LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

@Ivo.w thanks voor de reply, ga er niet in detail op in, maar zeker dat laatste "Simpelweg nergens op reageren en wél tijd nemen om de incassoprocedure te starten is ronduit asociaal en een vorm van machtsmisbruik." ben ik het 100% mee eens. Het is fijn om zeg maar 'mijn verhaal' vanuit die view in andermans worden te lezen: voor mij klinkt het gewoon (ook) volstrekt normaal dat Nuon hierin te verwijten is.

Ik vind het eigenlijk vrij achtelijk hoor, dat ze dit traject inzetten en gewoon al mijn vragen negeren terwijl ik steeds aangeeft "ik wil wel betalen". Ik bedoel als je (niet jij ivo) al vind dat ze hier niet op hoeven te reageren maar wel incasso mogen starten, valt het door mij meerdere keren aangeven dat ik wel wil betalen dan niet op ze minst in de categorie 'ik wil een betalingregeling treffen' waarom ze dan zouden moeten reageren?

@Kees,
"Ik hoop dat TS dit doorzet. In wezen gaat de hele zaak om machtsmisbruik en intimidatie van Nuon. TS heeft meerdere malen aangeboden zijn verbruik te betalen. Het enige wat hij vraagt is een gespecificeerde berekening middels een correcte jaarrekening.
Nu ben ik heel benieuwd of die geschillencommissie ook echt een onafhankelijke uitspraak gaat doen. Complimenten dat TS dit aangaat."

Ja de arrogantie, machtsmisbruik en dat harde niet communiceren maar wel dreigen met allerlei kosten, dat is inderdaad precies waar het mij om gaat; het is zeker niet die zeg 100-200 euro . Hoewel ik het natuurlijk nog steeds erg fijn zou vinden als ik een rekening zou krijgen die niet gebasseerd is op 100% zeker foutieve standen. Zo'n rekening aanpassen lijkt mij normaal? Het gaat mij er daar naast nu inmiddels principieel om dat zij zich niet aan hun eigen regels houden en gewoon doodleuk een procedure starten. Ik vraag vraag me af op welk moment ik iets van dat "samen komen we er zeker uit" had moeten meemaken?


Idd, zoals Kees zegt: het enige wat ik vraag aan Nuon is een gecorrigeerde jaarrekening. Het lijkt mij echt dat Nuon hier IETS moet doen, en dit niet gewoon kan/mag negeren. Maar in plaats daarvan starten ze het proces van bang maken met incasso kosten en gerechtelijke procedure dreigementen. Kees, ik ga het zeker doorzetten, eerlijk gezegd nog nooit gehoord van de geschillencommissie dus zeer dankbaar voor die input en de support (want hoewel ik niet naarstig op zoek ben na medestanders, is het wel fijn om te lezen dat ik niet letterlijk de enige ben denk dat Nuon hier toch hoofdschuldig aan is).

@Radar, top!

Afsluitend na hele lap tekst, misschien ff om wat over te roepen:
Wat is nou eigenlijk jullie standpunt hierover: dat een herberekening van de x-2017 stand 1) niet gemaakt kan worden (als in feitelijk onmogelijk om ook maar iets aan de stand te doen) 2) dit niet enigszins redelijk geschat kan worden? 3) dit simpelweg niet van Nuon verwacht mag worden na x tijd ofzo 4) dat de rekening gewoon niet gecorrigeerd hoeft te worden (ook al is het 100% paar honderd kuub verkeerd verdeeld) of 5) iets anders natuurlijk ???

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

avante999 schreef:
27 apr 2019 01:50
Ik vind het eigenlijk vrij achtelijk hoor, dat ze dit traject inzetten en gewoon al mijn vragen negeren terwijl ik steeds aangeeft "ik wil wel betalen". Ik bedoel als je (niet jij ivo) al vind dat ze hier niet op hoeven te reageren maar wel incasso mogen starten, valt het door mij meerdere keren aangeven dat ik wel wil betalen dan niet op ze minst in de categorie 'ik wil een betalingregeling treffen' waarom ze dan zouden moeten reageren?
Dat is ook vrij achterlijk. Zelfs als ze niet kunnen of willen doen, zouden ze dat gewoon moeten zeggen.

