LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
HenriZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2009 15:56

Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door HenriZ »

Goed.. het is even een heel verhaal.

Een tijd geleden ben ik naar de tandarts geweest. Eerst voor een consult en daarna voor een uitgebreidere behandeling.

Hieruit volgen 2 facturen, ik noem ze even factuur A en factuur B. Zeg dat het bedrag van factuur A 120 euro is, van Factuur B 160 euro. Dit zijn fictieve bedragen maar liggen niet ver van de werkelijkheid.

Mijn tandarts besteed facturen uit aan de firma Fa-Med te leusden.

Van Fa-med ontving ik dan ook beide facturen.

Nu is er bij de tandarts een fout gemaakt. De 1e factuur (A) bestond uit 2 consulten, terwijl er maar van 1 sprake was. Dus ipv. 120 euro, zou ik 60 euro moeten betalen.

Hierover heb ik direct contact opgenomen met de tandarts, die mijn verhaal bevestigd; het is onjuist gefactureerd. Echter, zij hadden de factuur uitbesteed bij Fa-med, dus ik moest contact opnemen met Fa-Med.

Fa-med zei heel simpel 'meneer dit is de factuur zoals wij hem van de tandarts ontvangen hebben, u dient die te betalen zoals opgegeven'.

Daarop weer met de tandarts gebeld; die geeft aan de factuur niet te kunnen wijzigen en stelt voor de 60 euro in reserve te nemen voor een volgende behandeling.

Hiermee ben ik niet accoord gegaan. Ik heb op eigen initiatief van de 1e factuur (A) het bedrag bijgesteld zodanig dat de factuur correct is (dus 60 euro ipv 120) en beide facturen voldaan binnen de gestelde betalingstermijn. Hiermee was voor mij de kwestie afgedaan, ik had betaald wat ik moest betalen.

Fa-med dacht hier anders over, deze wilden de missende 60 euro van factuur A alsnog geind zien. Hierover is contact geweest en ik heb aangegeven dat ik dat niet ga betalen, daar het een onjuiste factuur betrof en de tandarts dit ook als zodanig bevestigde. Op aangeven dat men dan zou gaan dagvaarden etc, heb ik aangegeven dat ik ze daarbij veel succes wens en dat ik er vertrouwen in heb dat een rechter het met mij eens is dat je niet een onterect gefactureerd iets hoeft te betalen.

Toen was de kwestie weer afgedaan, dacht ik. Tot ik, na ca. 1.5 maand, een terugbetaling ontving van Fa-Med. Wat had men gedaan, men heeft de betaling van Factuur (B) verrekend met het volgens hun nog openstaande gedeelte van Factuur (A) en de rest teruggestort. Ik moet hierbij opmerken dat beide facturen correct zijn overgemaakt met de correcte betalingskenmerken etc'. Kort daarna volgde uiteraard de brief dat factuur B nog niet betaald was, en men deze wil gaan incasseren.

Ik heb toen wederom contact opgezocht en de kwestie uitgelegd, het lijkt mij dat men niet zomaar betalingen met elkaar mag gaan zitten verrekenen, zeker niet in het geval waar er discussie bestaat over een factuur. Ik heb voorgesteld om het teruggestorte bedrag opnieuw over te maken en daarmee de kwestie als afgehandeld te beschouwen, daar ik dan wederom alles betaald heb wat ik afgenomen heb, en ook datgene betaald heb wat er volgens de tandarts betaald moest worden.

Fa-med heeft hier heel lang niet op gereageerd, tot vlak voor kerst, er weer een schrijven kwam. Fa-med rekent bij het bedrag (B) incassokosten en eist betaling. Wederom contact gezocht, uitgelegd hoe alles in elkaar stak, aangeboden het teruggestorte bedrag weer over te maken, het mocht allemaal niet baten.

Nu vind ik dat Fa-Med op die manier ernstig misbruik maakt van de machtspositie als incassubureau. Ik ben niet bereid incassokosten te betalen die ontstaan omdat Fa-Med weigert een correcte factuurafhandeling uit te voeren. Dat heb ik fa-med ook laten weten.

Hierop heeft Fa-med de kwestie uitbesteed bij incassobureau bosveld. Deze beginnen uiteraard met eerst er weer een forse hoeveelheid incassokosten bij te rekenen (mag dat, twee keer incassokosten rekenen over 1 factuur) en gaan vrolijk verder met incasseren.

Ook Bosveld heb ik de kwestie helemaal van A tot Z uitgelegd en ook Bosveld had daar weinig boodschap aan, er moest betaald worden, en wel nu, want anders..

Inmiddels zijn we bijna bij het 'en anders' gedeelte; ik heb de 'concept dagvaarding' al van ze ontvangen.

