LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijk hoge incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
infinite_june@
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:10

Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door infinite_june@ »

Incassokosten mogen over het algemeen niet meer dan 15% zijn, sommige incassobureau´s hebben echter de neiging om er wat extra kosten bovenop te drukken en dit in eigen zak te steken! Dit kan natuurlijk niet! Heeft u zelf daarmee te maken gehad mail mij de brief, ik zal kijken of de kosten daadwerkelijk gerechtvaardigd zijn. Ik schrijf momenteel een scriptie over incassokosten en zou deze informatie graag willen gebruiken.
Laatst gewijzigd door infinite_june@ op 04 jan 2007 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

leslie1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2006 22:16

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door leslie1976 »

Beste, incassokosten kunnen hoger uitvallen dan 15%. Een incassoburo mag de kosten bepalen aan de hand van een tabel. Deze tabel staat in rapport Voorwerk II (te vinden via Google als het goed is). Mensen nemen meestal aan dat de kosten niet hoger dan 15% mogen zijn, maar dit is feitelijk dus niet waar. Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Civilian
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2006 14:56

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Civilian »

Ik kreeg laatst een brief van een incasso bureau, over een rekening van debitel van € 128,-

Maar ze gooiden er ruim € 420,- (!!!) rente overheen, dat lijkt me buitensporig veel.
Heb ze al een brief gestuurd, maar hebben meer mensen hier ervaring mee?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik kreeg laatst een brief van een incasso bureau, over een rekening van debitel van € 128,-
Betaal in dat geval alleen de hoofdsom aan Debitel. Andere kosten zijn daarna praktisch oninbaar geworden.

infinite_june@
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:10

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door infinite_june@ »

Dit lijkt inderdaad onredelijk hoog! Incassokosten mogeen in principe niet meer zijn dan 15% (rapport voorwerk) Indien er meer kosten zijn gemaakt dan moet men dit ook bewijzen. Uit jurisprudentie blijkt echter dat de incassokosten gematigd worden naar ongeveer 15%. Heb je de rekening nog thuisliggen? Zijn er daarnaast nog andere kosten in rekening gebracht? zoals administratiekosten en informatiekosten of bureaukosten. Deze behoren namelijk bij de incassokosten in te zitten.
Laatst gewijzigd door infinite_june@ op 04 jan 2007 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Guusje »

volgens de staffel van Rapport Voorwerk die door de kantonrechter vaak gehanteerd wordt is voor een rekening van € 128,00 een bedrag van € 44,03 een redelijk bedrag aan incassokosten.
als je gaat betalen zet dan duidelijk in de omschrijving wat je betaalt. volgens 6:44 BW betaal je namelijk eerst de kosten, daarna rente en dan pas de hoofdsom.
dus zet in de omschrijving: rekening debitel 128,00, incassokosten 44,00 conform rapport voorwerk.
stuur ook een bezwaarschrift tegen de hoogte van de in rekening gebrachte incassokosten onder verwijzing naar de staffel van Rapport Voorwerk.

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm

IvE
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2005 09:14

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door IvE »

Geloof dat hier het e.e.a. verkeerd gaat.
volgens de staffel van Rapport Voorwerk die door de kantonrechter vaak gehanteerd wordt is voor een rekening van € 128,00 een bedrag van € 44,03 een redelijk bedrag aan incassokosten.
Inzake Debitel mogen ze volgens het Rapport Voorwerk II maar EUR 37,= berekenen daar er al BTW in de factuur verwerkt zit. Het bedrag EUR 44,03 heeft betrekking op bedrijven/instellingen die geen BTW kunnen verrekenen (denk hierbij aan ziekenhuizen enz.).
Maar ze gooiden er ruim € 420,- (!!!) rente overheen, dat lijkt me buitensporig veel.
Heb ze al een brief gestuurd, maar hebben meer mensen hier ervaring mee?
We hebben het hier dus over rente en een snelle blik op de Internetsite van Debitel blijkt dat zij aan rente 10% p.j. rekenen. We weten niet hoe oud deze rekening is maar kijk het eens na.

