Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

Blijkbaar had de man van mijn overleden moeder een telefoon abonnement afgesloten in het verleden op mijn naam.
Rekening is nooit betaald met mijn eigen betaalrekening. Dus hij betaalde eerst met zijn eigen rekening denk ik. Dit had hij gedaan omdat hij toen al in de WSPN regeling zat is mijn aanname.
Niet betaald en in 2007 was ik gedaagd bij een vonnis bij het gerecht. Hij had het aangenomen en het vonnis was goedgekeurd wegens niet op komen dagen.
Dit is allemaal gebeurd zonder mijn kennis hiervan.

In 2009 ben ik zelf mijn geldzaken gaan regelen omdat ik een ziekteverzekering nodig had.
En gisteren pas kreeg ik dus een brief van een gerechtsdeurwaarder van betaal 1000 euro binnen twee dagen of anders.

Juridisch loket opgebeld. Juridische mail naar gerechtsdeurwaarder verstuurd. Dezelfde mail als de brief teruggestuurd gekregen.
Contact opgenomen met de verstrekker van het telefoon abonnement toen der tijd. Maar die vertelde dat ze niks konden doen omdat het al bij de gerechtsdeurwaarder lag.
inloopspreekuuradvocaat.nl opgebeld en reactie gekregen dat ik geen poot heb om op te staan. Die 1000 euro moet ik betalen omdat het vonnis er is. Ik zou degene die het contract afgesloten heeft aan kunnen klagen maar dit kost 800 euro en ik weet dat hij waarschijnlijk toch al beslaglegging van andere partijen heeft.

Op mijn vraag of er nog mogelijk andere spook vonnissen op mijn naam bestaan kon de advocaat niks zeggen. Dat is niet te achterhalen.
Ik ben bang dat als ik dit betaal ik er straks meerdere bij krijg.

Hebben jullie enigszins advies voor mij? Kun je je hiervoor beschermen ofzo?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NopeNull schreef:
04 nov 2021 15:15
En gisteren pas kreeg ik dus een brief van een gerechtsdeurwaarder van betaal 1000 euro binnen twee dagen of anders.
Als dat 100% zeker de eerste keer is dat je van het vonnis hoort, kan je nog in verzet gaan. Je hebt daarvoor 4 weken de tijd vanaf gisteren. Je moet dan een verzetdagvaarding laten uitbrengen, waarna je alsnog je verweer kunt voeren (en uiteraard gaat betwisten dat je ooit een contract hebt afgesloten). Ik acht de kans dat je dat wint vrij groot, omdat het vrijwel zeker is dat de administratie uit die tijd niet meer voorhanden is en het benodigde bewijs (voor zover uberhaupt aanwezig) al lang niet meer geleverd kan worden. Nadeel is wel dat je moet investeren. Je hebt immers een jurist nodig die de verzetdagvaarding voor je gaat opstellen (tenzij je dat zelf doet).

Maar dit is wel je enige route: doe je niets, wordt het vonnis onherroepelijk en heb zit je aan de veroordeling vast.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 15:15
inloopspreekuuradvocaat.nl opgebeld en reactie gekregen dat ik geen poot heb om op te staan. Die 1000 euro moet ik betalen omdat het vonnis er is.
Zucht. Weer een advocaat die van toeten nog blazen weet :roll: Dit is echt basiskennis.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 15:15
Op mijn vraag of er nog mogelijk andere spook vonnissen op mijn naam bestaan kon de advocaat niks zeggen. Dat is niet te achterhalen.
Klopt.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 15:15
Ik ben bang dat als ik dit betaal ik er straks meerdere bij krijg. Hebben jullie enigszins advies voor mij? Kun je je hiervoor beschermen ofzo?
Nee, helaas niet.

NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

Na meer advies is er inderdaad rechtelijke stappen die ik hiertegen zou kunnen zetten. Maar dat zal uiteindelijk meer kosten dan baten al dan niet in geld dan in tijd.

Na nog verder geïnformeerd over deze situatie te zijn blijkt dat mobiele telefoon abonnementen toendertijd nog zonder handtekening afgesloten konden worden. Vandaar deze situatie.

