LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dat is dan super voordelig voor u afgelopen. Fijn dat u het even laat weten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

avante999 schreef:
04 jun 2019 15:45
Ik heb vanuit Nuon een excuus voor de gang van zaken en tevens een bijzonder redelijk schikkingsvoorstel ontvangen, waarbij ook o.a. de incassokosten zijn kwijtgescholden en het klachtgeld wordt vergoed, welke ik heb geaccepteerd.
Netjes. Om een beeld te krijgen ten opzichte van het vertrekpunt van dit topic: waar moeten we aan denken bij dit schikkingsvoorstel?

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

@Lady, ja uiteindelijk, na lang klagen, mag ik nu niet meer klagen ;). Ja vind het zelf verschikkelijk irrirant als er topics gestart worden, maar de TS verdwijnt of laat niks meer horen. Toch aardig actief topic geweest zo, dus wou ik goed eindigen.

@Money, op het financiele deel (als je daarop doelt) wil ik eigenlijk niet ingaan, maar ten aanzien van mijn 3 start vragen:

Vraag 1: mag een bedrijf een bezwaar tegen een rekening / officiele klacht geheel negeren en gewoon een incassoprocedure starten?
Vraag 2: zou ik dan ook zometeen incassokosten + deurwaarderkosten moeten betalen, omdat zij geen herebereking maken; zijn zij niet wettelijk verplicht hier iets mee te doen?
Vraag 3: als een bedrijf een rekening opmaakt, welke niet conform hun eigen officiele berichtgeving/policy op de site is; dan is dit toch een gegronde reden van bezwaar tegen zo'n rekening?

Mijn bezwaar is uiteindelijk door Nuon terrecht (gegrond) bevonden. Als een bezwaar wordt ingedient, dan moeten zij daarop ingaan; ze mogen dit niet simpelweg negeren en een incassotraject starten. Datzelfde geldt ook voor de herberekening; die moet (onder tal van voorwaarden) gewoon gemaakt worden (geen wettelijke verplichting, maar in mijn geval wel iets wat wordt beschreven in de AV) en/of op de vraag daartoe op minst inhoudelijk gereageerd worden.

Ik ga het hier verder bij laten. Een ieder bedankt voor de input. Hopelijk heeft iemand er ooit nog iets aan. Groet Avante

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jammer dat je ons om hulp vraagt, die hulp ook krijgt en gebruikt, maar dan niet het resultaat laat weten.

Ook valt me op dat je je eigen drie vragen nu wel beantwoordt, maar geen enkele onderbouwing voor de antwoorden geeft. Terwijl er een en ander op af te dingen valt.

Dus nee, uiteindelijk heeft een ander hier niets aan. De enige die blijkbaar wijzer is geworden, ben je zelf.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het “jammere” vind ik dat u uw klacht niet hebt doorgezet, terwijl u toch vond dat u zo in uw gelijk stond, want nu is er onderling gewoon iets geregeld.

Hoe kan iemand anders hier nu wat aan hebben? Moet die persoon dan bij Nuon aankloppen en zeggen maar met die en die hebt u het schijnbaar ook op een akkoordje gegooid, dus ik heb daar nu ook recht op?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over het conflict worden alle details verstrekt, over de oplossing alleen wat vage, grote lijnen. Dan gaat een mens zich toch afvragen wat daar achter zit.
Schikking met een geheimhoudingsverklaring, wellicht? Of is de oplossing niet zo spannend om te melden, bv. omdat na een duidelijke berekening alsnog gewoon de volle mep betaald is, maar zonder incasso kosten?

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

Zo dat is een knap lullige reply. Ben je nou content met jezelf, na het schrijven van zo'n negatief berricht?

Nouja laat ik maar beginnen met de resultaten; volgens mij is dat namelijk toch best duidelijk omschreven: De hele discussie ging over 1) het terwijl ik in bezwaar ben in rekening brengen van incasso kosten (waarvan ik zeg dat ze zijn kwijtgescholden) en 2) het niet op verzoek een herberekenen van het jaarrekening opmaken (het verbruik herverdelen, zodat de rekening lager uitvalt, wat ze nu overduidelijke wel hebben gedaan). Dat zijn toch volgens mij de resulaten. Welk deel daarvan is voor jou dan precies zo onduidelijk?

Misschien bedoel je met 'dat je niet het resultaat laat weten' dat ik niet zeg hoeveel de nieuwe rekening is? Wat anders? Misschien kan je je dan herrineren dat ik al vaker heb aangegeven dat het mij helemaal niet om het geld gaat; alleen om het principe. Dat is waarom de exacte eindafrekening voor mij helemaal niet relevant is; ik wil gewoon een redelijk verdeeld gasgebruik betalen tegen tarieven van dat jaar. Punt. Of dat nou 100-200-1000 euro minder is; gaat het niet om.

Maar okey, in iets meer detail (echt super gemotiveerd wat meer bij te dragen na die post van jou, top man!). Ik heb gewoon een voorstel ontvangen (sure ik had wat meer over het schikkingsvoorstel kunnen zeggen), waarin een eindstand 'geschat is' die vele malen reeler is. Het nieuwe eindbedrag is gewoon een paar nummertjes getypt in kolom verbruik x kosten, ik zou niet teveel waarde hechten aan de absolute waarheid van die getallen...ironisch genoeg waar het allemaal om ging, maar ik denk dat de meeste wel begrepen dat dat nooit de echte getallen gingen worden.

