LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lindorff en Wehkamp

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bianca108
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:24

Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Bianca108 »

Hallo,

Graag jullie mening en advies. Eind 2007 heb ik een koelkast bij de Wehkamp gekocht op afbetaling. Moet heel eerlijk zijn, door omstandigheden op dat moment heb ik mij niet helemaal netjes aan de afspraken gehouden. Eigenlijk ook nooit iets van weer gehoord waardoor het gewoon in de vergetelheid geraakt is. In 2010 zijn wij met ons gezin naar het buitenland verhuisd. Daar hebben wij 2 gewoond en zijn toen weer naar Nederland verhuisd omdat de kinderen zich daar niet prettig voelden. Nu, na 2 jaar weer in Nederland te zijn, willen mijn man en ik graag een woning kopen. Eerste stap die je dan zet is natuurlijk opvragen bij het BKR hoe je er voor staat. Die van mijn man was helemaal schoon.. Toen kwam die van mij, SCHRIK!!! Want wat stond daar op, juist de vordering die nog open stond bij de Wehkamp. En dan gelijk een a4 codering, waar je helemaal niet blij van wordt, want ze zouden mij niet hebben kunnen vinden. Raar, want onze gegevens waren toch gewoon bij de oude gemeente bekend en dat hadden zij zo op kunnen vragen. Dus onbereikbaar? Dikke onzin in mijn ogen maar goed... Dus Wehkamp gebeld waar die vordering in godsnaam van was, want ik wist het echt niet meer. Daar kwam dus naar boven dat het om de koelkast ging. Het zou gaan om een bedrag van 407 euro die nog open stond en als ik dat aan het incassobureau zou betalen zouden de coderingen eraf gaan en was ik er vanaf. Dus de Lindorff gebeld, een nog veel grotere SCHRIK!!. Daar bleek het bedrag inmiddels al 3 keer over de kop gegaan te zijn naar een bedrag van maar liefst 1293 euro!! Schrok me een hoedje.. Heel duidelijk gevraagd waarom ze mij nooit iets gestuurd hebben, zelfs niet in de tijd dat ik nog in Nederland woonde maar ook niet in de tijd dat ik in het buitenland verbleef. De a3 en a4 code staan namelijk op een datum dat wij nog in het buitenland verbleven, dit is zelfs aan te tonen. Nogmaals het verhaal uitgelegd en gevraagd of het zomaar mag dat een bedrag 3 keer over de kop gaat maar ik vang telkens bot om het zo maar te noemen.. Zij willen eerst het gehele bedrag zien, het liefst in maximaal 6 keer ( uhuh 200 euro per maand, wie kan dat nou betalen? Ik niet met mn 5 kinderen!) en dan pas zouden zij de coderingen eraf halen. Graag wil ik mijn dossier dan wel even inzien zodat ik een aantal dingen kan betwisten maar hier wordt ook nogal moeilijk over gedaan.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe ik dat het beste op kan lossen en wat de regels zijn wat betreft de coderingen bij het BKR en de maximale hoogte van de incassokosten? Of zou ik het zelfs nog kunnen betwisten omdat ik in het buitenland woonde? Heb dus ook geen enkele kans gekregen mij te verdedigen.. Wij zouden graag en hypotheek willen maar dat is op deze manier natuurlijk onmogelijk. En ja, ik weet dat ik het had moeten betalen maar soms heb je omstandigheden waardoor dat ff de mist inloopt.. Maar dan nog wil ik op iets wat maar 400 euro was niet ineens bijna 1300 euro moeten betalen en dan ook nog zo'n zware codering krijgen. Dat is ook het enige wat ik er staan heb... AAAAH zwaar gefrustreerd.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door czarczar »

Inzicht in coderingen kun je natuurlijk krijgen bij de BKR, maar dat wist je natuurlijk al.
Het opheffen van een codering kan alleen door degene die die aangifte bij de BKR heeft gedaan, maar ook dat wist je volgens mij inmiddels wel. Je moet dus zijn bij de Wehkamp om inzicht te krijgen, maar ook daar was je volgens mij wel achter. De Wehkamp is de enige die die codering kan opheffen, dus je moet er met de Wehkamp uit zien te komen.
Frustratie omdat de regelgeving 1 grote brij van onbegrip en onrecht vormt die herken ik wel. Je had beter in dat buitenland kunnen blijven, want NLD is een onbestuurd land geworden waar banken en verzekeraars zich ongestrafd te goed mogen doen.

