LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Loonbeslag via de werkgever is funest voor de relatie werkgever/werknemer.

Loonbeslag kost werkgevers tijd, geld en stress en confrontaties. Deurwaarders sturen je vragenlijsten daar zeg je U tegen. Die mag je dus gaan invullen. Niet alle deurwaarders hebben een even goede reputatie, dus kun je hen wel vertrouwen? Ook dit vergt naspeuring, dus tijd. Je werkgever ziet inhoudingen op zijn loon en stelt vragen. Dat kost tijd.

Loonbeslag schendt de privacy van de werknemer: via het deurwaarder verneem ik dat mijn werknemer schulden heeft, hoe groot en bij wie. Dat WIL ik helemaal niet weten. Wetend dat je werknemer schulden heeft, is niet goed voor het vertrouwen. Wil je nog wel dat deze werknemer achter de kassa staat? En als hij/zij daar staat, en de kassa klopt niet, iets dat kan gebeuren buiten iemands schuld, hoe reageer je, wetend dat je werknemer diep in het rood staat?

Als werkgever wordt je gedwongen voor het karretje van de schuldeiser gespannen. Werk je niet mee, dan loop je het risico dat je op termijn zelf op draait voor dit geld.

Je moet een deel van het loon en het vakantiegeld afstaan aan deurwaarder. Het duurt niet lang of je hebt als werknemer een hekel aan deze vorm van loonbeslag. In dienst nemen / houden: als je weet dat een nieuwe werknemer schulden heeft, bedenk je je nog een keer voor je hem aanneemt. Zo wordt het voor werknemers nog moeilijker om uit de schulden te komen.

Deurwaarder zegt: hier met al het vakantiegeld. Je werknemer zegt: nee, niets daarvan. Ik heb meerdere schuldeisers, het vakantiegeld moet worden verdeeld. Werknemer blijkt op dit punt uiteindelijk aan het kortste eind te trekken.
Maar werknemer beweert ook: denk ook aan de beslagvrije voet en aan de bijstandsnorm. Incassobureau mag vakantiegeld opvragen, maar jij mag het niet afstaan aan hen, want ik zit onder de bijstandsnorm.
Dit is een voorbeeld van de discussies en dilemma's waarmee je als werkgever wordt geconfronteerd en die je stress en extra werk bezorgen. Daar sta je weer tegenover je financieel gefrustreerde werknemer.

Werknemer heeft natuurlijk ook een hekel aan loonbeslag via werkgever. Je trots, zelfrespect, het gezeik met de baas. En niet alle werkgevers zullen even begripvol zijn richting werknemer. Wat als werknemer zich gaat bemoeien met je financiën?

Loonbeslag via de werkgever moet zo snel mogelijk worden afgeschaft! Wie is het met me eens?
Laatst gewijzigd door barabas op 08 jun 2018 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Incassobureaus kunnen helemaal geen loonbeslag leggen, alleen deurwaarders kunnen dat. Met een vonnis na een rechterlijke uitspraak, of bij achterstanden van belastingen etc.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door kuklos »

barabas schreef:Werknemer heeft natuurlijk ook een hekel aan loonbeslag via werkgever. Je trots, zelfrespect, het gezeik met de baas.
Het moet ver komen wil er een loonbeslag gelegd worden. Trots? Iemand die meerdere loonbeslagen heeft rept over trots en zelfrespect?
Er is echt wel wat mis als het zo ver komt.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Lady1234 schreef:Incassobureaus kunnen helemaal geen loonbeslag leggen, alleen deurwaarders kunnen dat. Met een vonnis na een rechterlijke uitspraak, of bij achterstanden van belastingen etc.
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor je snelle reactie. Voor mij is het één pot nat. Want ik heb hier persoonlijk nooit mee te maken en heb hier geen kaas van gegeten. Ik heb het woord incassobureau meteen vervangen. Het gaat in mijn geval inderdaad om een deurwaarder. Een nette volgens mij: Syncasso.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

kuklos schreef:
barabas schreef:Werknemer heeft natuurlijk ook een hekel aan loonbeslag via werkgever. Je trots, zelfrespect, het gezeik met de baas.
Het moet ver komen wil er een loonbeslag gelegd worden. Trots? Iemand die meerdere loonbeslagen heeft rept over trots en zelfrespect?
Er is echt wel wat mis als het zo ver komt.
Ook mensen met schulden hebben trots. Ik heb respect voor mijn werknemers. Ze doen hun werk goed en zijn in elk geval tegenover mij eerlijk en openhartig.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Ook de medewerkster van Syncasso die ik intussen aan de lijn had, leeft met me mee en verzucht: "ze moeten incasso niet verleggen naar werkgevers." Zij maakt dit soort toestanden natuurlijk dagelijks mee. Incasso van een zorgverlener (in dit geval)... ze moeten het zelfstandig incasseren.

Mij lijkt het redelijk als incasso wordt verschoven naar bijvoorbeeld banken. Of dat er een speciale onafhankelijke "schuld-bank" wordt opgericht waar bedrijven inkomens van beslagen werknemers aan moeten afdragen. Die op hun beurt beslissen hoe het inkomen wordt verdeeld tussen werknemer en schuldeisers. Dan heb je als werkgever maar één ding om aan te passen: het bankrekeningnummer van werknemer.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U als werkgever krijgt op van de deurwaarder hoeveel u moet inhouden. Heel simpel en dat moet u gewoon doen.

De beslagvrije voet moet de schuldenaar zelf met de deurwaarder regelen. Daar hebt u geen boodschap aan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is allemaal niet leuk, maar toch eerder loonbeslag dan uithuiszetting! Lijkt me nog vervelender!

