LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
estevens
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 aug 2009 16:58
Locatie: Haarlem

Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door estevens »

Ik ben werkzaam bij het Min. v. Justitie te Haarlem en deze maand keek ik op mijn salarisstrook en kwam tot de ontdekking dat ik een loonbeslag had tot de bijstandsnorm.
Het bleek dat het om een oude schuld ging van bij mijn vorige vriendin bij de DSB-bank. (begin 2003).
We hadden toen bij deze bank een pasje gehad, die op mijn naam stond, met een krediet van € 3000,=.
We hebben echter niet veel opgenomen uit dit pasje, misschien € 600,=.
Ik vond het ook echter niet nodig om alles leeg te trekken omdat je toch alles weer terug moest betalen.
Wel is het opgenomen bedrag maandelijks terugbetaald, dus we stonden weer kiet.
Dit pasje is toen in een lade beland en niet meer naar omgekeken.
Eind 2003 kreeg ik een relatieprobleem wegens overspel, ik had haar in bed betrapt met een andere man.
Ik ben toen weggegaan en heb jarenlang een postadres bij het Leger des Heils gehad omdat ik geen huis meer had en was genoodzaakt bij collega's, vrienden en familie te overnachten.
Had toen niet meer gedacht aan dat lullige pasje.
Er stond toch een pincode op die ze niet kon weten en het pasje is toch maar een jaar geldig, dacht ik.
Nu (2009) heb ik gelukkig een eigen huurhuisje om mijn leven weer op het goede spoor te begeven totdat ik eind deze maand een ambtelijk stuk per post binnenkreeg met een gerechtelijke vordering van € 10.075,02 van een deurwaarder via de DSB bank.
Ik was al te laat met reageren want deze maand deden ze al een loonbeslag.
Ik ben helemaal radeloos, ik heb de DSB gebeld en de stiuatie uitgelegt.
Heb ook nooit geen post of afschriften e.d.van deze bank binnenbekregen.
De DSB bank had ook geen retourpost van haar adres ontvangen.
Mijn pasje was leeggehaald (€ 3000,=) en gewoon niet terugbetaald en
al mijn BSD-post had ze gewoon verscheurd en zei dat ik niet meer bij haar op het adres woonde en met de noorderzon was vertrokken.
Ze scheen mijn pincode dus WEL te weten want anders kon ze het geld er niet afhalen.
Ze schijnt dus op mijn naam het pasje te hebben leeggetrokken vlak na dat ik vertrokken was!!!SCHANDE!!!
Ze schijnt met de noorderzon te zijn vertrokken met haar nieuwe vlam met mijn geld!!!! Ze is niet meer te traceren en haar familie willen er niets mee te maken hebben en weten ook niet waar ze is of verblijft.
Ik kom er niet onderuit, ik moet nu al mijn hoge vaste lasten betalen van een schijntje n.l. € 823,=.
Nu moet ik naast mijn vaste baan een bijbaantje vinden om al mijn rekeningen te betalen om geen andere schulden te maken.
Wat moet ik doen? Ik heb geen zin om in de schuldsanering te gaan want dan heb ik maar € 40,= in de week!! Ik wordt helemaal radeloos, ben ik opnieuw begonnen, krijg je dit weer!!!! Ben ik nou zo naief geweest???
En hoe is het mogelijk dat het te vorderen bedrag zo hoog is?? Betaal je dan zoveel rente?? Ik schijn dus nu ook een A2 BKR-notering te hebben, belachelijk!!!!! Heb ik nog nooit gehad!! Zijn er nog andere mogelijkheden, een lening of aanvullende bijstand???
Wie helpt mij uit de brand?

davidwd
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 aug 2009 20:05

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door davidwd »

Hallo.
Inderdaad een pijnlijke situatie. Maar kan niet goed opmaken uit je verhaal of het hier ging om een gezamelijke rekening, de welbekende en/of rekening of een rekening alleen op jou naam.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Volgens mij is het een krediet rekening op zijn naam en wist zijn ex zijn pincode iets wat je nooit moet delen met een vrouw uberhaupt zijn allemaal geldwolven maar dat terzijde.

