LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrecht kinder alimentatie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ErwinP71
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:41

Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door ErwinP71 »

Geachte lezer,
Ik ben enigzins gefrustreerd over de wijze waarop de kinder alimentatie wordt vastgesteld. Wat is de reden dat er geen rekening wordt gehouden met de kosten die de vaders bovenop de kinder alimentatie maken?
In 2005 ben ik gescheiden en is er een convenant opgemaakt, inclusief een omgangsregeling en zijn de kosten voor de kinderen vastgesteld. Aangezien het inkomen van mijn ex te laag was om bij te dragen komt de kinder alimentatie 100% voor mijn rekening. Wat is de reden dat er geen rekening wordt gehouden met de dagen dat de kinderen bij mij zijn. In mijn geval zijn de kinderen 35% van de tijd bij mij. Waar moet ik het eten en onderdak van betalen? Als ik met de kinderen op vakantie wil, waar moet ik dat van betalen? Hoeven mijn kinderen bij mij thuis geen slaapplek, mogen zij niet douchen etc. etc. Het is toch ongelofelijk dat wij vaders voor dubbele kosten komen te staan.
In mijn geval werkt mijn ex slechts 3 dagen en kan er wel een schoonmaakster op nahouden maar mee betalen aan de kinderen dat zit er niet in.

Excuseert u mij mijn frustratie maar het zit erg diep.
In verband met diverse wijzigende omstandigheden ben ik nu voornemens om de omgangsregeling om te zetten naar een co-ouderschap regeling op basis van 50% - 50%. Wie heeft daar ervaringen mee, zowel positief als negatief?
Wat zijn de stappen die ik za lmoeten doorlopen? Idealiter probeer ik de gang naar de rechter te vermijden.
Mijn hoofddoel is om een nog betere relatie met de kinderen te krijgen en ook wil ik ervoor zorgen dat ik een rechtevenredig deel aan de kinderen bijdraag.
In mijn geval heeft mijn ex ruim 1000 euro netto per maand te besteden aan 2 kinderen (10 en 12). Dan snap ik ook dat je slechts 3 dagen werkt en ook een schoonmaakster kunt betalen....

Wat zou het toch mooi zijn als het Gerecht en de Politiek ook eens rekening gaat houden met de man.

Alvast dank voor uw reactie.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

als het goed is is in het convenant opgenomen welke dagen de kinderen bij u zijn en wordt bij hoogte alimentatie rekening gehouden hiermee evenals met het inkomen en draagkracht.

Ik weet niet wat u betaalt maar misschien kunt u een herberekening laten maken als u dent dat het teveel is. Mijn man betaalt aan ex € 610 per maand voor 2 kinderen, de kinderen waren er 2 dagen doordeweeks en om het weekend. Nu komen kinderen al 3 jaar helemaal niet maar goed ex heeft nog geen herberekening laten maken anders zijn we misschien nog meer kwijt.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door tufima »

Het gaat niet per definitie om "vaders".

Hoewel het misschien minder vaak voorkomt kan ook andersom zijn.
Indien de vader de "verzorgende" ouder is met een lager inkomen dan de carrierevrouw.

De frustratie is herkenbaar.

Het enige wat je kan doen is een herberekening laten maken. Wellicht dat de alimentatie daarmee verlaagd zou kunnen worden.

Je kan deze berekening op internet vinden, sommige sites geven een globaal bedrag, maar de werkelijke berekening volgens de methode die de rechter hanteert kan je ook vinden. Het is wel een ingewikkelde berekening, maar gezien je frustratie over dit onderwerp heb ik het gevoel dat je je hier wel in wil gaan verdiepen.

Hoewel het bedrag misschien hoog lijkt zou het best kunnen dat volgens deze berekenmethode het bedrag niet extreem uit de pas loopt (of juist wel).

Je kan je ex helaas niet dwingen om meer te gaan werken, maar als je naar de rechter zou gaan zou je dit wellicht wel kunnen aanvoeren. De rechter zou de reden kunnen vragen voor het niet (meer) werken en dit zou wellicht een reden kunnen zijn voor verlaging van de alimentatieplicht.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat zou het toch mooi zijn als het Gerecht en de Politiek ook eens rekening gaat houden met de man........ die de alimentatie niet betaald want die zijn er ook genoeg :evil:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Wat zou het toch mooi zijn als het Gerecht en de Politiek ook eens rekening gaat houden met de man........ die de alimentatie niet betaald want die zijn er ook genoeg :evil:
Dan moet men het LBIO inschakelen als er een vonnis is dat hij/zij moet betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Alsof dat helpt!
In het gros van de gevallen helpt dat ja want LBIO mag/kan beslag
leggen op inkomen van de persoon waar de alimentatie vandaan moet komen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door sephora30 »

En in de andere gevallen helpt het niet!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:En in de andere gevallen helpt het niet!
Ben heel benieuwd waarom het LBIO in die andere gevallen
dan niets kan betekenen.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

sephora30 schreef:Wat zou het toch mooi zijn als het Gerecht en de Politiek ook eens rekening gaat houden met de man........ die de alimentatie niet betaald want die zijn er ook genoeg :evil:
nou LBIo kan zeker vaak wat doen hoor. Maare zo zijn er nog 100 dingen wat moet je als je van de ex je kinderen niet mag zien omdat je als man een nieuwe partner heeft en ex jaloers is maar je wel iedere maand mag betalen want daar ben je als man wel goed voor

