LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan hebt u dus werkgeversplichten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door crazyme »

barabas schreef:
crazyme schreef:En dat formulier invullen: niet zo aanstellen, dat valt best mee.
Slechts 11 A4-tjes. Misschien een peuleschil als je op de afdeling PZ werkt en alle info uit een database kunt halen, maar ik wordt hier gek van! Dus doorgaans stuur ik ze dan alle bescheiden van werknemer... contract, loonstroken, jaaroverzichten... alstublieft: hierin vind u alle antwoorden.

Daar ben ik tot nu toe mee weggekomen. Geen problemen mee gehad. Maar het voelt ongewis: ben ik nu in gebreke gebleven, kan ik straks aansprakelijk worden gesteld omdat ik niet voorzie in informatie zoals van me wordt gevraagd. Brrr...
Je hebt gelijk, het eerste formulier wat je ontvangt stelt niet veel voor, maar het vervolg is inderdaad aanzienlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind wel dat een schuldeiser zijn geld moet kunnen krijgen op de een of andere manier. Maar niet via mij als werkgever. Ik sta daar buiten en wil daar graag buiten blijven!
Op het moment dat een werknemer zulke ernstige schulden heeft dat er een loonbeslag aan zit te komen, sta jij als werkgever daar in feite al lang niet meer buiten. Het heeft vaak forse impact op de motivatie. Het levert een hoop stress op, wat zowel invloed heeft op de kwaliteit van het werk als op het ziekteverzuim. En er is het verhoogde risico op fraude, om naar een paar voor de hand liggende zaken te noemen.

Met oproepkrachten die een inkomen hebben dat, vanwege het lagere aantal uren, mogelijk onder het minimum zit, zal het eerder voorkomen dat mensen in de financiële problemen komen. Wellicht een idee om dat als werkgever wat proactiever mee om te gaan, dat mensen bij financiële problemen al eerder bij je komen aankloppen? Dat kan voor de werknemers juist motiverend werken en op termijn dus juist in je voordeel werken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik snap dat loonbeslag niet leuk is om de genoemde redenen, maar hoe moet je het anders doen als alle andere methodes niet werken? Dan kan je alleen nog maar het geld halen bij de bron, dus de werkgever. Of echt drastische maatregelen nemen, zoals de schuldenaar gijzelen totdat de schuld is betaald. Maar dan zijn er ook weer andere gedupeerden. Bijvoorbeeld kinderen die moeten uitleggen waarom hun vader of moeder er niet is.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

kweenie schreef:Op het moment dat een werknemer zulke ernstige schulden heeft dat er een loonbeslag aan zit te komen, sta jij als werkgever daar in feite al lang niet meer buiten. Het heeft vaak forse impact op de motivatie. Het levert een hoop stress op, wat zowel invloed heeft op de kwaliteit van het werk als op het ziekteverzuim. En er is het verhoogde risico op fraude, om naar een paar voor de hand liggende zaken te noemen.

Met oproepkrachten die een inkomen hebben dat, vanwege het lagere aantal uren, mogelijk onder het minimum zit, zal het eerder voorkomen dat mensen in de financiële problemen komen. Wellicht een idee om dat als werkgever wat proactiever mee om te gaan, dat mensen bij financiële problemen al eerder bij je komen aankloppen? Dat kan voor de werknemers juist motiverend werken en op termijn dus juist in je voordeel werken.
Zonder loonbeslag had ik als werkgever wellicht nooit iets geweten van de financiële problemen van mijn werknemer. Het welzijn van mijn werknemers gaat mij echt wel aan het hart. Maar financieel ben ik totaal niet onderlegd, dus ik had tot voor ik dit draadje startte, geen idee hoe ik hen zou kunnen steunen. Nu zie ik wel een mogelijkheid: onderhandelen met schuldeiser.