Ik durf hiermee zelf wel naar de rechter te gaan. Het lijkt mij duidelijk dat wat Fa-med gedaan heeft in eerste instantie, geheel niet mag. Ze hebben een niet gerelateerde betaling gebruikt om in een 'terecht verloren zaak' hun gelijk te halen en door het openstaand maken van de niet-gerelateerde factuur hebben ze de rechtsmiddelen gecreeerd om op een terechte factuur te gaan procederen.

Ik heb hierover juridisch advies ingewonnen en men geeft mij aan dat ik in mijn recht sta.

Voorlopig is er nog geen sprake van een echte dagvaarding, maar uiteraard, als die er komt, komen er weer kosten bij, en de rechtszaak zelf zal uiteindelijk ook niet gratis zijn.

Toch neig ik heel sterk naar niet betalen en laten voorkomen, ondanks het risico van een hoge kostenpost. Ik vind dit een uiterst incorrecte gang van zaken en misbruik maken van een machtspositie. Ondertussen is het te betalen bedrag van de oorspronkelijke 160 euro al opgelopen naar 360 euro, door incassokosten.

Ben ik gek als ik dit laat voorkomen?

Dus.. resumerend:
1) factuur A 120 euro factuur B 160 euro.
2) factuur A was fout, had 60 euro moeten zijn
3) binnen betalingstermijn beide facturen voldaan, muv het teveel gefactureerde bedrag op factuur A
4) incassobureau verrekent openstaande post factuur A met de betaling van factuur B, stort de rest terug en maakt factuur B openstaand
5) incassubureau weigert dit te veranderen en zet door met incasso factuur B

Dit is toch geen correcte gang van zaken?

Komt nog bij.. Fa-Med heeft ondertussen mijn tandarts vertelt dat ik alles contant moet betalen.. dat is toch chantage?

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Dit neigt zelfs naar "afpersing" :shock:

Je hebt duidelijk aangegeven de vordering als zodanig niet te erkennen. Mocht Bosveld overgaan tot een echte dagvaarding (wat ik niet denk) zorg er voor dat je al tijdens de rechtzitting jouw kosten kenbaar maakt. Dat kan niet achteraf, en je zal niet de eerste zijn die gelijk krijgt zonder ook maar een cent onkostenvergoeding te krijgen.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik vraag me af wat je schriftelijk hebt over deze kwestie. En dan doel ik speciaal op de toezegging van de tandarts dat die eerste factuur onjuist was. Of heb je alles telefonisch afgehandeld?

HenriZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2009 15:56

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door HenriZ »

Het meeste heb ik schriftelijk. De bevestiging van de tandarts dat de factuur incorrect is, en de communicatie met fa-med en bosveld.

Nou ja schriftelijk.. het gaat om e-mails, waarbij wel op elke mail van mij een ontvangstbevestiging is gekomen van de geadresseerde en men ook op de e-mails is ingegaan.

PolitieAgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2007 03:15

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door PolitieAgent »

Als je bezwaar hebt gemaakt tegen een factuur dan is dit top (helemaal als je kopie hebt van bezwaar).

Als je straks (eventueel indien) aan de rechter laat zien dat je het op de correcte manier hebt betaald (dus via kopie afschrift) sta je vrij sterk ook wanneer je kunt bewijzen dat de factuur al niet correct was. Laat desnoods even je tandards een briefje maken en ze handtekening eronder zetten dat de factuur niet correct was en dat het dat bedrag wat je hebt betaald moest zijn.

Stel je betaald een factuur maar er staat nog een oude open dan mogen ze dit gewoon verekenen, dat is dus niet illegaal of gek. Echter klopt de hele factuur niet en loopt er een bezwaar, dus wat hun doen is erg vreemd zaken doen.

Tip: Als je naar de rechter moet zorg ook dat je gemaakte kosten en dingen gaat claimen aan de tegenpartij, ze mogen er niet makkelijk vanaf komen en je moet gewoon de tijd / kosten er weer uit hebben.

Success

Bright85
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:31

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door Bright85 »

zorg ervoor dat je je mail waarin de tandarts praktijk aangeeft dat die factuur niet klopt plus van Fa-Med de mail/brief gegevens opstuurt naar het incassobureau moet het incassobureau hier zelf onderzoek naar doen.

Als je tandarts jou verhaal bevestigd naar het incassobureau toe zal het incassobureau deze overige kosten € 60.- plus de door hun in rekening gebrachte kosten afboeken. (sommige kosten worden doorberekend aan het bedrijf dat het incassobureau heeft ingeschakeld.)

Doet het incassobureau dit niet en wil er ook niet aan mee werken kan je gewoon contact opnemen een 1 of andere nederlandse incasso vereniging......

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Henri,

Lijkt me allemaal wel logisch wat je hebt gedaan.

Het enige advies wat ik nog heb is dat je nu Fa-med ( en eventueel de kantonrechter als het voorkomt ) aangeeft dat je een tegenvordering instelt voor vergoeding van de gemaakte kosten aan jouw kant .

Je kan hier gewoon je uren en ook porto en dergeljke declareren

HenriZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2009 15:56

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door HenriZ »

Voorlopig staat deze zaak stil. Contact met Bosveld leerde mij dat Bosveld in discussie is met FA-Med. Bosveld geeft aan dat ze vinden dat er een fout gemaakt is.

Het nare is dat je als 'klant' alleen maar kunt afwachten. Men doet tussendoor geen enkel zinvolle uitspraak. Wat daar naar aan is; als men dan besluit de vordering toch door te zetten, dan krijg je weer zo'n heel naar gestelde bief van 'binnen 2 dagen dokken, want anders...'

Royalflush
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 okt 2008 16:26

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door Royalflush »

Laat Fa-Med en Bosveld maar dreigen. Stuur ze maar een net briefje dat je hun vordering betwist en dat wanneer zij het daarmee oneens zijn, dit aan kunnen vechten bij de kantonrechter. Vermeld er ook bij dat je alle eventueel hieruit voortvloeiende buitengerechterlijke (administratiekosten, tijd & moeite) en gerechterlijke kosten zult verhalen op Fa-Med en Bosveld. Jij hebt betaald, jij kunt dit bewijzen en Fa-Med en Bosveld lopen maar wat te dreigen. Uiteindelijk zullen zij het echter met elkaar moeten uitvechten. Jij hebt betaald en hebt met die partijen daarom niets meer te maken.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Nee, incassokosten mogen maar 1 keer worden gerekend, dus je moet de rechter wel laten zien wat de originele factuur van bosveld was.

Wat een ellende hé. Snap niet dat den-haag hier niks tegen kan doen. Ken trouwens wel ook al zorgverleners die gestopt zijn met dit soort buro's, want ze werden zelf gek van de fouten en bellende klanten.

HenriZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2009 15:56

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door HenriZ »

Tsja, de waarheid is natuurlijk ook dat de Nederlandse betalingsmoraal belabberd is, dus dit soort bedrijven zijn gewoon nodig.

Wat ik er alleen zo ontzettend jammer en fout aan vind, is dat gelijk elke bodem van redelijkheid er onderweg is. Men denkt zelf niet na, als iemand een vordering aanlevert, gaan zij invorderen.. de brieven die je dan krijgt zijn scherp, stekend en dreigend gesteld, alsof je een crimineel bent.

Verder.. heb ik er nog steeds niets van gehoord. Dat is het 2e aspect wat echt fout is aan incassobureau's.. als zij een brief sturen, is het 'binnen 2 dagen' of 'binnen 7 dagen'.. maar als jij er op antwoord, kan het zo een paar maanden duren.. voordat je weer binnen 2 dagen moet betalen.. :X

dekra
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:32

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door dekra »

Het is de aard van Fa-Med.. daarbij zien zij zichzelf vaak als 'artsen' .
Helaas deze organisatie is nergens bij aangesloten. het is geen incassoburau (NVI) en valt ook niet onder het toezicht van de Ned. bank of iets dergelijks.

Het wordt tijd dat de politiek.. deze verkapte 'incassobureau's' onder de toezicht plaatst. en of er een gedragcode komt en een klachten procedure !!..

Simpel nota's van 23,60 is met kosten 115,20 (incasso unie)
(foutje van Fa-med.. mijn betaling verkeerd weggeboekt) :D
-

HenriZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2009 15:56

Re: Misbruik 'dreigstatus' incassubureau; wat te doen?

Ongelezen bericht door HenriZ »

Uiteindelijk is er wel discussie ontstaan tussen FA-Med en Bosveld, waarbij Fa-Med tegen bosveld loog dat ze de onjuiste factuur wel verrekend had, en mij een correctiefactuur toestuurden met een datum na de datum waarop Bosveld mij aangaf dat Fa-Med het wel verrekend zou hebben.

Ik heb het nog openstaande deel opgengemaakt zoals het oorspronkelijk gefactureerd was, dus zonder incassokosten etc, en Bosveld veel succes gewenst met verdere maatregelen.

Vooralsnog niets meer van gehoord.

De betalingsmoraal in NL zal dan slecht zijn, het wordt hoog tijd dat de overheid Incassobureau's snoeihard aanpakt, met name op het punt van de kosten. Het zijn geautomatiseerde processen en elke kostenpost hoger dan 30 euro is klinkklare nonsense en niet verdedigbaar.

Bijkomend probleem is dat je door die incassobureau's in het ergste geval juist die mensen die het toch al amper kunnen betalen, nog veel dieper in de problemen helpt. Als een factuur van 100 euro na een incassosessie al naar 240 euro gaat, maakt dat de betaalbaarheid niet beter uiteraard. Sowieso zouden wat mij betreft de factuur na bijtelling van kosten noot meer dan 150% van de oorspronkelijke factuur mogen bedragen, dat kan nu zelfs tot meer dan het dubbele oplopen als je niet oplet.

Gesloten