LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Nee, ben ik wel met je eens. Zoals ik eerder als eens zei als ik terug kon id tijd zou ik zo'n 800 ofzo 'aanbetalen'...Ik ben echter blijven wachten op reactie van Nuon, en toen de incassokosten erover heen gingen was die kans verkeken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed, als ik @alfatrion moet geloven, zou Nuon dus die kosten moeten hardmaken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. Als dit specifieke verweer gevoerd wordt, hoeft Nuon slechts hard te maken dát er kosten gemaakt zijn (en dat kunnen ze). Hoe hoog die feitelijke kosten waren, hoeft niet aangetoond te worden om vervolgens conform de WIK-staffel kosten toegewezen te krijgen. Hier ligt geen kans voor TS.

TS maakt wél een kans door te stellen dat de kosten nodeloos gemaakt zijn, omdat Nuon óf uitleg had moeten geven, óf gewoon direct had moeten dagvaarden.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geldt dat dan niet voor elk bedrijf? Dat ze meteen moeten dagvaarden in plaats van eerst incassokosten te maken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of het daarmee goedkoper wordt is dan nog de vraag.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
28 apr 2019 22:27
Geldt dat dan niet voor elk bedrijf? Dat ze meteen moeten dagvaarden in plaats van eerst incassokosten te maken?
Als de specifieke omstandigheden er bij dat andere bedrijf ook zijn? Ja, natuurlijk.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

avante999 schreef:
28 apr 2019 18:16
Ik denk dat " Niet beoogd is recht te geven op een vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, wanneer in redelijkheid onvoldoende aanleiding bestond incassohandelingen te verrichten." mij wel een handvat biedt, aangezien ik meermaals heb aan te geven te willen betalen maar Nuon incassokosten rekenend voordat zij ook maar reageren/contact op nemen.
Ik denk daar je hier naast opgaat omdat een groot onbetaald is gebleven en verschuldigd is.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
27 apr 2019 18:34
Ik protesteer daartegen, omdat in de praktijk waarin ik dagelijks werk altijd (!) veertien-dagenbrieven per post worden verzonden. Als het al per email gebeurt, is dat complementair aan de schriftelijke.
Ik heb een andere ervaring.

Rayadientes
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2019 16:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Rayadientes »

Ik denk dat ze je meteen moeten bijstaan ​​en het komt zelden voor dat ze niet met je communiceren

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Nouja, het lijkt me niet dat het redelijk is om incassokosten in rekening te brengen tegen iemand die aangeeft te willen betalen; hoe hoog de specifieke rekening is doet er dan niet eens toe denk ik, Volgens mij zijn die incassokosten bedoeld voor mensen die niet willen betalen en zelf geen contact zoeken/reageren op berrichten, niet voor personen die alleen de som betwisten en in de tussentijd proberen in contact te geraken.

Gewoon dagvaarden zonder incassokosten hadden ze zeker kunnen doen, aangezien ik direct aangaf incassokosten niet ook nog eens te gaan betalen. Maar okey direct dagvaarden van iemand die aangeeft te willen betalen lijkt me ook niet echt de bedoeling kan me niet voorstellen dat veel rechters dat redelijk zullen vinden ;).

Trouwens, just fyi, als Nuon mij als reactie bijv. had gevraagd een redelijk deel te betalen -terwijl ze mijn vraag in behandeling namen- dan had ik dat 100% zeker gedaan. Heb daar zelf zoals gezegd niet op tijd aan gedacht, maar Nuon komt ongetwijfeld een stuk vaker in deze situaties. Vraag mij echt af of dit niet reageren op verzoeken tot herberekening de standaard bij dat bedrijf is of dat ik een uitzonderingsgeval ben.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

De officiële naam is buitengerechtelijke kosten, omdat het hier gaat om kosten die in het minnelijke traject wordt gemaakt. Je zegt dat je wilt betalen, maar dat heb je niet gedaan. Je had sterker gestaan als je het onbetwiste deel c.q. het deel waarvan redelijkerwijs vast stond dat je dat zou moeten betalen had betaald. Je had dan niet alleen geroepen dat je wilt betalen maar dat ook laten zien. Deze route zou ik dus niet bewandelen, want dat ga je verkiezen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik deel deze inschatting.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Kleine update :

Ik heb inmiddels bij de Geschillencommissie allerlei documenten aangeleverd, zoals jaarrekeningen en brieven die ik heb ontvangen vanuit Nuon, ook ontvangstbevestigingen van mijn gestuurde vraag/klacht, een kopie van (en mijn opinie op) de enige 'inhoudelijke' reactie vanuit Nuon Verder nog enkele door Nuon gepubliceerde stukken tekst uit emails en op hun website (met oa bevestigingen dat zij mijn slimme meter gaan uitlezen en onder bepaalde voorwaarden desgevraagd een herberekening zullen opmaken). En een aantal alineas uit de algemene voorwaarde (welke zoals gezegd volgens mij gewoon wederzijds bindend (verplichtend) zijn en waaruit ook het recht op betaling voorkomt; het lijkt me niet dat die regels (dat ik mijn rekening tijdig moet betalen) voor mij wel gelden, als zij zelf andere regels aan hun laars lappen - zich daar niet aan zouden moeten houden).

