LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

In april 2011 is mijn schoonvader overleden.
Nu kregen wij van de vroegere woonbegeleiding een brief doorgestuurd van Lindorff waarin ter kennisgeving wordt aangegeven dat een bedrijf de vordering aan hen heeft verkocht op 1/11/2011. Maar toen mijn schoonvader overleed waren er geen schulden! (Zie datum, schoonvader is al een half jaar overleden.)
Maar goed, hij is er niet meer en in hoeverre heb je als nabestaanden de taak om schulden die NA het overlijden zijn gekomen af te handelen? Vind het raar en volgens mij niet mogelijk gezien dat acties nodig heeft van de schuldenaar zelf wat dus absoluut niet mogelijk is.
Welke verplichtingen, verantwoordelijkheden en rechten heb je als nabestaanden hierin?
Input wordt erg gewaardeerd want internet is erg vaag hierover.

Lindorff heb ik nog niet kunnen bereiken, ik belde vandaag aangezien er op de brief staat dat ze op zaterdag van 09.00 - 13.00 bereikbaar zijn krijg ik een bandje te horen die verteld dat het kantoor gesloten is.
Wil eerst weten waar ik aan begin voordat ik nogmaals ga bellen en welke rechten wij hebben hierin want hoor genoeg over Lindorff en heb geen zin in deurwaarders voor mijn eigen deur!

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als je ervan uitgaat dat die schuld inderdaad bestond hoort ie gewoon bij de nalatenschap en moet ie dus voldaan worden voor de verdeling volgens de wet of het testament plaatsvindt.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Barman »

Mirjam_87 schreef:Maar toen mijn schoonvader overleed waren er geen schulden! (Zie datum, schoonvader is al een half jaar overleden.)
Geen schulden bekent bedoel je.

Mirjam_87 schreef:Maar goed, hij is er niet meer en in hoeverre heb je als nabestaanden de taak om schulden die NA het overlijden zijn gekomen af te handelen?
De schuld is niet NA het overlijden gekomen, maar natuurlijk tijdens het leven ontstaan. Heb je de erfenis aanvaard?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door 16again »

Mirjam_87 schreef:In april 2011 is mijn schoonvader overleden.
..... (Zie datum, schoonvader is al een half jaar overleden.)
??

Mogelijk kun je voor verjaring van meer dan 2 jaar oude rekening gaan, al is overlijdensdatum me niet duidelijk.
Niet bellen, doe alles per brief/email, dan heb je tenminste reacties zwart op wit.
Informeer waar factuur om gaat, liefst met kopie overeenkomst.

Is erfenis aanvaard of verworpen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mirjam_87 schreef:In april 2011 is mijn schoonvader overleden.
Nu kregen wij van de vroegere woonbegeleiding een brief doorgestuurd van Lindorff waarin ter kennisgeving wordt aangegeven dat een bedrijf de vordering aan hen heeft verkocht op 1/11/2011. Maar toen mijn schoonvader overleed waren er geen schulden! (Zie datum, schoonvader is al een half jaar overleden.)
Maar goed, hij is er niet meer en in hoeverre heb je als nabestaanden de taak om schulden die NA het overlijden zijn gekomen af te handelen? Vind het raar en volgens mij niet mogelijk gezien dat acties nodig heeft van de schuldenaar zelf wat dus absoluut niet mogelijk is.
Welke verplichtingen, verantwoordelijkheden en rechten heb je als nabestaanden hierin?
Input wordt erg gewaardeerd want internet is erg vaag hierover.


Lindorff heb ik nog niet kunnen bereiken, ik belde vandaag aangezien er op de brief staat dat ze op zaterdag van 09.00 - 13.00 bereikbaar zijn krijg ik een bandje te horen die verteld dat het kantoor gesloten is.
Wil eerst weten waar ik aan begin voordat ik nogmaals ga bellen en welke rechten wij hebben hierin want hoor genoeg over Lindorff en heb geen zin in deurwaarders voor mijn eigen deur!
Nu = juli? Heeft die vroegere woonbegeleiding die brief zo laat doorgestuurd of is 'ie pas nu door Lindorff verstuurd?
Lindorff heeft niet de moeite genomen in hun brief te vermelden welk bedrijf dat zou zijn?
Wat staat er verder in die brief? Dat je schoonvader geacht wordt te betalen? Is er een specificatie vh bedrag? Is er een (kopie) overeenkomst/contract vh oorspronkelijke bedrijf? Zijn er facturen, aanmaningen e.d. bij van het oorspronkelijke bedrijf?
Lindorff staat er om bekend vordering op te kopen; die vorderingen zijn niet altijd terecht.
Google ook op verjaring, incassokosten e.d. Neem van Lindorff niets zomaar aan.
Als je hen belt, scherm dan je nummer af, anders heb je ze constant in je nek hijgen.
Je kunt ook mailen, maar dan zou ik een hotmailaccount gebruiken/aanmaken, geen mailadres dat je voor officiële post, vrienden ed. gebruikt.
In hoeverre is de nalatenschap verder afgehandeld? Zijn er nog lopende zaken of is alles verder afgesloten?