Of een 50/50-verdeling redelijk is, hangt af van meerdere factoren, enerzijds de vraag bij wie formeel de verantwoordelijkheid voor de meterstanden lag, en anderzijds de brede bekende “stookcijfers” over beide jaren. Met name dat laatste lijkt mij een redelijk aanknopingspunt,

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
27 apr 2019 08:34
Of een 50/50-verdeling redelijk is, hangt af van meerdere factoren, enerzijds de vraag bij wie formeel de verantwoordelijkheid voor de meterstanden lag, en anderzijds de brede bekende “stookcijfers” over beide jaren. Met name dat laatste lijkt mij een redelijk aanknopingspunt,
Doorgaans is het inderdaad een redelijk aanknopingspunt. Er zijn echter meer factoren die het gasverbruik beïnvloeden, behalve de buitentemperatuur.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Ivo.w »

avante999 schreef:
20 apr 2019 11:46
@ willemina trouwens, wat je dus zegt: als je een probleem heb met een rekening, gaan ze je niet helpen. Hahaha nouja ik begrijp dat men natuurlijk het liefst allemaal teveel betalende klanten heeft ;) Ik vraag me gewoon af in hoeverre ik 'recht heb op' een gecorrigeerde rekening in deze, en bijv. of er niet gewoon een wettelijke verplichting is dat zij de slimme meter data gebruiken in plaatst van schatten.
In hoeverre je recht hebt op een gecorrigeerde rekening durf ik zo niet te beoordelen. Maar je hebt in elk geval recht op een inhoudelijk antwoord op de klachten naar aanleiding van de volgens jou incorrecte rekening. Zo'n antwoord kan natuurlijk best een afwijzing zijn wat onderbouwd wordt met argumenten.

Wie in dat opzicht gelijk heeft weet ik echt niet, daarvoor kennen wij hier de inhoud van het dossier onvoldoende.

Maar bedrijven die zomaar een incassoprocedure starten terwijl de klant al lang geleden op fatsoenlijke wijze vragen gesteld heeft waar niet op gereageerd is, is ronduit schofterig gedrag. Uitgaande van vragen die gewoon netjes gesteld zijn, in fatsoenlijke taal.

Helaas weet de hele energiebranche niet wat "klantenservice" betekent en bovendien kent men in de energiebranche de eigen voorwaarden en regelgeving niet.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
26 apr 2019 21:04
alfatrion schreef:
26 apr 2019 17:52
Moneyman schreef:
26 apr 2019 12:09
Voor incassokosten hoef je juist niet meer aan te tonen of er daadwerkelijk kosten gemaakt zijn: daarvoor is simpelweg de WIK in het leven geroepen.
De rechter wijst de incassokosten af onder de WIK indien er geen kosten zijn gemaakt.

Wat je onder de WIK niet hoeft te doen is aantonen hoe hoog deze kosten exact zijn, maar ze moeten er wel zijn.
Dit staat onder meer in kamerstukken.
De regeling maakt het niet mogelijk om incassokosten als verkapte boete in te zetten, de grondslag blijft vermogenschade.
En zodra er een sommatiebrief is verzonden, zijn die kosten er. Met deze redenatie kom je niet weg. Gelukkig, want dat zou de deur voor massale afwijzing van de incassokosten.
EK, 2011-2012, 32418, C schreef: 3. Vorderen van buitengerechtelijke incassokosten
Eén kosteloze aanmaning
(...)
Het is mogelijk dat schuldeisers naar aanleiding van het wetsvoorstel
bepalen de incasso zelf ter hand te nemen, omdat dat voor hen het meest
effectieve traject is. Het doel van het wetsvoorstel is om duidelijkheid te
verschaffen over de incassokosten en onredelijk hoge incassokosten
tegen te gaan, ongeacht wie de inning van de vordering op zich neemt. In
die zin maakt het wetsvoorstel bewust geen onderscheid tussen incasso
door de schuldeiser zelf en incasso door een derde in opdracht van de
schuldeiser. Ook onder het huidige recht kan een schuldeiser een
(redelijke) vergoeding voor zijn eigen incassokosten op de schuldenaar
verhalen. Voorwaarde voor het zich kunnen beroepen op een vergoeding
van incassokosten, is dat er daadwerkelijk kosten zijn gemaakt.
Ik
verwacht dat schuldeisers een traject kiezen waarmee het innen van hun
vordering de grootste kans van slagen heeft. Zij zullen zelf kiezen welke
incassohandelingen zij (laten) verrichten en of direct of stapsgewijs de
incassokosten in rekening worden gebracht. Het wetsvoorstel perkt die
keuzevrijheid niet in.
ECLI:NL:RBMNE:2014:6159 schreef: 4.14. (...)
Alle andere vorderingen van [eiser] moeten worden afgewezen, ook die omtrent de buitengerechtelijke kosten. Immers, gesteld noch gebleken is dat [eiser] daadwerkelijk kosten heeft gemaakt.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
27 apr 2019 08:45
Moneyman schreef:
27 apr 2019 08:34
Of een 50/50-verdeling redelijk is, hangt af van meerdere factoren, enerzijds de vraag bij wie formeel de verantwoordelijkheid voor de meterstanden lag, en anderzijds de brede bekende “stookcijfers” over beide jaren. Met name dat laatste lijkt mij een redelijk aanknopingspunt,
Doorgaans is het inderdaad een redelijk aanknopingspunt. Er zijn echter meer factoren die het gasverbruik beïnvloeden, behalve de buitentemperatuur.
Natuurlijk zijn er ook nog andere aanknopingspunten, maar als men niet over exacte meterstanden beschikt, is het heel lastig om rekening te houden met die andere factoren.

Verbruik tussen twee moment waarvan de meterstanden bekend zijn herberekenen aan de hand van graaddagen is de meest logische oplossing in dit verhaal. Waarbij van het totale verbruik zo'n 10% voor warm water en koken evenredig over de dagen verdeeld wordt.

Of dat verschil oplevert voor de rekening durf ik niet te zeggen. Het is aan Nuon om de verdeling op de huidige factuur te onderbouwen danwel een herberekening te maken. Stilzwijgen is simpelweg not done.

Aan TS: betaal vast het grootste deel van de oorspronkelijke factuur, minus pakweg 100 euro. Je laat daarmee concreet je bereidheid tot betaling zien. Dit zal zeker in je voordeel werken wanneer de discussie nog verder uit de hand loopt.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

De advocaten Van Riet schreef:Voor beantwoording van de vraag is volgens de Hoge Raad van belang dat normering van de hoogte van de verschuldigde incassokosten niet met zich meebrengt dat ook de rest van de “dubbele redelijkheidstoets” is ingevuld. Met andere woorden: alvorens buitengerechtelijke kosten voor vergoeding in aanmerking komen moet wel vaststaan dat het redelijk is dat deze kosten zijn gemaakt. Daarbij geldt dat er ook daadwerkelijk incassohandelingen moeten zijn verricht en kosten moeten zijn gemaakt. Anders heeft de schuldeiser geen recht op vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten.
https://avvr.nl/wanneer-zijn-buitengere ... huldigd-2/

ECLI:NL:HR:2014:1405 schreef: 3.5
Met de normering van de hoogte van de verschuldigde incassokosten is niet beoogd ook de ‘eerste redelijkheidstoets’ (de vraag of het redelijk is dat kosten zijn gemaakt) in te vullen. De minister heeft naar aanleiding van Kamervragen als volgt geantwoord:

