Ik heb een aantal weken geleden van Nuon een eindjaarafrekening gehad, waaruit blijkt dat zij mijn gasverbruik in 2017 hebben geschat terwijl ik een slimme meter had. Omdat ik allerlei communicatie heb gehad waarin gesteld wordt dat deze meter wordt uitgelezen voor het opmaken van de afrekening ben ik hier in goed vertrouwen vanuit gegaan. Wat blijkt; ondanks dat hebben zij mijn gas verbruik 'geschat' (en ik een sterretje in die kolom over het hoofd gezien). Nu claimen zij dat ik van mijn totaal gas verbruik 1/5 in 2017 en 4/5 in 2018 tegen veel hogere tarieven heb verbruikt.
Via hun site heb ik meerdere malen een bericht verstuurd; steeds ontangstbevestigingen maar nooit echt een reactie. Ik heb daarna via een klachtenwebsite maar wat geplaatst, daarop uiteindelijk wel reactie maar niet resulterend in de door mij gevraagde herberekening op basis van daadwerkelijk uitgelezen gasmeterstanden. Ik heb aangegeven wel te willen betalen, maar simpelweg voor het verbruik zoals het was (slimme meter uitlezen) en tegen de dat jaar geldende tarieven (2018 bij Nuon gebleven; tarieven aanzienlijk hoger).
Okey zover de inleiding. Even resumerend: ik heb dus bezwaar gemaakt tegen de rekening, een uitgebreide toelichting gegeven waarom de rekening niet klopt, en aangegeven wel te willen betalen maar daarvoor wel graag een correcte rekening te ontvangen. Ik krijg dus geen reactie op mijn klacht hieromtrent via Nuon.nl. Nu zijn we weken verder vanwege het niet reageren vanuit Nuon zelf -zoals ze wel claimen te gaan doen- en starten ze een incassoprocedure

Vraag 1: mag een bedrijf een bezwaar tegen een rekening / officiele klacht geheel negeren en gewoon een incassoprocedure starten?
Vraag 2: zou ik dan ook zometeen incassokosten + deurwaarderkosten moeten betalen, omdat zij geen herebereking maken; zijn zij niet wettelijk verplicht hier iets mee te doen?
Vraag 3: als een bedrijf een rekening opmaakt, welke niet conform hun eigen officiele berichtgeving/policy op de site is; dan is dit toch een gegronde reden van bezwaar tegen zo'n rekening?
Ik probeer ergens wat houvast te vinden...misschien wat advies wat hier nou mee te doen
Hopelijk kan iemand mij wat helpen! Groet, Robbert