Bianca108
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:24

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Bianca108 »

Ja dat klopt czarczar.. Al die informatie had ik inderdaad wel, maar als je vind dat er onterecht gehandeld is omdat je WEL bereikt had kunnen worden.. Hoe handel je dan? Er moet toch ergens iets te vinden zijn dat A: die verschrikkelijk hoge kosten, die ze er onnodig overheen gedrukt hebben, er af kunnen en
B: die codering er af kan, die is mijns inziens ook geheel onterecht geplaatst.. En de Wehkamp haalt m er niet eerder uit dan dat de Lindorff doorgeeft dat dat moet en dat gaan ze dus niet eerder doen voor de gehele vordering betaald is. En met de hoogte van vordering ben ik het dus absoluut niet eens!

Retail-stu
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2014 11:07

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Retail-stu »

Het is natuurlijk wel zo dat de rollen niet omgedraaid dienen te worden, u bent geld verschuldigd aan Wehkamp en treft een regeling om dit te voldoen. Er word niet volgens afspraak betaald, vervolgens gebeuren een aantal zaken (verhuizen), en bij terugkomst in Nederland had Wehkamp maar alle moeite moeten nemen om achter hun geld aan te zitten?

U moet de verantwoordelijkheid nemen om met dit soort zaken zorgvuldig om te gaan en dat het bedrag 3x over de kop is gegaan is natuurlijk veel, maar na +/- 6 jaar niet geheel onmogelijk.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door czarczar »

Bianca108 schreef:A: die verschrikkelijk hoge kosten, die ze er onnodig overheen gedrukt hebben, er af kunnen en
Begin eens met het vragen bij Lindorff om een gespecificeerd overzicht van de kosten.
Ik weet het, het voelt nu al als een hele lange weg om te bewandelen.
Je hebt gewoon een betalingsachterstand die is opgelopen en die moet je wel voldoen, maar de vraag is waarom dat bedrag zo enorm hoog is opgelopen en of dat wel terecht is.
Eerst een specificatie dus, dan kom je te weten wat er precies in rekening is gebracht waardoor het bedrag zo is opgelopen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door puma73 »

czarczar schreef:
Bianca108 schreef:A: die verschrikkelijk hoge kosten, die ze er onnodig overheen gedrukt hebben, er af kunnen en
Begin eens met het vragen bij Lindorff om een gespecificeerd overzicht van de kosten.
Ik weet het, het voelt nu al als een hele lange weg om te bewandelen.
Je hebt gewoon een betalingsachterstand die is opgelopen en die moet je wel voldoen, maar de vraag is waarom dat bedrag zo enorm hoog is opgelopen en of dat wel terecht is.
Eerst een specificatie dus, dan kom je te weten wat er precies in rekening is gebracht waardoor het bedrag zo is opgelopen.
Kopen op afbetaling bij Wehkamp is bijna een van de duurste fouten die je kunt maken.

Dat het bedrag zo hoog is komt door de rente en die is ongeveer 18%. Dat tikt lekker aan.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Sorry, maar dit heeft u toch echt aan uzelf te danken. U noemt het "omstandigheden waardoor dat ff de mist inloopt" , Wehkamp noemt het terecht wanbetaling.
In 7 jaar van 400 naar 1300 euro incl rente en de nodige kosten aan Lindorff, kan zomaar juist zijn.
Daarbij komt dat die codering, zelfs na betaling nog 5 jaar blijft staan als H codering. http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ch-code-h/

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door sacredfour »

De rente die je bij Wehkamp Finance BV betaald is 15% . De incassokosten zullen ongeveer 60 euro zijn ,maar kunnen meer zijn omdat er voor 2012 nog geen wettelijke beperking voor was. Het hangt er even vanaf wanneer u in gebreke bent gesteld voor deze vordering. Is dit 2007, dat kan het bedrag van 1200 euro wel kloppen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door berndv »

Misschien is er zelfs al wel een vonnis geweest. Kan me voorstellen dat u voordat u verhuisd bent wel een aantal keer in uw vuistje hebt gelachen om die domme wehkamp die zomaar vergeten waren dat u die koelkast thuis had staan.