Vanuit de Geschillencommissie (zover trouwens zeer tevreden met hoe het indienen op de site werkt en de communicatie en beantwoording op vragen die ik heb gesteld) heb ik inmiddels een brief gekregen dat zij 'het dossier' in behandeling hebben genomen. Nuon heeft de gelegenheid om binnen 1 maand (uiterlijk 5-7 April) daarop te reageren. Zal denk ik wel vrij spoedig daarna gaan plaatsvinden. Hoop dat Nuon ook iemand stuurt naar de zitting, het zou fijn zijn dan eindelijk met hen over de rekening te kunnen praten, en ik idd de gelegenheid krijg dit alles mondeling kracht bij te zetten :wink: .



Nog even @ Alfa en Money, ja ik heb al paar keer gezegd : als ik het opnieuw kon doen had ik 70% ofzo betaald, om idd mijn "ik wil wel betalen" geloofwaardiger te maken (overigens vind ik nog steeds dat Nuon op zijn minst moet proberen tot een betalingsovereenkomst te komen, indien iemand aangeeft te willen betalen; dat is imo gewoon een verkapt betalingsverzoek). Maar okey, ik heb idd gewoon te lang gewacht...opdat Nuon van zich zou laten horen (waar ik toch best wel vanuit ging)...als Nuon overigens zo'n voorstel zelf had aangeboden, dan was ik zeker akkoord gegaan. Dus ik zou willen stellen dat zowel ik als Nuon daar fout in waren.

Maar what's done is done, zoals gezegd, absoluut, ik ben het met je eens dat 'echt' betalen sterker overkomt; simpelweeg omdat het feitelijk is gebeurt. Maar het 'schriftelijk toezeggen dat' ik ga betalen is volgens mij in de praktijk feitelijk net zo bindend / net zoveel waard (ondanks dat het nog niet is gebeurd, maar tijd is slechts een illusie;)). Dus het lijkt mij al met al niet iets was doorslaggevend zou moeten zijn. Het is ook niet alsof ik te boek sta als wanbetalen of een betalingrisico ben: ik wil gewoon een gecorrigeerde rekening betalen (het daadwerkelijk verbruik, eerlijk verdeeld over de 2 jaar).

Dus daarom ben ik het niet met je eens dat ik dit ga verliezen, alleen maar omdat ik een duidelijk incorrecte rekening niet heb betaald...dat is volledig voorbijgaan aan de redenen daarachter. Ik zou echt zeer verbaasd zijn als de mensen in de Commissie die mening zouden delen / niet verder dan dat zouden kijken.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Schiet me nog 1 ding te binnen: Ik heb van Nuon ook geen verzoek gehad voor het doorgeven van mijn meterstanden om de jaarrekening op te maken. Iets wat ze zouden moeten doen als het verbruik niet door de meter zelf aan hen wordt doorgegeven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er is een groot verschil tussen zeggen dat je wilt betalen en het niet doen en wel betalen. Echt betalen is de enigste manier om aan te geven dat je wilt betalen. De wil om te betalen blijkt uit de overschrijving, de rest zijn verhalen.
Ieder zijn ding.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Verhalen zijn belangrijk voor context; ik hoop dat de commissie bijv. de rest van zo'n berricht -zoals ik net post- ook leest / evalueerd en niet louter haar mening gaat baseren slecht op basis van het antwoord op de ja/nee vraag "is de rekening op tijd betaald?". Overigens, ik heb het gehele bedrag in depot betaald, dus de wil om te betalen lijkt mij daarmee ook zonder enige twijfel aangetoont.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik hoop toch voor je dat je het wint. Iemand die zoveel lef en vertrouwen heeft gun ik het wel. Ik persoonlijk twijfel.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kort en krachtig: de mededeling “ik wil betalen” is juridisch niets waard. Slechts de betaling zélf doet ertoe.

Ook je inschatting dat de betaling een gedeelde verantwoordelijkheid is, is onjuist. Het is een brengschuld, de verantwoordelijk ligt enkel bij jou.

Je brengt het best mooi, maar je redeneert tegelijk wel heel erg naar je eigen voordeel toe :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zullen we nu eerst maar eens afwachten wat de SGC voor uitspraak doet? De hele discussie wordt anders een langdradige herhaling van zetten.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Ik heb vanuit Nuon een excuus voor de gang van zaken en tevens een bijzonder redelijk schikkingsvoorstel ontvangen, waarbij ook o.a. de incassokosten zijn kwijtgescholden en het klachtgeld wordt vergoed, welke ik heb geaccepteerd.

Gesloten