“In artikel 6:96 BW is bepaald dat redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor vergoeding in aanmerking komen. Er is hier sprake van een dubbele redelijkheidstoets. Deze dubbele redelijkheidstoets houdt in dat incassokosten in omvang redelijk moeten zijn en in redelijkheid gemaakt moeten zijn. In de voorgestelde regeling komt men niet meer toe aan een toets van de omvang [van] de kosten (…). Er wordt namelijk uitgegaan van vaste maximale kosten waarmee de redelijkheidsnorm van artikel 6:96 BW wordt ingekleurd. Incassokosten die het maximum niet te boven gaan, worden als redelijke kosten beschouwd. Dit heeft als voordeel dat een gang naar de rechter om vast te stellen of de kosten redelijk zijn, wordt voorkomen. Voor de schuldenaar en de schuldeiser staat vast hoeveel maximaal aan incassokosten mag worden gevraagd. Dit schept rechtszekerheid. Vanzelfsprekend dienen er wel daadwerkelijk incassohandelingen te worden verricht en kosten te worden gemaakt. Anders komt men aan een recht op vergoeding van de incassokosten niet toe.” (Kamerstukken II 2010-2011, 32 418, nr. 5, p. 5)

Hieruit blijkt dat ook in de nieuwe wettelijke regeling pas recht bestaat op vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten, indien daadwerkelijk incassohandelingen zijn verricht (zodat vermogensschade bestaat in de zin van art. 6:96 lid 1 BW). Niet beoogd is recht te geven op een vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, wanneer in redelijkheid onvoldoende aanleiding bestond incassohandelingen te verrichten.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
26 apr 2019 21:04
En zodra er een sommatiebrief is verzonden, zijn die kosten er.
Het is mogelijk om brieven te versturen zonder daarbij kosten te maken. Te denken valt aan via email of via een abonnement bij portal of vergelijkbare aanbieder.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt hopelijk wel in de gaten dat:
- je met veel meer woorden hetzelfde zegt als ik;
- en dat je laatste post veel meer met theorie dan met praktijk te maken heeft;
- die theorie sowieso niet met de casus van TS te maken heeft?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waaruit blijkt dat dat zo is?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Schattingen van meterstanden en foute energienota's horen bovendien tot het verleden."

https://www.netbeheernederland.nl/consu ... limmemeter
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 27 apr 2019 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

avante999 schreef:
20 apr 2019 12:20
Ja ga er nog even over nadenken...ergens lijkt het me ook wel interssant om mee te maken...maar ik heb vanuit Stedin begrepen dat mijn slimme gasmeter gewoon werkte; wordt ik dan echt geacht een eindstand voor 2017 te kunnen weerleggen of zou Nuon dat moeten doen..? Ik krijg die data van Stedin namelijk niet; de energieleverancier wel.
Dit schrijft de Ts.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar zou het ook kunnen dat de 'slimme' meter een beetje de kluts kwijt was, en een veel te hoge stand heeft doorgegeven?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
27 apr 2019 10:51
@moneyman zoals @lady1234 citeert in voorgaande bericht.
Dat klinkt mij meer als een aanname dan een feit. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk :wink:

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
27 apr 2019 10:13
Je hebt hopelijk wel in de gaten dat:
- je met veel meer woorden hetzelfde zegt als ik;
- en dat je laatste post veel meer met theorie dan met praktijk te maken heeft;
- die theorie sowieso niet met de casus van TS te maken heeft?
Hoe komt het dat je protesteerde dat het verweer dat er geen kosten zijn gemaakt nooit gaat werken als er een aanmaning is verstuurd omdat uit het feit dat er een aanmaning is verstuurd zou volgen dat er kosten zijn gemaakt, als we beiden vinden dat er alleen incassokosten in rekening kan worden gebracht als er daadwerkelijk kosten zijn gemaakt en aanmaningen ook kunnen worden verstuurd zonder dat hierbij kosten worden gemaakt?

Over welke praktijk heb je het? De rechter wijst de incassokosten af indien de schuldeiser deze vordert, het laat bij de stelling dat er een aanmaning is verstuurd en het verweer is dat de schuldenaar geen kosten heeft gemaakt.