Dus omdat hij meteen is vertrokken (waarom niet zij eruit gedondert dan ??) de pas achtergelaten denkend dat zij niks wist zit je dus nu na zoveel jaar op zo bedrag.

Ik zou eerst aangifte gaan doen , en dan eventueel de familie aansprakelijk stellen zodat ze haar verblijf adres wel moeten vrijgeven..?

iets in die geest zou het even uitzoeken.

Aangifte sowiso wegens diefstal/Fraude zoiets .

Suc6 en nooit meer een vrouw nemen :twisted:

Xantippe
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:29

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door Xantippe »

Ik kan je er niet in adviseren; heb nooit de pech gehad
dat ik met geld bedonderd ben geweest
:lol:
Desondanks lijkt mij dat als alleen jouw naam
aan dat pasje zat "verbonden" je idd de lasten ervan
moet dragen..
Helaas heeft een ex-vriend van mij dit meegemaakt
qua samen zaak gestart op ZIJN naam..
HIJ heeft jaren moeten knokken erbovenop te komen
terwijl zij wegging bij hem en hun huis geript had.. :mrgreen: :evil:
Ik weet dus vanaf de zijlijn hoe beroerd ex-en kunnen zijn;
ik wens je veel sterkte om naast de kwaadheid op je ex ook
met DSB tot akkoord t ekomen (heb er hard hoofd in.. :oops: )
Dat haar familie echt niets van haar weet qua adres lijkt me stug..
Maar je begint er niets tegen; zolang ze niet strafrechtelijk te
vervolgen is zal politie er geen heil in zien qua aftappen en volgen
deze familieleden/telefoonlijn..

davidwd
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 aug 2009 20:05

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door davidwd »

@RTD-Z, mocht dit inderdaad zo zijn, is aangifte op zijn plaats -wel een copy van deze aangifte vragen- Hiermee kun je de DSB benaderen en is je geloofwaardigheid een stuk groter. Immers kun je iets aantonen. Helaas denk ik dat je middels civiele procedure t.o.v. je ex, jou geld terug moet gaan vorderen. Laat het opsporen maar aan de politie over.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door Pavlova »

Zorg ervoor dat je alle stukken verzamelt en stap naar een jurist. Zoals anderen al aangaven: misschien haalt aangifte tegen je ex nog iets uit.

Daarnaast geef je aan dat je nu van een bedrag van €823 per maand moet rondkomen. Ik neem aan dat je huur of hypotheek betaalt en verder ook tegen ziektekosten verzekerd bent en hiervoor premie betaalt. Op deze website kun je berekenen wat je beslagvrije voet wordt indien met deze kosten rekening gehouden wordt. http://www.rijnstad.nl/beslagvrije-voet.html
Indien volgens die berekening de beslagvrije voet hoger moet zijn dan die € 823 per maand, stuur dan direct een schriftelijk verzoek naar de deurwaarder om de beslagvrije voet per direct aan te passen. Voeg hierbij in elk geval de volgende stukken toe:
- kopie loonstrook
- kopie specificatie huur/hypotheek
- kopie premie ziektekostenverzekering
- indien je zorg- en/of huurtoeslag ontvangt kopie beschikking Belastingdienst
- Indien gehuwd/samenwonend ook de gegevens van je partner meesturen

Kijk ook nog goed je loonstrook na: Als je een reis- of andere onkostenvergoeding krijgt is deze niet voor beslag vatbaar! Als deze wel is ingehouden meteen je werkgever hierover inseinen en het teveel afgedragen geld terug vragen bij de deurwaarder.