Gewoon op tijd betalen bespaart een hoop ergenis.
8)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe zit het met administratiekosten? Ik heb van Caplare (energiebedrijf) een herinnering laten liggen en kreeg een aanmaning over oktober jl.

Het gaat om:

Voorschot elelctriciteit € 14,80
Administratiekosten € 10,00
Voorschot Gas € 68,53
Administratiekosten € 10,00

Alles op 1 A4tje. Ze pakken dus dubbel administratiekosten door gas en electra apart te factureren. 10 euro administratiekosten over 14,80 lijkt me wat gortig. Ik ben van plan om de rekening zonder administratiekosten te voldoen. Wat is mijn rechtspositie in dat geval? Ze kunnen die 20 euro vervolgens gaan inhouden op de jaarafrekening.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door kiz »

Als het goed is heeft Caplare in de algemene voorwaarden ook bepalingen opgenomen over betalingsverplichtingen etc. Daar staat als het goed is omschreven wat hun beleid is bij te late betaling/herinnering en welke kosten in rekening (mogen) worden gebracht. Als hier in staat dat er € 10 per product in rekening wordt gebracht heb je pech (al vind ik het behoorlijk lullig), als er staat € 10 per factuur dan zitten ze fout met 2x administratiekosten berekenen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee, het gekke is dat in de AV het woord "administratiekosten" niet eens voorkomt, laat staan een bedrag daarvoor. Ze hebben voor gas en el. een apart notanummer. Vervolgens 10 euro per nota = 20 euro. Ik vraag me af waarom ze geen 50 euro per nota rekenen. Waar ligt de grens?

Harmennadia
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:01

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Harmennadia »

Ik heb ook een onterechte incasso gehad, uiteindelijk ruim 750 euro, omdat ze al 2 jaar de incasso's naar mijn oude adres op een verkeerde naam stuurden. Heb uiteindelijk betaald, omdat dat me geadviseerd werd door Rechtsbijstand...
Toen naar een advocaat die, net als de rechtswinkel, vaststelde dat maar liefst 30% aan incassokosten was berekend en daarbovenop nog eens administratie kosten, wat wettelijk gezien niet mag. De advocaat heeft dat Rapport Voorwerk II doorgepluist en kon geen reden vinden voor het hoge bedrag. Het incassokantoor weigert echter te specificeren hoe ze aan de bedragen zijn gekomen en weigeren ook maar iets terug te betalen aan mij. Volgens mijn advocaat eindigt hier het verhaal.. is er niet iets wat ik nog kan doen?

JanetJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2007 13:36

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door JanetJ »

Ik heb vorig jaar een bikini gekocht via internet en (heel stom) vergeten de rekening te betalen. Ik heb echter nooit een herinnering gehad.

Nu krijg ik na bijna 1 jaar een brief van incassobureau Vesting Finance in Almere. Ik moet een bedrag betalen van € 114,00. Terwijl de hoofdsom
€ 31,00 was. Er komt dus € 83,00 bij aan incassokosten.


Ik heb hier tegen bezwaar gemaakt en hun gewezen op de norm van 15%. Kreeg ik weer een brief terug waarin zij vermelden dat die 15% pas ingaat na een bepaald bedrag. Voor lage bedragen geldt een staffeltarief.

Maar een kantonrechter rekent een staffeltarief van € 44,00 (incl. btw).

Dit is toch gewoon te gek. meer dan 200% incassokosten

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

@JanetJ

Bikini 31 euro 1 jaar terug, dat betekend waarschijnlijk dat de leverancier er ook rente over verlangt. Zal snel 35 euro zijn.

En een incassoburo mag


alles proberen en vragen om u maar te laten betalen.

Bij incasso buros werken namelijk idioten

madrid86
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2007 18:59

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door madrid86 »

Maar mag zo'n hoog bedrag??? Ik bedoel dat is toch niet enigzins redelijk meer voor een bikini! Of dien je zelf maar te onderhandelen met die aasgieren over de te betalen kosten?!