Bij de papieren van je schoonvader zaten geen eerdere brieven van Lindorff/ander incassobureau/enige correspondentie betr.achterstallige betalingen?

Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

Bedankt voor alle reacties tot zover.
Mijn schoonvader had een bewindvoerder die de financiële zaken voor hem afhandelde. Bij leven was alles dus tot in de puntjes geregeld.
Het gaat om een openstaand saldo van iets boven de 1000 euro van een elektronica winkel. Maar mijn schoonvader had helemaal geen mooie of dure spullen in zijn huis staan, anders hadden we dat zeker geweten! Dagtekening van de brief is 8 Mei 2013 en gaat over een kennisgeving. Overige brieven hebben wij niet gekregen van de woonbegeleiding daar die alles door zou sturen. Dit is de eerste brief over een eventuele schuld die wij in deze 2 jr. tijd hebben ontvangen.
Wij kregen te horen van de woonbegeleiding dat hij helemaal schuldenvrij was en hebben op basis van die informatie de erfenis toen aanvaard.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mirjam_87 schreef:Bedankt voor alle reacties tot zover.
Mijn schoonvader had een bewindvoerder die de financiële zaken voor hem afhandelde. Bij leven was alles dus tot in de puntjes geregeld.
Het gaat om een openstaand saldo van iets boven de 1000 euro van een elektronica winkel. Maar mijn schoonvader had helemaal geen mooie of dure spullen in zijn huis staan, anders hadden we dat zeker geweten! Dagtekening van de brief is 8 Mei 2013 en gaat over een kennisgeving. Overige brieven hebben wij niet gekregen van de woonbegeleiding daar die alles door zou sturen. Dit is de eerste brief over een eventuele schuld die wij in deze 2 jr. tijd hebben ontvangen.
Wij kregen te horen van de woonbegeleiding dat hij helemaal schuldenvrij was en hebben op basis van die informatie de erfenis toen aanvaard.
Hoe lang had je schoonvader die bewindvoerder?

Laat Lindorrf maar lekker gaan, niet bellen, niet mailen, niks, hooguit de brief dichtplakken en terugsturen met vermelding op envelop 'niet meer woonachtig op dit adres, niet bekend'.
En als mevrouw Bos van Lindorff zich hier op het forum meldt en vraag op info via een pb: lekker laten gaan.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door 16again »

Jolijn schreef: Laat Lindorrf maar lekker gaan, niet bellen, niet mailen, niks, hooguit de brief dichtplakken en terugsturen met vermelding op envelop 'niet meer woonachtig op dit adres, niet bekend'.
Ik betwijfel of deze struisvogelpolitiek de aangewezen weg is.....

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Struisvogelpolitiek?
Schoonvader had een bewindvoerder, dan ga je er van uit dat de zaken op orde zijn. Er is geen andere correspondentie en dan een half jaar na overlijden van schoonvader wordt een 'vordering' gekocht en dat wordt anderhalf jaar later meegedeeld.
:roll:

TS zou, zonder zelf al te veel bekend te maken, evt die electronicawinkel kunnen bellen en wat info vragen.
Veel verder zou ik voorlopig niet gaan.

Lindorff
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 jun 2008 16:46

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Lindorff »

Goedendag Mirjam_87,

U heeft een reactie op dit forum geplaatst. Graag willen wij hierover met u in contact komen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om een e-mailbericht te sturen naar [email protected]?

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mevr. M. Bosch
Lindorff B.V.

Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

Update:

Blijkt dat de rekening uit 1995 dateert!
Gebeld met Scala, ze konden ons verder ook niets vertellen, behalve dat er verder niets bekend was.
Uit de administratie hebben we geen enkele factuur, aanmaning, incasso-verzoek of wat dan ook kunnen vinden.
Wel een brief gevonden van de rechtbank over een eindbeschikking waarin letterlijk staat dat Alle schulden die voor de schuldsaneringsregeling in 2010 bestonden niet meer voldaan hoeven te worden.
Plus nalatigheid in het sturen van papieren van zowel Scala als Lindorff en eerste bericht wat we van deze zaak hebben gekregen dateert uit mei 2013 dus volgens de verjaring van een consumentenkoop van 2 jaar dus echt niet meer ontvankelijk.
Dus ben nu pittige brief aan het opstellen, deze aangetekend versturen en hopen dat ze rede zien en de zaak sluiten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door tenormin »

Laat Lindorrf maar lekker gaan, niet bellen, niet mailen, niks, hooguit de brief dichtplakken en terugsturen met vermelding op envelop 'niet meer woonachtig op dit adres, niet bekend'.
En als mevrouw Bos van Lindorff zich hier op het forum meldt en vraag op info via een pb: lekker laten gaan.
Zo, jij had de 13de al een "zienersblik" over mevrouw Bos van Lindorff. Lijkt me een verjaard verhaal, tenzij er in de tussentijd wel aanmaningen/rekeningen zijn verzonden, dan word er gestuit en begint het tellen weer opnieuw. Maar daar lees ik niets over, aanmaningen e.d.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mirjam_87 schreef: Dus ben nu pittige brief aan het opstellen, deze aangetekend versturen en hopen dat ze rede zien en de zaak sluiten.
Niet teveel kosten aan besteden.
Het maakt niet uit of Lindorff ergens de rede van inziet, het gaat erom of 1 en ander terecht is.
Ook al wordt de zaak niet gesloten, maakt niet uit, als jij in je recht staat, sta je in je recht.

Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

laatste update:
Bericht gehad op de aangetekende brief die we hebben verstuurd. Ze willen alsnog geld zien tenzij we bewijs van schone lei kunnen aantonen....
Dus gebeld met Lindorff, 'Ja mevrouw, u moet op rechtspraak.nl deze gegevens opzoeken, ja dat kan gewoon. Nee de bewijzen die u heeft aangeleverd zijn niet voldoende, we moeten een bewijs van schone lei hebben.'
Dus ik naar rechtspraak.nl, kan niets vinden. Blijkt dat deze zaken over schuldsanering een half jaar na afhandeling van het traject online staan en daarna niet meer... Goed voorgelicht dame van Lindorff. Dus maar gebeld naar de rechtbank, vriendelijke meneer zal me alle stukken toegestuurd.
Maar:
In de brief hebben we verscheidene bijlagen gegaan waaronder een bewijs dat ALLE schulden gemaakt voor het schuldsaneringstraject niet meer van toepassing zijn. Dus.., bewijs van schone lei redeneerde ik zo.

Dus later op de middag weer gebeld en de situatie nogmaals uitgelegd en verwezen naar de bijlagen. Deze mevrouw had er veel meer verstand van en had kennelijk geen spoedcursus gevolgd als de dame die ik eerder die middag had gesproken.
Lindorff kan wel verder kijken in de bestanden dan een half jaar na het uitspreken van einde-schuldsanering dus ze keek het na en wat blijkt. Totaal gegrond dat we een brief stuurden! Ze hadden niet voldoende hun huiswerk gedaan.
De rekening wordt afgeboekt en we krijgen bewijs via de post toegestuurd.
Veel stress en irritatie later..., eind goed, al goed.
(Nu alleen nog de brief/bewijs afwachten.)

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door ArneLH »

Je had ook even de griffie om een afschrift van het vonnis waarmee de schuldsanering is beëindigd kunnen vragen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door crazyme »

Mirjam_87 schreef:laatste update:
Bericht gehad op de aangetekende brief die we hebben verstuurd. Ze willen alsnog geld zien tenzij we bewijs van schone lei kunnen aantonen....
Dus gebeld met Lindorff, 'Ja mevrouw, u moet op rechtspraak.nl deze gegevens opzoeken, ja dat kan gewoon. Nee de bewijzen die u heeft aangeleverd zijn niet voldoende, we moeten een bewijs van schone lei hebben.'
Ze proberen maar wat. Een vordering op een overledene welke dateert uit 1995 waarbij de vordering ook niet onderbouwd kan worden....

Volstrekt kansloos. Laat ze eerst maar eens dagvaarden en kijk dan pas verder.

Ze blijven waarschijnlijk brieven sturen waarbij je kunt zien dat ze geen aandacht schenken aan de inhoud. Maar daadwerkelijk actie ondernemen doen ze niet.

Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

Ik vind het niet juist wat u nu schrijft.
In dit geval is het probleem verholpen door er zelf wat aan te doen. Geen struisvogelpolitiek maar zelf de hersenen gebruiken en daarmee samen met Lindorff eruit komen.
Als iedereen bij wie een onjuiste vordering is gedaan dit zou doen zou het irritatiegehalte hier wat verminderen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik denk dat een incassobureau zelf eerst moet kijken of een vordering onderbouwd is.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door snepke »

Mirjam_87 schreef:Ik vind het niet juist wat u nu schrijft.
In dit geval is het probleem verholpen door er zelf wat aan te doen. Geen struisvogelpolitiek maar zelf de hersenen gebruiken en daarmee samen met Lindorff eruit komen.
Als iedereen bij wie een onjuiste vordering is gedaan dit zou doen zou het irritatiegehalte hier wat verminderen.
Geloof je dat zelf?
Met Lindorff kan je geen normaal gesprek voeren.Het enige wat ze zeggen is betalen.
Ik spreek uit ervaring,ben 3 jaar bezig geweest tot de rechter toe.
Dan komt Lindorff er achter dat het een onterechte vordering is(probeerde ze dat al 3 jaar duidelijk te maken)
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 36&t=64506

Mirjam_87
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2013 09:52

Re: Lindorff wil geld incasseren van overleden persoon.

Ongelezen bericht door Mirjam_87 »

Houd nog niet in dat elk geval hetzelfde is.
Vind het naar voor u dat het zover gekomen is. En dat horende ben ik blij dat dit bij mijn geval niet zo ver hoefde te komen.
Als ik kijk hoeveel stress dit mij en mijn familie heeft opgeleverd in zo'n korte tijd kan ik me indenken dat het voor u helemaal stressvol moet zijn om al die stappen te moeten doorlopen. Ik wens u veel sterkte en succes toe.

Gesloten