Overigens geef je aan niet de schuldsanering in te willen omdat je dan van 40,00 per week zou moeten rondkomen zoals je zelf zegt. Dit hoeft zeer zeker niet zo te zijn. Of er nu sprake is van minnelijke (vrijwillig, oftewel zgn schuldhulpverlening bijvoorbeeld via de Gemeentelijke Kredietbanken of Stadbank oid) of wettelijke schuldsanering (WSNP, rechter bepaald of iemand wordt toegelaten) is, ook in dat geval wordt er bepaald welk bedrag vrij wordt gelaten voor de vaste lasten en om van te leven. Doorgaans is die zelfs wat ruimer berekend (volgens de Recofa-methode) dan de beslagvrije voet bij een loonbeslag. Daarnaast ben je na 3 jaar (heel soms 5) schuldenvrij. Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met een schuldhulpverlenende instantie. Ik adviseer je wel om naar een instelling te stappen die aangesloten is bij de NVVK. Die zullen doorgaans een intake met je doen, inventariseren welke schulden er zijn en of deze problematisch zijn (oftewel niet binnen een bepaalde periode door de schuldenaar zelf op te lossen zijn) en vervolgens een beslissing nemen of je toegelaten wordt tot een schuldsaneringstraject. Helaas kom je vaak eerst op een wachtlijst te staan nadat er intake is gedaan. Indien je het traject ingaat zal aan de schuldeiser(s) een voorstel gedaan worden vaak voor een deel van de schuld tegen finale kwijting en gebaseerd op wat je aflossingscapaciteit gedurende 3, soms 5 jaar jaar is. Dit hoeft dus niet 100 % te zijn. WSNP komt pas in beeld indien niet alle schuldeisers akkoord gaan of indien een voorstel in het minnelijke traject niet mogelijk is.

Kortom, laat je eerst goed informeren, schuldhulpverlening kan wel degelijk een oplossing zijn.

Je kunt ook zelf proberen de schuldeiser een voorstel doen tegen finale kwijting van een percentage van de schuld. Dan heb je wel iemand nodig die je het geld kan lenen!

jilleke
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2009 19:17

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door jilleke »

Pavlova schreef: Kijk ook nog goed je loonstrook na: Als je een reis- of andere onkostenvergoeding krijgt is deze niet voor beslag vatbaar! Als deze wel is ingehouden meteen je werkgever hierover inseinen en het teveel afgedragen geld terug vragen bij de deurwaarder.
Kun je mij misschien vertellen of daar ook een wettelijk artikel over is?
Heb zelf deze vraag ook elders gesteld en de meningen zijn hierover verdeeld.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2009 11:11

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door [email protected] »

Tip: het bedrag dat bij het loonbeslag is vrijgelaten moet waarschijnlijk hoger zijn dan € 823,-. Als je wilt dat ik dat voor je uitreken, neem dan contact met mij op: [email protected].

davidwd
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 aug 2009 20:05

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door davidwd »

@jilleke, Wat wil je precies weten?

jilleke
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2009 19:17

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door jilleke »

Ik wil graag weten of dat er een wettelijk artikel is waarin staat dat de reiskostenvergoeding niet onder het loonbeslag valt.

Kan dit namelijk nergens terug vinden. En als ik op het internet ga zoeken, zijn de meningen verdeeld hierover!

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door Pavlova »

@Jilleke: Ik was in de veronderstelling dat reis- en onkostenvergoedingen niet voor beslag vatbaar zijn.
Voor ambtenaren is dit wel bij wet vastgelegd:
Artikel 116 lid 2 Ambtenarenwet: Kostenvergoedingen welke verband houden met de dienstverrichting zijn niet vatbaar voor beslag.

Voor "estevens" zou dit opgaan waarschijnlijk omdat hij bij het Ministerie werkt.