Edit. Vlak voor Moneyman kreeg ik een mail van die advocaat dat ik inderdaad ook een Verzetsprocedure op zou kunnen zetten.
Verhaal bij de gerechtsdeurwaarder gedaan over contact omtrent het vonnis.
Volgens hun hebben ze me een aanmaning in 2017 gepresenteerd op een huis waar ik al 1.5 jaar niet ingeschreven stond.
De bewoners gevraagd en die weten van niks.
Ik vind het hele verhaal maar telkens absurder worden.
Laatst gewijzigd door NopeNull op 04 nov 2021 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NopeNull schreef:
04 nov 2021 16:54
Oh. Ik heb het topic proberen te verwijderen maar dat lukte blijkbaar niet. Moderator aub verwijder dit topic.
Waarom? Het gegeven advies is ook voor anderen relevant.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 16:54
Na meer advies is er inderdaad rechtelijke stappen die ik hiertegen zou kunnen zetten. Maar dat zal uiteindelijk meer kosten dan baten al dan niet in geld dan in tijd.
Je moet inderdaad kosten maken, maar je winkans is groot. Niets doen kost je ook veel geld. Want dit gaat niet over een paar tientjes.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 16:54
Na nog verder geïnformeerd over deze situatie te zijn blijkt dat mobiele telefoon abonnementen toendertijd nog zonder handtekening afgesloten konden worden. Vandaar deze situatie.
Dit is niet relevant voor jou. Wat de provider moet aantonen, is dat jij een betalingsverplichting hebt. Dat kunnen ze nooit.

NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

Edits zijn vervelend :P

Vlak voor Moneymans bericht kreeg ik een mail van die advocaat dat ik inderdaad ook een Verzetsprocedure op zou kunnen zetten.
Verhaal bij de gerechtsdeurwaarder gedaan over contact omtrent het vonnis.
Volgens hun hebben ze me een aanmaning in 2017 gepresenteerd op een huis waar ik al 1.5 jaar niet ingeschreven stond.
De bewoners gevraagd en die weten van niks.
Ik vind het hele verhaal maar telkens absurder worden.

NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

Ok. Ik zou dus inderdaad zon verzetsaanvraag kunnen doen.
Maar ik weet dat ik het kennen en kunnen ervoor niet heb.
Die advocaat gaf me het advies om het aan een andere deurwaarder te vragen. Is dat redelijk?

Waar ik bang voor ben is de dreiging dat als ik niet binnen 2 dagen betaal er extra kosten bijkomen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:00
Edits zijn vervelend :P
We komen er wel :wink:
NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:00
Vlak voor Moneymans bericht kreeg ik een mail van die advocaat dat ik inderdaad ook een Verzetsprocedure op zou kunnen zetten.
Verhaal bij de gerechtsdeurwaarder gedaan over contact omtrent het vonnis. Volgens hun hebben ze me een aanmaning in 2017 gepresenteerd op een huis waar ik al 1.5 jaar niet ingeschreven stond. De bewoners gevraagd en die weten van niks.
Een aanmaning is sowieso onvoldoende om de verzettermijn te laten starten. En al helemaal niet als die niet naar het adres is verzonden waar je ingeschreven stond. Wat beslissend is, is de vraag wanneer je kennis hebt genomen van het bestaan van het vonnis.
Zelfs als het vonnis al eens is betekend op het adres waar je wél ingeschreven zou hebben gestaan, is er wel rechtsgeldig betekend, maar is de verzettermijn niet gaan lopen. Die gaat pas lopen als jij een zogenaamde "daad van bekendheid" hebt gepleegd (en dat was dus jouw telefoontje naar de deurwaarder).
NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:04
Ok. Ik zou dus inderdaad zon verzetsaanvraag kunnen doen.
Maar ik weet dat ik het kennen en kunnen ervoor niet heb. Die advocaat gaf me het advies om het aan een andere deurwaarder te vragen. Is dat redelijk?
Ja, dat is redelijk. Vraag dan expliciet of ze die dagvaarding ook voor je opstellen, of dat je dat door een advocaat moet laten doen.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:04
Waar ik bang voor ben is de dreiging dat als ik niet binnen 2 dagen betaal er extra kosten bijkomen.
Geef aan heb aan dat je in verzet gaat en dat je tot die tijd geen verdere maatregelen wilt. Vraag of ze je dat willen bevestigen, en ook of ze aan willen geven als ze niet afwachten. In dat geval kan je je andere opties (betalen onder protest, een regeling) overwegen.

NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

Ok. Das duidelijk.