Ik begrijp het verhaal van TS zo dat Nuon zelf een aanmaning heeft verstuurd via de email, daarvoor geen kosten heeft gemaakt en daar nu de hoofdprijs wilt.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus in het vervolg moet een schuldeiser, als hij na een correcte aanmaning uiteindelijk incassokosten in rekening gaat brengen, ook nog gaan aantonen dat er werkelijk kosten zijn gemaakt en hoe hoog die kosten dan zijn?

Alsof een computer uit zichzelf een mail stuurt.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
27 apr 2019 17:11
Moneyman schreef:
27 apr 2019 10:13
Je hebt hopelijk wel in de gaten dat:
- je met veel meer woorden hetzelfde zegt als ik;
- en dat je laatste post veel meer met theorie dan met praktijk te maken heeft;
- die theorie sowieso niet met de casus van TS te maken heeft?
Hoe komt het dat je protesteerde dat het verweer dat er geen kosten zijn gemaakt nooit gaat werken als er een aanmaning is verstuurd omdat uit het feit dat er een aanmaning is verstuurd zou volgen dat er kosten zijn gemaakt, als we beiden vinden dat er alleen incassokosten in rekening kan worden gebracht als er daadwerkelijk kosten zijn gemaakt en aanmaningen ook kunnen worden verstuurd zonder dat hierbij kosten worden gemaakt?

Over welke praktijk heb je het? De rechter wijst de incassokosten af indien de schuldeiser deze vordert, het laat bij de stelling dat er een aanmaning is verstuurd en het verweer is dat de schuldenaar geen kosten heeft gemaakt.

Ik begrijp het verhaal van TS zo dat Nuon zelf een aanmaning heeft verstuurd via de email, daarvoor geen kosten heeft gemaakt en daar nu de hoofdprijs wilt.
Ik protesteer daartegen, omdat in de praktijk waarin ik dagelijks werk altijd (!) veertien-dagenbrieven per post worden verzonden. Als het al per email gebeurt, is dat complementair aan de schriftelijke.

Dat is ook logisch, omdat die brief in het geding gebracht moet worden om de kosten toegewezen te krijgen. Als de kosten al eens op deze grond afgewezen worden, heb je meestal te maken met de uitzondering van een schuldeiser die zijn huiswerk niet gemaakt heeft.

Daarom gaf ik al aan dat je scenario vooral theoretisch is.

Ik heb volgens mij niet gelezen dat Nuon TS alleen gemaild heeft, maar ik weet in ieder geval zeker dat de standaard werkwijze van Nuon gewoon gebruik maakt van de post.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

@alfatrion, dat zijn welk interssante alinea's. Ik denk dat " Niet beoogd is recht te geven op een vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, wanneer in redelijkheid onvoldoende aanleiding bestond incassohandelingen te verrichten." mij wel een handvat biedt, aangezien ik meermaals heb aan te geven te willen betalen maar Nuon incassokosten rekenend voordat zij ook maar reageren/contact op nemen. Ja ze versturen idd ook brieven (complimentair aan maitljes), maar ik heb ze letterlijk mede gedeeld dat het niet nodig is incassokosten te maken, omdat ik wel wil betalen...ze sturen de brieven dus onnodig; daar lijkt me dan geen echte aanleiding toe.

@witte angora / Kees, ten aanzien van "de gegevens die Stedin doorgeeft aan energieleverancier zijn de originele meetstanden. Als daarin wat fout is gegaan zal dat uitgezocht moeten worden. Maar daarover is aan TS geen melding gedaan zover ik TS zijn berichtgeving lees. Noch door Stedin noch door NUON"

Ik denk nu idd dat daarin iets fout is gegaan (alhoewel ik op die vraag aan Nuon geen reactie heb gekregen). Ik heb in zoverre melding gedaan, dat ik heb aangegeven aan Nuon dat die geschatte stand niet correct kan zijn -en dat het fout is gegaan dat er geschat is terwijl zou worden uitgelezen- en het verzoek om deze te corrigeren met de daadwerkelijke meterstand.

avante999
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 16:35

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door avante999 »

@lady, quote "Dus in het vervolg moet een schuldeiser, als hij na een correcte aanmaning uiteindelijk incassokosten in rekening gaat brengen, ook nog gaan aantonen dat er werkelijk kosten zijn gemaakt en hoe hoog die kosten dan zijn?
Alsof een computer uit zichzelf een mail stuurt."

