LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door tham »

Toevallig kwam ik er achter dat vorig jaar in augustus en ook in oktober een automatische incasso had plaatsgevonden van mijn bankrekeningnummer door een bedrijf waar ik géén connectie mee heb. Betreffende bankrekeningnummer gebruik ik niet voor de maandelijkse automatische incasso’s van alle vaste lasten. Tóch staat er in mijn lijst van die bankrekening incasso’s door de Regionale Belasting Groep. i.v.m. afschrijving waterschapsbelasting terwijl ik níet in die regio woon.
Gelukkig stond er toen niet genoeg saldo op deze rekening dus er is niets afgeschreven. Dat was ook de reden waarvoor het mij niet eerder is opgevallen want wie kijkt er nu elke maand naar zijn lijst met automatische incasso’s in zijn bankaccount ?

Inmiddels heb ik kontakt gehad met de Reg.Belast.Groep en ze een printscreen gestuurd maar ik ga er van uit dat zij bij een nieuwe klant een typefout hebben gemaakt bij het invoeren van diens bankrekeningnummer waardoor de automatische incasso bij mij terecht is gekomen.

Toen vroeg ik mij af of er dus blijkbaar geen controle is door de bank op naam versus bankrekeningnummer. Ik heb daar op de ING gebeld maar zij hebben dit systeem nog niet ingevoerd en weten niet of er dan ook bij Doorlopende Europese Incasso’s deze check zal plaatsvinden. Hier op heb ik de Rabobank gebeld omdat zij de enige bank tot nu toe zijn die de check wél hebben ingevoerd en er werd mij verteld dat zij bij incasso’s alléén incidenteel Doorlopende Automatische Incasso’s checken. Zij gaan er van uit dat bedrijven bij het intypen van gegevens zélf checken of het wel goed is.

Niet dus want anders zou deze automatische incasso niet bij mij terecht zijn gekomen.

Nu had ik in het verleden ook al eens deze situatie aan de hand gehad: Er werd toen een bedrag afgeboekt dmv. een automatische incasso door de NUON terwijl ik daar géén klant van was en ook nog nooit was geweest. Ik heb ze toen gebeld en het is uiteindelijk dus wel goed gekomen maar nu het alwéér is gebeurd, én dus door een ander bedrijf, moet ik concluderen dat je je afschrijvingen van ál je vaste lasten, want dit zijn allemaal Doorlopende Europese Incasso’s, elke maand goed moet checken op onrechtmatigheden.

Eigenlijk zou de politiek alle banken óók moeten verplichten om in het nieuwe checksysteem óók alle automatische incasso’s mee te nemen want bedrijven maken dus soms fouten die niet altijd gezien worden door misschien heel veel mensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door kweenie »

Met een simpele typfout zul je niet zo snel een bestaand IBAN intypen. Het IBAN moet namelijk bij deling door 97 op 1 uitkomen. Met één verkeerd getypt getal kom je dus nooit op een bestaand IBAN uit en ook bij het verkeerd typen van twee getallen moet je moeite doen om een bestaand IBAN te vinden.

Het lijkt mij doos dat er eerder iemand bewust en ander IBAN heeft opgegeven.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door tham »

Bedoel je daar mee een klant die expres een verkeerd bankrek.nr. heeft opgegeven, of iemand bij de Reg.Belast.Dienst, of iemand bij de ING????

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door tham »

Ter aanvulling: Het bankrekeningnummer waar het om gaat is bij de Reg.Belast.Groep niet bekend omdat ik geen connectie met hen heb.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door grun »

tham schreef:Gelukkig stond er toen niet genoeg saldo op deze rekening dus er is niets afgeschreven. Dat was ook de reden waarvoor het mij niet eerder is opgevallen want wie kijkt er nu elke maand naar zijn lijst met automatische incasso’s in zijn bankaccount ?
Ik ben vast niet de enige die elke dag even op de rekening kijkt wat het saldo is en wat de laatste mutaties zijn. Veel meer dan 3-4 per dag zijn dat er niet en meestal minder. Zijn dat er bij u veel meer dan?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan een MOI melding doen bij je bank, daar heb je 13 maanden de tijd voor.

Moiseule58

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

kweenie schreef:Met een simpele typfout zul je niet zo snel een bestaand IBAN intypen. Het IBAN moet namelijk bij deling door 97 op 1 uitkomen. Met één verkeerd getypt getal kom je dus nooit op een bestaand IBAN uit en ook bij het verkeerd typen van twee getallen moet je moeite doen om een bestaand IBAN te vinden.

Het lijkt mij doos dat er eerder iemand bewust en ander IBAN heeft opgegeven.
Computers doen dit ook. Vorig jaar een formulier voor automatische incasso voor de motorrijtuigenbelasting opgestuurd. Geruime tijd later volgde weer een acceptgiro omdat de automatische incasso mislukt was. De Belastingdienst gebeld (omdat ik altijd ruim voldoende saldo op mijn rekening heb staan) en ik kreeg toen te horen dat zij de incasso bij iemand anders hadden geprobeerd en deze was gestorneerd. De uitleg was dat mijn aanmeldingsformulier voor automatische incasso door een computer verkeerd was ingescand. Er kan dus wel degelijk zomaar een incasso plaats vinden als de bank geen controlesysteem heeft.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Onterechte Doorlopende Europese incasso's

Ongelezen bericht door tham »

Ik kijk bijna elke dag maar waar het hier om gaat is een bankrekeningnummer welke ik alleen voor verkopen op Marktplaats gebruik en waar ik bijna geen saldo op heb om te voorkomen dat een evt. koper mijn bankrekeningnummer wil misbruiken. En omdat beide bedragen níet afgeschreven zijn wegens ontoereikend saldo, heb ik het niet gezien maar omdat ik toevallig op de lijst van incasso's keek, zag ik het pas.

Maar ondertussen heb ik net met de regionale Belasting Groep gebeld omdat ik nl. het vermoeden had gekregen dat misschien een koper van een van mijn spullen natuurlijk mijn bankrekeningnummer had, dat deze op die manier misbruikt was. Maar.....n.a.v. het gesprek met Reg.Belast.Groep is naar voren gekomen dat dit níet het geval is. Wat er is gebeurd, het volgende: een klant wilde een doorlopende machtiging voor incasso aanvragen via internet en tijdens die aanvraag moet je je bankrekeningnummer intypen, dus níet je IBAN nr. , en die klant blijkt een bankrekeningnummer te hebben die 1 cijfer verschilt met die van mij. Vervolgens zoekt de Reg.Belast.Groep het IBAN nr, en omdat die klant 1 cijfer verkeerd heeft ingetypt, is deze gekoppeld aan míjn bankrekeningnummer ipv. die van de klant.

Blijft wél het feit dat wanneer een klant dus het verkeerde bankrekeningnummer intypt, de afschrijving bij de verkeerde plaatsvindt. Dit zou voorkomen kunnen worden als bedrijven aan de klant het volledige IBANnummer vragen in te typen ipv. alleen het bankrekeningnummer.

Blijft óók een feit dat klanten, óók RABO bank klanten, altijd goed de automatische incasso's in de gaten moeten houden.

Gesloten