Bianca108
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:24

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Bianca108 »

Kijk, het feit dat jullie zeggen.. Dan had het maar betaald moeten worden, dat klopt. Ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dit gewoon een kwestie van zo stom zijn geweest om de rekening niet te betalen. Daarna verhuisd inderdaad, maar dit is allemaal netjes doorgegeven. Dus te bereiken was ik zeker wel, en dan was het ook zeker opgelost. Maar als je dan een aantal jaren verder bent, en je hebt al die tijd niets gehoord raakt het natuurlijk in de vergetelheid. Daar is niets aan in het vuistje lachen bij.. Het is onbewust gebeurt. Daarnaast heb ik gevraagd om een overzicht en ook wanneer zij eventuele brieven zouden hebben gestuurd. Maar hier wordt zeer moeilijk om gedaan. En natuurlijk moet die achterstand voldaan worden, hier wordt ook absoluut niet moeilijk om gedaan. Ik wil gewoon een specificatie van de kosten en die krijg ik niet. Daarnaast weet ik natuurlijk dat de H achter de codering nog 5 jaar blijft staan. Op zich ook geen ramp want ook dan zijn er echt wel mogelijkheden qua hypotheek. Maar wil graag weten hoe ik er nu mee aan moet om dat overzicht toch te verkrijgen. Dat die mensen narrig zijn omdat ik nu eindelijk eens een keer bel, prima, kan het me zelfs voorstellen.. Maar ik zal toch wel een volledig overzicht moeten hebben om hiernaar te kunnen handelen en ze misschien zelfs een redelijk voorstel te kunnen doen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door snepke »

Heb je nooit geen aanmaningen gehad ?
Een krediet verjaard na 5 jaar.

http://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door berndv »

snepke schreef:Heb je nooit geen aanmaningen gehad ?
Een krediet verjaard na 5 jaar.

http://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden
Niet als er tussentijds gestuit wordt, of zoals ik al genoemd heb, er tussendoor nog een vonnis is geweest.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door snepke »

Dat moeten ze dan toch bewijzen ,dat het gestuit is.


Het kan gebeuren dat de schuldeiser zegt contact met je gezocht te hebben, terwijl jij niets hebt gehoord. In dat geval moet de schuldeiser bewijzen wel contact met je gezocht te hebben. Dat kan hij bijvoorbeeld bewijzen als jij een reactie op papier hebt gegeven of als hij een aangetekende brief heeft verstuurd.

Bianca108
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:24

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Bianca108 »

Heb ondertussen even contact gezocht met een jurist. Die wist mij het volgende te vertellen: Ik heb die koelkast op afbetaling gekocht. Vraag hierbij is of het een afbetaling was met rente.. Is dat het geval gaat het om een krediet die officieel gezien al verjaard is. Is dit niet het geval gaat het om consumentenkoop en is de verjaringstermijn 2 jaar waardoor mijn codering dus geheel onterecht zou zijn en onmiddellijk verwijdert moet worden. Daarnaast zei hij ook dat mocht er een vonnis geweest zijn dat dit bij een deurwaarder zou moeten liggen omdat die het het gerechterlijk gedeelte regelen en niet de Lindorff, dit is een incassobureau en niet een gerechterlijk deurwaarder. Dus het vermoeden is er dat het nog niet eens voor de rechter is geweest. Anders was er op het moment dat ik hier weer in Nederland ben komen wonen een melding binnengekomen bij de desbetreffende deurwaarder omdat die aangesloten zijn op het GBA en had er allang iemand bij mij aan de deur moeten komen. Dus mijn dossier moet ik zeker hebben. Daarnaast betwiste hij ook het gedeelte van post sturen. Zij moeten maar aan kunnen tonen dat zij mij post hebben gestuurd en aangezien dit soort bedrijven dat nooit aangetekend doen wordt het bij hun gelegd omdat zij een vordering op mij hebben. Volgens hem zou de zaak zelfs verjaard zijn, ondanks stuiting omdat zij dit aan moeten kunnen tonen. Dus ik ga morgen per mail en aangetekende brief mijn dossier opvragen. Wordt vervolgd dus

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door snepke »