Uiteindelijk werkt het feit dat ik als werkgever betrokken ben bij hun financiële problemen voor werknemer alleen stressverhogend. Eergisteren heb ik woorden met hem gehad. Hij ziet inhoudingen op zijn loonstrook die hij niet begrijpt (die los staan van deze discussie) en ik kondig hem aan dat ik zijn vakantiegeld naar schuldeiser moet overmaken. Ik kreeg een grote mond van hem en heb hem dito te kennen gegeven dat hij eerst maar eens een toontje lager moet zingen. Dit soort **** hoort niet bij mij.

Zo'n onafhankelijke overheidsinstantie kan professionele hulp bieden op een level waar ik nooit bij in de buurt kan komen. Dit pleit juist VOOR zo'n onafhankelijke instantie.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook uw werknemer heeft van de deurwaarder, waar u geld naar moet overmaken, bericht gehad over dat loonbeslag.

En vergeet dat onderhandelen met de schuldeiser maar. Er is al een rechtszaak geweest en een vonnis.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

renewouters schreef:hoe moet je het anders doen als alle andere methodes niet werken? Dan kan je alleen nog maar het geld halen bij de bron, de werkgever.
Er moet een goed systeem komen. Daarover zijn we het eens.

Als werkgever ben je sinds enkele jaren verplicht om loon via de bank over te maken. Contant loon betalen is er niet meer bij. Ik denk dat die regel mede tot stand is gekomen om wanbetalers aan te kunnen pakken.

Het loon arriveert altijd bij een bank. De transfer van loon naar bank vormt een prima interventiepunt. Onderschep het loon hier. Dat vergt een kleine eenmalige inspanning van werkgever of bank die dan verder buiten de schuldproblematiek van werknemer kan blijven.

Daarna hebben schuldeisers in samenwerking met die nieuwe overheidsinstantie, die doop ik nu tot KID... Krediet Interventie Dienst controle over het inkomen van schuldenaar en kan een prachtig professioneel hulpapparaat worden opgetuigd.
Laatst gewijzigd door barabas op 09 jun 2018 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Die KID huisvesten we in een regio met relatief weinig werkgelegenheid en voila... het mes snijdt aan alle kanten.

Oh nee, niet aan de kant van deurwaarders en incassobureaus, want die zien in dit voorstel hun omzet verdampen.
Laatst gewijzigd door barabas op 09 jun 2018 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En die Kid zal door de schuldenaren betaald moeten worden. Duurt het nog langer voordat ze er van af zijn.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Theotrucker schreef:En die Kid zal door de schuldenaren betaald moeten worden. Duurt het nog langer voordat ze er van af zijn.
Nu vormen werkgevers de kid en betalen wij de prijs. Noem je dat rechtvaardig?

Daarnaast wordt de prijs nu betaald door schuldeisers, werknemers/schuldenaren aan deurwaarders en incassobureaus. En zowel schuldeisers als schuldenaren raken zo dieper in de puree.

NU betalen we de dubbele prijs. Het wordt goedkoper met een KID.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

De HELFT van de jongeren heeft schulden. Onze toekomst kraakt! Dat schreeuwt om een oplossing. Ook voor de schuldeisers. Werkgevers (bravo v.d.Heyden) zoals ik incasso's laten uitvoeren helpt hen niet.
Laatst gewijzigd door barabas op 09 jun 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

barabas schreef: Werknemers zoals ik incasso's laten uitvoeren helpt hen niet.
Hou maar op met het bedenken van oplossingen als je niet eens het verschil tussen een werkgever en een werknemer kent.....

