 euro en ik heb ook al meer dan 1000 euro betaald aan de advokaat.

Ik heb het LBIO al meerdere malen gevraagd om dit voor een rechter te brengen maar dat willen ze niet omdat ze al een titel hebben en op die basis mogen ze de incasso doen.

Zou ik gewoon een incasso bureau moeten afwachten en dan in hoger beroep naar een rechter stappen, of is er een andere manier om dit te eindigen?
Laatst gewijzigd door naonik op 07 aug 2018 06:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard geeft uw advocaat u gelijk.

Het LBIO kan een deurwaarder inschakelen.

Maar u hebt het over twee zaken, een maand achterstand door te late indexering. En een achterstand omdat u te laat begonnen bent met betalen.

U zult waarschijnlijk zelf naar de rechter moeten als u vindt dat u gelijk hebt.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

naonik schreef:Ik heb een meniningsverschil met het LBIO over een vermeende kinderalimentatie achterstand, omdat ik telaat was met de indexering aan te passen vindt het LBIO dat ik een maand achterloop met betalen. Ik kan de oorspronkelijke betalingen van het begin niet meer opvragen bij de bank daar dit 13 jaar geleden is maar ik heb nooit ook maar 1 betaling gemist en volgens het LBIO ben ik te laat begonnen met betalen.
Nu heb ik een advokaat in de arm genomen en die geeft me op alle fronten gelijk, helaas het LBIO niet en ze willen de redenering van de advokaat niet accepteren. Het LBIO heeft de incasso overgedragen naar de afdeling die dit behandelt, ze hebben dit ondertussen al 3 keer gedaan maar kunnen geen loonbeslag leggen omdat mijn loon uit het buitenland komt.
Het lijkt erop dat het LBIO weet dat ze verkeert zijn maar dit niet willen toegeven, hoe kan ik dit beeindigen want het begint toch wel een drama te worden. Het oorspronkelijke bedrag van 800 euro is ondertussen opgelopen tot 2000 euro en ik heb ook al meer dan 1000 euro betaald aan de advokaat.

Ik heb het LBIO al meerdere malen gevraagd om dit voor een rechter te brengen maar dat willen ze niet omdat ze al een titel hebben en op die basis mogen ze de incasso doen.

Zou ik gewoon een incasso bureau moeten afwachten en dan in hoger beroep naar een rechter stappen, of is er een andere manier om dit te eindigen?
Je kunt niet in hoger beroep. Hooguit kan je een executiegeschil opstarten als de zaak bij de deurwaarder ligt.

Kan je bij je bank die historische gegevens niet opvragen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door sylvesterb »

naonik schreef: Nu heb ik een advokaat in de arm genomen en die geeft me op alle fronten gelijk
Je kunt het niet bewijzen aan het LBIO maar jouw advocaat geeft je op alle fronten gelijk dat klinkt erg vreemd.

U kunt een executiegeschil starten maar in dit geval heeft u ook bewijs nodig en volgens uw eigen verhaal is dit niet meer opvraagbaar. U zult toch echt moeten bewijzen dat het LBIO een rekenfout heeft gemaakt 13 jaar geleden.

Waarom heeft het trouwens 13 jaar geduurd? Waarom zijn de kosten van € 1000 naar € 2000 opgelopen?

Wanneer u geen bewijzen heeft wordt het lastig, meest raadzaam is om gewoon het bedrag te betalen, vermoedelijk heeft u ergens een vergissing gemaakt of het LBIO, maar dat laatste kunt u niet bewijzen. Hun kunnen schijnbaar het eerste wel bewijzen en het innen van de alimentatie is natuurlijk niet zomaar bij het LBIO terecht gekomen, een achterstand klinkt dus wel logische.

stofzuigertje

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het LBIO iets eist moeten ze bewijzen welke maand er niets is betaald....

Zij hebben bewijslast en als ze daar 13 jaren over doen... normaal bewaar je dit maar 5 jaren.
Gewoon te laat en ze hebben niet aangetoond welke betaling niet is gedaan dus gewoon negeren.

Wie eist bewijst en laat ze dat eerst maar eens doen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onjuist. De bewijslast voor de betaling ligt bij TS. Bovendien is er geen sprake van verjaring.

stofzuigertje

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De topic starter heeft wel op tijd betaald maar te laat de Indexering dus verhoging doorgevoerd....
Dat kleine bedrag aanvullen tot juiste is enige claim....
Maar als je ziet dat bedrag te laag is en te laat aangepast is dat nog geen wanbetaling voor hoge boete.
En waarom heeft LBIO niet tijdig gemeld dat de maandelijkse termijn naar €x,xx moet gaan per xx-xx-xxxx?