Verder zegt Artikel 475a lid 1 Burgerlijke Wetsvordering het volgende:
Het beslag strekt zich niet uit tot vorderingen of zaken die volgens de wet niet voor beslag vatbaar zijn, noch tot vorderingen die recht geven op een volgens de wet of naar haar aard niet voor beslag vatbare prestatie.

Dit is wel ruim te interpreteren. Maar ik heb onlangs een tekst voorbij zien komen waarin door een rechter uitspraak is gedaan dat reis-en onkostenvergoedingen niet voor beslag vatbaar zijn. Ik zal nog even zoeken!

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Hoi Pavlova,

Ben ook wel benieuwd naar die uitspraak: altijd een heikel punt. Art. 475a RV is inderdaad te ruim te interpreteren. Ik heb geloof ik nog wat liggen over vergoedingen die bij CAO geregeld zijn die buiten het beslag zouden vallen, zal er morgen even naar zoeken.

OT: Hoop voor je dat er iets met je aangifte gedaan wordt, heb niet al te hoge verwachtingen! Verder vind ik het lullig voor je, maar staat de bank in haar recht. Beroep heeft m.i. geen zin.

Overigens bestaat het niet dat er loonbeslag wordt gelegd, zonder dat er een procedure is geweest, conservatoir beslag daargelaten. Exploten zoals de dagvaarding en de betekening van het vonnis hadden je toch moeten bereiken, ervan uitgaande dat je je adresgegevens correct bij de GBA hebt doorgegeven. Als je in eerdere instantie bij de bank had aangeklopt dan kan ik me voorstellen, vooral gezien je verhaal, dat er nog iets in der minne te regelen viel. Wellicht kun je nu alsnog via de deurwaarder nog contact opnemen met de bank, en proberen in ieder geval afspraken te maken over de rente of een beperking van de inhouding zodat je niet verder in de problemen komt. Vaak valt er best nog wel iets te regelen.

Succes ermee!

Groet,

Luctor

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door Pavlova »

Terugkomend op de vraag of reisvergoeding nu wel of niet voor beslag vatbaar is: Ik heb de jurisprudentie nog niet gevonden. Ook vernam ik dat reiskosten wel voor beslag vatbaar kunnen zijn indien ze door de werkgever als een soort verkapt loon wordt uitbetaald (om diverse redenen komt dit voor!). Bijvoorbeeld iemand die een salaris ontvangt die niet correspondeert met de functie (een minimumloon voor MBO of hoger opgeleide vakmensen) en daar bovenop een toeslag van € 1000,00 per maand reis- en onkostenvergoeding.

Ik laat het jullie weten!

jilleke
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2009 19:17

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door jilleke »

Ben heel erg benieuwd naar het antwoord.

Heb zelf een loonbeslag en mijn reiskosten wordt dus meegeteld met dit beslag.
De reiskosten zijn niet elke maand precies hetzelfde.
Puur omdat als je vrij of ziek bent, je dan over die dag geen reiskosten vergoed krijgt. Bij mij is het geen verkapt loon!

estevens
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 aug 2009 16:58
Locatie: Haarlem

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door estevens »

Ik ben in ieder geval op meer dan de helft van mijn loonbeslag.(€10.000,=)
Kan nog wel rondkomen met het restant maar ik moet wel elke euro omdraaien.
Nog 3 maanden, dat kan ik weer opgelucht ademen, dan heb ik er in totaal 10 maanden over gedaan.

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door glith »

@ Estevens heb je nog iets ondernomen tegen je ex tis toch te gek voor woorden wat ze allemaal kon/kan uitvreten :twisted:

estevens
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 aug 2009 16:58
Locatie: Haarlem

Re: Loonbeslag door deurwaarder via DSB-bank!!!!

Ongelezen bericht door estevens »

Nee, ze schijnt verhuist te zijn naar het buitenland met haar nieuwe vlam.
Haar kinderen wonen hier nog maar ze trekken hun handen er vanaf dus ik krijg nul op mijn rekest.

Gesloten