Bianca108 schreef:Heb ondertussen even contact gezocht met een jurist. Die wist mij het volgende te vertellen: Ik heb die koelkast op afbetaling gekocht. Vraag hierbij is of het een afbetaling was met rente.. Is dat het geval gaat het om een krediet die officieel gezien al verjaard is. Is dit niet het geval gaat het om consumentenkoop en is de verjaringstermijn 2 jaar waardoor mijn codering dus geheel onterecht zou zijn en onmiddellijk verwijdert moet worden. Daarnaast zei hij ook dat mocht er een vonnis geweest zijn dat dit bij een deurwaarder zou moeten liggen omdat die het het gerechterlijk gedeelte regelen en niet de Lindorff, dit is een incassobureau en niet een gerechterlijk deurwaarder. Dus het vermoeden is er dat het nog niet eens voor de rechter is geweest. Anders was er op het moment dat ik hier weer in Nederland ben komen wonen een melding binnengekomen bij de desbetreffende deurwaarder omdat die aangesloten zijn op het GBA en had er allang iemand bij mij aan de deur moeten komen. Dus mijn dossier moet ik zeker hebben. Daarnaast betwiste hij ook het gedeelte van post sturen. Zij moeten maar aan kunnen tonen dat zij mij post hebben gestuurd en aangezien dit soort bedrijven dat nooit aangetekend doen wordt het bij hun gelegd omdat zij een vordering op mij hebben. Volgens hem zou de zaak zelfs verjaard zijn, ondanks stuiting omdat zij dit aan moeten kunnen tonen. Dus ik ga morgen per mail en aangetekende brief mijn dossier opvragen. Wordt vervolgd dus
Denk dat je niets te zien krijgt.

Tip:
Doe niets telefonisch ,alles per mail of brief. ( kan het niet anders noteer tijd en naam van degene die je aan de lijn hebt)

Bewaar alle correspondentie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door thecure »

czarczar schreef: Frustratie omdat de regelgeving 1 grote brij van onbegrip en onrecht vormt die herken ik wel. Je had beter in dat buitenland kunnen blijven, want NLD is een onbestuurd land geworden waar banken en verzekeraars zich ongestrafd te goed mogen doen.
Tuurlijk, je mag er zelf een zooitje van maken, en vervolgens de schuld geven aan een ander. Lekker makkelijk

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Guardian72 »

thecure schreef: Tuurlijk, je mag er zelf een zooitje van maken, en vervolgens de schuld geven aan een ander. Lekker makkelijk
TS geeft aan dat ze snapt fout te zitten - maar wil alleen haar rechten weten, en hoe het hoge bedrag is opgebouwd, daar de incassocowboys van alles erbij kunnen rekenen.

Het zou dus moeten beginnen met dat de incassocowboy na verzoek TS een duidelijk en helder (en vooral, eerlijk) overzicht geeft van alle kosten waaruit zij van mening zijn dat de vordering bestaat.
(een deel is duidelijk - de rekening van Wehkamp met eventuele rente)

Op het moment dat een incassocowboy niet aan een dergelijk, redelijk, verzoek kan of wil voldoen - zou er een (wettelijke) mogelijkheid moeten bestaan om dan de BKR codering volledig en onherroepelijk weer te (laten) verwijderen.

Betalen moet, absoluut, maar zekerheid over wat je moet betalen is m.i. essentieel.

Webcarewehkamp.nl
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 jan 2010 15:00

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Webcarewehkamp.nl »

Hoi Bianca,

Wat een vervelende situatie. Ik wil de kwestie graag met u bespreken. Wilt u mij mailen op [email protected]?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groeten,

Webcareteam wehkamp.nl

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door sacredfour »

Betalen moet, absoluut, maar zekerheid over wat je moet betalen is m.i. essentieel.
Als lindorff geen inzicht kan geven hoe deze vordering is opgebouwd, dat moet je natuurlijk helemaal niks betalen. Zoals al eerder op dit draadje aangegeven, gaat het hier om een consumentenkoop met waarschijnlijk een verjaringstermijn van 2 jaar.
Ik zou dan ook maar gelijk verjaring claimen bij Lindorff.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Lindorff en Wehkamp

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Heb jij Wehkamp op de hoogte gesteld van je nieuwe adres?? Want volgens mij heb jij daar als schuldenaar ook nog de plicht toe. Als je hebt verzuimt om dat adres door te geven (wat ik wel vermoed, aangezien je onvindbaar was), betwijfel ik eigenlijk of die verjaringstermijn wel geldt..... Maar goed, hier kan een jurist je vast meer informatie over geven. Persoonlijk zou ik het logisch vinden dat de schuld dan niet verjaard. Zou wel makkelijk zijn voor mensen die van een weet-ik-veel hoe grote schuld af willen. Effe paar jaar naar een ander land en voila, weg zijn al je schulden.

Dat de kosten ondertussen zo hoog zijn geworden verbaasd me niks. Rente, kosten.... Ze tellen wel door hoor!! Ik zou zeggen: Betalingsregeling treffen, netjes afbetalen en ga in onderhandeling of de codering kan worden aangepast naar bv. een H. Sterkte ermee!!

Gesloten