Het verschil is niet zo groot en nu corrigeren en duidelijk aangeven en niet gelijk een deurwaarder sturen met hoge kosten lijkt mijn beter.
Door de gevolgde procedure nu is kans op wanbetaling groter wegens de hoge kosten!
Tijdig contact opnemen als je iets tekort betaalde en ook de ontvanger mag best iets doen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:De topic starter heeft wel op tijd betaald maar te laat de Indexering dus verhoging doorgevoerd....
... en dus is er niet op tijd betaald.

TS vertelt sowieso nog niet het hele verhaal. Ik ben wel benieuwd naar een specificatie van de vordering incl. kosten.

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Ik zal wat extra uitleg geven, allereerst ik ben niet op zoek naar het feit of ik gelijk of ongelijk heb, maar om dit te eindigen. Ik kreeg in Maart 2016 een brief van het LBIO dat ik een kinderalimentatie achterstand van 1030 euro heb en met een hoop dreigementen van incassobureaus, loonbeslag etc en om zo spoedig mogelijk te betalen vanwege opslagkosten en nog wat extra kosten.
Dit viel koud op mijn dak omdat ik al 13 jaar netjes elke maand betaalde . Afijn, LBIO gebeld en kreeg een onvriendelijk vrouw aan de lijn die me gelijk als een wanbetaler en crimineel behandelde, ik was schuldig, geen discussie mogelijk.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het probleem startte omdat ik toen mijn dochter 18 werd ik het geld overmaakte op haar rekening en niet die van mijn ex vrouw, zoals ook beschreven staat op de website van het LBIO zelf. Ik zou 3 maanden alimentatie achterlopen en diende dit aan mijn ex te betalen, deze achterdtand wordt niet meer over gesproken ondertussen.
Nu heeft het LBIO "ontdekt" in de afschriften van mijn ex dat ik de indexering pas in Januari doorvoer en niet in December (dit is een fout van mij wat ik mij niet realiseerde), dit is voor hun het bewijs dat ik een maand achterloop met de betalingen. Volgens mijn advokaat is dit het bewijs dat ik de indexering te laat doe, niets meer of minder. Voor de goede orde, ik ben in 2003 begonnen met alimentatie betalen zodra mijn ex het huis verliet, ik dacht dat dat moest. Dit was in Juni, in October kreeg ik een brief van de rechtbank dat ik vanaf 1 October moest beginnen met alimentatie betalen. Ik heb dit geld nooit teruggevraagd, omdat het voor de kinderen is... Ik heb ook altijd de bedragen naar boven afgerond, dus betaalde feitelijk het hele jaar teveel.

Nu is dit het enige geschil wat er is en ik heb zeer sterk het vermoeden dat het LBIO geen gezichtsverlies wil hebben en daarom doorzet met de zaak, zij hebben dit "ontdekt" en voorgesteld aan mijn ex. Indien ik een maand achterstand zou hebben zou die wel in 2003 aan de bel getrokken hebben!

Nu de kosten, het oorspronkelijke bedrag was 1030 euro, dit verandert elke brief weer. het werd 800 euro, momenteel ruim 2000 euro. Dit omdat het LBIO opslagkosten rekent van ruim 50 euro per maand. Nu hebben ze in de laatste brief een voorstel gedaan om de opslagkosten te verwijderen en moet ik de oorspronkelijke "achterstand" alleen betalen. Dit stuit me nog altijd tegen de borst omdat ik in mijn hart weet dat ik geen achterstand heb, en ik heb sterk het gevoel dat het LBIO ook weet dat ze fout bezig zijn.

Nu mijn oorspronkelijk vraag weer, hoe kan ik een beslissing forceren anders dan die van het LBIO. Ik wil dat een derde partij hier naar kijkt en zal me neerleggen bij die beslissing, als dat alleen kan via een beslag van de deurwaarder dan is het zo. Ik wil gewoon dat dit stopt en niet door een bedrag te betalen wat niet juist is (volgens mij). Nogmaals dit is niet om mij gelijk of ongelijk te geven in deze zaak maar hoe dit te eindigen.

alvast bedankt

Oh ja nog een ding,
het LBIO is ook respectloos naar mijn advocaat toe. De laatste brief van 26 Juli 2018 begon met: Naar aanleiding van Uw schrijven van 22 Augustus 2016 berichten wij U als volgt.
Ze hebben 2 jaar nodig om te reageren maar de opslagkosten lopen wel gewoon door :)

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan zul je een executiegeschil moeten starten.

stofzuigertje

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het verhaal klopt, steeds aangepaste bedragen en traag reageren....
Het geld naar je dochter zelf overmaken omdat via moeder trager is mag natuurlijk en dat is bewijsbaar....