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

barabas schreef:Loonbeslag via de werkgever moet zo snel mogelijk worden afgeschaft! Wie is het met me eens?
NIET mee eens,
Schuldeiser moet de mogelijkheid houden om zijn geld geïncasseerd te krijgen. Schuldenaar heeft het zelf zover laten komen dat er loonbeslag wordt gelegd.

U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zal hem maar even inkoppen :

Mist iemand moneyman al ?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

crazyme schreef:Ik zal hem maar even inkoppen :

Mist iemand moneyman al ?
Dit kunnen we zelf nog wel af. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Echte Profis zijn hier onontbeerlijk.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

v.d.Heyden schreef:
barabas schreef:Loonbeslag via de werkgever moet zo snel mogelijk worden afgeschaft! Wie is het met me eens?
NIET mee eens,
Schuldeiser moet de mogelijkheid houden om zijn geld geïncasseerd te krijgen. Schuldenaar heeft het zelf zover laten komen dat er loonbeslag wordt gelegd.

U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden
Ik ben een kleine ondernemer. Ik heb net genoeg verstand van financiën om mijn boekhouding correct aan mijn boekhouder over te dragen. En ik wordt nu opgezadeld met andermans probleem. Als ik mijn vragen voorleg aan mijn boekhouder, krijg ik antwoord, maar dat kost ook geld en moeite. Ik moet mijn werknemer bijten voor een ander waar ik niets mee te maken heb. Schuldeiser: LOS HET ZELF OP!!!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door Revoked »

Wonderlijk topic. Weet u zeker dat u een werkgever bent?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

barabas schreef:
v.d.Heyden schreef:
barabas schreef:Loonbeslag via de werkgever moet zo snel mogelijk worden afgeschaft! Wie is het met me eens?
NIET mee eens,
Schuldeiser moet de mogelijkheid houden om zijn geld geïncasseerd te krijgen. Schuldenaar heeft het zelf zover laten komen dat er loonbeslag wordt gelegd.

U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden
Ik ben een kleine ondernemer. Ik heb net genoeg verstand van financiën om mijn boekhouding correct aan mijn boekhouder over te dragen. En ik wordt nu opgezadeld met andermans probleem. Als ik mijn vragen voorleg aan mijn boekhouder, krijg ik antwoord, maar dat kost ook geld en moeite. Ik moet mijn werknemer bijten voor een ander waar ik niets mee te maken heb. Schuldeiser: LOS HET ZELF OP!!!
Geen antwoord op mijn vraag.
Conclusie zou moeten zijn: Schuldenaar: LOS HET ZELF OP!!!

v.d.Heyden

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

v.d.Heyden schreef:U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden
Ik heb dat probleem niet. Detailhandel. Het komt zelden voor dat een klant bij mij in het krijt staat. Dus ik heb hier geen ervaring mee. Ik vind wel dat een schuldeiser zijn geld moet kunnen krijgen op de een of andere manier. Maar niet via mij als werkgever. Ik sta daar buiten en wil daar graag buiten blijven!

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

Revoked schreef:Wonderlijk topic. Weet u zeker dat u een werkgever bent?
Op mijn beurt vraag ik me ook af wat de hoedanigheid van anderen in deze discussie is. Ik blijf graag anoniem, mijn hoedanigheid is: kleine werkgever, momenteel 7 werknemers, waarvan 1 in vaste dienst. Overigen op oproepbasis. Allemaal deeltijd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door crazyme »

barabas schreef:
v.d.Heyden schreef:U bent zelf ondernemer, laat u de kans voorbij gaan om loonbeslag te leggen als dat de laatste mogelijkheid is om een schuldenaar tot betaling te dwingen?

v.d.Heyden
Ik heb dat probleem niet. Detailhandel. Het komt zelden voor dat een klant bij mij in het krijt staat. Dus ik heb hier geen ervaring mee. Ik vind wel dat een schuldeiser zijn geld moet kunnen krijgen op de een of andere manier. Maar niet via mij als werkgever. Ik sta daar buiten en wil daar graag buiten blijven!
Je kunt het ook anders zien:

Een werknemer met grote geldzorgen zal zijn hoofd er niet altijd bij hebben. Problemen worden meestal groter in plaats van kleiner.
Het is een kans om je werknemer te helpen wanneer hij daar voor openstaat.

En dat formulier invullen: niet zo aanstellen, dat valt best mee.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

En sinds er misschien deskundigen meepraten: hoe zit dat met vakantiegeld? Als een werknemer minder dan beslagvrij voet verdient. In mei krijgt hij vakantiegeld, maar dat geld is eigenlijk uitgesteld loon van voorgaande maanden. Kan het dan zo zijn, dat wanneer je dat vakantiegeld uitsmeert over alle maanden, en je zit dan nog steeds onder de beslagvrije voet, dat werknemer dan zijn vakantiegeld mag houden, dus dat zijn vakantiegeld dan niet hoeft te worden overgemaakt naar de deurwaarder?

Dat zou mijn werknemer happy maken.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Ongelezen bericht door barabas »

crazyme schreef:En dat formulier invullen: niet zo aanstellen, dat valt best mee.
Slechts 11 A4-tjes. Misschien een peuleschil als je op de afdeling PZ werkt en alle info uit een database kunt halen, maar ik wordt hier gek van! Dus doorgaans stuur ik ze dan alle bescheiden van werknemer... contract, loonstroken, jaaroverzichten... alstublieft: hierin vind u alle antwoorden.

Daar ben ik tot nu toe mee weggekomen. Geen problemen mee gehad. Maar het voelt ongewis: ben ik nu in gebreke gebleven, kan ik straks aansprakelijk worden gesteld omdat ik niet voorzie in informatie zoals van me wordt gevraagd. Brrr...
Laatst gewijzigd door barabas op 08 jun 2018 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten