LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door witte angora »

En ondertussen zit de tandarts maar op zijn centen te wachten. :evil:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MichielFRL schreef:
alfatrion schreef:
isabeau3107 schreef:Moet ik de voorwaarden van deze voor mij niet bestaande partij accepteren?
Nee, natuurlijk niet. Uw zorgaanbieder mag de vordering doorverkopen (cessie), maar dat betekent niet dat u daardoor gebonden ben aan de voorwaarden van de andere partij. Dit kan als gevolg hebben dat u bijvoorbeeld nooit in verzuim bent gekomen en de incassokosten daardoor niet verschuldigd bent. Dit ongeacht of u een factuur en veertiendaagse aanmaning heeft ontvangen.
Zoals wel vaker is alfatrion weer kort door de bocht en vergeet dat TS de voorwaarden van de tandarts moet accepteren waar facturatie door Uwnota.nl in verwerkt is.
Misschien bedoelt alfa te zeggen dat TS ervoor kan kiezen een wanbetaler te zijn en dan komt vanzelf iemand anders de vordering innen, misschien wel via cessie... Met alle extra kosten van dien, natuurlijk.

Dus ja, als je daar naar de tandarts gaat moet je die voorwaarden accepteren. Wil je dat niet, ga dan naar een andere zorgverlener.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:Zoals wel vaker is alfatrion weer kort door de bocht en vergeet dat TS de voorwaarden van de tandarts moet accepteren waar facturatie door Uwnota.nl in verwerkt is.
Je gaat zelf kort door de bocht. Dat is namelijk niet altijd zo. Bij mij is dat bijvoorbeeld niet zo. Iedereen die haar voorwaarden pas bij de factuur voegt krijgt dat er bij de rechter niet doorheen. Voorwaarden moeten van toepassing verklaard worden voordat de overeenkomst tot stand komt.
Julie4444 schreef:Misschien bedoelt alfa te zeggen dat TS ervoor kan kiezen een wanbetaler te zijn en dan komt vanzelf iemand anders de vordering innen, misschien wel via cessie... Met alle extra kosten van dien, natuurlijk.
Famed en UwNota werken op basis van een cessie. De tandarts krijgt een deel van het geld en deze bedrijven krijgen de vordering. Famed en UwNota vermelden dat ze de vordering hebben overgenomen. De schuldenaar kan vervolgens verlangen dat hem de akte van cessie wordt opgestuurd en in de tussentijd zijn betalingsverplichting opschorten omdat de melding op zichzelf onvoldoende is om goede trouw aan te nemen. En zonder goede trouw loopt TS het risico dat de tandarts later alsnog komt aankloppen voor betaling.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

isabeau3107 schreef:Wel heel typische reacties, ik heb niets te verbergen dus het mag? Of een wortelkanlbehandeling is geen medische handeling?
Het gaat om de essencie, mogen derden inzage hebben in welke medische handeling dan ook klein of groot en waar ligt de grens? Blindedarmonsteking, wortelkanaalbehandeling, slaapmiddel?
Wet is wet ook voor kleine medische handelingen volgens mij. Maar daar zou ik graag meer over weten. En dus moet ik verplicht in zee gaan met factureringsbedrijven?
En nee toen ik bij mijn tandarts klant werd was er geen sprake van derde partij, in het verleden deed de tandarts dit zelf en nog eerder was alles gewoon verzekerd.
Het lijkt me stug dat de tandarts het zelf deed. Die had daar ongetwijfeld een secretaresse of administratief medewerker voor. En wat te denken van de IT medewerkers die de systemen onderhouden. Die kunnen ook alles zien als ze willen. Ik zou me maar gewoon niet meer laten behandelen. Veel te gevaarlijk....

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
MichielFRL schreef:Zoals wel vaker is alfatrion weer kort door de bocht en vergeet dat TS de voorwaarden van de tandarts moet accepteren waar facturatie door Uwnota.nl in verwerkt is.
Je gaat zelf kort door de bocht. Dat is namelijk niet altijd zo. Bij mij is dat bijvoorbeeld niet zo. Iedereen die haar voorwaarden pas bij de factuur voegt krijgt dat er bij de rechter niet doorheen. Voorwaarden moeten van toepassing verklaard worden voordat de overeenkomst tot stand komt.
Julie4444 schreef:Misschien bedoelt alfa te zeggen dat TS ervoor kan kiezen een wanbetaler te zijn en dan komt vanzelf iemand anders de vordering innen, misschien wel via cessie... Met alle extra kosten van dien, natuurlijk.
Famed en UwNota werken op basis van een cessie. De tandarts krijgt een deel van het geld en deze bedrijven krijgen de vordering. Famed en UwNota vermelden dat ze de vordering hebben overgenomen. De schuldenaar kan vervolgens verlangen dat hem de akte van cessie wordt opgestuurd en in de tussentijd zijn betalingsverplichting opschorten omdat de melding op zichzelf onvoldoende is om goede trouw aan te nemen. En zonder goede trouw loopt TS het risico dat de tandarts later alsnog komt aankloppen voor betaling.
Waarop baseer jij dat dit via cessie gaat? Mijn factuur van de tandarts via uwnota.nl gaf exact de kosten aan die de tandarts van te voren had aangegeven. De tandarts geeft in de wachtkamer aan dat die partij hun facturering verzorgt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Famed en uwnota kunnen natuurlijk ook gewoon op basis van een vast tarief abonnement alleen de administratie overnemen. De tandarts is dan zelf nog steeds de verantwoordelijke partij.. Sta je dan met je verzoek om cessie documenten...

Wat zegt uwnota daarover:

Op uwnota.nl staat namens [ tandarts ] een factuur voor u klaar.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Sorry, dacht die quote te hebben verwijderd. De nieuwe Radr site werkt niet goed op mijn oude telefoontje.
Ah. Deze partijen geven op de facturen aan dat de vordering is overgedragen (gecedeerd). Gecedeerd betekent dat de vordering verkocht is, dus is er sprake van een cessie.

Uwnota gebruikt bijvoorbeeld deze teksten:
Uwnota #1 schreef:Uw zorgaanbieder heeft de vordering die hij op u heeft, overgedragen (gecedeerd) aan Infomedics Factoring B.V., handelend onder de naam uwnota.nl, deze overdracht is door Infomedics Factoring B.V. geaccepteerd.
Uwnota #2 schreef:Het totale factuurbedrag dient te worden overgemaakt onder vermelding van factuurnummer X. Voor betalingsvoorwaarden uwnota.nl z.o.z. Voor inlichtingen omtrent deze factuur kunt u zich wenden tot uwnota.nl, Postbus 60108, 1320 AC Almere. Telefoon: 0900 - 404 94 04 (€ 0,35 per gesprek) van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Kosteloos via internet reageren kan op http://www.uwnota.nl. Uw zorgverlener of leverancier heeft de vordering die hij op u heeft overgedragen (gecedeerd) aan Infomedics Factoring B.V. in Almere, handelend onder de naam uwnota.nl, welke overdracht door Infomedics Factoring B.V. is aanvaard. Hiervan is een akte opgemaakt als bedoeld in art. 3:94 BW. KvK nr. 04048143, BTW nr. NL803598130B01, bankrekeningnr. NL34 ABNA 0243 2400 58.
Ik ben dergelijke teksten ook bij Famed tegengekomen.

Zie ook
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/648 ... -naam.html

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door harkja »

Mijn tandarts heeft mij nooit ingelicht dat hij gebruik maakt van uw.nota die erken ik niet en betaal dus niet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Sorry, dacht die quote te hebben verwijderd. De nieuwe Radr site werkt niet goed op mijn oude telefoontje.
Ah. Deze partijen geven op de facturen aan dat de vordering is overgedragen (gecedeerd). Gecedeerd betekent dat de vordering verkocht is, dus is er sprake van een cessie.

Uwnota gebruikt bijvoorbeeld deze teksten:
Uwnota #1 schreef:Uw zorgaanbieder heeft de vordering die hij op u heeft, overgedragen (gecedeerd) aan Infomedics Factoring B.V., handelend onder de naam uwnota.nl, deze overdracht is door Infomedics Factoring B.V. geaccepteerd.
Uwnota #2 schreef:Het totale factuurbedrag dient te worden overgemaakt onder vermelding van factuurnummer X. Voor betalingsvoorwaarden uwnota.nl z.o.z. Voor inlichtingen omtrent deze factuur kunt u zich wenden tot uwnota.nl, Postbus 60108, 1320 AC Almere. Telefoon: 0900 - 404 94 04 (€ 0,35 per gesprek) van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Kosteloos via internet reageren kan op http://www.uwnota.nl. Uw zorgverlener of leverancier heeft de vordering die hij op u heeft overgedragen (gecedeerd) aan Infomedics Factoring B.V. in Almere, handelend onder de naam uwnota.nl, welke overdracht door Infomedics Factoring B.V. is aanvaard. Hiervan is een akte opgemaakt als bedoeld in art. 3:94 BW. KvK nr. 04048143, BTW nr. NL803598130B01, bankrekeningnr. NL34 ABNA 0243 2400 58.
Ik ben dergelijke teksten ook bij Famed tegengekomen.

Zie ook
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/648 ... -naam.html

Totaal andere teksten dan dat ik zie staan. De zorgverlener kan wellicht kiezen welke variant hij/zij kiest?

Plinius
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2016 17:41

Re: Moet ik betalingsvoorwaarden Famed of uwnota.nl accepteren?

Ongelezen bericht door Plinius »

Ik krijg al decennia lang de facturen van de tandartsbehandelingen via Famed en laatst ook via UwNota. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de schaarse gelegenheden die ik zelf met Famed contact opnam, met name om een betalingsregeling aan te vragen, niet erg vriendelijk - eerder met botheid - door de medewerkers behandeld werd. Famed is inderdaad onverbiddelijk wat betreft betalingstermijnen. Ervan uitgaande, als ik weet dat er een factuur tijdens mijn vakantie op de mat zal vallen, dan vraag ik mijn tandarts de factuur in kwestie direct naar mij te mailen en niet via Famed. Over het onderwerp van de privacy, denk ik - objectief gezien - dat het meevalt. Alle behandelingen worden gekoppeld aan een bepaalde code, dat is voor iedereen hetzelfde. Soms staat er wel een specificatie bij een zekere code, bv. "moeilijke extractie" oid. Misschien kunt u uw tandarts vragen deze uitbreidende informatie niet te vermelden op de factuur. Trouwens, ik krijg altijd 30 dagen de tijd om facturen van Famed of van Uwnota te voldoen, geen veertien dagen zoals u vertelt, maar misschien is dit een afspraak van mijn eigen tandarts met het incassobedrijf. Vriendelijke groeten.

Gesloten