v.d.Heyden

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Zo'n KID kan wellicht via de bank beslag leggen op alle inkomende gelden van schuldenaar. Onderverhuur, handel, loterij winnen, erfenis... ik zo snel niet zoveel inkomsten bedenken. Dan is zo'n KID altijd effectiever dan loonbeslag via werkgever.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

barabas schreef:
renewouters schreef:hoe moet je het anders doen als alle andere methodes niet werken? Dan kan je alleen nog maar het geld halen bij de bron, de werkgever.
Er moet een goed systeem komen. Daarover zijn we het eens.
Vele vinden het huidige systeem prima.
barabas schreef: Als werkgever ben je sinds enkele jaren verplicht om loon via de bank over te maken. Contant loon betalen is er niet meer bij. Ik denk dat die regel mede tot stand is gekomen om wanbetalers aan te kunnen pakken.
Staat daar helemaal los van. Bedrijven doen dit soort zaken liever via de bank. Je hebt dan een goede administratie en voorkomt discussie of iemand wel of niet is betaald. Daarnaast willen mensen liever niet op het einde van de maand met een groot geld bedrag over straat. Maar contant betalen mag nog gewoon.
barabas schreef: Het loon arriveert altijd bij een bank. De transfer van loon naar bank vormt een prima interventiepunt. Onderschep het loon hier. Dat vergt een kleine eenmalige inspanning van werkgever of bank die dan verder buiten de schuldproblematiek van werknemer kan blijven.
De inspanning blijft toch hetzelfde alleen iemand anders gaat het doen. Los dat jij je werknemer gewoon contant kan betalen, want zoals eerder aangegeven mag dit gewoon, en dan zit de schuldeiser weer zonder zijn inkomen.
barabas schreef: Daarna hebben schuldeisers in samenwerking met die nieuwe overheidsinstantie, die doop ik nu tot KID... Krediet Interventie Dienst controle over het inkomen van schuldenaar en kan een prachtig professioneel hulpapparaat worden opgetuigd.
En wie gaat dat betalen? Je plan klinkt leuk maar loonbeslag is een goede weg voor een schuldeiser om zijn geld binnen te krijgen. Los dat de ondernemer ook direct een signaal krijgt dat er wat aan de hand is.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

@sylversterb:

Sinds 1 januari 2016 zijn er strengere regels voor de uitbetaling en administratie van loon. Zo mag u bijvoorbeeld het loon van uw medewerkers niet meer contant uitbetalen. Maar geldt dat voor alle medewerkers?

Ja, dit geldt voor alle medewerkers. De regels voor de uitbetaling en administratie van loon zijn opgenomen in de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS). Vanaf 1 januari 2016 geldt de plicht om voor al uw medewerkers het nettobedrag van de loonstrook uitsluitend via een bankbetaling over te maken. Netto is het resultaat wat op de loonstrook als netto te betalen overblijft. Dus contant uitbetalen mag niet meer. Ook niet gedeeltelijk. Zorg er dus voor dat u de correcte gegevens heeft van de bankrekening van uw medewerker.

Het netto uit te betalen loon mag in de regel niet minder zijn dan het netto minimum (jeugd)loon en dat bedrag dient ook giraal te worden overgemaakt op de bankrekening van de medewerker.

Bron: http://www.khn.nl Contant betalen mag dus echt niet meer!!!

Wat je overige opmerkingen betreft... als je het hele draadje leest, staan daar mijn antwoorden al! Reageer liever op vragen die al beantwoord zijn in plaats van vragen te herhalen.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Beste collega werkgevers en beste werknemers bij wie loonbeslag is gelegd. Reageer alsjeblieft! Ik heb alle tegens kunnen pareren. Mijn stelling dat loonbeslag via de werkgever zo snel mogelijk moet worden afgeschaft snijdt duidelijk hout! Deurwaarderswerk wordt nu afgewenteld op werkgevers, ten koste van die werkgever en zijn werknemers. Er zijn betere oplossingen mogelijk. Het ontbreekt alleen nog aan wilskracht! KOM OP!!!

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door kuklos »

barabas schreef:Beste collega werkgevers en beste werknemers bij wie loonbeslag is gelegd. Reageer alsjeblieft!
Ik heb gereageerd, maar jij wil geen andere meningen andere dan de jouwe horen.
Graag doorgaan met loonbeslag, mensen dienen hun schulden te betalen.

stofzuigertje

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tot April 2017 heb ik enkele contant uitbetaald en wist deze regels niet, nu is bedrijf overgenomen en gaat het per bank.