Uiteraard, vanwege de moeite die ik erin heb gestoken (tig documenten, uren), begrepen ze bij Nuon ook wel dat ik met 100,- minder gewoon naar de geschillencommissie zou zijn gestapt...Dus het is meer dan dat...Ik vind het verder niet relevant en niet chic om de financiele kant in detail te noemen; de nieuwe rekening was iig goed genoeg voor mij; zoals gezegd ik vond het bijzonder redelijk; dat geeft toch een idee? Vul zelf maar in bij hoevel je denkt dat ik die mindstate zou bereiken.


Nog even ten aanzien van jou reply:
Alle drie die vragen komen gewoon neer op geschreven voorwaarden (in mails, op sites, in AV) door Nuon, waaraan zij zich moeten houden (wat ik al de hele tijd zeg). Omdat het uiteindelijk niet voor de commisie is gekomen kan ik natuurlijk nog steeds niet bewijzen dat dat zo is natuurlijk...noem het alleen maar omdat jij naar de start post verwees. Het feit dat er wordt geschikt lijkt mij iets te zeggen, voor de rest geen zin in discussie over 'de drie vragen' pfff.

En dan eindigen met "Andere hebben hier niets aan. De enige die blijkbaar wijzer is geworden, ben jezelf". Man, alstjeblief zeg, 'niets' werkelijk?...mensen die in zo'n vergelijkbare situatie gaan komen kunnen hier genoeg uithalen. Misschien heb je de vergekeerde focus tijdens het lezen. Ik heb een half boek geschreven, er was af en toe ook goede input (waarvoor ik dank zei) en hoewel niet alles in detail benoemd is het eindresultaat volgens mij glashelder. Maar je hebt gelijk, ik ben zelf zeker wijzer geworden -al is het alleen al van het bestaan van een Geschillen Commisee- en ik hoop andere ook.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is geschikt en kennelijk is dat een geschikte oplossing voor topicstarter en Nuon.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt dus verdacht veel op de tweede mogelijkheid waar ik aan dacht. Fijn dat u tevreden bent met het resultaat!

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

@Lady, de eerste zin begrijp ik wel. Ik wou het ook wel doorzetten, maar okey het aanbod was gewoon bijzonder redelijk. Ik denk graag dat ik ook redelijk ben, en dan is er gewoon altijd een prijs. Als ik die dan niet accepteer, dan zou ik echt moeilijk gaan doen voor het moeilijk doen en voor wat dan nog? Ik ben tevreden met het resultaat; ik hoef geen lagere rekening. Waarom zou ik dan naar de commissie gaan, met welk argument?

Nouja welke info ontbreekt er nou: een nummer...Okey zeg ik heb 200,- korting. Is nu alles duidelijk?
Het gaat niet over akkoortjes. Wat wil je korting gaan vragen op je eigen rekening, jij die altijd elke rekening zou betalen? Waarom zou je daar recht op hebben gebasseerd op mijn situatie? Of heb jij soms ook een reden om in bezwaar te gaan tegen je jaarrekeing?

Het gaat erom dat als je een rekening krijgt die niet klopt, dat je die niet moet betalen; omdat je bepaalde rechten hebt, dat je bezwaar kan maken en men niet gewoon met incassos kan gaan dreigen; dat je die niet moet betalen als ze onterecht zijn, dat ook Nuon zich gewoon aan zijn eigen regels te houden heeft.

@Erthanax

Nouja, ik begrijp op zich je punt wel...Dat ik minder over de oplossing heb gezegd is zonder meer waar haha. Maar tijdens het conflict was ik ook veel gepassioneerder, zie hierboven ;). Als ik gewoon 'eerlijk of gunstig' behandeld wordt, vind ik het minder nodig om in detail te gaan. Het is echt wat ik zeg (nouja voor jou post) ; het financiele gedeelte maakte mij niet echt uit; ik wou gewoon een herberekening, wat ik maar niet kreeg. En toen werd het principieel. En na al deze **** uiteindelijk toch een nieuwe rekening.

Maar okey, het is gungstiger dan ik verwacht had (sowieso zonder incassokosten idd waar het mij uiteindelijk ook voor groot deel om ging), laten we het daarop houden. Voor de rest zeker niet zo spannend als geheimhoudingsverklaring / om te melden; gewoon...echt jongens: deze paar getallen zijn maar een klein deel van het verhaal (dont overvalue money lol)...het zat hem mij veel meer in het gevoel van 'onjuist behandeld' te zijn.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ja, maar de cijfers krijgen we niet te lezen, lol, lol, wat hebben we een lol.

En nee, ik heb nooit problemen met met jaarrekening. Die klopt gewoon.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, zoals Herman van Run ooit sprak over Tina Turner: Veel geschreeuw, maar weinig wol.

Avante, waarom noemt u nu niet gewoon de meterstanden die nu voor de jaarrekeningen worden gehanteerd?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Costnix »

U kunt zo in de politiek. Met heel veel woorden weinig zeggen.
Een rekeningen posten kost veel minder tijd en is veel duidelijker.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nuon claimde van het totaal verbruik 1/5 in 2017, 4/5 in 2018.

Tegen, volgens u, veel hogere tarieven in 2018.

Simpele vraag.

Hoe is de verdeling nu overeengekomen in het schikkingsvoorstel?

Gesloten