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Pareltje31 schreef:
nou LBIo kan zeker vaak wat doen hoor. Maare zo zijn er nog 100 dingen wat moet je als je van de ex je kinderen niet mag zien omdat je als man een nieuwe partner heeft en ex jaloers is maar je wel iedere maand mag betalen want daar ben je als man wel goed voor
Dat komt helaas ook heel vaak voor, ik zou zeggen als partner de kinderen niet mag zien dan ook hoeft die partner ook geen alimentatie te betalen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
Pareltje31 schreef:
nou LBIo kan zeker vaak wat doen hoor. Maare zo zijn er nog 100 dingen wat moet je als je van de ex je kinderen niet mag zien omdat je als man een nieuwe partner heeft en ex jaloers is maar je wel iedere maand mag betalen want daar ben je als man wel goed voor
Dat komt helaas ook heel vaak voor, ik zou zeggen als partner de kinderen niet mag zien dan ook hoeft die partner ook geen alimentatie te betalen.


Dan krijgt hij ze helemaal nooit meer te zien.
Dan wordt het weer uitgevochten over de rug van de kinderen.
Jullie mogen niet naar papa,die betaald niets.
En papa zegt" ik betaal niets,want ik mag de kinderen niet zien"

Vraag aan de kinderen zelf wat ze willen,die willen wel naar papa en ook naar mama.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik heb er het erover Snepke dat als ma het tegenhoudt dan de kids
niet naar pa mogen dat pa dan ook geen alimentatie hoeft te betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef:
Vraag aan de kinderen zelf wat ze willen,die willen wel naar papa en ook naar mama.
Er zijn meer dan genoeg kinderen in Nederland die niet naar
de vader of moeder willen gaan !

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:Ik heb er het erover Snepke dat als ma het tegenhoudt dan de kids
niet naar pa mogen dat pa dan ook geen alimentatie hoeft te betalen.
Ik heb het erover als pa geen alimentatie hoeft te betalen(omdat hij de kinderen niet ziet)en hij betaalt niet(wat ik terecht vind)
Dan denk ik dat hij de kinderen nooit meer ziet.
Chocomelk schreef:
Er zijn meer dan genoeg kinderen in Nederland die niet naar
de vader of moeder willen gaan !
Toch zijn er dat niet veel,de meeste willen wel.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

alimentatie is geen kijkgeld dus ook al zie je ze niet moet je betalen wat ik ergens begrijp. Maar ja als je iedere maand een half maandsalaris wegbrengt en ze niet te zien krijgt is dat erg zuur

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

snepke schreef:
Chocomelk schreef:
Pareltje31 schreef:
nou LBIo kan zeker vaak wat doen hoor. Maare zo zijn er nog 100 dingen wat moet je als je van de ex je kinderen niet mag zien omdat je als man een nieuwe partner heeft en ex jaloers is maar je wel iedere maand mag betalen want daar ben je als man wel goed voor
Dat komt helaas ook heel vaak voor, ik zou zeggen als partner de kinderen niet mag zien dan ook hoeft die partner ook geen alimentatie te betalen.


Dan krijgt hij ze helemaal nooit meer te zien.
Dan wordt het weer uitgevochten over de rug van de kinderen.
Jullie mogen niet naar papa,die betaald niets.
En papa zegt" ik betaal niets,want ik mag de kinderen niet zien"

Vraag aan de kinderen zelf wat ze willen,die willen wel naar papa en ook naar mama.
helaas worden de kinderen gehersenspoeld door moeders. ze zijn loyaal aan haar wat ik ze niet kwalijk neem. Ze zijn 13 en 16 en ik ben overtuigd dat ze ooit komen

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door manondoris »

alimentatie gaat toch naar loon?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door snepke »

Pareltje31 schreef:alimentatie is geen kijkgeld dus ook al zie je ze niet moet je betalen wat ik ergens begrijp. Maar ja als je iedere maand een half maandsalaris wegbrengt en ze niet te zien krijgt is dat erg zuur
Precies.
Als ze klein zijn kan de partner de kinderen nog weghouden.
Maar als de kinderen een jaar of 13 zijn komen ze zelf wel.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

snepke schreef:
Pareltje31 schreef:alimentatie is geen kijkgeld dus ook al zie je ze niet moet je betalen wat ik ergens begrijp. Maar ja als je iedere maand een half maandsalaris wegbrengt en ze niet te zien krijgt is dat erg zuur
Precies.
Als ze klein zijn kan de partner de kinderen nog weghouden.
Maar als de kinderen een jaar of 13 zijn komen ze zelf wel.
ze zijn 13 en 16 maar komen nog steeds niet

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Onrecht kinder alimentatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

manondoris schreef:alimentatie gaat toch naar loon?
ja dat gaat het ook, toen het vastgesteld was had mijn man een betere baan, omdat we nu getrouwd zijn kan ze een herberekening laten maken omdat mijn salaris er ook bij gerekent moet worden en kan het zijn dat we nog meer kwijt zijn. helaas is ze nog niet slim genoeg om dit te doen

Gesloten