Die advocaat gaf het LAVG als advies. Alleen daar zie ik op google vrij veel slecht reviews van rond gaan. Ik weet niet zozeer welke jurist of deurwaarder ik het beste in dienst kan nemen.
Ik weet niet of daar hier over advies gegeven mag worden.

NopeNull
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 14:40

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door NopeNull »

In 2007 was ik al 20. Maar ik ben pas op mijn 22ste mijn eigen geldzaken gaan regelen.
Toendertijd was dat niet echt slim van mij. Maar ja zulke dingen leerden ze je niet op school.

Die advocaat waar ik het over had benaderde ik op advies van het juridisch loket. Ik denk niet dat die bij het LAVG hoort?
Ik was van plan om morgenvroeg alle aangekaarte informatie op te vragen. Dan heb ik zekerheid of ik wel of niet succesvol een verzetsprocedure kan starten.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:16
Ik weet niet zozeer welke jurist of deurwaarder ik het beste in dienst kan nemen.
Zelf zou ik er gewoon eentje in de buurt zoeken. De deurwaarder die je wilt die kan je het verhaal van Moneyman in rode lijnen vertellen zonder dat jij dat als oplossing aandraagt.
NopeNull schreef:
04 nov 2021 17:16
Ik weet niet of daar hier over advies gegeven mag worden.
Tuurlijk, waarom niet.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ga vanuit dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Zo wel, neem met hun contact op.

Volg de advies van Moneyman op. Wacht niet 4 weken af, maar maak binnen 2 á 3 weken (of eerder) een beslissing zodat advocaat (ik ga even vanuit dat je daar hulp van nodig hebt) tijd heeft om het "proces goed te doorloopt

Peter-Paul
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2018 11:25

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Peter-Paul »

De reacties lezende moet ik kwijt dat er iets ontbreekt. Ten eerste is het juist om binnen vier weken na datum telefonisch contact met de deurwaarder een verzetprocedure bij de kantonrechter te starten in de rechtbank die destijds het vonnis heeft uitgesproken. Zeer waarschijnlijk is het vonnis opgekocht door een schuldenopkoper (bijvoorbeeld Intrum Nederland BV). Ik ben dat het afgelopen jaar veelvuldig tegen gekomen. Wellicht kunt u via een advocaat procederen met een toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand. Dan moet het belang van de zaak wel meer dan € 500,- zijn. In verzetprocedures is het "belang" het bedrag dat de oorspronkelijke veroordeling omvatte. Ik denk dat er in veertien jaar tijd flink wat rente is bijgeschreven. Dat is een tweede aspect. Daarvan kunt u de verjaring inroepen omdat er wellicht een gat van vijf jaren of meer zit tussen de betekening van het vonnis en een aanmaning. In dit soort zaken dient altijd het volgende te worden opgevraagd bij de executerende deurwaarder: het vonnis, het exploot van betekening van het vonnis, afschrift van de overeenkomst, de facturen, de aanmaningen. Aan de hand van al die stukken kunt u zien wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot verjaring en verzet. Dat een ander destijds op uw naam een telefoonabonnement heeft afgesloten maakt dat u geen contractpartij bent geweest. Het is aan de schuldenopkoper om te bewijzen dat er wel met u is gecontracteerd. Vaak zijn die stukken er niet meer en komt het tot een overeenkomst dat het verstekvonnis niet meer wordt geëxecuteerd. Anders gezegd, u wordt niet meer lastig gevallen. Ik wens u er veel succes mee en adviseer om er zeker tegenaan te gaan. Schuldenopkopers nemen de enkele keren dat zij door tegengas niet kunnen incasseren voor lief. Dat komt door hun verdienmodel. Ik denk dat het vonnis voor € 250 tot € 350,- is opgekocht, dus u kunt wel uitrekenen waar het belang zit.
Peter-Paul

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onbekend vonnis van gerechtsdeurwaarder na 14 jaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

NopeNull schreef:
04 nov 2021 18:54


Die advocaat waar ik het over had benaderde ik op advies van het juridisch loket. Ik denk niet dat die bij het LAVG hoort?
Ik was van plan om morgenvroeg alle aangekaarte informatie op te vragen. Dan heb ik zekerheid of ik wel of niet succesvol een verzetsprocedure kan starten.
www.juridischloket.nl is zeker een aanrader indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Als hun het niet kunnen oplossen of je niet door kunt verwijzen, dan houden de mogelijkheden (meestal) op.

Gesloten