Met die WIK wet zijn bedrijven/incassobureau's (helaas) gerechtigd vastgestelde percentages aan 'incassokosten' te rekenen. Ik vind het eigenlijk wel een aparte wet hoor -meteen even off topic haha- trouwens: incassokosten komen feitelijk neer op een % over een rekening, waarvan je op papier/per mail verwittigd wordt.

De gemaakte kosten komen altijd voort uit dezelfde softwarematige / handmatige -vrij goedkope- administratieve handeling: het typen/editen van een klein stukje tekst (veel minder dan ik net in 5 minuten heb getypt). De 'kosten van de rekening' is geen factor in de kosten voor het opstellen van de brief zelf (op welke manier dat ook gebeurt) die kost altijd evenveel om te maken. Het is toch wel een beetje apart dat de incassokosten van die brief 15,- zijn bij 100,- maar 150,- 'incassokosten x10' bij een rekening van 1000,- ???

Ik begrijp die staffel in percentages echt niet; de kosten die gerekend worden zijn al zodanig veel meer dan de kosten die daadwerkelijk gemaakt worden, dat het voor bedrijven volgens mij bijzonder aanlonkelijk wordt dit traject in te gaan (kijk mijn situatie, doordat er letterlijk niet gecommuniceerd wordt komt het op mij over alsof Nuon een zeer grote voorkeur heeft om die makkelijke 160,- meer te verdienen in plaatst van zich aan fatsoensnormen en eigen regels te houden en gewoon te reageren).

Die wet is nou helaas nou eenmaal zo en ik denk ook niet dat bedrijven het maken van kosten moeten aantonen (stel je voor: daadwerkelijk incassokosten, die hele branch kan wel opdoeken dan!). Ik heb geen enkele illusie over de daadwerkelijke nagenoeg nihile kosten van het -automatisch- draaien van zo'n 'reken incasso-kosten' programma. Zoals je -dacht ik zelf ook- zei, het incassos beheren is waarschijnlijk is gewoon een feature in een groot data syteem...ik denk niet dat de feature opzich ze veel gekost heeft, en hoeveel dan ook sowieso al ruim terug verdient lijkt me. Dus ja, kosten...ik denk werkelijk niet al te veel, en de baten zijn bijzonder hoog ;)

Die computer stuurt trouwens echt wel uit zichzelf een mail hoor, 100% gegarandeerd :mrgreen: . Gewoon een database die triggert op x Persoon x dagen na rekening = stuur brief x...een firma als Nuon verstuurd zo verschikkelijk veel communicatie naar een hoop klanten; dat is vast tot in de nopjes geautomatiseerd mag je toch wel aannemen. Het uitblijven van reacties lijkt aan te geven dat er niet veel mensen werken. Maar okey hoe het gebeurt, en of dat wel niet echten kosten zijn, maakt mij niet eens zoveel uit. Ik bovenal dat het 100% onredelijk is incassokosten te rekenen en niet te reageren op eigenlijk toch gewoon betalingsverzoeken?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon negeert bezwaar tegen rekening, start incassoprocedure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn reactie/vraag was gericht aan @alfatrion.

Ik heb geen ervaring met incassokosten, noch met de wet WIK. En ik ga er niet van uit dat ik die ervaring zal krijgen.

Maar bij voortduring melden aan een schuldeiser dat men wel wil betalen, maar dat dus zelfs voor een deel niet doen, vind ik persoonlijk niet verstandig.

Gesloten