KoosHopeloos
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2007 07:08

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door KoosHopeloos »

Sterker nog, de regering wil de dagvaardingsprocedure afschaffen en er komt dan een verzoekschrift voor in de plaats! Zo'n verzoekschrift kan dan ook per post aan je verzonden worden door een schuldeiser en/of incassobureau, zonder een deurwaarder. Dus dan heb je nog meer kans op verstekvonnissen en spookvorderingen waar je niets vanaf weet! Zo'n vonnis moet dan wel door een deurwaarder betekend worden aan je, maar dan is de zitting al geweest en heb je geen verweer kunnen voeren tegen vorderingen waar je het niet mee eens bent!
Belachelijk als de regering dit voorstel gaat goedkeuren, dit is koren op de molen van alle louche en malafide incassobureau's.
Dan kun je toch beter met een deurwaarder te maken hebben die wel de wet naleeft!

Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Lady M »

Ik zit met een vraagje, hoop dat iemand mij hierop kan antwoorden.

Onlangs heb ik op deze site gelezen dat je bezwaar kunt maken tegen de incassokosten die een incasso inrekeningbrengt als ze hoger zijn dan 15% van de schuld.

Mijn situatie is dus dat ik momenteel een vordering heb lopen van een incassobureau en de oorspronkelijke vordering heb ik al afbetaald, maar nu ben ik dus nog aan het aflossen voor in gemaakte incassokosten, deze liggen aanzienlijk hoger dan de minimale 15%. De oorspronkelijke vordering bedroeg ongeveer 150 euro, maar de incassokosten bedragen ruim 200 euro. Ik het nooit eerder geweten dat je hier bezwaar tegen kon maken, stom natuurlijk, maar kan ik hieralsnog bezwaar tegen maken?? Ik hoop dat het mogelijk is want dat zou me enorm veel kosten kunnen besparen....
Alvast bedankt

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Cesar »

@Lady M
Zoals ik begrijp heb je de oorspronkelijke vordering betaald nadat het incassoburo was ingeschakeld.
Ik maakte 22,50 euro over op hun rekening met de mededeling dat 15% voldoende is conform rapport Voorwerk.

annefloor
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2007 15:23

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door annefloor »

Hoi...
Ik kreeg net iemand van het incassobureau van de NS (NSR UVB), over een rekening die ik niet betaald zou hebben. Ik heb meteen mijn rekening gechecked, en de betreffende rekening heb ik dus wel betaald. Het bleek bij nader inzien te gaan om de administratiekosten van 10 euro die ik nog niet betaald zou hebben. Dat klopt, ik weiger eigenlijk altijd administratiekosten te betalen, en tot dusver heb ik hier nog nooit wat van gehoord. De originele boete was 37,60. Daar zou 10 euro administratiekosten overheen komen. Die heb ik niet betaald, en nu zou ik nog eens 25 euro extra moeten betalen voor dit ene tientje... Weet iemand of dit uberhaupt wel mag? Nou betaal ik verdomme 72 euro voor een treinkaartje van amsterdam naar hoofddorp, omdat ik vergeten was een kaartje te kopen! En ik vergeet het helemaal nooit... ik had zelfs de treinkaartjes van die ochtend nog in mn jaszak zitten...

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Jonjo »

En ik vergeet het helemaal nooit.................! Een keer dus wel vandaar de boete. Ze kunnen aan je neus niet zien of het reizen zonder kaartje expres ging of per ongeluk. Dus niet zeuren en gewoon betalen. Het wordt alleen maar duurder voor je.

annefloor
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2007 15:23

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door annefloor »

ja dag! ik ga sowieso niet betalen. de boete heb ik immers al betaald! Het gaat nu om een boete voor het niet betalen van administratiekosten. Met een onredelijke verhoging van 100%, en een totale verhoging van 3500%!

Gesloten