Ik denk dat ze inderdaad een foutje maken en door boos te worden en geen duidelijke brieven te sturen, bewaar deze goed en laat ze maar een rechtszaak aanspannen tegen de achterstanden....

Ook het iets meer betalen dus U is goed bezig... en hun reacties vooral bewaren want zij dienen zich behoorlijk te gedragen.
Bij dit soort gedrag zou ik ook niets meer doen, want U moet betalen roepen en boos worden, dan bereiken zij het tegenovergestelde.

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Moneyman schreef:Dan zul je een executiegeschil moeten starten.
Als ik het goed heb kan dit alleen nadat er een executie is verricht, of niet? Het LBIO dreigt wel steeds te gaan innen maar doen dit niet.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan geef je naar het LBIO aan dat je niet meer reageert, en dat je de deurwaarder afwacht.

Zorg uiteraard wel dat je 100% zeker bent dat je betalingen volledig in orde zijn én dat je dat aan kunt tonen.

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Uiteraard zijn alle betalingen in orde, ik heb deze ochtend een brief gestuurd met als conclusie dat ik een deurwaarder verwacht, een derde onafhankelijke partij die naar deze zaak kijkt (en ik leg me neer bij hun beslissing) of dat ze de zaak seponeren.

Ben benieuwd, ze reageren normaal na 10 dagen of 2 jaar....

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wie of wat bedoel je met die "derde onafhankelijke partij"? De deurwaarder?

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Moneyman schreef:Wie of wat bedoel je met die "derde onafhankelijke partij"? De deurwaarder?
Nee, als de deurwaarder komt kan ik een executie geschil starten bij een rechter, dat is ook goed. Maar misschien kan er een soort van rijdende rechter naar kijken als een onafhankelijke derde partij en als we de uitslag allebei accepteren kan dit ook bindend zijn, of niet?

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

Je hebt geen idee met wat voor toon ze je behandelen bij als je belt, je wordt daar echt als een crimineel behandelt, ik weet niet of het uitmaakt maar alle correspondentie is met vrouwen (4 stuks tot nu toe) en ik het het idee dat die mannen niet zo leuk vinden (subtiel gezegd).

In hun verdediging hebben ze waarschijnlijk in 90% van de zaken gelijk, maar je bent schuldig in hun ogen en als je geen keiharde bewijzen hebt blijf je schuldig. Het maakt niet uit wat voor bewijsmateriaal ze zelf hebben.

Ik had dit niet verwacht van een overheidsinstantie

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door grun »

naonik schreef:een derde onafhankelijke partij die naar deze zaak kijkt (en ik leg me neer bij hun beslissing)
Door deze zinsnede vind ik dat u iets minder overtuigd van uw eigen gelijk overkomt dat u in de rest van het verhaal doet. Stel dat die onafhankelijke deskundige zegt dat u toch nog een x-bedrag moet betalen, dan zegt u nu het daarmee op voorhand eens te zijn. Imho was het beter gewoon voet bij stuk te houden.

naonik
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:55

Re: LBIO conflict

Ongelezen bericht door naonik »

grun schreef:
naonik schreef:een derde onafhankelijke partij die naar deze zaak kijkt (en ik leg me neer bij hun beslissing)
Door deze zinsnede vind ik dat u iets minder overtuigd van uw eigen gelijk overkomt dat u in de rest van het verhaal doet. Stel dat die onafhankelijke deskundige zegt dat u toch nog een x-bedrag moet betalen, dan zegt u nu het daarmee op voorhand eens te zijn. Imho was het beter gewoon voet bij stuk te houden.
Zo had ik het niet bekeken, ik wil gewoon zo snel mogelijk van dit getouwtrek af zijn. Aan de andere kant hebben hun een voorstel gedaan om hun opstalvergoeding weg te laten, als ik maar zo snel mogelijk betaal. Dit zie ik ook als een zwak punt voor hun, ze zijn niet zeker van de zaak anders hadden ze allang een deurwaarder gestuurd. Ik snap niet waarom ze niet gewoon seponeren..

Gesloten