Maar de fooienpot in Horeca, gaan ze die storten en per bank uitbetalen?

Wel vind ik het niet netjes dat schulden bij werkgever en soms gehele personeel bekend worden omdat een medewerker vaak de salaris administratie doet!

Vis de bank dit geld ophalen is beter, sommige deeltijd werkers hebben meerdere kleine baantjes en als meerdere werkgevers niet weten hoever de beslagvrije voet dan is?
De 11 pagina's niet geteld maar ik heb geen zin om dit te lezen.
Gewoon overgeplaatst naar ander bedrijf en opgelost.

Helaas kan niet elke werkgever dit doen, maar ik doe de administratie en dat is veel werk.
Nog extra werk voor een Deurwaarder uitvoeren en je mag er niets voor rekenen, maar voor mij is dit extra werk en uitzoeken!

Verder weet ik van werkgevers die niets van administratie weten en het aan een boekhouder uitbesteden.
Dan betaal je per uur en dit extra werk is dus een boete voor die groep werkgevers en die mag nergens geclaimd worden!

Verder zie ik nog een probleem, als een werknemer alles mag inleveren zal deze niet vooraan staan als er overgewerkt moet worden.
Dan word ik als werkgever dus benadeeld omdat de wanbetaler overwerk gaat weigeren voor zover in CAO mogelijk is of later in vrije uren laat uitbetalen!

En wat moet een werkgever doen als er straks een 2e deurwaarder met zelfde verhaal komt?
Als de Deurwaarder roept, U moet meewerken, U is dat wettelijk verplicht.

Maar als ik om wettelijk bewijs vraag in wetboek waar dat staat geschreven onder welke voorwaarden ik moet meewerken, kreeg ik niets, alleen een pak papier met onleesbare tekst en de dwang om binnen 3 dagen het geld over te maken!
Bij maand salaris is binnen 3 dagen nooit mogelijk en ook ik bepaal de uitbetaal datum en niet een willekeurige Deurwaarder die alleen maar roept en vooral nauwelijks antwoord geeft.

Mijn bedrijf heeft ondanks de overplaatsing nog steeds geen beloofde dagvaarding gekregen en we zijn nu 1 jaar en 8 maanden verder!

Ja, ook ik ben voor afschaffen van deze regels die veel werk en dus geld kosten en niets opleveren en alleen maar personeel demotiveren!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niets mis met loonbeslag. Als u daar niet mee geconfronteerd wilt worden moet u uw werknemers een full-time vaste baan aanbieden met een fatsoenlijk salaris en niet zeven man in dienst nemen waarvan één in vaste dienst, de rest op oproepbasis en allemaal deeltijd. Daarmee kan een normaal mens niet in zijn onderhoud voorzien. En werk je schulden in de hand.

De werkgever is overigens alleen verplicht het bedrag tot de hoogte van het minimumloon giraal uit te betalen. Alles wat een werknemer meer verdient, mag ook contant,
.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Appie83 »

barabas schreef:Beste collega werkgevers en beste werknemers bij wie loonbeslag is gelegd. Reageer alsjeblieft! Ik heb alle tegens kunnen pareren. Mijn stelling dat loonbeslag via de werkgever zo snel mogelijk moet worden afgeschaft snijdt duidelijk hout! Deurwaarderswerk wordt nu afgewenteld op werkgevers, ten koste van die werkgever en zijn werknemers. Er zijn betere oplossingen mogelijk. Het ontbreekt alleen nog aan wilskracht! KOM OP!!!
Ik vermoed dat de meeste gebruikers op dit forum werknemer of zzp-ers zijn. Deze oproep heeft vermoedelijk meer effect op een forum als Higher Level of bij VON - NCW of andere werkgeversorganisatie, dan wel stuur een bericht naar een kamerlid van VVD of CDA.

Gesloten